31. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 1. 2005

Ideál neospravedlňuje nic

Ve sporu o Jana Palacha byl tedy vynesen na stůl předpokládatelný trumf "vyššího mravního principu"... Při pohledu na kartu však zjišťujeme, že je tištěna velmi nejasnou barvou, a na místě hlubotisku že se nachází jen oprýskaná napodobenina.

Dejte nám kouzla a -- ontologickou nejistotu. Jako by jí bylo na světě málo! Místo "vyššího mravního principu" je totiž stejně dobře možno říci: bůh. Ani pojem "boha", ani pojem "vyššího mravního principu" totiž nemá žádný srozumitelný význam, kde by jedna definice okamžitě nepotírala druhou. V této hře s falešnými kartami se tedy není co divit, že jako kořen evropské civilizace je označeno několik svitků pohádek o blízkovýchodním čaroději, jenž údajně naučil všechny všemu a navíc se "obětoval" ve jménu vyššího mravního principu za "hříchy všech". Fakt, že za dva tisíce let (!) nikdo nedokázal uspokojivě vysvětlit, co to znamená, je kladen na misku plusů.

Tak tomu ovšem není. Téměř každá vědecká práce v jakémkoliv oboru se každou chvíli odvolává na antické myslitele, na římské právo, na řeckou filozofii a vědu. Odkazy na evangelia jako zdroj poznání jaksi najít nelze. Už na úsvitu evropských dějin, během jejich skvělých okamžiků dávno před nástupem křesťanství, znal svět pojem "ctnosti", "mravnosti", "odpuštění", "zločinu" -- a také ovšem sebeobětování ve prospěch společnosti.

Toto sebeobětování bylo ceněno velmi vysoko a provždy ceněno bude. Namísto klasifikace sebevražd dle psychologických motivů je třeba se zeptat: jsme schopni stanovit jakýsi klíč k posouzení sebeobětování? Lze vytvořit rovnici, která by nám přesněji, nežli pojmy "vyššího mravního principu" nebo "boha" (které probouzejí podezření, že byly vytvořeny pouze proto, aby ospravedlnily jakýkoliv zločin v dějinách) rozluštila hádanku, zda člověk zemřel pro blaho všech, a byl tedy hrdinou, nebo zda zemřel zbytečně a je obyčejným sebevrahem, jakých je v naší zemi ročně téměř dva tisíce?

Ideál neospravedlňuje nic. Žádný. Největší masakry v dějinách byly způsobeny ve jménu ideálů (podle počtu obětí) komunistického, nacistického a křesťanského. Jakýsi islámský terorismus, který se dnes skloňuje ve všech pádech, se nemá šanci ani přiblížit jeden a půl tisíciletí globálního křesťanského teroru. Že se tedy něco děje ve jménu "vyššího mravního principu", není žádný argument. Ve jménu téhož rozplizlého principu (či plastického pojmu bůh) se totiž může stát i cosi velmi, velmi zlého.

Řekne-li tedy někdo, že se kdosi obětoval "za hříchy všech", nevím co to znamená. Pokusím se to zjistit, a protože mi to nikdo nebude schopen vysvětlit, zapomenu na celou věc. Když se však naopak dozvím, že pan XY vytáhl z ohně dvě děti, ale sám už se z plamenů nedostal, budu mluvit o hrdinovi. Kdyby byl pan XY mým sousedem, vyhlásil bych sbírku na jeho bustu.

Rovnice je tedy jasná a přehledná. Počítáme lidské životy stejně, jako je počítá příroda rozlišujíc na živočišné druhy, které přežijí, a na ty ostatní... A tak zatímco se z oltářů zvedají oblaka kadidla a jejich pozlátko oslepuje lidské oči, tisíce hasičů na tomto světě se vrhají do plamenů a někdy obětují své životy za záchranu jiných, tisíce lékařů riskují nakažení vysoce infekčními chorobami a tisíce pyrotechniků berou do rukou nevybuchlou munici, aby ochránili jiné, a to nemluvíme o policistech.

A neviditelná ruka píše na stěnu sugestivní otázku QUI BONO... A my se ohlédneme, kdo tuto otázku psal. Přízrak? Ne. Před našima očima defilují přísné tváře nezkorumpovaných římských myslitelů, jejichž střízlivosti se po patnácti stech letech iracionality vzývané křesťanstvím opět učíme.

                 
Obsah vydání       31. 1. 2005
31. 1. 2005 Hillary Clintonová krátce omdlela
30. 1. 2005 Gross "vysvětlil" a "doložil" své příjmy na nákup bytu Štěpán  Kotrba
30. 1. 2005 Proč se nepátrá po majitelích bytů v hodnotě 10-15 milionů?
30. 1. 2005 Jednání ÚVV bylo opět neveřejné...
30. 1. 2005 Vytvořte konečně nezávislý mechanismus pro vyšetřování stížností na policisty
31. 1. 2005 Jak si vyrobit akční plán Bohumil  Kartous
31. 1. 2005 Projevme základní slušnost a podpořme touhu Iráčanů po svobodě
30. 1. 2005 Volby v Iráku byly prohlášeny za "úspěšné"
31. 1. 2005 Michael  Marčák
31. 1. 2005 Tisková služba George Bushe
30. 1. 2005 Dámy z Prahy, ne z Ipanemy Fabiano  Golgo
31. 1. 2005 Angličtí opilci zahltí i Brno?
30. 1. 2005 10. září jako Den proti chudobě? Fabiano  Golgo
29. 1. 2005 Anti-Davos: "Karneval utlačovaných" Fabiano  Golgo
29. 1. 2005 Michael  Marčák
30. 1. 2005 Škromachův Smer -- sociálná demokracia Štěpán  Kotrba
29. 1. 2005 S čím půjde tým Stanislava Grosse do voleb
28. 1. 2005 Podporujme tradiční sociálnědemokratickou politiku Jan  Kavan
29. 1. 2005 Gross: Chceme "aktualizovat" a "modernizovat" Stanislav  Gross
28. 1. 2005 Michael  Marčák
31. 1. 2005 Nic nezajímá nikoho Stanislav  Holubec
31. 1. 2005 Podpora plošným sankcím a izolace Kuby nevede k respektování lidských práv Jan  Kavan
29. 1. 2005 Vaše srdce obrostlo tukem, takže jste slepí a hluší, vaše srdce je tvrdé a necitlivé Zdeněk  Bárta
28. 1. 2005 Michael  Marčák
31. 1. 2005 Ideologie lži Hynek  Bíla
31. 1. 2005 V evoluci nelze "věřit" Boris  Cvek
31. 1. 2005 Ideál neospravedlňuje nic Filip  Sklenář
31. 1. 2005 Pravda o terorizme Jonathan  Raban
31. 1. 2005 Guatemalský dialog Kamil  Zygma
22. 1. 2005 Hospodaření OSBL za prosinec 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Jan Palach RSS 2.0      Historie >
31. 1. 2005 Ideál neospravedlňuje nic Filip  Sklenář
28. 1. 2005 Největšími Čechy jsou Jan Palach a Jan Zajíc Petr  Jánský
28. 1. 2005 Dnes nepotřebujeme mučedníky, ale sebevědomé občany Karel  Dolejší
24. 1. 2005 Jan Palach: Kam až lze zajít v úsilí o vlastní fyzické přežití? Karel  Dolejší
20. 1. 2005 Palachova oběť byla velká a hrozná, dnes by možná stačilo jen trochu ochoty spálit si prsty Jiří  Škuba
20. 1. 2005 Šmelinářů bývá víc než partyzánů Ivan  David
19. 1. 2005 Je Palachova oběť hodná následování? Filip  Sklenář
13. 9. 2004 Definitívny koniec československej jari Peter  Greguš
20. 8. 2004 Pražské jaro 1968 z pohledu dnešního třicátníka Boris  Cvek
19. 8. 2004 Skandální cynismus Stanislava Grosse Martin  Mařák
11. 5. 2004 Do Evropy bez řetězu Jaroslav  Hutka
23. 2. 2004 Kde to žijem !?! Tomáš  Koloc
4. 12. 2003 Ano, buďte aktivní Petr  Jánský
22. 10. 2003 Znovu: Jsou myšlenky, za které je záhodno umřít?   
21. 8. 2003 O mentalitě svlačce Jan  Čulík