28. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 1. 2005

Dnes nepotřebujeme mučedníky, ale sebevědomé občany

"Co se změnilo dnes?", ptá se Vladimír Línek ve svém článku, v němž reaguje na mou polemiku s texty Filipa Sklenáře o fenoménu Palach. Línek se zřejmě domnívá, že se v české společnosti od ledna 1969 nic podstatného nezměnilo a že je třeba dát Palachovu činu silnější oprávnění než to, jež plyne z tehdejší mimořádné historické situace. On sám shledává paralely mezi normalizací a dneškem, snaží se najít spojitost mezi Kristovou a Palachovou obětí. Možná ale tak úplně nedomyslel důsledky svého postupu.

Opustíme-li představu, že počátek normalizace byl historickou anomálií, která se vyznačovala nebývalou beznadějí a bezmocí, a přestaneme-li Palachův čin vykládat z této mimořádné situace, budeme vlastně tvrdit, že zástupné sebeobětování za komunitu představuje hodnotu samu o sobě, kdykoliv a kdekoliv. Ve vztahu ke Sklenářově argumentaci ohledně údajného Palachova kultu bychom si nepěkně naběhli, ale to teď není tak podstatné. Důležitější je vědět, zda zástupné sebeobětování skutečně může být pozitivní hodnotou nezávislou na sociálním a historickém kontextu. Já se domnívám, že tomu tak v žádném případě není.

Předně jsou doby, kdy je možno skrovnými silami lidského jedince přispívat k tomu, aby se společnost pomalu měnila k lepšímu, nebo aby se alespoň její stav příliš nezhoršoval. V takové době po mém soudu právě žijeme. Jistě, jsme všichni svědky "blbé nálady", konzumerismu a sobectví. Ale zcela bezmocní nejsme. Máme tedy považovat zástupné sebeobětování za něco jiného než za poslední zoufalý prostředek? Máme je považovat za jakési obdivuhodné sáhnutí po absolutnu? Právě to přece Línek dělá: když klade rovnítko mezi Krista a Palacha, láme hranici mezi božským a lidským. Zatímco však patří k nebi, dláždí zoufalým duším cestu do pekel. Nemůžeš unést tíhu života? Selhal jsi a máš problém podívat se ráno do zrcadla? Nevadí: podpal se "ve prospěch ostatních" a odejdeš jako těžkej king! Hosanna!

Neměl nakonec Sklenář se svou kritikou Palachova "kultu" přece jen v něčem pravdu? Co když tu vyhmátl démona, který se skrývá zas každým zbožštěním? Nesvádí náhodou Línkova "křesťanská" rovnice k nekřesťanskému sebevražednému velikášství?

Čas od času nacházíme též společnosti v takovém stavu, že si vůbec nezaslouží, aby se za ně kdokoliv obětoval. Mou velkou úctu například mají všichni Němci, kteří se postavili proti Hitlerovi. Tito lidé zvolili boj proti zlu -- a to boj často beznadějný, za který zaplatili cenu nejvyšší. Ale v situaci, kdy měl nacistický führer takřka naprostou lidovou podporu, se žádný z nich demonstrativně neupálil. Proč asi? Chybělo jim snad poznání základů evropské civilizace? Nebo jen prostě usoudili, že by jejich čin zůstal nepochopen a naprosto ničeho by nedosáhl?

"Nemýlí se Karel Dolejší, pokud tvrdí, že palachovský způsob nápravy světa nefunguje? Není právě TATO diskuse důkazem, že tomu tak není?", píše Línek. Já si však nemyslím, že Palach byl mučedníkem, který chtěl svým činem v metafyzickém smyslu "napravit svět". Na rozdíl od příslušníků antinacistického odboje ve věci "nápravy světa" spoléhal na spoluobčany. Doufal v kolektivní akci, která bohužel nenastala. Co si za těchto okolností počít s jeho odkazem, to je věru těžká otázka. Přes mnohé podobnosti dnešek není normalizací a Palachův čin, jenž se odehrál v jiné době, k nám promlouvá z velké dálky. Jednu možnost, jak mu dnes rozumět, jsem navrhl v předchozím článku: tázat se, co jsme schopni obětovat své snaze fyzicky přežít. Vladimír Línek však Palacha vyzvedl do nadoblačných výšin a učinil z něj nehistorickou postavu s božskými rysy. Klade řečnickou otázku "Co se změnilo dnes?" a snad si ani nevšiml, že diskutuje ve svobodném médiu, kterému cenzura neodpočítává poslední týdny života. Žijeme naštěstí v jiném světě než kdysi. Dříve se lidé pro své přesvědčení upalovali, ještě předtím byli upalováni -- a bývaly dokonce doby, kdy někteří vyvražďovali celá města nevěřících včetně žen a dětí. Byl bych rád, kdyby pan Línek zkusil chápat Palacha v historické perspektivě, tak jako chápe třeba Starý zákon. Bylo by to určitě lidštější než přesochat tragicky zesnulého mladíka ve zlaté tele s nápisem "vyšší princip mravní".

                 
Obsah vydání       28. 1. 2005
30. 1. 2005 Gross "vysvětlil" a "doložil" své příjmy na nákup bytu Štěpán  Kotrba
30. 1. 2005 Proč se nepátrá po majitelích bytů v hodnotě 10-15 milionů?
30. 1. 2005 Jednání ÚVV bylo opět neveřejné...
30. 1. 2005 Volby v Iráku byly prohlášeny za "úspěšné"
30. 1. 2005 Britské vojenské letadlo havarovalo v Iráku
30. 1. 2005 Vytvořte konečně nezávislý mechanismus pro vyšetřování stížností na policisty
30. 1. 2005 Dámy z Prahy, ne z Ipanemy Fabiano  Golgo
30. 1. 2005 10. září jako Den proti chudobě? Fabiano  Golgo
29. 1. 2005 Americké velvyslanectví v Bagdádu se stalo terčem útoku
29. 1. 2005 Vaše srdce obrostlo tukem, takže jste slepí a hluší, vaše srdce je tvrdé a necitlivé Zdeněk  Bárta
29. 1. 2005 Anti-Davos: "Karneval utlačovaných" Fabiano  Golgo
30. 1. 2005 Škromachův Smer -- sociálná demokracia Štěpán  Kotrba
29. 1. 2005 Gross: Chceme "aktualizovat" a "modernizovat" Stanislav  Gross
29. 1. 2005 S čím půjde tým Stanislava Grosse do voleb
28. 1. 2005 Podporujme tradiční sociálnědemokratickou politiku Jan  Kavan
29. 1. 2005 Michael  Marčák
28. 1. 2005 Sociální model České republiky Petr  Miller
28. 1. 2005 "Moderní" neznamená ještě "dobré" Václav  Potužník
27. 1. 2005 Globalizace funguje, ale s tržními principy by se to nemělo přehánět
28. 1. 2005 Pozlátková slova: "moderní", "progresivní", "zeštíhlit" a "pružný" Ivan  David
28. 1. 2005 Michael  Marčák
28. 1. 2005 Mezinárodní organizace na ochranu novinářů kritizuje šikanování televize Al Džazíra
28. 1. 2005 Bush by měl jet do Evropy a měl by tam mlčet
28. 1. 2005 V Americe je už půl páté odpoledne
28. 1. 2005 Kdykoliv britští intelektuálové předpovídají úpadek Ameriky, Američané se jen smějí
28. 1. 2005 Michael  Marčák
28. 1. 2005 Kouření je jen projev svobodné vůle - nic víc Bohumil  Kartous
28. 1. 2005 Michael  Marčák
28. 1. 2005 Palasova modrá šance Robert  Vašíček
28. 1. 2005 Vysokoškolské vzdělání -- bezplatně, či za školné? Miroslav Václav Steiner
28. 1. 2005 Sebeoběť pro vyšší princip mravní je dnes bezpředmětná? Vladimír  Línek
28. 1. 2005 Dnes nepotřebujeme mučedníky, ale sebevědomé občany Karel  Dolejší
28. 1. 2005 Největšími Čechy jsou Jan Palach a Jan Zajíc Petr  Jánský
28. 1. 2005 Policie varuje filmem děti před internetovými pedofily
28. 1. 2005 Egypt otřesen sexuálním skandálem, svědčícím o tamějším postavení žen
28. 1. 2005 Na Ukrajině to Západ udělal správně, v Iráku špatně. Jak to dopadne s Íránem?
28. 1. 2005 Jak zachránit staré videonahrávky
27. 1. 2005 Čtyřka z Guantánama "je stále hrozbou", tvrdí USA
27. 1. 2005 Ropné společnosti financují kampaň, popírající podnebné změny
27. 1. 2005 Co si Iráčané myslí o volbách
26. 1. 2005 Podvodníci okrádají středoevropské uchazeče o zaměstnání
22. 1. 2005 Hospodaření OSBL za prosinec 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Jan Palach RSS 2.0      Historie >
28. 1. 2005 Největšími Čechy jsou Jan Palach a Jan Zajíc Petr  Jánský
28. 1. 2005 Dnes nepotřebujeme mučedníky, ale sebevědomé občany Karel  Dolejší
24. 1. 2005 Jan Palach: Kam až lze zajít v úsilí o vlastní fyzické přežití? Karel  Dolejší
20. 1. 2005 Palachova oběť byla velká a hrozná, dnes by možná stačilo jen trochu ochoty spálit si prsty Jiří  Škuba
20. 1. 2005 Šmelinářů bývá víc než partyzánů Ivan  David
19. 1. 2005 Je Palachova oběť hodná následování? Filip  Sklenář
13. 9. 2004 Definitívny koniec československej jari Peter  Greguš
20. 8. 2004 Pražské jaro 1968 z pohledu dnešního třicátníka Boris  Cvek
19. 8. 2004 Skandální cynismus Stanislava Grosse Martin  Mařák
11. 5. 2004 Do Evropy bez řetězu Jaroslav  Hutka
23. 2. 2004 Kde to žijem !?! Tomáš  Koloc
4. 12. 2003 Ano, buďte aktivní Petr  Jánský
22. 10. 2003 Znovu: Jsou myšlenky, za které je záhodno umřít?   
21. 8. 2003 O mentalitě svlačce Jan  Čulík
11. 8. 2003 Nedožitých 55 let Jana Palacha Jaroslava  Čajová