26. 7. 2002
DOKUMENT: Smlouva mezi Českou republikou a VatikánemV souvislosti s uzavřením vládní koalice ČSSD - KDU-ČSL - US-DEU se v poslední době hovoří o navracení majetku katolické církvi a prolamování hranice restitucí zpětně za 28. únor 1948 spolu s restitucemi rozsáhlých majetků bývalé šlechty. Jedni s obavou, jiní s nadějemi. Naplní se obavy jedněch a naděje druhých? Dědičné výsady i tituly šlechtě zrušil už prezident Masaryk, o hlavní část majetku přišla šlechta znárodněním majetku kolaborantů s nacismem dekrety prezidenta Beneše, definitivní ránu jí zasadil až komunistický režim. Ten se také rozhodl pronásledovat církve a historie Československa let padesátých je těchto perzekucí plná. Stát ovládaný komunistickou stranou ustanovil nad církvemi diskriminační dozor a státní bezpečnost věřící i jejich pastýře bezohledně šikanovala a pronásledovala. Po pádu komunismu se začaly vztahy Československé, Česko-slovenské i České republiky s Vatikánem postupně normalizovat, ale církev nikdy v českých zemích nepožívala té moci a respektu jako např. v sousedním Polsku či Maďarsku. Česká republika byla dosud státem konfesně neutrálním a sekulárním. K věřícím všech vyznání přistupovala neutrálně s plnou svobodou všech náboženských vyznání, svůj právní řád a zákony však nadřazovala nad církevní, kanonické právo, jak je ústavním principem u republik. V České republice dnes neplatí nutnost občanského sňatku, obřad se může uskutečnit i v kostele, modlitebně, či synagoze. Každý pár má ale právo rozvodu manželství a majetkového vypořádání podle civilních zákonů. Mnohoženství se trestá.
Odstavec 9 smlouvy, nyní uzavřené mezi ČR a Vatikánem vylučuje možnost uvažované změny - návrat k povinnému občanskému sňatku (s následným fakultativním obřadem náboženským). Věřící dalších náboženství, včetně např. islámu, budou zcela jistě žádat o ústavní rovnost všech registrovaných náboženství, na kterou mají z ústavy právo - a tedy i smlouvy se svými autoritami. Dnes je ČR sice jediným státem bývalé střední Evropy, která nemá mezistátní vztahy s Vatikánem upravené, dnes je ČR ale také i nejateističtější zemí Evropy se stále klesajícím počtem věřících... Změní se tento stav i trendy ve čtvrtek podepsanou, dosud nezveřejněnou a doposud neratifikovanou smlouvou mezi Českou republikou a Vatikánem? Posuďte sami. Britské listy svým čtenářům předkládají exkluzivně dosud nepublikovaný text tohoto diplomatického dokumentu, který by teprve měla schvalovat Poslanecká sněmovna na svém dalším zasedání. Za Českou republiku podle našich interních informací vyjednával definitivní znění textu Radim Palouš. Poslanci ani parlamentní politické kluby doposud ještě text smlouvy neobrdrželi, znění smlouvy nebylo konzultováno. |
Smlouvamezi Českou republikou a Svatým stolcem o úpravě vzájemných vztahů
Česká republika a Svatý stolec vycházejíce ze staleté tradice společných dějin českého státu a katolické církve, přesvědčeny o prospěšnosti a nutnosti upravit vzájemné vztahy způsobem odrážejícím vývoj vztahů mezi státem a katolickou církví a také v souvislosti se zásadními změnami, k nimž dochází v Evropě, vědomy si role katolické církve v českém státě, jakož i v evropských i světových dějinách při vytváření a ochraně duchovních, kulturních a lidských hodnot a rovněž potenciálu, kterým katolická církev disponuje v procesu usmíření ve světě, uznávajíce skutečnost, že Česká republika je demokratickým právním státem chránícím přirozená a nezadatelná práva a základní svobody člověka, vedeny zásadami mezinárodního práva a zvláště těmi, které se týkají dodržování lidských práv a základních svobod, odvolávajíce se, Česká republika na svůj ústavní pořádek a právní řád a Svatý stolec na dokumenty Druhého vatikánského koncilu a na normy kanonického práva, vyjadřujíce svou společnou vůli zabezpečit spolehlivou a harmonickou spolupráci mezi stranami se dohodly takto: Článek 1Česká republika a Svatý stolec (dále jen "smluvní strany") uznávají vzájemně svou mezinárodněprávní subjektivitu, navzájem se považují za nezávislé a samostatné subjekty podle mezinárodního práva, a zavazují se tuto subjektivitu plně respektovat. Článek 2Smluvní strany potvrzují diplomatické zastoupení České republiky u Svatého stolce na úrovni velvyslanectví a diplomatické zastoupení Svatého stolce v České republice na úrovni apoštolské nunciatury. Článek 3
Článek 4Smluvní strany se shodují, že v České republice je respektována a zaručena náboženská svoboda v souladu s ústavním pořádkem České republiky a mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána. Článek 5
Článek 6Česká republika svým právním řádem zaručuje katolické církvi právo, aby svobodně vykonávala své apoštolské poslání, spravovala své záležitosti, zejména ustanovovala, měnila nebo rušila své orgány a své vnitřní struktury, volila, jmenovala a odvolávala své duchovní a další osoby přímo zapojené do pastorační činnosti, a to v souladu se svými potřebami a podle svých předpisů, nezávisle na státních orgánech. Článek 7Smluvní strany respektují, že nikdo nemůže být nucen vykonávat vojenskou službu, pokud by to bylo v rozporu s jeho svědomím nebo s jeho náboženským vyznáním. Článek 8Smluvní strany uznávají, že hromadné sdělovací prostředky hrají důležitou roli při ochraně svobody myšlení a svědomí, jakož i svobody náboženského přesvědčení, a jsou připraveny je v naplňování této role i nadále podporovat. Článek 9Katolická církev vykonává obřady, při nichž je uzavíráno manželství. Takto uzavřený sňatek, splňující podmínky pro uzavření manželství stanovené právním řádem České republiky, má stejnou platnost a stejné právní důsledky jako občanský sňatek. Článek 10
Článek 11
Článek 12
Článek 13
Článek 14
Článek 15
Článek 16
Článek 17
Článek 18
Článek 19Případné sporné otázky týkající se výkladu nebo provádění této smlouvy budou řešeny smluvními stranami diplomatickou cestou. Článek 20Tato smlouva může být měněna a doplňována na základě vzájemné dohody smluvních stran. Změny a doplňky musí být provedeny písemnou formou. Článek 21
Dáno v ........ dne ............. ve dvou vyhotoveních, každé v jazyce českém a italském, přičemž obě znění mají stejnou platnost. Za Českou republiku Za Svatý stolec |
Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 7. 2002 | DOKUMENT: Smlouva mezi Českou republikou a Vatikánem | Štěpán Kotrba | |
22. 7. 2002 | Hloupé otázky o křesťanství | Jan Hruška | |
18. 7. 2002 | Víra se nikdy nezrodí jako výsledek racionální argumentace | Pavel Mareš | |
16. 7. 2002 | Poznámka na okraj biblických pochybností | Jaroslav Štemberk | |
16. 7. 2002 | Rozpory v Bibli - odpověď bývalého křesťana | Zdeněk Bobek | |
15. 7. 2002 | Každý chce být sám sobě Bohem | Pavel Mareš | |
15. 7. 2002 | Biblické rozpory umím vysvětlit | Pavel Mareš | |
12. 7. 2002 | Nejvyšší pravda | ||
10. 7. 2002 | Křesťanský sionismus - v ČR málo známá ideologie, ovlivňující konflikt v Palestině | Pavel Šejnoha | |
5. 7. 2002 | Páteční čtení na pokračování: Střet civilizací ? - Dominance Západu, nebo dialog světových kultur | Vladimír Nálevka, Miloš Mendel, Oskar Krejčí, Stanislav Komárek, Zdeněk Zbořil, Ivo T. Budil |
Katolická církev | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 7. 2002 | DOKUMENT: Smlouva mezi Českou republikou a Vatikánem | Štěpán Kotrba | |
26. 4. 2002 | Homosexuální katolická církev - kdy skončí její přetvářka? | Fabiano Golgo | |
25. 4. 2002 | Papež Jan Pavel II. konečně konstatoval, že zneužívání dětí je trestný čin |