30. 12. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 12. 2002

Malý Ježíšek a my děti Adama a Evy na planetě Gaia neboli Sličná

Svátek narození Krista Krále i letos zastínil příběh našich mýtických prarodičů Adama a Evy. Připomeňme tu přesto jejich "čestný den" a promluvme si o nich, jak se na dobře vychované "děti" sluší.

O Adamovi a Evě víme, že žili kdysi v Ráji, kde chodili nazí a byli blažení. Na blaženost i teď panují různé názory. Před 120 lety už Jan Neruda napsal, že malíř Zaccheri "rajskými" obrazy předvedl, že nahota dokáže být nechutná ažaž! Nevím, co by říkal tomu, co zde my už nejmíň deset let vídáme na novinových stáncích, na internetu, v televizi a v reklamě? Raffael nás svými Múzami ale dokáže přesvědčit, že nahé tělo může vzbuzovat i city vznešené.

Bible říká stručně, že Adam žil 930 let a zemřel. Lev Abarbanel, nejučenější rabín 16. století, ale tvrdil, že náš prapraotec měl dvě hlavy, čtyři ruce, čtyři hlavy a čtyři nohy. Byl "androgynem", "obojcem" či "čtyrou"- mužem a ženou zároveň. Podobné narážky nacházíme v mýtech a legendách na všech kontinentech. Byla rozluštěna zpráva staroegyptského kněze, že lidé přišlí na naši planetu byli hermafroditi: "Sémě člověka bylo každé samo v sobě obojího pohlaví a samo se oplozovalo, jak se dělo v dřívější vlasti". Oboupohlavností člověka se zabývali v 19. století i Ch.R. Darwin a paleontolog J.R. Lamarck. Nebylo by výhodnější, aby budoucí kosmonauti byli jednou jako mýtický Adam?

Církevním koncilem byl z Bible vyřazen mojžíšský příběh popisující, jak Adam "sestoupil" ("byl vsazen") do středu zahrady Ráj nedaleko Hory Života lokalizované na okraj pevninské oblasti Eden. Bylo to zřejmě v době před rozlomení Prapevniny zvané Gondwana a před následnými geologicky doloženými zlomy zemské kůry a souvisejícími kataklyzmaty.

Podle některých mýto-poetických textů byl Adam obřích rozměrů. O Obrech mluví i prameny Aztéků. Pomineme-li bájeslovný výsadek "lidu Króna", který vyhynul někdy na počátku druhohor pro nepřízeň podmínek na Zemi, také řecká mytologie vypráví u "lidu Prométhea" o Titánech.

V kabalistických odkazech dokonce nalézáme jemné rozlišení Předadamitů, Adamitů, Lemuřanů a Atlanťanů. Tato praetnika lze umísťovat podle hypotézy českého záhadologa a badatele F.X. Paneše na geologické časové ose od konce druhohor ("křída") do konce čtvrtohor ( "holocén" ) až k antropologickému historickému rozhraní pro Homo Sapiensis- tzv. člověka moudrého.

K Adamovi a Evě patří podobenství o jablku ze zakázaného stromu poznání a o pádu prvních lidí do dědičného hříchu. Adam asi nebyl moc chytrý. Vystihuje to i Cranachův obraz z Uffizií: Blonďatá Eva podává Adamovi jablko rafinovaným gestem a ten se škrábe ve vlasech. Šedesát let nechápu, proč jí tenkrát neřekl, aby si jablko snědla sama?

Příběh biblické Evy je v apokryfních biblických textech komplikovaný. Dříve než Evu měl mít údajně Adam Lilit. S tou se hádal a rval, proto jej opustila a vrátila se do Vesmíru. Teologové ve středověku v ní viděli čarodějnici, ženu povětrnou, proradnou. Z dnešního pohledu to nejspíše byla nevyléčitelná hysterka. Ani Adamův výchovný řev a možná facky už jí nepomáhaly. Manželství s Evou, která měla kupu roztodivných dětí, nebylo také bez problémů.

Starověký básník Hesiodos zpíval, že "pro trest lidstva stvořena je žena", ale historický Ježíš měl k ženám vztah veskrze kladný. F.X. Paneš , bez jehož poznatků shromažďovaných třicet let by text v této podobě sotva kdy vznikl, tvrdí, že vysmívané stvoření Evy, nebylo jen pro potěšení i problémy Adamovy. Je nejspíše symbolickým vyjádřením té etapy vývoje lidstva, kdy měnící se životní podmínky na planetě Gaia si vynucovaly sexuální oddělení obou pohlaví jako vhodnější model života pro regulaci zalidnění Země.

Proč se ale vedle příběhu o Ježíškovi z Nového Zákona, jeho matce Marii a pěstounu Josefovi, mýtus o Adamovi a Evě krčí jako naše špatné svědomí? Inu, oba přece museli z Ráje ven! A Madam Smrt, jak to namaloval Holbein, šla před nimi a hrála jim na cello smuteční marš. Jejich pocity vystihuje staré české lidové říkadlo: Dal jim pánbůh po motyce a poslal je na vinice. Než se chleba dokopali, dost se oba naplakali. Myslíte, že se naši prarodiče ale polepšili? Ani náhodou! Eva odložila fíkový list a na jedné nejstarší benátské mozaice si oblékla první módní košilku a měla tam připravenou i manželskou postel...

Na takové zašmodrchané otázky si není nutné odpovídat zrovna na Silvestra. Stačí se ale podívat do starých evropských kalendářů: Žádný režim z nich symbolickou dvojici Adama a Evy nevymazal. Český básník Karel Šiktanc na oba a na bohyni Paměti Mnémosyné dokonce složil už za totality celou básnickou skladbu.

Můj fejeton je skromně věnován mé dceři a všem, kdo nesou tajemná jména- Adam nebo Eva. Nespíš měli i letos zase smůlu, když nenašli pod stromečkem dvojnásobnou kupu dárků. Díky jejich příběhu lze ale náš osobní úděl, "historický" čas, ba i současný "globální svět" vnímat jinak než pragmaticky účelově nebo jen zištně.

                 
Obsah vydání       30. 12. 2002
1. 1. 2003 Jsou světové vyhlídky na prahu roku 2003 pochmurné?
31. 12. 2002 USA hrály klíčovou roli při vyzbrojování Saddáma Husajna
1. 1. 2003 Zástupný problém: Havlovy milosti Zdeněk  Jemelík
30. 12. 2002 Československo po deseti letech: Lepší, než jsem si uměl představit Václav  Žák
20. 12. 2002 Komenského dvě cesty, to jest kterak skrze Labyrint dnešního světa objeviti Ráj svého srdce Jakub  Žytek
1. 1. 2003 Media uprostřed týdne: Havel končí, Špidla zdaleka ne Josef  Trnka
1. 1. 2003 Pochmurný novoroční projev Tonyho Blaira
1. 1. 2003 Američané přiznali, že bombardovali pákistánská vojska
27. 12. 2002 Deutsche Telekom prohrává bitvu o české zákazníky Štěpán  Kotrba
30. 12. 2002 Americké úřady užívají proti svým protivníkům mučení
30. 12. 2002 Mučení na základně v Bagramu a jiná témata Josef  Brož
31. 12. 2002 Extremista zastřelil v Jemenu tři americké pracovníky charitativní nemocnice
30. 12. 2002 Míroví aktivisté chtějí jít do Iráku jako lidské štíty
31. 12. 2002 Monitor Jana Paula: PF 2003 Na Irák! Jan  Paul
31. 12. 2002 Woody Allen: "Bergman byl vlastně bavič"
30. 12. 2002 Vánoční a novoroční oslavy jako klišé
30. 12. 2002 Fidel na lopatkách Zdeněk  Jemelík
30. 12. 2002 Matematické úlohy pre dnešných slovenských školákov
30. 12. 2002 Malý Ježíšek a my děti Adama a Evy na planetě Gaia neboli Sličná Ivo V. Fencl
30. 12. 2002 Slovensko 2002 - Tak dobre, ako sa len dá? Marián  Repa
23. 12. 2002 Unionistický hochštapler provokoval i na demonstracích Štěpán  Kotrba
20. 12. 2002 Milan Kundera jako "didaktik komiky"?
21. 12. 2001 Jiná vánoční a novoroční vydání Britských listů
18. 12. 2002 Vánoce Štěpán  Kotrba
23. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Šťastné a veselé... Jan  Paul
25. 12. 2002 Vánoce a třetí svět: Etiopie má splatit 500 milionů dolarů
5. 2. 2003 Pošta redakci
2. 12. 2002 Hospodaření OSBL za listopad 2002 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Vánoce, svátky míru a konzumerismu RSS 2.0      Historie >
30. 12. 2002 Vánoční a novoroční oslavy jako klišé   
30. 12. 2002 Malý Ježíšek a my děti Adama a Evy na planetě Gaia neboli Sličná Ivo V. Fencl
20. 12. 2002 Komenského dvě cesty, to jest kterak skrze Labyrint dnešního světa objeviti Ráj svého srdce Jakub  Žytek
18. 12. 2002 Vánoce Štěpán  Kotrba
18. 12. 2002 Předvánoční projev soudruha Antonína Zápotockého z roku 1952   
18. 12. 2002 NO SANTA: protest proti symbolu spotřebních vánoc Štěpán  Kotrba
7. 1. 2002 Ateisté, křesťané a média na prahu zrcadlového roku Ivo V. Fencl
21. 12. 2001 Zdeněk Kalista: Baroko se v nejistotě přibližovalo k Bohu skrze tento svět   
21. 12. 2001 Veselé Vánoce a šťastný nový rok přeje čtenářům redakce Britských listů   
21. 12. 2001 Merry Winterval aneb veselé zimnice Josef  Fronek
21. 12. 2001 Místo, kde je domov Vánoc Jan  Čulík
21. 12. 2001 Chtíc, aby spal Adam  Michna z Otradovic
21. 12. 2001 "Konformní" duch vánoc Karel  Řezníček
21. 12. 2001 Komenský a jeho Labyrint: Proměna renesančního člověka v osobnost baroka Kathryn  Murphy
19. 12. 2001 Veselé Vánoce z lidové Číny Jan  Paul

Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje RSS 2.0      Historie >
30. 12. 2002 Malý Ježíšek a my děti Adama a Evy na planetě Gaia neboli Sličná Ivo V. Fencl
18. 12. 2002 Vánoce Štěpán  Kotrba
18. 12. 2002 NO SANTA: protest proti symbolu spotřebních vánoc Štěpán  Kotrba
10. 12. 2002 Nepravdy v Bibli Josef  Veger
29. 11. 2002 Chanuka: Stal se velký zázrak Štěpán  Kotrba
31. 10. 2002 Ztracený lesk a bída reálného islámu Zdeněk  Müller
23. 9. 2002 Roger Scruton: Islámu chybí konkrétní kulturní totožnost   
19. 9. 2002 Křesťané a socialismus Giulio  Girardi
23. 8. 2002 Tajná moderní křižácká výprava Miloš  Kaláb
26. 7. 2002 DOKUMENT: Smlouva mezi Českou republikou a Vatikánem Štěpán  Kotrba
22. 7. 2002 Hloupé otázky o křesťanství Jan  Hruška
18. 7. 2002 Víra se nikdy nezrodí jako výsledek racionální argumentace Pavel  Mareš
16. 7. 2002 Rozpory v Bibli - odpověď bývalého křesťana Zdeněk  Bobek
16. 7. 2002 Poznámka na okraj biblických pochybností Jaroslav  Štemberk
15. 7. 2002 Každý chce být sám sobě Bohem Pavel  Mareš

Interrupce: ženino právo či vražda? RSS 2.0      Historie >
30. 12. 2002 Malý Ježíšek a my děti Adama a Evy na planetě Gaia neboli Sličná Ivo V. Fencl
5. 12. 2002 Mimomanželský sex "zvyšuje pravděpodobnost infarktu"   
21. 10. 2002 Sex nebo vztah?   
29. 9. 2002 Feminismus - zbraň ženské emancipace Jean Bethke Elshtain
22. 9. 2002 Británie: další smrt malého dítěte, další selhání sociálních služeb   
16. 7. 2002 Koniec živnosti "plodenie detí" ? Lubomír  Sedláčik
6. 5. 2002 George Bush se spojil s Vatikánem a s muslimskými zeměmi v tažení proti sexuální osvětě   
26. 4. 2002 Homosexuální katolická církev - kdy skončí její přetvářka? Fabiano  Golgo
16. 4. 2002 Hrozivé proroctví Oskar  Krejčí
11. 4. 2002 Zkrátila se doba, za kterou se duše dostane do těla? Anna  Wintrová
25. 3. 2002 Anarchistky zatčeny za účast na protipotratové demonstraci Štěpán  Kotrba
8. 3. 2002 Razantní Česká pojišťovna zdraví - anebo O ženách, které mají v těhotenství problémy Daniela  Pilařová
6. 11. 2001 O rozdílu mezi vědou a vírou Jiří  Karas
29. 10. 2001 Ta úroveň: O šokujícím setkání s jedním poslancem KDU-ČSL Jaroslav  Sever
8. 10. 2001 Strč pánbíčkářovi prst a utrhne ti celou ruku Petr  Gočev