23. 7. 2008
Další americká novinka: Šálek kávy od McDonalda na pultu moderátora při zpráváchNezadržitelný růst plíživé reklamy do amerického televizního vysílání formou product placement zaznamenal další kontroverzní "pokrok" - výrobky firmy McDonalds se nyní ukazují v regionálním televizním zpravodajství. Několik televizních společností začalo prodávat firmě McDonalds právo umísťovat šálky ledové kávy na pulty moderátorů, kteří čtou televizní zprávy. Typická je v tomto smyslu televize Fox5 News, kterou vlastní Rupert Murdoch a která vysílá v Las Vegas. |
Dva šálky kávy, kostky ledu v nich lesknoucí se ve světlech studia, jsou nyní každodenně umísťovány v ranních zprávách před moderátory. Moderátoři z nich nepijí, hrnky obsahují falešnou tekutinu a falešný led, který má zabránit tomu, aby při vysílání roztál. Deník New York Times informoval, že obdobné smlouvy na umísťování výrobků McDonalds byly uzavřeny s TV stanicemi v Chicagu, v Seattle a v New Yorku. Product placement, umísťování komerčních výrobků do televizních pořadů, v USA už pronikl velmi silně do všech oblastí zábavných televizních pořadů. Nejenže jsou výrobky umisťovány před kameru, stávají se součástí scénáře. Rozdíl mezi reklamou a televizním vysíláním se v USA začíná zamlžovat. Například v jedné reality show soutěží ženy o účast v televizní reklamě na jeden šampón na vlasy a v pauze pro reklamu se pak ta reklama vysílá. Novým rekordem je však to, že reklama na výrobky McDonalds nyní pronikla do zpravodajství. Televize Fox 5 News odmítla sdělit, kolik firma McDonalds za půlroční reklamu svých výrobků zaplatila. Nový šéf zpravodajství Adam Bradshaw se vyjádřil, že product placement byl povolen pouze pro pořady, v nichž je to "vhodné", zejména do pozdějšího ranního zpravodajství, které má důraz na životní styl. "Nedal bych tu reklamu do seriózních zpráv v 17 či ve 22 hodin," uvedl. Jiným problémem je potenciální střet zájmů. Bradshaw uvedl, že dohoda s McDonaldem jeho stanici v žádném případě nezabrání ve vysílání záporných zpráv o tomto řetězci. "Zpravodajství je zpravodajství. Prodej je prodej. Pokud by se vyskytla zpráva o firmě McDonald, odvysílali bychom to jako každou jinou zprávu." Dodal, že by v tom případě hrnky s kávou firmy McDonald odstranil, stejně jako se z televizního vysílání odstraňují reklamy na letecké společnosti, poté, co havaruje letadlo. Televizní stanice v USA trpí poklesem příjmů z reklamy, částečně v důsledku vlivu internetu a částečně v důsledku hospodářské krize v USA. Podrobnosti v angličtině ZDE |