1. 9. 2008
K summitu EU: Sankce vůči Rusku jsou dvousečná a hloupá zbraň "Rusko nemůže přijmout světový systém, kde všechna rozhodnutí přijímá jediná země, dokonce tak významná jako Spojené státy. Takový svět je nestabilní a hrozí konflikty..." Dmitrij Medvědev 31. 8. 2008 Představa některých novopečených východoevropských politiků, včetně těch českých, že mohou vyhlásit jednostranně jakési ekonomické či politické sankce vůči Rusku, naráží na zásadní problém: že Rusko nemá na výběr na světových trzích při nákupu sankcionovaných komodit. Že sankce nepostihnou daleko více sankcionujího, než sankcionovaného. Že Rusko nemůže odpovědět asymetrickými sankcemi ve stejném nebo i větším rozsahu. Podívejme se blíže, co může Rusko tak moc postihnout a co může postihnout nás. Důsledky neuvážených politických gest bývají fatální, jak se už přesvědčil gruzínský prezident Saakašvili. |
Koncern Volkswagen včetně jeho korporátní součásti v Mladé Boleslavi a jejich dodavatelé by asi nebyli rádi, kdyby byly jejich automobily sankcionovány, protože Čína a její kapacity stojí na hranicích a čekají na chybu. Stejně tak Tatra. Nahradit nákladní automobily jinými je otázka nabídnuté ceny. Rusko nicméně není příznivcem dovozu šrotu na čtyřech kolech pro ruské elity. Propaguje a hodlá podporovat vlastní výrobce., a to jak v třídě osobních automobilů, tak SUV. No tak se nebudou dovážet pro "novyje rossijce" hummery, mercedesy, volva ani jaguáry. Kdo bude škodný? Rusko? Ale kdeže... Pozice evropských a amerických výrobců zaujmou okamžitě japonští, korejští a čínští výrobci. Domácí výrobci zajásají. Zejména impérium ruského oligarchy Olega Děripasky. Skupina GAZ je druhý naejvětší automobilový koncern Ruska. Nový GAZ-233036-110 Tiger je například špičkové SUV, vymyšlené nikoliv s řízenou životností a nutností periodické návštěvy v servisu, ale jako vozidlo pro vojáky, lesáky a policajty - od předměstí Moskvy přes Ural po Sibiř. Na rozdíl od hummeru nestojí 200000 USD, ale pouhých 60000 USD. No a GAZ 39371 Vodnik je něco, co na evropských silnicích ani nemá ekvivalent. A Děripska je například podílníkem rakouské stavební společnosti Strabag... Jděme dál. Suroviny tvoří 67,7 % ruského exportu. Ropa představovala více než třetinu hodnoty celého ruského exportu a více než polovinu exportu energetických surovin. Export barevných kovů, dřeva, zpracované dřevní hmoty i celulózy, chemických surovin a minerálních hnojiv zcela určitě přijmou jiné trhy prakticky okamžitě. tudy také cesta nevede, protože bez ruských surovin bude v Evropě ouvej. Takže jinak: Ruská federace patří mezi nejvýznamnější obchodní partnery ČR. V loňském roce činil její podíl na celkovém zahraničně obchodním obratu ČR 3,5 % - obrat ve výši 8,4 mld. USD. Bilance je tradičně pasivní v neprospěch ČR - minus -2,66 miliard USD. Do Ruska Česko vyváží převážně chemikálie a příbuzné výrobky (10,54%), stroje a dopravní prostředky (57,81%, silniční vozidla 17,7 %, z toho osobní automobily 11,2 % , průmyslové stroje a zařízení 11,8 % ). Ropa a ropné výrobky tvoří 80,11% českého dovozu (plyn 40 % , ropa 39,9 %). Výrobky z ocele a železa tvoří 4,7% českého dovozu , železná ruda a koncentráty 2,7 % , nikl 2,2 % , hliník 1,9 % , anorganické chemikálie 1,6 % , syntetický kaučuk 0,97 % , organické chemikálie 0,6 %. Doprava tvoří 4, 56 mld CZK příjmů a 1, 62 mld CZK výdajů, cestovní ruch 4, 34 mld CZK příjmů a 64,8 mil CZK výdajů. Rusům patří skoro celé Karlovy Vary... Ruská elita se jezdí do Česka rekreovat. Patří mezi nejbohatší a nejvíce utrácející turisty. Je zde prostor k tomu, aby Rusko s 143,8 mil. obyvatel vůbec poznalo, že jsme zavedli embargo? Turisté budou jezdit pár let jinam.... Podle českého ministerstva zahraničí jsou pro české exportéry perspektivní zejména sektory: strojírenství, zpracovatelský a chemický průmysl, energetika, komunální služby, zemědělství, potravinářství, veřejná doprava, sklářství (obalové sklo), pivovarnictví, sladovnictví, stavebnictví (včetně rekonstrukce starších obytných budov), textilní průmysl (obnova strojního vybavení). Jako perspektivní se nadále jeví i dodávky balicích strojů, sanitárních výrobků, spotřebního zboží. Množství společných podniků by asi nebylo rádo, kdyby rázem přišlo o možnost dlouhodobě nasmlouvované a dohodnuté výroby pro stabilní a platící partnery. Jde o modernizaci výrobních kapacit závodu Uralmaš, Uralvagonzavod ve Sverdlovské oblasti, rekonstrukci závodu Elektrosila v Sankt Petěrburgu, spolupráci v obnově strojního vybavení závodu Metrovagonmaš ve městě Mytišči, dodávky těžební techniky pro ropné plošiny, dodávky veřejného osvětlení a osvětlovacích souprav pro ruská letiště, výrobu plochého skla a automobilových skel, dodávky autobusů a náhradních dílů Karosa, dodávky a opravy tramvají, železničních vozidel, dodávky technologického zařízení pro Magnitogorský metalurgický kombinát... A tak bych mohl pokračovat dál. Obchodní embargo by znamenalo výrazné zvýšení nezaměstanosti a ohrožení řady soukromých výrobců v řadě českých a moravských regionů. V únoru 2008 předložila vláda do Státní dumy návrh zákona o přerozdělení pravomocí v oblasti celní služby a tvorby zákonných norem v dané oblasti. Pokračuje tak proces přenosu odpovědnosti v řízení celní služby (zajišťuje z poloviny příjmy státního rozpočtu) z Ministerstva ekonomického rozvoje a obchodu na Federální celní službu, která je přímo podřízena vládě. No tak si zkusme to embargo realizovat... 31. 8. 2008 Štěpán Kotrba: Putin: Máme svá vlastní pravidla. Chcete-li dodávat na náš trh, musíte se přizpůsobit našim pravidlům" ZDE Zahraniční obchod Ruska údaje v mld. USD)
Pramen:Věstnik Banka Rossii 15, 2007 zdroj: Business info ZDE iHNed: Medveděv: I Rusko může vyhlásit sankce ZDE Netrvalo to ani tak dlouhoDnes ráno jsem zaregistroval zprávu, že ruský medvěd se v den summitu EU probudil z podzimního spánku. Výsledek? Vypovězení několika mezinárodních smluv, kterými se Rusko dříve snažilo o přijetí do WTO. Podle bývalého prezidenta a dnes premiéra Vladimíra Putina jde o dohody týkající sa zemědělství a výrobního sektoru, které "považuje Rusko na nespravedlivé". Putin však pronesl větu, která motivaci relativizuje: přislíbil návrat k těmto dohodám, "když se Rusko stane členem WTO.... "Jako nečlen této organizace nezískáme na oplátku nic pozititivního", řekl. Rušení se týká tmavého masa, drůbežího a průmyslové výroby. Putin už před týdnem uvedl, že plánuje zásadně snížit dovoz vepřového i hovězího masa, dohodnutý před třemi lety. Rusko koketuje s členstvím ve WTO od roku 1993. |