22. 8. 2008
V láhvi s medem okolo IslanduSigur Rós, Praha, 19. 8. 2008, Sportovní hala – Výstaviště Holešovice Pustit si a poslouchat rádio nebo hudební televizi znamená v drtivé většině případů to stejné, jako vrazit hlavu do popelnice a zhluboka se nadechnout. Žel, žijeme na hudební skladce, kde se můžeme s chutí nechat oblažovat hudebním odpadem, který je produkován a reprodukován zábavním „průjmyslem“. Vzhledem k čilému vývoji přenášení dat a z toho vyplývající celosvětové krize v prodeji hudebních nosičů přináší hudební neštěstí i většina koncertů, na které chudnoucí businessmani a jejich muzikálně dávno vyčerpané herky budou stále více sázet. Pokud ale někde zaslechnete cizojazyčně znějící jméno Sigur Rós, zbystřete sluch, protože podobných teleportů ze zvukového smetiště do netušených hudebních krajin moc není. |
Kdyby papež ve svém Urbi et orbi posvětil hudbu islandských eklektických mystiků na oficiální součást katolických ritů, budou pobožní omdlévat před pódiem v extatických záchvatech. Naštěstí - i přes to, že přetékají spiritualitou - jsou však Sigur Rós ve svém hudebním i vizuálním projevu také příjemně primitivisticky profánní. Takže když se jedinečný, nenapodobitelný (a nenapodobující hlas) zpěváka promění díky aranžmá v chrámový zpěv, pod ním slyšíte zlověstné švihání větru, které nakonec přejde v tvrdý hardcorový naturalismus, abyste nakonec ze závratné pozice na špičce obrovské přílivové vlny splynuli tam, odkud vás před tím bouře vytrhla, pouze o krásný zážitek bohatší.. Ve svých skladbách Sigur Rós kašlou na nějaké přihlouplé marketingové kánony, které utvářejí zoufalost hudebního odpadu. V dlouhých, překvapivě a nečekaně se přelévajících skladbách se dostávají od ambientních poloh do stádií chaotického kvílení s takovou samozřejmostí a v takové harmonii, že to zastavuje dech. Mnohavrstevnými hudebními obrazy, které Sigur Rós přenášejí do posluchačovy představivosti, a kterými ho odpoutávají a unášejí do oněch zvláštních krajin rodného ostrova, odkud zjevně vyvěrá umělecká inspirace, jsou s geniální citlivostí protkány různými oživujícími zvuky. Kroky, trylky, cvakání a vrzání podobné starému lodnímu kufru, zvláštní zvuky odposlouchané na malém ostrově na hranici světových oceánů, hluboké tóny a překrývající se plochy, které z vás učiní svědky jakýchsi obrovských a přesto dokonale tajemných mohutností. Jako dokáží Sigur Rós hypnotizovat, stejně tak dokáží vyzařovat ryzí, až dětskou, vzácnou euforií, nenucenou, nenaučenou, vycházející volně a prostě. Zapomeňte na „fast soundový happy meal“, který musíte poslouchat téměř v každém veřejném prostoru, kterému se nemůžete vyhnout a kde nemáte na výběr. Prožitek z koncertu Sigur Rós je jako když vás skromně působící domorodí šamani z Islandu naloží do obrovské láhve s medem, skořicí a chilli a spustí vás na okružní plavbu ledovými vodami okolo ostrova. Sem tam se o vás otře velryba, zažijete neskutečné bouře, které vás uvrhnou mimo známé hranice světa, ale v celém tom vytržení vás nikdy neopustí ten všudypřítomný ostrosladký pocit něčeho blízkého. Zapomeňte na koncertní síně, v nichž se oprašují sice krásné, ale dávno muzeální exponáty z kulturního dědictví lidské historie. Krása předešlých století v nich zachycená nepostihuje současnost, neobjevuje nové světy. Sigur Rós jsou v pravém slova smyslu vážnou hudbou současnosti, což dokládá fakt, že přes kulturní a jazykovou marginalitu (téměř všechny texty jsou v islandštině) prostředí, ze kterého vycházejí, dokáží uchvátit namyšlenou západní společnost. Jejich koncert je navíc zážitkem, který samotnou hudební fenomenálnost dokonale umocní. Jednoduchá světelná choreografie skvěle ladí s hudební produkcí, projev hudebníků je skutečný, nehraný a přitom působivý. Když chtějí, aby diváci tleskali, stačí jim požádat o toskromně a bez afektovanosti a celou další dlouhou skladbu, nesoucí se ve velmi rychlém rytmu, bude publikum s neskrývaným nadšením tleskat ve vysilující frekvenci; kdo by se nechtěl přímo účastnit a sdílet něco tak krásného. A když vygraduje poslední, pravděpodobně nejsilnější skladba z - jedním dechem „čteného“ - scénáře koncertu, budou tleskat ještě dlouhé minuty a hudebníci se budou muset ještě několikrát vracet, aby všechno to nadšení, které vyvolali, pobrali v ovacích zpět. Webové stránky ZDE |