21. 8. 2008
Každý trh je regulovaný zákony, obyčeji a dobrými zvyklostmi!Já opravdu nerozumím textu s názvem "Idoly trhu", přeložený J. Kalousem a podepsaný J. M. Greerem. Každý trh je regulovaný zákony, obyčeji a dobrými zvyklostmi! Jeden z hlavních moderních ideologů volného trhu jasně objasňuje, jak úzce jsou spolu spojeny přirozené právo a svoboda podnikání, výměny myšlenek a osobního rozvoje. Neexistuje žádná neviditelná ruka trhu nebo trh bez přívlastků, jak to možná mohl vidět v 18. století A. Smith. Hlavní rolí trhu, jak zdůrazňuje Hayek, je šíření informací v abstraktní společnosti, kde nikdo nezná všechna fakta, ale pokles/nárůst cen mu říká, po čem je poptávka a kudy je třeba se vydat. |
Trh slouží k distribuci informací, které jsou jinak nedostupné a objektivně charakterizují daný stav lidské společnosti (nejen v ekonomickém smyslu). Aby informace byly validní, musí trh existovat ve svobodné společnosti a podle pravidel - nemusí předpokládat, že jedinec se chová vždy "rozumně", vychází prostě z toho, že jakž takž férová výměna zboží, myšlenek a kapitálu vede k pokroku. Nebo jak zdůrazňuje jiný velký ideolog moderního liberalismu, totiž Popper: svoboda vzniká tam, kde se objevuje volný trh, např. s mořeplavectvím v raném Řecku, a racionální uspořádání společnosti je v tom, jak si vytváří pravidla, jimiž intervenuje (vždy zkusmo a opatrně, postupnou změnou) ve prospěch toho dobrého, co současný stav přináší, a v neprospěch nežádoucích efektů - tím se systém posunuje dále na základě zpětné vazby. Samozřejmě, kdokoli může dnešní společnost označit za otroctví stejně jako mohl kdokoli prohlásit Stalinovu říši za pokrokovou a humánní společnost zítřka, které nesahají západní země ani po kotníky. Ale já bych volal zdravý rozum, jak to kdysi vyjádřil Popper: je možné, ba spíše pravděpodobné, že se svobodnou liberální společnost nepodaří udržet natrvalo, nicméně i kdyby jen na těch pár desítek/stovek let zmizelo z našeho světa otroctví (jak se to podle, byť levicově orientovaného, Poppera prý stalo právě v naší době), už to by stálo za to, že se lidstvo dokázalo aspoň na chvíli otevřít svobodě. Otroctví, skutečné otroctví, totiž na tomto světě existovalo vždy a leckde existuje stále, a je dost troufalé jen tak si ho brát do pusy a nazývat otrokem např. americké občany - je to pořádně nechutné zejména vůči těm, kteří byli, jsou a budou otroky skutečnými. Mně osobně ti lidé, kteří takto mluví, připadají jako frustrovaní intelektuálové, nemohoucí dělat revoluce a propásnuvší intelektuální vývoj posledního století. |