28. 1. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 1. 2008

Odcházení od Václava Havla: Stará hra, která nevědomky nastoluje důležitý problém současnosti

Po letech vydal Václav Havel novou hru. Stručně řečeno: je zklamáním. Z mnoha důvodů text nefunguje.

Havel v Odcházení použil zavedené techniky psaní svých starých her ze sedmdesátých a osmdesátých let. Starou strukturu oživil jen novým tématem, jenže tématem, které bohužel působí banálně. Hlavním hrdinou Odcházení je zkorumpovaný vysoký politik, který je donucen odejít z úřadu a přijde při tom i o vládní vilu, protože není veřejně ochoten chválit jiný mocenský klan, který po jeho svržení uchvátil správu země.

Z toho, že Havel vůbec neinovoval svou literární techniku a napsal svou poslední hru úplně stejně, jak by psal disidentské hry ze sedmdesátých či osmdesátých let, vyplývají nejméně dva podstatné problémy.

Prvním z nich je skutečnost, že výrazným motivem, vstupujícím do struktury Havlových her, psaných za normalizace, bylo to, že šlo o zakázané ovoce. To jeho hrám poskytovalo dynamiku a napětí. Skutečnost, že čtenář četl něco zakázaného, Havlovy hry z doby normalizace výrazně dramatizovala. Lze říci, že dramatik s faktem své zakázanosti počítal a motiv "zakázaného ovoce", "disidenství", je integrální součástí struktury Havlových her z doby komunismu.

Čas oponou trhnul a změněn svět. Použiji-li v úplně nové situaci, v postkomunistické zemi, zápolící těžce skoro dvacet let po pádu komunismu, s neřešenými politickými a sociálními problémy, literární metodu psaní, kterou jsem si vyvinul v úplně jiné době a v úplně jiné situaci, použiji-li znovu v "době svobody" literární strukturu, jejíž přímou součástí bylo vědomí zakázanosti, čtenář okamžitě získá pocit, že ve struktuře takovéto "staronové" hry" něco chybí -- hra je jaksi "vykradena" a působí banálně a ploše.

K tomu přistupuje i paradox, že Havel sice vždycky ve svých hrách parodoval dřevěnou byrokratickou řeč komunistických funkcionářů, měl však o tomu způsobu vyjadřování vždycky sám velmi blízko. Odcházení je v tomto smyslu bohužel o hodně blíž Havlovým nepříliš úspěšným hrám, jako byli Spiklenci (1971) či Horský hotel (1976), v nichž Havel zoufale laboroval s tím, že mu byl odepřen přístup k živému divadlu a živému publiku, podle jehož reakcí byl zvyklý své hry pozměňovat a psát. Odcházení má hodně daleko k Havlovým nejlepším hrám, totiž jeho jednoaktovkám Audience, Vernisáž a Protest.

Vzdálenou ozvěnou Vyrozumění je i v Odcházení neustálý důraz na to, že mocní projevují v první řadě poživačnost. Stejně jako ve Vyrozumění je jediným cílem útlaku byrokratů prostě to, aby se mohli nerušeně oddávat poživačnosti ("co je dnes v kantýně k obědu? Husa.") i v Odcházení dává milenka odcházejícího politika vládnímu sluhovi neustálé podrobné instrukce o tom, jak má například vařit brambory na loupačku. Tyto scény působí groteskně, zejména proto, že se mocná žena upíná úzkostlivě na vařicí procedury, které se týkají naprosto ubohých jídel.

Hrdiny -- či spíš antihrdiny -- Havlových her před pádem komunismu byli komunističtí funkcionáři, či prostě lidé žijící v totalitním režimu, kteří používali ideologických frází pokrytecky k manipulaci osob kolem sebe a k zaštítění a prosazování svých vlastních zájmů. To, co říkali, nikdy nemysleli vážně -- jazyk byl pro ně mocenským nástrojem.

I ve své nejnovější hře Odcházení používá Havel téhož zavedeného mustru. Hrdiny ovšem už nejsou prolhaní komunističtí funkcionáři, ale postkomunističtí politikové. Tak, jako funkcionáři v Havlových hrách z doby komunismu používali tehdejšího ideologického jazyka, odvozeného z marxismu-leninismu, postavy v nejnovější Havlově hře používají pokrytecky demokratických frází -- které nikdo z nich nemyslí vážně. Motivace jejich jednání je úplně stejná jako u funkcionářů za komunismu: nahrabat si, pracovat pro vlastní osobní prospěch. Fráze o svobodě občana a o tom, že je nutno, aby se lidem vedlo dobře, nikdo nemyslí vážně. V závěru své hry Havel paroduje i své vlastní heslo "Nechť pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí" -- které dvacet let od pádu komunismu bylo také naprosto vyprázdněno, ztratilo význam. Daleko důležitější než "pravda" jsou pro odcházejícího politika a jeho milenku všechny dary, které jim dali vrcholní světoví politikové, případně všechny ty výroky, které světoví politikové pronesli v jejich přítomnosti.

Potíž je, že je svým vyzněním Havlova hra neuvěřitelně banální. Hlavní myšlenkou díla je výrok o tom, že dnešní politikové jsou pokrytci, jsou zaprodaní, to, co říkají veřejně, jsou jen fráze, a jediné, co je zajímá, že agresivně a neskrupulózně prosazovat vlastní zájmy. -- To je tedy překvapivá zpráva. To jsme, pane Havle, opravdu nevěděli...

Jenže, po dočtení Havlovy hry člověku napadne něco jiného, něco podstatně závažnějšího. Když si totiž čtenář uvědomí, jak neuvěřitelně chabý, bezmocný a bez významu je tento Havlův protest proti zkorumpovanosti dnešní politiky, dojde mu, o čem měla Havlova nová hra spíše být -- a kdyby o tom dokázal něco napsat, prokázal by, že zůstal přemýšlivým a významným dramatikem.

Hra Odcházení totiž svým selháním -- tím, že je to hra, svou strukturou jen opakující zavedená schemata Havlových her z doby komunismu v nové době, do níž se tato schémata nehodí -- poukazuje na to, co je podstatný rozdíl mezi totalitním komunismem a dneškem.

Tím rozdílem je toto:

Za komunismu vás potrestali za jakýkoliv podvratný výrok proti režimu. Kdybyste tehdy řekli či napsali veřejně, že Jakešovi funkcionáři jsou prolhaní a zkorumpovaní a mají na rukou krev, skončili byste ve vězení.

V postkomunismu vznikla svoboda, nikoliv ale demokracie. Podstatným rozdílem mezi dneškem a totalitním režimem je skutečnost, že dnes už nikdo nikoho za názory nezavírá. Jenže režim je dnes podstatně sofistikovanější, než byl někdejší komunistický systém. Politikové si uvědomili, že není zapotřebí lidi za "protistátní" názory trestat. V dnešní situaci si může každý říkat cokoliv, a občané to dokonce mohou považovat i za důležité -- jenže politikům je to jedno. Politikové si uvědomili, že je úplně jedno, kdo si v demokracii co říká -- jejich moc to neohrozí. Můžeme napsat a dokázat stokrát, že premiér Topolánek v parlamentě lže -- na věci to nic nezmění.

Havel měl vytvořit hru právě o tomto. I jeho nová hra Odcházení se totiž naprosto mine cílem. Jeho odhalení, které vůbec žádným odhalením není, totiž že "politikové jsou zkorumpovaní", zůstane zcela nepovšimnuto. Nebo si snad Havel myslí, že se Topolánek či Paroubek začnou kát a odejdou z funkcí?

Havel měl napsat co dělat právě v této nezáviděníhodné situaci.

                 
Obsah vydání       28. 1. 2008
28. 1. 2008 Klaus, Švejnar, minulé bláto a budoucí louže Milan  Daniel
28. 1. 2008 Popovkin: Americké antirakety v Evropě mohou zasahovat ve vesmíru
28. 1. 2008 Řada amerických intelektuálů podporuje odpor Čechů proti vojenské základně USA
28. 1. 2008 Holbrooke: Íránci nevyšlou své rakety proti Polsku
28. 1. 2008 Bývalý analytik CIA Steven E. Meyer : Radar je najmä o politike. Je to akoby Rusi postavili radar v Mexiku.
28. 1. 2008 Jsem Evropan. Srbsko je Evropa, Makedonie také. Egon T. Lánský
28. 1. 2008 Amerického diplomata Keitha Ryana našli v Pákistánu mŕtveho
28. 1. 2008 Rozhovor s Janem Čulíkem v Českém rozhlase Brno
26. 1. 2008 Svejnarprezidentem.cz je "zcela vytížen"
28. 1. 2008 Je ministr zahraničních věcí ČR Karel Schwarzenberg českým ministrem? Jakub  Rolčík
29. 1. 2008 Mimořádné vysílání České televize: Švejnar a Klaus u senátorů ČSSD
28. 1. 2008 Čím se Švejnar liší od Klause Petr  Wagner
28. 1. 2008 Ještě horší porážka, než jsme doufali, a vítězství k ničemu... Tomáš  Krček
28. 1. 2008 Mušarraf jednal s izraelským ministrem obrany
28. 1. 2008 Kluci z plakátu
28. 1. 2008 Americký špionážní satelit hrozí někde spadnout
28. 1. 2008 Nová ruská energetická stratégia Vladimir Petrovič Radjuhin
28. 1. 2008 Underground, chaos, feminismus a transgender Mirka Vodrážky
28. 1. 2008 Česká většina není schopna ani ochotna si vládnout Václav  Špíka
28. 1. 2008 Karel Marx a T.G. Masaryk měli na český národ podobný názor Václav  Špíka
28. 1. 2008 Principy úspěchu Jan  Mertl
28. 1. 2008 Michael  Marčák
28. 1. 2008 Tato neskrupulózní chtivost po penězích ohrožuje budoucnost nás všech
28. 1. 2008 Černý humor v pořadu Václava Moravce
28. 1. 2008 Odcházení od Václava Havla: Stará hra, která nevědomky nastoluje důležitý problém současnosti Jan  Čulík
28. 1. 2008 Pavel Baroch, jeho 2000 vysavačů a jedna lokomotiva Štěpán  Kotrba
28. 1. 2008 Jdi do prdele Allen  Ginsberg
28. 1. 2008 Diskuse o Klausovi na stránkách KDU-ČSL
28. 1. 2008 Michael  Marčák
28. 1. 2008 Interpelace ministra zdravotnictví včetně zdravého ne-selského rozumu Miloš  Štěpánek
28. 1. 2008 Nejezděte do Británie bez angličtiny a nevyužívejte "služeb" českých agentur
28. 1. 2008 Zastavení projektu Národního úřadu: krok zpět pro rodiny v sociální nouzi
28. 1. 2008 Odpor obcí a krajů k Národnímu úřadu pro zaměstnanost je oprávněný Jan  Potměšil
28. 1. 2008 Zemřel jeden z největších tyranů druhé poloviny dvacátého století, indonéský generál Suharto Daniel  Veselý
28. 1. 2008 "Půdorys pravdy o 11. září"
28. 1. 2008 Zlatý věk Radovan  Baroš
28. 1. 2008 Jak se zostudit nedomyšleným jednáním, neboli Kontrola subvencí není jen lepší, je nutná... Uwe  Ladwig
28. 1. 2008 Vajdové jsou kriminogenním faktorem
26. 1. 2008 Jsou provokační akce neonacistů PR operací ODS, mající odůvodnit okleštění shromažďovacího práva? Štěpán  Kotrba
27. 1. 2008 Podivné postavy Jan  Potměšil
26. 1. 2008 Unhošť: referendum v místních podmínkách koalice Mazuchové s ODS
25. 1. 2008 WTO: v předvečer průlomu v jednáních? Ludmila  Štěrbová
26. 1. 2008 Co lidé v ČR nechtějí vidět
26. 1. 2008 Nedávné zvýšení cen energií je "neospravedlnitelné"
26. 1. 2008 Palestinci jsou jako kobylky? Daniel  Hrabina
25. 1. 2008 Jak souvisí vraždící neonacista s umučenou kočkou? Pavel  Drs
25. 1. 2008 Levice je kolektiv autorů, jenž znovu vynalézá realitu Jakub  Horňáček
25. 1. 2008 Monitor Jana Paula: Příbram, "mrtvé" město Jan  Paul
30. 11. 2007 Jací jsme
2. 1. 2008 Hospodaření OSBL za prosinec 2007

Česká literatura RSS 2.0      Historie >
28. 1. 2008 Odcházení od Václava Havla: Stará hra, která nevědomky nastoluje důležitý problém současnosti Jan  Čulík
25. 1. 2008 Čtenář je partnerem autora Irena  Zítková
17. 1. 2008 Založen Přípravný výbor Společnosti přátel Památníku národního písemnictví   
11. 1. 2008 Zemřeli dva spisovatelé, kteří milovali Jesenicko Libor  Martinek
4. 1. 2008 Jan Čulík, Knihy za ohradou   
14. 12. 2007 Znovu: Bude zrušen Památník národního písemnictví?   
17. 11. 2007 Člověk zahrada širá: Milan Kundera jako mladý stalinista Jan  Čulík
16. 11. 2007 Lašsko-evropský básník Óndra Łysohorsky Libor  Martinek
7. 11. 2007 Ludvík Vaculík: Hodiny klavíru. Památník národního písemnictví, 7. 11. 2007, 18 hod.   
6. 11. 2007 Básník a darebák podruhé Petr  Král
30. 10. 2007 Nové Dějiny české literatury v angličtině, poprvé po víc než třiceti letech   
4. 10. 2007 Topolánkova vláda ruší Divadelní ústav a chce zrušit Památník národního písemnictví   
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
4. 5. 2007 Vernisáž výstavy o spisovatelce Věře Sládkové   
3. 5. 2007 Nezkreslujme Máchův odkaz Lukáš  Zádrapa