6. 4. 2007
Prodejný Moravec aneb finanční ředitelé se hodí, zvlášť když loni dostal cenu LambertNeuvěřitelné se v České republice stává skutkem. Prestižní politický moderátor se nechá snímat kamerou coby tupě se usmívající držák mikrofonu místopředsedkyně ODS na akci, organizované PR agenturou. Kdysi nadaný politický žurnalista. Odborný asistent na Fakultě sociálních věd UK, kde - považte - vyučuje předmět Úvod do etiky žurnalistické práce . Součástí tohoto předmětu je i přednáška "Novinář a jeho zdroj, možná manipulace novináře zdrojem, příklady selhání české žurnalistiky při práce se zdrojem". Roku 2003 obdržel za moderování pořadu Interview BBC Cenu Nadace Českého literárního fondu Novinářská křepelka. Politická celebrita televize stále ještě veřejné služby, jehož otázky k nedělnímu obědu konzumují i dva milióny občanů Česka. Václav Moravec. A nyní se objevil v roli moderátora vyhlášení výroční ceny "Finanční ředitel roku 2006". Akce zhusta komerční, či tentokráte komerčně politické. Nevadilo mu to a nestyděl se. Předčasný, i když logický konec jedné budoucí legendy. Z moderátora televizní diskuze se stal moderátor estrád. |
Vítěze této "prestižní" ceny vyhlašovala místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Miroslava Němcová a moderátorem večera byl Václav Moravec. Pořad vysílala ČT 24. Aby ne. Vždyť minulý ročník vyhrál programový a současně i finanční ředitel České televize František Lambert. Zrovna jako na potvoru ve chvíli, když mu nad hlavou létaly hromy a blesky za arogantní vyhrožovací dopisy občanům. Cenu "Finanční ředitel roku" každoročně vyhlašuje Klub finančních ředitelů (CFO Club) Hlavním cílem je ocenění práce finančních manažerů za mimořádný počin v oblasti finančního řízení, zvýšení prestiže, povědomí a významu finančního řízení pro úspěch každé společnosti. ""Touto cenou chceme poděkovat za náročnou a zodpovědnou práci a ukázat i to, že svět financí není jen světem nudných čísel a účetnictví. Že je to svět lidí, kteří mají velký smysl pro zodpovědnost a často řeší úkoly i mimo oblast finančního řízení. Je to například vyjednávání s investory, zaměstnanci, řešení právních sporů, Corporate Governance, fůze a akvizice a další," uvádí k ocenění Dean Brabec, prezident Klubu finančních ředitelů. Takto popisuje ocenění "Finanční ředitel roku" kterási prodejná novinářská duše, pracující pro PR agenturu dřívější tváře Novy, moderátorky Mirky Čejkové. Mně by nevadilo, že jakýsi moderátor dělá tlampač píárové akci. Mě vadí, když se špičkový politický komentátor, nadaný mocí řídit přestižní politicko-publicistický pořad, šklebí vedle místopředsedkyně politické strany na komerční akci a nestydí se přitom. Nepřipadne mu to v rozporu s novinářskou etikou. Přitom za podobný profesní prohřešek odešlo z televize i rozhlasu už několik moderátorů. Jeden melouch a dost. Co na to Kodex České televize?4.6 Tvůrci, kteří pracují pro Českou televizi, musí zachovávat Kodex, i kdyby nebyli zaměstnanci České televize. Tvůrci jsou také povinni dodržovat v oboru obecně uznávané samoregulační profesní a etické standardy svých profesí. .... 21.7 Česká televize se nebude vědomě podílet na skryté prezentaci komerčních zájmů prostřednictvím vysílaných pořadů; například nelze dopustit, aby aranžmá či průběh vystoupení účinkujících osob byly určovány jejich komerčním působením. 22.1 Střet zájmů zaměstnanců a externích spolupracovníků České televize je nepřípustný. Osoby pracující pro Českou televizi musí vyloučit, aby osobní zájem ovlivňoval vysílání nebo nevysílání určitých sdělení či pořadů. Každý, kdo by se mohl vystavit pochybám o střetu zájmů v určité otázce, je povinen tuto skutečnost oznámit svému nadřízenému a vyčkat jeho rozhodnutí. Generální ředitel v případě své osoby o takové skutečnosti informuje Radu České televize a vyčká jejího doporučení. Střet zájmů nastává již tehdy, jestliže mohou vyvstat pochybnosti o nestrannosti nebo předpojatosti osoby podílející se na přípravě obsahu pořadu, lhostejno zda mezi diváky či subjekty, o kterých jsou získávány informace. Pochyby o nestrannosti nebo předpojatosti vznikají zejména, když určitá osoba je nebo byla spojena se subjektem, o němž má být informováno, rodinným, přátelským, pracovním, členským, smluvním nebo konfliktním poměrem, případně od takového subjektu přijímá nebo přijímala určité výhody či požitky nebo se jinak účastnila na jeho činnosti. Uvedené spojení nastane také tehdy, jestliže se může týkat bezprostředního lidského okruhu člověka podílejícího se na přípravě zprávy (například rodinní příslušníci, životní partner, popř. nejbližší přátelé). Střetem zájmů není pouhé vystupování v postavení občana nebo spotřebitele, jestliže se takto učiněné jednání nevymyká obvyklosti. 22.5 Obdobně jako v čl. 22.1 musí zaměstnanci a externí spolupracovníci České televize postupovat, jestliže střet zájmů nastane při uzavírání smlouvy nebo při jiném obchodním rozhodnutí, z něhož dotyčným může vzejít určitý prospěch. 22.6 Spolupráce zaměstnanců České televize s jinými médii podléhá předchozímu písemnému souhlasu nadřízeného, který může udělit souhlas za předpokladu, že tato činnost nenaruší povinnosti a závazky, které zaměstnancům vyplývají ze zaměstnání v České televizi, a nevytvoří dojem, že konkrétní zaměstnanec je spojen s určitými politickými nebo náboženskými názory či obchodními zájmy. Součástí písemného souhlasu mohou být podmínky, za nichž byla spolupráce povolena. 22.7 Je-li redaktor nebo jiný zaměstnanec požádán o autorský příspěvek jiným médiem, je jeho povinností zvážit, zda charakter tohoto média je takový, aby případná spolupráce neuvedla v pochybnost jeho osobní profesionální integritu, nestrannost a nezávislost, a tím i integritu, nestrannost a nezávislost České televize. Autorský příspěvek připravený pro jiné médium musí odpovídat redakčním zásadám a standardu kvality vlastní České televizi. Není přijatelné, aby se zaměstnanci vystupující v pořadech České televize prezentovali v jiných médiích způsobem, který by byl v České televizi nepřípustný. Kodex České televize ZDE |