19. 10. 2006
Má modrý pták cizí peří?Už dlouho jsme se tak nenasmáli, jako při čtení billboardů a plakátů ODS ke komunálním (a krajským) volbám v Praze. Primátorská tvář z nich shlíží vedle slovních spojení typu chytrá horákyně: u hesel "Pražský okruh", "Auta pod zemí", "Protipovodňová ochrana", "1492 dětí denně v ZOO" nevíte, zda jde jen o klasické předvolební sliby, či o přiznání, co se radniční koalici za posledních dvanáct let nepodařilo, anebo zdali jde dokonce o požadavky, jež ODS hodlá vznést na nové vedení radnice, bude-li ve volbách poražena. |
Především Pražský okruh: jeho investorem je stát, respektive Ředitelství silnic a dálnic, a jeho většina leží na území Středočeského kraje. Jeho dokončení by mohl Pavel Bém s vážnou tváří slíbit nanejvýš, pokud by na rozdíl od nás, prosťáčků, věděl, že ho prezident republiky přese vše jmenuje příštím předsedou vlády. Auta pod zemí: nejde jen o to, aby se na megatunelech napakovaly spřátelené firmy? Praze by ulehčilo hlavně, kdyby pod zemí parkovala auta, která dnes zabírají místo k životu lidí v městských ulicích. O něčem takovém však na radnici nesmíte ani promluvit, hlavně ne před starosty městských částí, v drtivé většině rovněž členy ODS. Pane primátore, kde je těch dávno slibovaných osmnáct podzemních garáží pro rezidenty v centru Prahy? Děti v ZOO: za pozvednutí ZOO může hlavně její ředitel, skvělý manažer Petr Fejk. Ten však nedávno ohlásil odchod. Proč asi? A investice do ZOO stejně jako další "primátorské zásluhy" (např. protipovodňová opatření) schválilo celé Zastupitelstvo hl. m. Prahy napříč politickými stranami. Hádejte, proč se pan primátor nechlubí taky Fatou Morganou v Botanické zahradě? 198 bezpečnostních kamer: volební kreativci ODS zapomněli, že dvě třetiny z nich nejsou nijak napojeny na Policii ČR ani na Integrovaný záchranný systém. Z drtivé většiny kamer v metru není pořizován záznam. Když hypotetický útočník včas prchne, nepůjde už zpětně dohledat. 10 stanic metra do roku 2010: kdo výstavbu jen trochu sleduje, ví, že budou jen tři. Ostatní jsou jen v plánech, k nimž se teprve shánějí potřebná razítka a peníze. 450 km cyklistických tras: nejpovedenější heslo. Radniční koalice měla podle usnesení vlastní Rady z roku 1993 vybudovat 400 km cyklistických tras, oddělených pruhů a samostatných cyklistických stezek spojujících nejvýznamnější body již do roku 2000. Nejrůznější úředníci jsou však zajedno, že Praha není vhodná pro cyklistickou dopravu a že budou za drahé peníze stavět téměř výhradně jenom stezky pro rekreaci na okrajích města. Z celoměstského "páteřního" systému se v roce 2004 postavilo jen 4,1 km a loni dokonce jen 3,5 km -- takhle by těch 450 km tras (rozuměj žlutých směrovek) trvalo snad do konce století! Přitom náklady utěšeně rostou -- 225 m stezky odnikud nikam okolo hotelu Hilton stálo 6,1 milionu Kč. Za další peníze se na všech problematických místech stavějí alibistické cedule "Cyklisto, sesedni z kola!" Když se letos v září na Den bez aut sjelo přes 1200 cyklistů na protestní jízdu, vyhlásili protiheslo: "Lepší jeden kilometr skutečné cyklostezky než 450 km tras". Máme snad započítat první dva cyklisty zabité po roce 1989 v Praze auty (oba od srpna 2005) také na účet pana primátora, nebo pražské ODS? Jejím ideologickým problémem je totiž trvající podpora výstavby dalších komunikací pro automobily místo mnohem většího rozvoje kolejové dopravy -- jsou to pražští politici ODS včetně současného primátora, kteří vedou kampaně proti rychlé modernizaci železnice Praha -- Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště nebo blokují tramvajové spojení Pankrác -- Smíchov. Naši předkové by tomu asi řekli: "Sliby se slibují -- blázni se radují".autor je členem Zastupitelstva hl. m. Prahy za KSČM |