19. 10. 2006
POZNÁMKA NA OKRAJVolný trh, aneb Poptávka, o které se nemluvíOd roku 1999 do roku 2005 stouply příjmy členů předsednictva německých drah Deutsche Bahn ze 3,7 milionů euro na 14,7 milionů euro. Nové zvýšení cen jízdenek zdůvodnil šéf toho podniku Hartmut Mehdorn poukazem na zvyšování cen energie. O zvýšení platů svých kolegů se nezmínil. (Autor byl dlouhá léta ředitelem jedné velké nadnárodní elektronické firmy v Evropě.) |
Na jedné straně 11 milionů euro není málo. Na druhé straně se to zdá být maličkost, když se počítá, že podnik Deutsche Bahn na rok 2006 předpovídá obrat kolem 28,5 miliard euro. Pokud ale čtete mou rubriku pravidelněji, asi tušíte, že mi o Deutsche Bahn vůbec nejde. Zase se v souvislosti s tímto tématem o něčem mluví, zatímco se něco jiného zamlčuje. Byla zveřejněna informace, že když se novináři dotazovali mluvčího Deutsche Bahn na důvod zvyšování platů členů předsednictva německých drah, odpověděl prý mluvčí v tom smyslu, že ve srovnání s jinými firmami se platy předsednictva Deutsche Bahn pohybují v dolní oblasti. Asi tomu tak je. Divím se, ale, že se nikdo toho mluvčího pak nezeptal, zda by firma na volném trhu nenašla někoho, kdo by převzal členství jejího předsednictva za menší plat. Zajímavé, že ano. Každý ví a pořád se to opakuje, že volný trh žije z nabídky a poptávky. Člověk by si pomyslel, že na místa ve vedení podniku Deutsche Bahn by se našel někdo, kdo hodně zná, hodně umí a byl by ochoten prodat svou pracovní sílu alespoň za takový plat, který tamější manažeři dostávali doposud. Nikdo nikde nenapsal, že by někdo takovouto volnotržní otázku vznesl. Proč asi ne? Vím to. Někdo by se mohl taky začít ptát na plat těch novinářů, kteří sice káží o volném trhu, ale báli by se, že by někdo chtěl jejich místo -- třeba jen na krátkou dobu -- za stejný nebo dokonce menší plat. |