19. 10. 2006
Pokoj a dobroJak se liší katolická etika od katolické politikyFrantišek Muška
Sekretariát České biskupské konference vydal v roce 2000 dokument k veřejné diskuzi -- Pokoj a dobro, list k sociálních otázkám v České republice. Jedná se o materiál ekumenický. Můžeme se ptát zda tento pastýřský list platí také v brněnské městské části Židenice, kde propojení světské moci a katolické církve je víc než silné. |
Proč se, v duchu tohoto listu, lidovci v naší městské části nestarají více o obecné blaho? Proč se již dříve nevyjádřili podle přání občanů proti přesunu vlakového nádraží? Dnes jejich aktivita působí v duchu "tak jsme se snažili a nic se s tím nedá dělat". Hlavně nevyslovovat jasné názory, přikloníme se k tomu, kdo vyhraje. Pokud chci jít dopředu, musím dělat pravidelné hodnocení toho co dělám. Dávat prostor pro konstruktivní kritiku. Ne se pouze dozvědět, že jste to nepochopil, že špatně posloucháte (viz pan starosta Veselý, Ing. Oujezdský, Ing. Janko). Zde je nutné přiřadit do této skupiny i paní místostarostku Dr. Kačírkovou. Není sice z lidové strany, ovšem plány a záměry lidové strany naplňuje více než na 100 %. Ne nadarmo bývá označována jako největší lidovec v Židenicích. Program ČSSD je pouze jen nepotřebný kus papíru. Na str. 21 dokumentu Pokoj a dobro se uvádí že skutečná transformace je teprve před námi a skutečná proměna společnosti má více dimenzí než pouhou změnu systému. Je nezbytná reforma struktur a institucí a náprava mravů. Při čtení této části mám pocit, že se jedná o Židenice. Co je nám platné, že máme již řadu let křesťanské politiky, když tito něco jiného říkají a jinak se nechovají. Bratr ministr přiklepne dotaci na dětské hřiště, pomůže soukmenovcům v nejlepší lidovecké městské části v Brně. Prostaví, resp. vyhodí se miliony. Zničí se sice park, ale je to dobré zviditelnění před volbami. Bohužel a jedním slovem hrůza! Proč nebyla řádná diskuze s tím, že by se lokalita hledala v celém Brně? Asi je to proto, že lidoveckých starostů tolik v Brně není..... Na str. 24 se uvádí, že jsme převzali fundamentalistický liberalismus z anglosaského prostředí, avšak chybí tamní duchovní a kulturní ukotvení žité morálky v hospodářství i v politice, pevná vláda zákona. Ovšem u nás máme paradox. V čele židenické radnice máme křesťany, kteří si však s morálkou nedělají příliš problémy. Vedou to stylem černobílého vidění světa, my jsme křesťané, jsme nejlepší a nemluvte nám do toho. Od řadového křesťana pouze očekávají, že jim hodí lísteček u voleb a nebude se dál zajímat. V tomto myšlení katolická církev přes své ekumenické texty setrvává - kdo je náš, je dobrý, a mimo jsou darebáci. To ale platilo především před rokem 1989. Je to politika ve stylu jednoho vtipu: Muslim přijde do nebe a sv. Petr mu otevře bránu a provádí ho po nebi, všude je plno dušiček. Najednou na kopci uvidí hrad. Muslim se ptá co to je? Dostane odpověď to nic, to si jenom postavili katolíci, aby si mohli myslet, že jsou v nebi sami! Určitého člověka nestačí volit jenom podle toho co říká nebo proto, že v kostele podává svaté příjímání (viz dopis Ing. Juránkovi). Plně se proto ztotožňuji s lidoveckým volebním heslem třikrát a dost. Již tři volební období lidovci "zamořují" ovzduší v naší městské části. Je potřeba to opravdu konečně zarazit. Na str. 26 ekumenického textu Pokoj a dobro je věta, která vůbec nepotřebuje komentář: "Společnost bez respektu ke společném dobru chřadne". Měli lidovci na radnici v Židenicích skutečně respekt ke společnému dobru nebo pouze k dobru svého prospěchu? Na str. 28 se klade důraz na etické prostředí -- lze naši radnici nazvat prostředím kde vládne etika? Rovnost občanů před zákonem je podmínkou řádu (str. 32). Jsme si v Židenicích všichni rovni? Při výběrových řízeních zakázek pro radnici, při žádostech o obecní byt (že, paní místostarostko Dr. Kačírková?) atd.. Na závěr ještě informace ke školství podle moderních katolických představ. Na stranách 52 -- 54 je uvedeno: "Velice se přimlouváme, aby se vzdělání stalo společenskou prioritou, důležité je na vzdělání pamatovat dostatečnými finančními dotacemi. Kultivace rozumu a mravnosti je tou nejperspektivnější společenskou investicí." Porovnejte prosím se situací v naší městské části. Opravdu radnice v této oblasti uvedené naplňuje? Nejasnosti v chování brněnských politiků v otázce školství v otevřeném dopise hejtmanu Juránkovi |