25. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 1. 2005

Nebylo to "politické rozhodnutí"

Ne každého z nás trápí, zda prvňáčkové teď dostanou na pololetním vysvědčení jednu "velkou" známku, anebo řadu známek podle jednotlivých předmětů, na což ještě na Nový rok 2005 nebyl zřejmě nikdo ze zainteresovaných připraven. Podle toho, co jsme se dověděli 23. ledna v nedělním diskusním programu Václava Moravce z debaty Petra Buzková --- Václav Klaus ml., nešlo o "politické" rozhodnutí, když teď musejí prvňáčci dostat celé spektrum známek místo známky jediné, jaksi "všeobecné".

Prý se v tomto problému směrodatně vyslovili "právní experti". A není prý to podle pí. ministryně školství "zásadní" otázka. Asi je tedy úplně jedno, zda v průměru zhruba sedmileté děti chápou, co ještě je nebo už není "český jazyk" a co už je třeba "čtení". Přitom ta najednou nasazovaná detailní kalibrace (spolu s kategorizací předmětů) přichází v době, kdy se opakovaně přetřásá otázka, od kdy a zda vůbec školní mládež klasifikovat číselnými symboly, když ta kvantifikace třeba někdy může sugestivně traumatizovat; anebo zda vůbec předměty vzájemně vymezovat a "porcovat", když realita by měla být vnímána "komplexně".

K čemu pak jsou ty následné úvahy o možném slučování předmětů ke komplexnějšímu vnímání výuky v dalších ročnících školní docházky? Paradoxně vůči obecně vyhlašovanému "prolínání" předmětů ve vyšších třídách na úrovni 1. třídy direktivně si má škola počínat naopak? Tehdy když děti ještě nemají přijatelné vědomí o možné hierarchizaci jednotlivých věcných kategorií a jimi prezentovaných předmětů, právě u nich najednou --- s právnickým požehnáním! --- začínáme nedočkavě a necitlivě ten ještě krásně udivený svět školy porcovat do jakýchsi dílčích "předmětů".

Pokud celé generace dostávaly jako prvňáčci na konci prvního pololetí školní docházky jen jedinou "velkou" známku, proč VĚCNĚ to bylo špatně, jsme se zatím nedověděli. Není to prý politická otázka, jak nám bylo řečeno. Není to ani právnická otázka, i když se nám jenom tohle k věření předložilo. Je to ignorování toho výchozího možného celkového okouzlení dítěte v první třídě školou; tehdy, kdy teprve se začíná seznamovat s hierarchizací světa a kdy ani samo ještě možná nedokáže to rozporcované menu předmětů na vysvědčení číst.

To by pak bylo rozhodně lepší začít JEN CELKOVÝM slovním hodnocením, bez jakékoliv "kvantifikace". S tím vějířem známek by přece stačilo přijít až na konci roku. Nebo ne? Co vlastně bylo podnětem k této inovaci? Jen ta křiklavá a údajně právně podložená inovace?

                 
Obsah vydání       25. 1. 2005
25. 1. 2005 Spojené státy "zrušily íránský zpravodajský server"
25. 1. 2005 Boj za svobodu?
25. 1. 2005 Hrubý amatérismus České televize Bohumil  Kartous
25. 1. 2005 Proč nepodporuje víc demokratů volby v Iráku?
25. 1. 2005 Konzumente, raduj se! Josef  Provazník
25. 1. 2005 Asie: Garnátové farmy a jejich následky Pavel  Houdek
25. 1. 2005 Jak vědy exaktní ničí vědy humanitní Martin  Horut
25. 1. 2005 Nebylo to "politické rozhodnutí" Miloš  Dokulil
25. 1. 2005 Vláda občanovi omezuje svobodu volby Miloš  Dokulil
25. 1. 2005 Démon přizpůsobivosti v satanském ráji Václav  Dušek
25. 1. 2005 Český Telecom o sobě nemusí zveřejňovat informace
25. 1. 2005 Adriana Krnáčová navrhuje, ředitel ČT slibuje... Michal  Rusek
24. 1. 2005 O lásce, protože té není nikdy dost... Štěpán  Brodský
24. 1. 2005 Proč literární věda k ničemu není Boris  Cvek
24. 1. 2005 Nezáviďme jim - přece kdo obohacuje sebe, obohacuje i stát Petr  Miller
22. 1. 2005 Představa, že lze exportovat demokracii, je "nebezpečnou iluzí"
24. 1. 2005 Rozrůzněnost, nikoliv segregaci
24. 1. 2005 Britští muslimové obětí globálního konfliktu
24. 1. 2005 Jan Palach: Kam až lze zajít v úsilí o vlastní fyzické přežití? Karel  Dolejší
24. 1. 2005 V Praze "dojde k reformě komunismu až v květnu 1990" Jan  Čulík
24. 1. 2005 Šlo o lidskou důstojnost, i když to většina už zapomněla Vilém  Prečan
24. 1. 2005 Filipov: Nic se nepohne do května 1990
24. 1. 2005 Proč se v Praze pořád nic neděje
24. 1. 2005 Blacková: Nechte Fojtíka jet do USA
24. 1. 2005 Klaus: Z Občanského fóra se stává politická strana
22. 1. 2005 Hospodaření OSBL za prosinec 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
25. 1. 2005 Vláda občanovi omezuje svobodu volby Miloš  Dokulil
25. 1. 2005 Nebylo to "politické rozhodnutí" Miloš  Dokulil
20. 1. 2005 Je jediná alternativa vůbec alternativou? Miloš  Dokulil
18. 1. 2005 Šéf britské školní inspekce kritizoval islámské školy   
17. 1. 2005 Školné na vysokých školách: Drsná zkušenost z Kanady Jiří  Jírovec
17. 1. 2005 Metodika plánování a metodika dialogu Boris  Cvek
13. 1. 2005 Katedra architektury v Cambridge nakonec nebude zrušena   
13. 1. 2005 Rodiče nechtějí o dětech nic vědět Bohumil  Kartous
12. 1. 2005 Dluhy se maj platit nejen o vánocích   
12. 1. 2005 Školné se má platit podle toho, kolik vzdělání "vynese" Radim  Valenčík
11. 1. 2005 České vysoké školy potřebují především inteligenci a snahu... Ondřej  Leinert
11. 1. 2005 Vysokoškolské školné nevyřeší nic   
10. 1. 2005 Na českých vysokých školách je nutno zavést školné   
10. 1. 2005 Stát studenty nepodporuje. Naopak   
10. 1. 2005 Vyřeší vážné problémy českého vysokého školství skutečně zavedení školného? Jan  Čulík