30. 10. 2004
Evropská ústava - největší změna od zavedení EURAPodle nové Ústavní smlouvy došlo k následujícím změnám v institucionálním uspořádání EU. |
Evropská komiseDo roku 2014 v ní má mít každý členský stát jednoho zástupce. Poté se počet komisařů sníží tak, aby odpovídal dvěma třetinám těchto zemí. Znamená to, že každý člen by měl "svého" komisaře dvě funkční období ze tří. Do textu bylo doplněno, že přechod na nižší počet komisařů lze v roce 2014 zvrátit jednomyslným rozhodnutím Evropské rady. Rada MinistrůPředsednictví v Radě ministrů: ustavení kolektivního předsednictví EU s vnitřní rotací. Radu ministrů zahraničí bude nově řídit "ministr zahraničí EU". Tato nová funkce spojí v podstatě úkoly vysokého zástupce pro společnou a zahraniční politiku s komisařem pro zahraniční záležitosti . Tento úřad společně s EU nově získanou právní subjektivita vytváří předpoklady pro významnější místo EU ve světové politice. Rozhodování v Radě ministrů: Pokud se rozhoduje kvalifikovanou většinou, což je naprostá většina případů, je usnesení přijato, vysloví-li se pro ně nejméně 55 procent členských států, reprezentujících 65 procent obyvatel. Systém doprovází korekční pojistka ve prospěch menších zemí, která stanoví, že blokační menšinu nemůže sestavit méně než čtyři státy. To znemožňuje blokovat rozhodnutí třem lidnatým zemím, které mají dohromady přes 35 procent obyvatel. Státy mají možnost rozhodnutí pozastavit tehdy, pokud se proti němu vysloví tři čtvrtiny zemí, jež by normálně tvořily blokační menšinu, nebo země, jež reprezentují tři čtvrtiny obyvatel potřebných pro zablokování rozhodnutí. Jednomyslnost zůstává v podstatě zachována při rozhodování o zahraniční a obranné politice, daňové a rozpočtové politice. Evropská RadaVzniká funkce předsedy Evropské rady, který má řídit summity EU a být volen na dva a půl roku. ER sama nevykonává normotvornou úlohu, ale určuje směr vývoje EU je složena z hlav států nebo předsedů vlád , předsedy rady a předsedy komise .ER se usnáší konsensuálně. Evropský parlamentJeho legislativní pravomoci se dále rozšíří. EP bude spolurozhodovat prakticky o všem s Radou ministrů EU. Netýká se to však obranné a zahraniční politiky, která zůstává v rozhodovací kompetenci Rady ministrů. Počet křesel v EP: aby žádná země neměla méně než šest poslanců; ani ty největší nedostanou víc než 96 křesel. Celkový počet poslanců nemá překročit 750. Institucionální změny s výjimkou Evropské komise vstoupí v platnost v roce 2009. Do té doby se bude rozhodovat podle systému z Nice. Nespornou výhodou tohoto projektu je , že se podařilo navrhnout výrazné zjednodušení smluvního základu Evropské unie vypracováním jednotného a přehledného dokumentu., který nahrazuje všechny původní rozsáhlé smluvní dokumenty (například Římská smlouva, Maastrichtská smlouva, Amsterdamská smlouva, Smlouva z Nice). |