3. 8. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 8. 2004

O tvůrčí integritě v dobách útlaku

Hovořil jsem v pondělí v Praze se Štěpánem Kotrbou krátce o jeho polemice ZDE a ZDE vznesené proti mému článku ZDE, vyžadujícímu od uměleckého díla morální integritu. Úplně jsme se neshodli.

Štěpán Kotrba, zdá se, vyznává přesvědčení, že ať je situace jakákoliv, nad ideologií či útlakem vždycky zvítězí "přirozený, autentický život". I v stalinských padesátých letech prý podle něho existovala i v oficiální sféře široká škála tvůrčích aktivit, takže podle něho i za těchto podmínek byli schopni umělci autentické tvorby, i za cenu případných kompromisů s vládnoucí mocí. A kompromis je podle Kotrby důležitý: jaký smysl měl prý za normalizace morální postoj takové Vlasty Chramostové, která si s neostalinským režimem nezadala, ale "nemohla dvacet let nic vytvořit". Daleko pochopitelnější jsou podle Kotrby kompromisy takové Věry Chytilové, která v druhé polovině osmdesátých let natočila za peníze komunistického establishmentu, určené pro oficiální propagandu, vynikající film "Praha, neklidné srdce Evropy". Pochopitelné a přijatelné byly podle Kotrby zřejmě i morální a tvůrčí kompromisy takového Jiřího Menzela, o Otakaru Vávrovi nemluvě.

Osobně zdaleka nevidím situaci tak přímočaře a černobíle jako Štěpán Kotrba. Zaprvé nesdílím jeho idealizovaný pohled na komunistickou totalitu: možná proto, že pocházím z rodiny, která byla celý život zásadně nekomunistická, ne-li antikomunistická, a proto četní její příslušníci zažívali po celou dobu existence komunistického režimu útlak a ostrakizaci. A znám samozřejmě mnoho jiných lidí, jimž komunistický režim v padesátých anebo v sedmdesátých letech bezdůvodně, jen z čiré ideologické zloby zničil život a existenci.

Milí čtenáři, prosím nepište mi, že výše uvedeným tvrzením "jen opakuji stereotypní antikomunistickou propagandu dnešních českých sdělovacích prostředků". Ti, kdo mou práci sledují trochu systematicky, vědí, že nic takového zásadně nedělám.

Začátkem devadesátých let, kdy v českých médiích vláda antikomunistická hysterie daleko silněji než dnes, mě napadali pravicoví ideologičtí sekerníci, že si dovoluji poukazovat na to, že se lidé v Čechách pošetile zbavují hodnot a zatracují užitečné pojmy či pracovní postupy jen proto, že jich za totality užíval komunistický režim. (Pamatujete si ještě, jak se lidé báli říct nahlas slovo "plánování" ?) Argumentoval jsem tehdy: Jenom protože, že i komunisté usuzovali, že "Na obloze svítí sluce" či "Voda teče z kopce", tyto výroky s pádem komunismu přece neztratily platnost!

To, že se autentická zkušenost někdy do určité míry kryje s fakty, která kdosi zneužívá jako propagandu, přece proboha nemůže znamenat, že budu tuto autentickou zkušenost popírat. Vím z více než pětadvacetileté zkušenosti života na Západě (částečně jsem ji strávil v podnikatelském prostředí) že plánování je běžnou součástí práce každého úspěšně vedeného podniku, ať už začátkem devadesátých let tvrdili klausovští sekerníci v ČR jakékoliv nesmysly.

A obdobně: jenom proto, že dodnes v českých médiích stereotypně mnozí komentátoři zatracují komunismus, neznamená, že budu tvrdit, navzdory své osobní, zažité autentické zkušenosti, že "reálný socialismus" sedmdesátých a osmdesátých let v Československu byl jakýmsi demokratickým rájem. Ne, podle mé zkušenosti například prostě není pravda, že učitelé na vysoké škole byli moudrými odborníky, kteří porozuměli stavu rozděleného světa a "podporovali socialismus", protože věděli, že "na Západě je to horší".

Zaprvé, na Západě to v žádném případě horší nebylo a zadruhé, většina mých učitelů na pražské FFUK byli buď marxističtí šílenci, nebo zbabělci, nebo neskrupulózní, sobečtí a agresivní kolaboranti. Nemohu předstírat, že byla FFUK za mých studií v sedmdesátých letech jakýmsi "athénským rájem moudrosti". Normálnější lidé se skrývali na anglistice, ale udržovali se tam jen z posledních sil. I mezi nimi byli agenti Stb.

Ale vraťme se k morálce a k integritě uměleckého díla. Štěpán Kotrba má pravdu, že struktura uměleckého díla musí působit sama o sobě a kádrový profil umělce dílo nakonec neovlivní. Pokud někdo vytvoří opravdu vynikající, výjimečný umělecký čin, to, zda v soukromém životě znásilňoval malé děti, asi se zhodnocením onoho díla nemá příliš mnoho společného. Velký angloamerický básník Ezra Pound sympatizoval s fašismem - těžko kvůli tomu budeme zatracovat jeho poezii.

V poznámkách o špatných, ideologicky propagandistických studentských filmech z padesátých let, které jsem viděl minulý týden na Letní filmové škole v Uherském Hradišti, mi šlo však o něco jiného. Jejich autoři - a totéž, zdá se mi, platí i o Otakaru Vávrovi skoro po celé tvůrčí období jeho života - při tvorbě těch filmů vědomě lhali. Věděli, že nemohou tvořit svobodně, a jenom proto, aby se mohli v daném oboru (v tomto případě v kinematografii) realizovat, příjali úkol být hlásnou troubou režimu. A přitom to ještě dělali hloupě. Jejich tvorbu to diskredituje, nejméně do doby, než své propagandistické dílo veřejně odsoudili. S tvůrčí integritou je to totiž jako s panenstvím - ztrácí se jen jednou. Jistě, člověk může prozřít v jakékoliv etapě svého života a přijmout imperativ autentického svědectví o skutečnosti. V takovém případě mu od té chvíle divák jistě odpustí. Jenže to, že daný člověk v určité etapě svého života zaprodal svou integritu jen proto, aby se "mohl realizovat", nelze už zpětně popřít.

Prostě jenom proto, že vždycky existovali lidé, kteří si osobní integritu zachovali.

A toto všechno, prosím, neplatí jen pro období komunistické totality. Je to nesmírně aktuální dodnes.

                 
Obsah vydání       3. 8. 2004
2. 8. 2004 Hrůza, vraždění a alkohol
3. 8. 2004 Zprávy na TV Nova: Potvrzení existence paralelních světů Bohumil  Kartous
3. 8. 2004 Slavný americký filmař Albert Maysels: "Nepotřebuju Hollywood!" Petr  Šafařík
3. 8. 2004 Otakar Vávra: Umělec s malým u Milan  Černý
3. 8. 2004 Morální integrita patnácti milionů lidí, kteří jen žili své životy Štěpán  Kotrba
3. 8. 2004 Podivné machinace při povolování Lidlu v Rumburku
3. 8. 2004 O tvůrčí integritě v dobách útlaku Jan  Čulík
3. 8. 2004 Je etické udávat spoluobčany? Miloš  Kaláb
3. 8. 2004 I české školy "prodávají" tituly
3. 8. 2004 Západosúdánský Dárfúr, největší humanitární krize současnosti
3. 8. 2004 O kravách aneb kdo ubližuje dětem Marcel  Gotthard
2. 8. 2004 Homosexualita z pohľadu kresťana
2. 8. 2004 Efektívne členstvo Atilla  Ágh
2. 8. 2004 Zemanova lekcia slovenskej ľavici Jakub  Topol
2. 8. 2004 Sila korporácií
2. 8. 2004 Dierový štítok a presýpacie hodiny
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Gilliam: Všechny státy mají tendenci směřovat k totalitě Jan  Čulík
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík
3. 8. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 25. - 28. července 2004
2. 8. 2004 Není otázka jako otázka Štěpán  Kotrba
2. 8. 2004 Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad Jakub  Malinovský
2. 8. 2004 Fašismus v naší epoše Petr  Šafařík
2. 8. 2004 Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
2. 8. 2004 Foglarovi hoši, občanská společnost a malá ekologie Eduard  Vacek
31. 7. 2004 Gross: Varianta vlády, která je možná, i když není žádným zázrakem Štěpán  Kotrba
1. 8. 2004 Světová obchodní organizace: dohoda! Ludmila  Štěrbová
2. 8. 2004 Jak britské univerzity začínají "prodávat" slabým studentům univerzitní tituly
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
3. 8. 2004 Zprávy na TV Nova: Potvrzení existence paralelních světů Bohumil  Kartous
3. 8. 2004 Je etické udávat spoluobčany? Miloš  Kaláb
3. 8. 2004 Slavný americký filmař Albert Maysels: "Nepotřebuju Hollywood!" Petr  Šafařík
3. 8. 2004 Otakar Vávra: Umělec s malým u Milan  Černý
3. 8. 2004 O tvůrčí integritě v dobách útlaku Jan  Čulík
2. 8. 2004 Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad Jakub  Malinovský
2. 8. 2004 Fašismus v naší epoše Petr  Šafařík
2. 8. 2004 Hrůza, vraždění a alkohol   
2. 8. 2004 Foglarovi hoši, občanská společnost a malá ekologie Eduard  Vacek
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
2. 8. 2004 Jak britské univerzity začínají "prodávat" slabým studentům univerzitní tituly   
1. 8. 2004 Světová obchodní organizace: dohoda! Ludmila  Štěrbová
31. 7. 2004 Gross: Varianta vlády, která je možná, i když není žádným zázrakem Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
30. 7. 2004 Demise premiéra znamená demisi celé vlády Jan  Kudrna

Český film RSS 2.0      Historie >
3. 8. 2004 Otakar Vávra: Umělec s malým u Milan  Černý
3. 8. 2004 O tvůrčí integritě v dobách útlaku Jan  Čulík
3. 8. 2004 Morální integrita patnácti milionů lidí, kteří jen žili své životy Štěpán  Kotrba
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
2. 8. 2004 Fašismus v naší epoše Petr  Šafařík
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík
28. 7. 2004 Jak si Hurvínek představuje válku... Štěpán  Kotrba
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík

Umělci, kultura a kolaborace? Za komunismu... RSS 2.0      Historie >
3. 8. 2004 Otakar Vávra: Umělec s malým u Milan  Černý
3. 8. 2004 O tvůrčí integritě v dobách útlaku Jan  Čulík
3. 8. 2004 Morální integrita patnácti milionů lidí, kteří jen žili své životy Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 "Ideologická klišé exilového literárního encyklopedisty" Jakub  Žytek
30. 7. 2004 Kdo to neprožil, nemůže tomu porozumět Štěpán  Kotrba
29. 7. 2004 Stereotypy a osobní zkušenost Štěpán  Kotrba
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík
28. 7. 2004 Jak si Hurvínek představuje válku... Štěpán  Kotrba
28. 7. 2004 Irena Dousková, dětství a normalizační komunismus Jan  Čulík