29. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 7. 2004

Sofistikovaná klasika

Touha a Tři přání

Navzdory sporným začátkům protagonistů stalinského režimu, kteří se s jeho režimem útlaku museli začátkem padesátých let identifikovat, aby pak byli schopni svobodné akce, byla jejich díla, vytvořená už koncem padesátých let, pozoruhodně svobodná. Jistě je to také proto, že období před rokem 1960 bylo prvním obdobím tání. Stalinismus byl na ústupu především v Sovětském svazu, a to muselo mít vliv i na tuhý režim v Československu.

Ať je tomu jakkoliv, Jasného film Touha (1958) je vzdorným gestem, hozeným komunistickému režimu. Ten film je překvapivě svobodný a v daném dobovém kontextu je skutečně zjevením. Podle Jasného svědectví byla při jeho vzniku pro něho katalyzátorem existenciální zkušenost: v krátkém sledu mu zemřela matka, narodil se mu mrtvý syn a pak mu zemřela i jeho první žena. Od té doby se stal mystikem, který věří, že je nutno se oddat osudu, a v tom hledat svou sílu. Možná že právě proto působí Jasného Touha tak neuvěřitelně svobodně.

Pro mě je zejména z politicko-kulturních důvodů pozoruhodná třetí epizoda této filmové básně, obsahující (stejně jako celý film Touha) celou řadu vizuálních a tematických motivů, které se posléze objevují v zralejší formě ve filmu Všichni dobří rodáci. Třetí epizoda, nazvaná "Anděla", líčí příběh a situaci soukromé, katolické sedlačky kdesi na moravském venkově, která pevně odolává tlaku místních komunistických funkcionářů, usilujících o to, aby vstoupila do družstva. Jde tedy o téma, které rozpracovávají posléze Všichni dobří rodáci ve zralejší formě. V Touze má toto téma smírný závěr: Anděla do JZD nevstoupí a ani jézeďáci se nepodrobí jejímu soukromému hospodaření: nicméně spolu obě strany začnou - možná trochu nepřesvědčivě - se vzájemným respektem spolupracovat.

Jak o tom svědčil Vojtěch Jasný při svém silném úterním vystoupení v hradišťském kině Orlovna, on sám i jeho kameraman, nyní už zemřelý Jaroslav Kučera, byli žáky Karla Plicky. Právě Plicka prý mu - podle Jasného slov - určil Kučeru jako kameramana. Plickův vizuální styl je oba silně ovlivnil. Poetické záběry polí a luk jsou posléze o deset let později znovu, ve zralejší formě, využity v Rodácích.

Jiným pozoruhodným filmem z tohoto období prvního ústupu stalinismu původně zakazovaný Kádárův a Klosův film Tři přání (1958). Při sledování těchto starých filmů si člověk znovu potvrdí, jak vysoké úrovně dosahovala už v druhé polovině padesátých let ve všech aspektech tvůrčí kultura českého filmu. Tři přání jsou velmi dobře - živě a zábavně - napsány, zahrány i režírovány. Vlastně ani nevadí, že je to ve svém výsledku didaktický film, kritizující vznikající konzumerismus a argumentující - paradoxně skoro socialisticky - že člověk nemůže spoléhat v životě na pohádky a na zázračného dědečka, ale má-li si zajistit obstojný a slušný život, musí se ve veřejném zájmu o to zasadit sám - a to tak, že bude riskovat i vlastní existenci.

                 
Obsah vydání       29. 7. 2004
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
29. 7. 2004 Čerstvé zprávy o vyjednávání Světové organizace pro obchod Ludmila  Štěrbová
29. 7. 2004 Svoboda chovat se jako debil
29. 7. 2004 Reklama - alarmující zpráva o společenské situaci Bohumil  Kartous
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
28. 7. 2004 Irena Dousková, dětství a normalizační komunismus Jan  Čulík
29. 7. 2004 Stereotypy a osobní zkušenost Štěpán  Kotrba
29. 7. 2004 Znovu s Vojtěchem Jasným Jan  Čulík
29. 7. 2004 Světová obchodní organizace: dočká se vyřešených otazníků? Ludmila  Štěrbová
29. 7. 2004 Bytová politika jako test nové koaliční vlády Jaromír  Císař
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce
29. 7. 2004 Český čtyřlístek Vladimír  Ambros
27. 7. 2004 Lidský život je neustálá konfrontace s měnící se realitou Bohumil  Kartous
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
27. 7. 2004 Andrej Zvjagincev: Mlčení nad traumatem pater absconditus Jan  Čulík
27. 7. 2004 Zamyšlení nad filmem Fahrenheit 9/11 Jiří  Jírovec
28. 7. 2004 Záhada Stanislava Grosse Oskar  Krejčí
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík
28. 7. 2004 Jak si Hurvínek představuje válku... Štěpán  Kotrba
28. 7. 2004 Stanislav Gross: "pražský princ" a virtuální realita
28. 7. 2004 Ještě jednou o Mašínech Milan  Černý
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
29. 7. 2004 Bytová politika jako test nové koaliční vlády Jaromír  Císař
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
29. 7. 2004 Reklama - alarmující zpráva o společenské situaci Bohumil  Kartous
29. 7. 2004 Český čtyřlístek Vladimír  Ambros
29. 7. 2004 Svoboda chovat se jako debil   
28. 7. 2004 Irena Dousková, dětství a normalizační komunismus Jan  Čulík
28. 7. 2004 Stanislav Gross: "pražský princ" a virtuální realita   
27. 7. 2004 9. thermidor druhého roku první Francouzské republiky Jiří  Nezval
27. 7. 2004 Athény 2004 -- Marathón a jak to vlastně bylo Jiří  Bakala
27. 7. 2004 Zamyšlení nad filmem Fahrenheit 9/11 Jiří  Jírovec
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
27. 7. 2004 Lidský život je neustálá konfrontace s měnící se realitou Bohumil  Kartous
27. 7. 2004 Jak obtížné je uniknout z prostředí jediného jazyka Jan  Čulík

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
29. 7. 2004 Znovu s Vojtěchem Jasným Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
29. 7. 2004 Stereotypy a osobní zkušenost Štěpán  Kotrba
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík
28. 7. 2004 Irena Dousková, dětství a normalizační komunismus Jan  Čulík
27. 7. 2004 Andrej Zvjagincev: Mlčení nad traumatem pater absconditus Jan  Čulík
27. 7. 2004 Britský "imperiální zájem" na Letní filmové škole Jan  Čulík
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
27. 7. 2004 Jak obtížné je uniknout z prostředí jediného jazyka Jan  Čulík
26. 7. 2004 Zdánlivá dvojjazyčnost Letní filmové školy a seznam dalších závad Jan  Čulík
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík
28. 7. 2004 Jak si Hurvínek představuje válku... Štěpán  Kotrba
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
25. 7. 2004 Český sen o českém snu Zdeněk  Bárta
14. 7. 2004 Český sen žaluje ODS a supermarket Julius Meinl za porušení autorských práv   
12. 7. 2004 Uhýbají čeští filmaři před skutečností? Jan  Čulík
12. 7. 2004 Brabcův Krysař není úplně špatný film Jan  Čulík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
9. 7. 2004 Český sen a reklama na něj Štefan  Švec
9. 7. 2004 Český sen je úžasný projekt...