2. 8. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 8. 2004

Uhoří příště účastníci v kině Hvězda?

Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004

Logickým dalším krokem, o nějž by měla usilovat Asociace českých filmových klubů, ministerstvo školství i ministerstvo kultury, by mělo být rozhodnutí zpřístupnit většinu nejdůležitějších klasických českých, případně i nejdůležitějších zahraničních - filmů jejich vydáním na DVD. Kolekce nejdůležitějších klasických filmových děl z dvacátého století by měla být ve školních knihovnách volně přístupná žákům všech českých škol a univerzit.

Kdo a kdy s tím začne?

Silou Letní filmové školy byl, jako vždy, její zajímavý a rozmanitý program, slabostí ne vždy technicky dokonalé promítání a mírný králíkovský chaos - který však Filmovce dodával docela příjemnou, neformální, amatérskou atmosféru.

Program letošní Letní filmové školy byl skutečně nesmírně rozsáhlý a zajímavý. Jak se Králík na LFŠ zmínil, jde o akci, kterou "organizují dva lidi". Je-li tomu tak, je nutno skutečně říci: Klobouk dolů. Filmovka přinesla desítky celovečerních filmů k tématu "Film a dětství" a "Film a pohádka". Jiným tématem byl čínský film a LFŠ odpromítala více než třicet celovečerních čínských filmů. Věnovala se také současnému českému filmu (který ovšem Britské listy sledovaly po celý minulý rok, takže zde pro naše čtenáře nebylo příliš mnoho překvapení), přinesla portréty celé řady filmových "osobností", filmy z jiných festivalů, výběr filmů časopisu Cinepur a pořádala se celá řada dalších doplňujících akcí.

Při gigantičnosti celého projektu je tedy snad omluvitelné, že se někdy horko těžko stíhaly termíny představení, protože filmy či přidružené akce občas končily buď těsně před začátkem další akce, anebo někdy bylo nutno další akci dokonce trochu zdržet.

Problémem byly také mnohdy poněkud chabě moderované veřejné diskuse účastníků, ale v porovnání s minulými léty byla situace o dost lepší než dříve. Vadily i dlouhé fronty na akreditaci.

Poněkud iritující byla občas nedostatečná kvalita promítání. Zdá se, že technické vybavení některých sálů úplně nedostačuje. Je přece nemožné, aby takto významný filmový festival neměl v jednom ze svých promítacích sálů (Slovácké divadlo) dva šestnáctimilimetrové projektory, takže se promítání dokumentárního filmu Vojtěcha Jasného Why Havel? muselo uprostřed přerušit a museli jsme počkat, než promítač založí do projektoru druhou cívku.

Opakovaně (Slovácké divadlo, Orlovna) docházelo u 35 mm filmů k příliš předčasnému přepínání končícího dílu na díl nový, takže byli herci umlčováni uprostřed vět, anebo zase došlo k přepnutí příliš pozdě, takže jsme viděli mezi oběma díly několik vteřin černého zaváděcího pásu - několikrát se stalo, že promítač na přepnutí dílů zapomněl, takže cívka bez jeho zásahu vyběhla celá z projektoru. V Orlovně měli promítači opakovaně problém s dělicí čárou mezi filmovými obrázky, takže diváci viděli občas dole na plátně obraz dělicí čárou přepůlený. Nechápu také, jak může promítač 35 film zakládat do projektoru tak nedbale, že cívku začne promítat s dělicí čárou přímo uprostřed obrazu a až po začátku promítání to začne upravovat.Nové díly byly často po přepnutí projektoru nezaostřeny a promítač to teprve postupně doostřoval. Přitom objektiv projektoru lze předem fixovat, aby se při zakládání nového dílu nerozostřil. Při promítání klasického českého filmu Zlaté kapradí zřejmě vznikly problémy se zesilovačem. Když tato filmová pohádka vrcholí, hlavní hrdina má být ve vojsku potrestán za údajnou zradu. Dostane se mu možnosti vyslovit před exekucí poslední přání a on vyjádří touhu promluvit s krásnou dcerou velitele pluku. Ve filmu je mu toto přání splněno - a v tuto chvíli při promítání v Orlovně vypadl zvuk, takže jsme se nedověděli, co se odehrálo ve vrcholné scéně filmu.

Když se v kinu Hvězda promítal film Terryho Jonese Personal Services, zvuk byl ze záhadných důvodů tak nekvalitní, že bylo anglickým dialogům (film byl bez titulků) nesmírně špatně rozumět. Postihlo to i překladatele - lidé si pak stěžovali, že simultánní překlad tohoto filmu byl nedostatečný.

Zajímavou součástí programu bylo promítání hodinového rozhovoru spisovatele Salmana Rushdieho s Terrym Gilliamem na jednom menším americkém filmovém festivalu. Záznam se promítal v kinu Hvězda z DVD, ze záhadných důvodů černobíle, ačkoliv na DVD (které jsem viděl předchozího dne) je zaznamenán barevně.

Potíže byly občas i s videoprojekcí - vážné technické problémy zaznamenala projekce videoukázky z britského televizního seriálu o Adrianu Molovi. Když přivezl do Kina Mír svůj film Operace Hokejdo Igor Chaun, promítači nebyli asi patnáct minut schopni začít film promítat se zvukem. Problém se vyřešil až asi po deseti pokusech.

Mám pocit, že k těmto technickým faux pas dochází, protože Jiřímu Králíkovi s LFŠ pomáhají ne vždy dostatečně kvalifikovaní amatéři a nadšenci. Sice obdobně nadšenecké, ale všeobecně dosti chabé byly rozhovory s filmovými tvůrci, publikované ve festivalovém bulletinu Filmové listy. Trochu iritující byly překlepy a nesrovnalosti v programu ve srovnání s katalogem LFŠ - je-li v denním programu uvedeno, že daný film má 55 minut, a v katalogu, že má minut 58, kterou informaci je možno považovat za spolehlivou?

Znovu však opakuji, že toto jsou všechno drobnosti a celkově má Letní filmová škola obrovský kulturní význam. Proto tam rád jezdím. Mimo jiné i proto, že si člověk znovu a znovu uvědomuje důležitost českého i mezinárodního filmového dědictví.

Je dobré, že se Jiřímu Králíkovi daří každoročně do Uherského Hradiště přilákat přes čtyři tisíce diváků. Je také pozoruhodné, že jsou to drtivou většinou nesmírně mladí lidé, především studenti, maximálně do pětadvaceti let. Naskýtá se však otázka: co se děje s ostatním českým národem? Lidi nad pětadvacet - s výjimkou několika desítek filmových odborníků - už snad dobrá kinematografie nezajímá?

A teď ještě jedna pro někoho možná podružná, ale já si myslím, že velmi důležitá věc.

Když byl loni v listopadu ve skotském Edinburku v tamějším kině filmového umění "Filmhouse" na promítání své Kytice osobně přítomen režisér a kameraman F. A. Brabec, do plného kina se nedostalo asi dvacet osob. "Tak je pusťte, ať si sednou na schody vedle sedadel," navrhl Brabec programovému řediteli kina, svému hostiteli.

"To v žádném případě," zněla striktní odpověď. "Je to obrovské požární riziko a je to proti předpisům."

Vzpomínal jsem na toto britské ustanovení, když jsem v posledních dnech Filmovky seděl v doslova nacpaném hradišťském kinu Hvězda, kde byla plná nejen všechna sedadla, ale na schodech podél zdí seděli lidé v čtyř až v pětistupech. Velmi podobná praxe byla i v jiných sálech Filmovky.

V Británii platí požární nařízení, že ze sálu se stovkami lidí v něm musí být volný východ. S hrůzou jsem trnul, co by se asi stalo, kdyby v přeplněné Hvězdě skutečně došlo k požáru. Ty desítky lidí na přeplněných schodech by drasticky zpomalily evakuaci sálu a množství lidí by uhořelo. Neměla by se tato skutečně nebezpečná praxe opustit?

Závěrem obecnější poznámka: Logickým dalším krokem, o nějž by měla usilovat Asociace českých filmových klubů, ministerstvo školství i ministerstvo kultury, by mělo být rozhodnutí zpřístupnit většinu nejdůležitějších klasických českých, případně i nejdůležitějších zahraničních - filmů jejich vydáním na DVD. Kolekce nejdůležitějších klasických filmových děl z dvacátého století by měla být ve školních knihovnách volně přístupná žákům všech českých škol a univerzit.

Kdo a kdy s tím začne?

                 
Obsah vydání       2. 8. 2004
2. 8. 2004 Není otázka jako otázka Štěpán  Kotrba
2. 8. 2004 Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán
2. 8. 2004 Jak britské univerzity začínají "prodávat" slabým studentům univerzitní tituly
30. 7. 2004 Monty Python Terry Gilliam: Všechny státy mají tendenci směřovat k totalitě Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
2. 8. 2004 Fašismus v naší epoše Petr  Šafařík
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
2. 8. 2004 Foglarovi hoši, občanská společnost a malá ekologie Eduard  Vacek
2. 8. 2004 John Kerry potvrdil svoji šanci stát se americkým prezidentem Radek  Vogl
1. 8. 2004 V centru Prahy vybuchl granát - stopy vedou k izraelské mafii
2. 8. 2004 Přijít o mentální a mravní integritu je tak snadné... Pavel  Mareš
2. 8. 2004 Historie se nedá přepisovat, jak se komu líbí Štěpán  Kotrba
2. 8. 2004 Dierový štítok a presýpacie hodiny
2. 8. 2004 Sila korporácií
1. 8. 2004 Bůh je mezi potřebnými, Bůh miluje tento svět, Bůh je solidární s menšinami, chudými, opovrhuje zbožnou pýchou farizeů, kárá bohaté a mocné, Bůh se za lidi obětuje, Bůh nepotřebuje chrám Zdeněk  Bárta
2. 8. 2004 Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad Jakub  Malinovský
1. 8. 2004 Světová obchodní organizace: dohoda! Ludmila  Štěrbová
31. 7. 2004 Gross: Varianta vlády, která je možná, i když není žádným zázrakem Štěpán  Kotrba
1. 8. 2004 Grossova vláda - poslední představa
31. 7. 2004 Koaliční smlouva - definitivní znění
31. 7. 2004 Že ČSSD utrpěla zdrcující vítězství Oldřich  Průša
30. 7. 2004 Pokřivování dějin? Pavel  Urban
30. 7. 2004 Demise premiéra znamená demisi celé vlády Jan  Kudrna
30. 7. 2004 Ceterum autem censeo...demise premiéra neznamená demisi celé vlády! Jan  Sýkora
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
30. 7. 2004 "Ideologická klišé exilového literárního encyklopedisty" Jakub  Žytek
30. 7. 2004 Plíživé stěhování Václav  Dušek
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2004 Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad Jakub  Malinovský
2. 8. 2004 Fašismus v naší epoše Petr  Šafařík
2. 8. 2004 Hrůza, vraždění a alkohol   
2. 8. 2004 Foglarovi hoši, občanská společnost a malá ekologie Eduard  Vacek
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
2. 8. 2004 Jak britské univerzity začínají "prodávat" slabým studentům univerzitní tituly   
1. 8. 2004 Světová obchodní organizace: dohoda! Ludmila  Štěrbová
31. 7. 2004 Gross: Varianta vlády, která je možná, i když není žádným zázrakem Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
30. 7. 2004 Demise premiéra znamená demisi celé vlády Jan  Kudrna
30. 7. 2004 Bude ČR nakonec opravdu posledním útočištěm teroristů z celé EU? Jan  Sýkora
30. 7. 2004 Plíživé stěhování Václav  Dušek
30. 7. 2004 Ceterum autem censeo...demise premiéra neznamená demisi celé vlády! Jan  Sýkora
29. 7. 2004 Bytová politika jako test nové koaliční vlády Jaromír  Císař
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
30. 7. 2004 Kdo to neprožil, nemůže tomu porozumět Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Gilliam: Všechny státy mají tendenci směřovat k totalitě Jan  Čulík
29. 7. 2004 Znovu s Vojtěchem Jasným Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
29. 7. 2004 Stereotypy a osobní zkušenost Štěpán  Kotrba
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík
28. 7. 2004 Irena Dousková, dětství a normalizační komunismus Jan  Čulík
27. 7. 2004 Andrej Zvjagincev: Mlčení nad traumatem pater absconditus Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
2. 8. 2004 Fašismus v naší epoše Petr  Šafařík
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík
28. 7. 2004 Jak si Hurvínek představuje válku... Štěpán  Kotrba
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík
25. 7. 2004 Český sen o českém snu Zdeněk  Bárta
14. 7. 2004 Český sen žaluje ODS a supermarket Julius Meinl za porušení autorských práv   
12. 7. 2004 Uhýbají čeští filmaři před skutečností? Jan  Čulík