6. 4. 2004
ČSA nic nezanedbávají:Nedělní závada na letadle Boeing se nedala předvídatBude incidentu s letadlem zneužito k účelům PR manipulace?Vážený pane Čulíku, Píšete cosi o 12 problémech ČSA od Nového roku. Pravda je, že mediální hysterie okolo "incidentu" ČSA je za poslední 3 měsíce více než zdařilá. Je úplně jedno, jestli těch příhod bylo deset, dvacet či třicet, prostě se do nich vešlo i např. prasklina v kokpitu, několik přerušených letů s ohledem na signalizaci poruchy, problém s klapkami (a zase následnou signalizaci) atd... vlastně nic, čím by se ČSA řadily na úroveň rizikových aerolinií, kde je údržba na povážlivé úrovni. To, na co se upozorňuje u ČSA v posledních týdnech, to jsou běžné provozní poruchy, které potkávají další a další stroje létající po světě, jen se o nich nepíše (případně jen ve specializovaných let. časopisech, oběžnících atd.). K článku Jana Čulíka o zkušenosti s nedělním nouzovým přistáním letadla ČSA ZDE jsme dostali reakce některých leteckých profesionálů. Vzhledem k tomu, že mají zaměstnanci ČSA zakázáno hovořit s médii (ta smějí mluvit jen s tiskovou mluvčí), zveřejňujeme tyto důležité připomínky anonymně. |
Dle toho, co píšete, letadlo bylo někde ve výšce 6-7 km, stoupalo, když náhle došlo k velmi rychlému vysazení (či nutného vypnutí) motoru. Proto také jakýsi prvotní "propad" a náklon. Od této chvíli byli oba piloti tak zaneprázdněni řešením vzniklé situace (která dle Vás trvala 10 minut, do přistání), že rozhodně neměli myšlenky a čas na to, aby promlouvali k pasažérům. Od toho je tam "cabin crew", kteří Vám sdělili co a jak. Určitě by stejně postupoval Aeroflot, BA, United aj., kdyby se jejich piloti ocitli v naprosto totožné situaci. Nouzové režimy jsou u všech společnosti velice podobně, prověřené zkušenostmi a především fungují... Reakce JČ: samozřejmě, máte pravdu. Nikdo neočekával, že by se s cestujícími měli během krize bavit piloti, ale piloti měli cestujícím říct dvě věty po nouzovém přistání zpět v Ruzyni, když bylo nebezpečí zažehnáno. Ale myslím, že se o tom v článku zmiňuju, že se měli na cestující obrátit PO PŘISTÁNÍ.
Kdyby předstartovní kontrola případně posádka zjistila nefunkčnost některého systému už před startem, stroj by byl opraven či odstaven a Vy byste letěl jiným. Letadlo má samozřejmě schopnost letět i na jeden pracující motor, což byl ostatně i nedělní případ. Vysazení obou motorů z důvodů poruchy je velmi nepravděpodobné (letos se to stalo např. začátkem ledna u Fokkeru Austrian Airlines, který nouzově sednul z důvodů selhání obou motoru při průletu oblačnosti s velmi silnou námrazou...) ČSA nemá "nová" letadla, Boeingy 747 verze -400 a -500 byly pořízeny před několika lety, stejně stroje, které budou zařazeny letos, dosud létaly u BA. Jediným novým přírůstkem letos budou letouny ATR 42-500, ty jsou opravdu nové z montážní linky. ČSA jsou pod mediálním tlakem od chvíle co byl do vedení dosažen pan Tvrdík. Postupný tlak je také vyvíjen s ohledem na to, že v létě bude vybrán vítěz na obnovu letadlového parku. Tam jsou soupeři konsorcium Airbus a Boeing. Jistě si uvědomujete, komu jsou asi nakloněni sociální demokraté (ČSA jsou stále státní, majoritu má FNM/, na druhou stranu přechod na Airbus bude znamenat velké financí výdaje - přechod že starších Boeingu na nové verze je levnější než úplná změna z Boeingu na Airbus). Takovéto mediální zmínky, kdy např. "Boeing ČSA měl problémy...Boeing ČSA se musel vrátit.." jsou samozřejmě příjemné pro Airbus, nikoli už pro Boeing. Jsem si ale stoprocentně jist, že v technické údržbě ČSA nic nezanedbávají (dokonce dělají údržbu i pro např. Hapag LLoyd, Transavii a další společnosti, které mají verze Boeingu 737) atd. Reakce JČ: Mezi Boeingem a Airbusem jistě může probíhat soutěž či spor, ale pochybuju, že včerejší incident zorganizoval Airbus ... ..i já pochybuju, že by včerejší incident měl na svědomí Airbus, v tom se shodneme :-)) Pouze je možné, až se bude přibližovat termín rozhodnutí o pořízení nových strojů, že se v tisku objeví nenápadné "PR" články, kde bude znova a znova zmínka o letošních "incidentech". Možná se tam i objeví něco ve smyslu, že Boeingy NG (new generation, které možná ČSA pořídí) jsou koncepčně starší než například stroje stejně kategorie od Airbusu (A319, A320, A321) a proč tedy nepořídit něco novějšího. Ale to už jsou jen spekulace, co by mohlo být, kdyby atd... Stroj, se kterým jste v neděli letěl, byl vyroben 12/99, ČSA ho uvedly do služby 02/00. K problémům s elektroinstalaci může dojít kdykoli, ani sebevětší a sebepřesnější kontrola nikdy nemůže se 100% přesností odhalit závady, které mohou nastat. V případě poruchy na elektroinstalaci motoru je to věc vážná, tam musejí piloti jednat velice rychle a postupovat podle příručky výrobce letounů. Často je to otázka několika sekund, a včera se piloti tak zachovali. Opět ale nemůžu souhlasit s Vaším pochybováním ohledně servisu, údržby a kontroly před letem. To je čistá spekulace a dle mého se moc na závěr Vašeho článku nehodí. |