6. 4. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 4. 2004

ČSA nic nezanedbávají:

Nedělní závada na letadle Boeing se nedala předvídat

Bude incidentu s letadlem zneužito k účelům PR manipulace?

Vážený pane Čulíku,

Píšete cosi o 12 problémech ČSA od Nového roku. Pravda je, že mediální hysterie okolo "incidentu" ČSA je za poslední 3 měsíce více než zdařilá. Je úplně jedno, jestli těch příhod bylo deset, dvacet či třicet, prostě se do nich vešlo i např. prasklina v kokpitu, několik přerušených letů s ohledem na signalizaci poruchy, problém s klapkami (a zase následnou signalizaci) atd... vlastně nic, čím by se ČSA řadily na úroveň rizikových aerolinií, kde je údržba na povážlivé úrovni. To, na co se upozorňuje u ČSA v posledních týdnech, to jsou běžné provozní poruchy, které potkávají další a další stroje létající po světě, jen se o nich nepíše (případně jen ve specializovaných let. časopisech, oběžnících atd.).

K článku Jana Čulíka o zkušenosti s nedělním nouzovým přistáním letadla ČSA ZDE jsme dostali reakce některých leteckých profesionálů. Vzhledem k tomu, že mají zaměstnanci ČSA zakázáno hovořit s médii (ta smějí mluvit jen s tiskovou mluvčí), zveřejňujeme tyto důležité připomínky anonymně.

Dle toho, co píšete, letadlo bylo někde ve výšce 6-7 km, stoupalo, když náhle došlo k velmi rychlému vysazení (či nutného vypnutí) motoru. Proto také jakýsi prvotní "propad" a náklon. Od této chvíli byli oba piloti tak zaneprázdněni řešením vzniklé situace (která dle Vás trvala 10 minut, do přistání), že rozhodně neměli myšlenky a čas na to, aby promlouvali k pasažérům. Od toho je tam "cabin crew", kteří Vám sdělili co a jak. Určitě by stejně postupoval Aeroflot, BA, United aj., kdyby se jejich piloti ocitli v naprosto totožné situaci. Nouzové režimy jsou u všech společnosti velice podobně, prověřené zkušenostmi a především fungují...

Reakce JČ: samozřejmě, máte pravdu. Nikdo neočekával, že by se s cestujícími měli během krize bavit piloti, ale piloti měli cestujícím říct dvě věty po nouzovém přistání zpět v Ruzyni, když bylo nebezpečí zažehnáno. Ale myslím, že se o tom v článku zmiňuju, že se měli na cestující obrátit PO PŘISTÁNÍ.

Kdyby předstartovní kontrola případně posádka zjistila nefunkčnost některého systému už před startem, stroj by byl opraven či odstaven a Vy byste letěl jiným. Letadlo má samozřejmě schopnost letět i na jeden pracující motor, což byl ostatně i nedělní případ. Vysazení obou motorů z důvodů poruchy je velmi nepravděpodobné (letos se to stalo např. začátkem ledna u Fokkeru Austrian Airlines, který nouzově sednul z důvodů selhání obou motoru při průletu oblačnosti s velmi silnou námrazou...)

ČSA nemá "nová" letadla, Boeingy 747 verze -400 a -500 byly pořízeny před několika lety, stejně stroje, které budou zařazeny letos, dosud létaly u BA. Jediným novým přírůstkem letos budou letouny ATR 42-500, ty jsou opravdu nové z montážní linky.

ČSA jsou pod mediálním tlakem od chvíle co byl do vedení dosažen pan Tvrdík. Postupný tlak je také vyvíjen s ohledem na to, že v létě bude vybrán vítěz na obnovu letadlového parku. Tam jsou soupeři konsorcium Airbus a Boeing. Jistě si uvědomujete, komu jsou asi nakloněni sociální demokraté (ČSA jsou stále státní, majoritu má FNM/, na druhou stranu přechod na Airbus bude znamenat velké financí výdaje - přechod že starších Boeingu na nové verze je levnější než úplná změna z Boeingu na Airbus).

Takovéto mediální zmínky, kdy např. "Boeing ČSA měl problémy...Boeing ČSA se musel vrátit.." jsou samozřejmě příjemné pro Airbus, nikoli už pro Boeing. Jsem si ale stoprocentně jist, že v technické údržbě ČSA nic nezanedbávají (dokonce dělají údržbu i pro např. Hapag LLoyd, Transavii a další společnosti, které mají verze Boeingu 737) atd.

Reakce JČ: Mezi Boeingem a Airbusem jistě může probíhat soutěž či spor, ale pochybuju, že včerejší incident zorganizoval Airbus ...

..i já pochybuju, že by včerejší incident měl na svědomí Airbus, v tom se shodneme :-)) Pouze je možné, až se bude přibližovat termín rozhodnutí o pořízení nových strojů, že se v tisku objeví nenápadné "PR" články, kde bude znova a znova zmínka o letošních "incidentech". Možná se tam i objeví něco ve smyslu, že Boeingy NG (new generation, které možná ČSA pořídí) jsou koncepčně starší než například stroje stejně kategorie od Airbusu (A319, A320, A321) a proč tedy nepořídit něco novějšího. Ale to už jsou jen spekulace, co by mohlo být, kdyby atd...

Stroj, se kterým jste v neděli letěl, byl vyroben 12/99, ČSA ho uvedly do služby 02/00. K problémům s elektroinstalaci může dojít kdykoli, ani sebevětší a sebepřesnější kontrola nikdy nemůže se 100% přesností odhalit závady, které mohou nastat. V případě poruchy na elektroinstalaci motoru je to věc vážná, tam musejí piloti jednat velice rychle a postupovat podle příručky výrobce letounů. Často je to otázka několika sekund, a včera se piloti tak zachovali.

Opět ale nemůžu souhlasit s Vaším pochybováním ohledně servisu, údržby a kontroly před letem. To je čistá spekulace a dle mého se moc na závěr Vašeho článku nehodí.

                 
Obsah vydání       6. 4. 2004
6. 4. 2004 Zveřejněte zprávu, proč došlo k výpadku motoru u letadla do Amsterodamu Jan  Čulík
6. 4. 2004 Nedělní závada na letadle Boeing se nedala předvídat
6. 4. 2004 Závada na letadle: Jak to vidí člen letecké posádky
4. 4. 2004 Mohlo dojít v neděli ráno nad Ruzyní k letecké katastrofě? Jan  Čulík
6. 4. 2004 Deníček sněmovní panny XV. Alexandra  Virgová
6. 4. 2004 Pozadí rwandské genocidy
6. 4. 2004 USA čelí v Iráku vzbouření
5. 4. 2004 Regulované nájemné je i v New Yorku
5. 4. 2004 Nájemné, Švédsko a co s tím? Robert  Axamit
6. 4. 2004 Balšínek bude přednášet o bulvárních médiích a PR?
5. 4. 2004 Trest smrti ve světě: 1146 popravených v roce 2003
5. 4. 2004 Budování demokracie a la Bremer Martin  Kloubek
5. 4. 2004 Francie: o hlavních protagonistech nové vlády Jana  Roy
5. 4. 2004 Koření do mediálního guláše je nutné, ale bez chyb Petr  Žantovský
5. 4. 2004 S českým školstvím od plotu k plotu? Miloš  Dokulil
5. 4. 2004 Příliš emotivní článek o Černobylu
5. 4. 2004 Dvacet let pro Raula Riveru Simone  Radačičová
5. 4. 2004 Slováci potrestali drzosť dzurindistov Lubomír  Sedláčik
5. 4. 2004 Ztroskotání tankeru Exxonu Valdez po 15 letech Tomáš  Tetiva
5. 4. 2004 Velikonoce 2004 tak hezky česky... Ivo V. Fencl
5. 4. 2004 Čí jsou atlantické ledovce? Naše, říkají Dánové a Kanaďané Miloš  Kaláb
4. 4. 2004 Čert na druhou aneb jak propojit média veřejné služby tak, aby přežila budoucnost Štěpán  Kotrba
4. 4. 2004 ČeRT Vlastimil  Ježek
2. 4. 2004 Fascinace životem na samém okraji společnosti Jan  Čulík
31. 3. 2004 Chcete studovat v Británii pro získání titulu PhD v oblasti středoevropských studií?
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
14. 3. 2004 Hospodaření OSBL za únor 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
6. 4. 2004 Nedělní závada na letadle Boeing se nedala předvídat   
6. 4. 2004 Závada na letadle: Jak to vidí člen letecké posádky   
6. 4. 2004 Zveřejněte zprávu, proč došlo k výpadku motoru u letadla do Amsterodamu Jan  Čulík
4. 4. 2004 ČeRT Vlastimil  Ježek
4. 4. 2004 Mohlo dojít v neděli ráno nad Ruzyní k letecké katastrofě? Jan  Čulík
4. 4. 2004 Čert na druhou aneb jak propojit média veřejné služby tak, aby přežila budoucnost Štěpán  Kotrba
2. 4. 2004 Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... Hynek  Hanke
2. 4. 2004 Lehkomyslnost nebo ignorace? Petr  Horák
2. 4. 2004 Fascinace životem na samém okraji společnosti Jan  Čulík
2. 4. 2004 Den, kdy nás Rusové pokropili césiem Radek  Mokrý
1. 4. 2004 Jste nespokojeni s výukou na vaší fakultě? Nadávat v hospodě nestačí Ivo  Bystřičan, Petr Jedlička
1. 4. 2004 Milan Kundera pětasedmdesátník Jakub  Žytek
1. 4. 2004 O rodné sestře plivance Jan  Čulík
1. 4. 2004 O svobodě odmítnout podřadnou práci Tomáš  Stýblo