7. 4. 2004
Jak jsem náhodou nezemřel v letadle společnosti ČSARanní letadlo společnosti ČSA z Prahy do Amsterodamu startovalo tuto neděli v půl osmé. Asi deset minut po startu se náhle nepříjemně propadlo o pár metrů, jako by došlo k turbulenci - obloha však byla bez mráčku. Zároveň prudce odbočilo doleva. Vyšlo v Lidových novinách dne 6. 4.2004. |
Uplynulo několik dalších minut a následovalo dramatické hlášení palubním rozhlasem. Letuška rozrušeně žádala případné pracovníky jiných leteckých společností, aby se přihlásili posádce. Pak nám cestujícím oznámila, že se vyskytla technická závada a letadlo do deseti minut provede "nouzové přistání". Instruovala nás, abychom zaujali ochrannou pozici, sklonili hlavu a chránili si ji rukama. Dodala: "Nemusíte mít obavy, personál je pro takovéto situace vycvičen." Spíše než věcný obsah hlášení však na nás zapůsobil tón hlasu, z něhož vyzařovala skutečná hrůza. Nedovedu zpětně odhadnout vážnost situace, ale hlas letušky vypovídal o mnohém. "To budeme přistávat na poli?" zeptal jsem se, když šla kolem. "Ne, na letištní dráze, vracíme se na letiště," odpověděla. Jako robotiTady udělal personál letecké společnosti první zásadní chybu v komunikaci s cestujícími. Tuto informaci oficiálně nesdělil palubním rozhlasem ani česky, ani anglicky, takže po celých zhruba 10 minut, kdy se letadlo vracelo, cestující zažili skutečně perné chvíle. Namátkou jsem si to ověřil u několika zahraničních pasažérů, kteří si skutečně až do posledního okamžiku mysleli, že budeme skutečně přistávat kdesi na poli. Cestující se chovali nevzrušeně a disciplinovaně. Sklonili hlavu a chránili si ji rukama. Jedna Holanďanka, sedící za mnou, tiše plakala. Později mi řekla, že má v Amsterodamu dvouletou dceru. Po úspěšném nouzovém přistání zpět v Ruzyni pilotům cestující zatleskali. Chci jim tady vyjádřit uznání, že nebezpečnou situaci zvládli. I letušky mi to kvitovaly s ulehčením. Nikdy během probíhajícího incidentu ani po něm ovšem nikdo nesdělil cestujícím, co se vlastně stalo a k jaké technické závadě došlo. Bylo to pravděpodobně v důsledku bezradnosti, ale působilo to arogantně. Cestující jistě měli za daných okolností právo dovědět se aspoň základní informace, vzhledem k tomu, čím prošli, slyšet lidské slovo. Například piloti a posádky společnosti British Airways s cestujícími zdvořile, ale neformálně komunikují. Mají jemný psychologický výcvik a cestující má dojem, jistě možná uměle vytvořený, že o něho projevují lidský zájem. Ten společnost ČSA neprojevila. Než jsme byli z letadla evakuováni a vypuštěni zpět na letiště, bylo nám sděleno, že v 8.30 bude "učiněno oznámení". Po návratu do letištní budovy se o otřesené cestující nikdo nepostaral. Bezcílně se rozešli po letišti. Je zcela zjevné, že v této chvíli měl někdo z letiště k cestujícím pronést alespoň pár slov, aspoň tak, jak jim posléze pomohl letištní personál KLM v Amsterodamu, když je individuálně nasměroval po zmeškání přípojů na nové lety. Nové letadlo s novou posádkou bylo přistaveno k odletu v 9 hodin. Ani tato posádka se o příčině incidentu nezmínila. Omluvila se eufemisticky za "zpoždění" - přece šlo o něco vážnějšího. Celé to tak trochu působilo, jako že jsou to roboti. Informovali nás i o bonusovém programu "frequent flier" společnosti ČSA (pro ty, kdo létají často) a vyjádřili názor, že jsme se službami společnosti ČSA spokojeni, a tedy se jistě rádi do programu zapojíme. Vzhledem k tomu, co se odehrálo sotva před dvěma hodinami, si snad personál druhého letadla mohl tuto reklamu odpustit. Letadlo, na němž v neděli ráno došlo k závadě, bylo téměř zbrusu nové. V českých médiích se posléze objevila zpráva, že došlo k poruše motoru v důsledku závady na elektroinstalaci. Eufemistické prohlášení mluvčí ČSA, jak ho citovala ČTK, totiž že "posádka zaznamenala netypické provozní chování jednoho z motorů", nebudí důvěru. Z toho, jak letadlo zareagovalo, je totiž pravděpodobné, že jeden z motorů prostě náhle přestal fungovat. Nepřesné je i její tvrzení, že letadlo "za několik okamžiků bez komplikací přistálo". Návrat trval přibližně deset minut. Tucet závad za čtvrt rokuCo by se asi bývalo stalo, kdyby závada na elektroinstalaci postihla i druhý motor? Jakou úroveň má asi technická údržba a kontrola v Ruzyni, že dochází na nových strojích k takovýmto závadám? Podle zpráv šlo už od dvanáctou závadu od Nového roku. V budoucnu se budu společnosti ČSA vyhýbat. Koupil jsem si letenku od firmy KLM, s níž se však ČSA na lince do Amsterodamu bohužel střídá. Doporučuji cestujícím, aby se vyhýbali i společnosti KLM, dokud nepřiměje ČSA ke zlepšení technické úrovně. Zdá se, že dokud nějaké letadlo nespadne a nezahynou lidé, nebude se to řešit. |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
7. 4. 2004 | O bulvarizaci médií | Radko Kubičko | |
7. 4. 2004 | Proti ČSA je vedena v médiích kampaň | ||
7. 4. 2004 | Pomalost | Radek Mokrý | |
7. 4. 2004 | Jak jsem náhodou nezemřel v letadle společnosti ČSA | Jan Čulík | |
7. 4. 2004 | O bulvarizaci médií | Jan Čulík, Václav Žák | |
6. 4. 2004 | Nedělní závada na letadle Boeing se nedala předvídat | ||
6. 4. 2004 | Závada na letadle: Jak to vidí člen letecké posádky | ||
6. 4. 2004 | Zveřejněte zprávu, proč došlo k výpadku motoru u letadla do Amsterodamu | Jan Čulík | |
4. 4. 2004 | ČeRT | Vlastimil Ježek | |
4. 4. 2004 | Mohlo dojít v neděli ráno nad Ruzyní k letecké katastrofě? | Jan Čulík | |
4. 4. 2004 | Čert na druhou aneb jak propojit média veřejné služby tak, aby přežila budoucnost | Štěpán Kotrba | |
2. 4. 2004 | Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... | Hynek Hanke | |
2. 4. 2004 | Lehkomyslnost nebo ignorace? | Petr Horák | |
2. 4. 2004 | Fascinace životem na samém okraji společnosti | Jan Čulík |