10. 3. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 3. 2004

Zákon není kadidlo

Navrhnout a přijmout zákon o tom, že některá osoba něco udělala, je totální nadmutí. Zákon o Benešově zásluze o stát má ke skutečnému uznání Benešovy zásluhy asi tak daleko, jako má břicho nadmuté k břichu naplněnému jídlem.

Ať už se Beneš zasloužil o stát komunistický nebo demokratický, předválečný nebo poválečný, zákonem se tohle nevyjadřuje. Tak se nemluví, nemilí moji zákonodárci!

Zákony jsou na to, aby regulovaly, co se mezi lidmi opravdu dělat nesmí, anebo otevíraly možnosti k tomu, aby si lidi zařídili, co potřebují. Na to, aby byl někdo podkuřován, oslaven, zveřejněn, připomenut, jsou oslavy, média, státní řády, kostely a obětiště, lidové slavnosti u pohřebišť atd.

Přeceňování zákonů, nebo spíše zneužívání zákonodárství na zavedení toho, co by někdo rád, je v Česku a asi v dalších nevyvinutých kulturách signálem, že si obyvatelé nevědí jako společenství sami se sebou rady. Tak zpříma jedná báťuška car: do týdne ať umějí všichni číst...

Prohlásit v zákoně za pravdu tvrzení o zásluhách jednoho prezidenta je zhovadilé, ne kvůli tomu prezidentovi, ale proto, že k tomu zákony nejsou. Příště budeme mít zákon, že kde je Mattoni, tam je život? Je to zneužití moci.

Je to podobné zacházení se státní mocí, jako když chce nynější vláda povinně, tedy zákonným předpisem, zavést písemné testování všech školních dětí v deváté nebo páté třídě. Zákon může vyjádřit povinnost státu pečovat o kvalitu vzdělávání, když už si stát osobuje právo nutit děti chodit do školy.

Jenže je něco úplně jiného napsat zákon či vůbec mocenský předpis, a umět dobře testovat. Prodávat povinné testy, a podporovat zlepšování škol, to jsou taky dvě věci, dost protichůdné. Nejdřív by se muselo umět pořádně o vzdělávání myslet, nejen u poslanců, ministrů a hlavně u jejího poradce, ale taky ve veřejnosti. Jenže u nás skoro nikdo neumí o testech dost poučeně ani myslet, natož je psát a natož je pak vůbec vyhodnocovat. A k tomu, abychom všichni dobře nebo aspoň ne zcestně uměli myslet o vzdělávání a testování, by se muselo dost dlouho veřejně i odborně pracovat.

Nemůžeme si dát zákon o povinných testech, když jsme si nedali povinnost líp porozumět tomu, co je kvalita školy, co je vzdělávání a jak fungují testy. V zákoně by mohlo stát, že žádná vláda ani parlament, pokud se předem nepostará o dobré vyjasnění záměru a o veřejně kontrolovatelnou a účinnou strategii zavádění, nesmí nic zavádět. Pak by se nestalo, že je svatořečen Beneš, aniž bychom se společně dohodli, jestli byl zbabělý ješita, nebo pracovitý stratég, nebo možná obojí dohromady. Ale my si rovnou usneseme zákon!

Co říct o národě, kde se rozvoj společnosti a kultury dělá přijímáním zákonů? Podle mého soudu toto: Neuměli si zvolit, nebo neměli koho ze svého středu vybrat do parlamentu takového, kdo by uměl rozlišit, že zákonem se ustaluje, petrifikuje, aby něco běželo tak, jak se to mezi lidmi dobře zavedlo. Nedošlo jim ještě, že zákonem podrobně zavádět něco hotového, to je socialistické inženýrství. Čím to, že je nenapadlo radši zákonem umožnit nebo dokonce přikázat například to, aby v státním rozpočtu na něco byly dány peníze? Vláda je pak musí rozdělit těm, kteří to chtějí a umějí udělat.

Asi bychom krčili nosem nad rozpočtem, ve kterém by na rok 2005 bylo plánováno 1.200.000 peněz pro ministerstvo kultury na oslavy E. Beneše. Protože by to znamenalo, že poslanci nějak moc pevně vědí, že je co oslavovat a že to má dělat stát. Chtěl bych číst inteligentní zdůvodnění, proč by měla být Benešova role veřejně zhodnocena. Kdyby poslanci mermomocí soudili, že tento lid potřebuje své povědomí o roli Beneše ve státě lépe vyjasnit a upevnit, měli by vypsat vládní grant na nějaké víceleté projekty, které by do veřejné diskuse vpouštěly podněty, vytvářely příležitosti, pomáhaly vzbudit a vést diskuse a bádání o Benešově roli. Úplně nejlepší by ovšem bývalo bylo, kdyby do takových věcí sněmovna radši vůbec nekafrala. Nejenom proto, že o nich asi málo ví, ale hlavně proto, že to jsou otázky a procesy, které patří do kulturního vývoje, do společenského života, a ne do zákona.

Zásluhám Beneše o stát se mají věnovat Britské listy a jiné tiskoviny, když si to autoři a čtenáři předhodí. Mají se jim věnovat vzdělávací programy škol, když Benešovy zásluhy budou učitelé a rodiče považovat za dobrý trénink dětí v historickém myšlení (ale na ten by možná bývalo stačilo blahořečení Tatíčka Masaryka a poklonkování nynějšímu...). Kdyby si poslanci přáli, aby u nás lidé dobře přemýšleli o vládnutí, a o osobní zásluze politiků, pečovali by právě o to, aby mohla fungovat veřejná debata, například v dobře financované veřejné televizi a v rozhlase. Mohli by se usnést na takovém zákoně o školství, aby státní školy byly místem hledání, přemýšlení a osobnostního rozvoje. Velmi příkladné by ovšem bylo, kdyby poslanci a jejich prezidenti dávali sami dobrý příklad mládeži. Pokud ovšem měl tento národ z koho vybírat.

                 
Obsah vydání       10. 3. 2004
10. 3. 2004 Zákon není kadidlo Ondřej  Hausenblas
10. 3. 2004 Třetí odboj Tomáš  Koloc
10. 3. 2004 Proč ČR nepřistupuje k mezinárodnímu trestnímu soudu
10. 3. 2004 Mezinárodní federace přijala Ligu lidských práv za člena
10. 3. 2004 Česká spořitelna: Zase neplní sliby? Radek  Mokrý
10. 3. 2004 Také každý měsíc menstruujete? Já ne, možná jsem divnej chlap a možná, že nejsem vůbec chlap... Jan  Paul
10. 3. 2004 Tretí element: žena ako človek Martina  Nemethová
10. 3. 2004 Tmáři na Filosofické fakultě Ondřej  Slačálek
10. 3. 2004 Deníček sněmovní panny VIII. Alexandra  Virgová
10. 3. 2004 Američané vrátili z Guantánama 5 zadržovaných Britů
10. 3. 2004 Ministr životního prostředí Čestmíra Číhalíka nezná
10. 3. 2004 Nejsem zloděj ani pašerák...
9. 3. 2004 Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta
10. 3. 2004 Vladimír Putin podruhé Oskar  Krejčí
9. 3. 2004 Singapurská úvaha o svobodě, sociálním státu a HDP Petr  Tieftrunk
10. 3. 2004 Advokát Greenpeace Jan Berger prostě nehovoří pravdu Ivan  Brezina
10. 3. 2004 Kdyby Beneš viděl, jak to válčíte vy, asi by mu bylo špatně
9. 3. 2004 Lex Beneš Josef  Klas
9. 3. 2004 Beneš se zasloužil o přežití československého státu Martin D. Brown
8. 3. 2004 "Prezident Edvard Beneš se..." ... nám trochu pos(trašil)! Ladislav  Kahoun
9. 3. 2004 Nese Edvard Beneš vinu za všechno? Martin D. Brown
8. 3. 2004 Můj článek o Benešovi nebyl pro historiky, pane Browne! Ladislav  Kahoun
9. 3. 2004 "Američané jsou senzační a na Kubě to bylo fajn"
9. 3. 2004 Jak se zasloužit o stát Martin  Škabraha
9. 3. 2004 Zeď a mezinárodní postoj
9. 3. 2004 Mlýny melou pomalu, ale jistě - i Mlynářovi Štěpán  Kotrba
8. 3. 2004 Globalizace pro lidi: Vize změny
4. 2. 2004 Hospodaření OSBL za leden 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
10. 3. 2004 Také každý měsíc menstruujete? Já ne, možná jsem divnej chlap a možná, že nejsem vůbec chlap... Jan  Paul
10. 3. 2004 Třetí odboj Tomáš  Koloc
10. 3. 2004 Zákon není kadidlo Ondřej  Hausenblas
10. 3. 2004 Česká spořitelna: Zase neplní sliby? Radek  Mokrý
9. 3. 2004 Nese Edvard Beneš vinu za všechno? Martin D. Brown
9. 3. 2004 Mlýny melou pomalu, ale jistě - i Mlynářovi Štěpán  Kotrba
9. 3. 2004 Jak se zasloužit o stát Martin  Škabraha
9. 3. 2004 Beneš se zasloužil o přežití československého státu Martin D. Brown
8. 3. 2004 Jen jeden den žen, prosím Anna  Čurdová
8. 3. 2004 USA: Většina konvenčních plodin kontaminována geneticky modifikovanými plodinami   
8. 3. 2004 Velitel britské armády: Právní ujištění, že je útok na Irák legální, přišlo teprve 5 dní před válkou   
8. 3. 2004 Moravcovi se v ČT nepodařilo narušit Klausův krunýř Jan  Čulík
8. 3. 2004 Hochhuth stále ještě aktuální Miroslav Václav Steiner
8. 3. 2004 Globalizace pro lidi: Vize změny   
8. 3. 2004 "Jaksi" obnovený a už bezobsažný stereotyp? Miloš  Dokulil

Školství RSS 2.0      Historie >
10. 3. 2004 Zákon není kadidlo Ondřej  Hausenblas
9. 3. 2004 Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta   
12. 2. 2004 O tragické situaci českého školství? Miroslav  Rafaj
11. 2. 2004 Vzdělání a nezaměstnanost Miroslav Václav Steiner
6. 2. 2004 Posílat děti do školy se třetímu světu vyplatí Simone  Radačičová
2. 2. 2004 Obstát, aneb Nihil obstat ve věci moderního vyučování Ondřej  Hausenblas
29. 1. 2004 O tragické situaci českého školství Jan  Baláč
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
24. 1. 2004 O školství - v ČR i jinde Jan  Čulík
20. 1. 2004 Je univerzitní školné ve výši 150 000 Kč ročně jedinou možností, jak hospodářsky přežít?   
19. 1. 2004 Je potřebné umět číst s porozuměním Ondřej  Hausenblas
5. 1. 2004 Školství Jana  Poslová
2. 1. 2004 České školství: Není fér svádět vinu na studenty Jan  Raszyk
30. 12. 2003 Není to vina jen učitelů Jana  Poslová
30. 12. 2003 Dobré učitele je nutno zaplatit Tomáš  Gawron