30. 12. 2003
Dobré učitele je nutno zaplatitDobrý den,
články ohledně problémů školství z posledních nekolika dnů jsou dobré, jen zapomínají poukázat na základní fakt - když je práce málo placená, tak i očekávaná výkonnost nemůže být příliš vysoká. Podobně jako Hanke i já budu letos maturovat, jenže já nepocházím ze vzkvétající Prahy, nýbrž z umírající Karviné. S pozdravem Tomáš Gawron (18) PS: Přeju příjemný nový rok 2004 |
Na Britských listech se rozhořela diskuse týkající se školství. Hynek Hanke správně poukázal na fakt, že současný systém je tak prohnilý, že jeho další tlení se zdá být takřka nemožným. Načež pan Ivo Poláček podotkl, že z nynějšího humusu (jehož stav už delší dobu spíše stagnuje) rostou mnohdy velmi kvalitní plody. A pan Ondřej Hausenblas se na problém dívá komplexněji, když mimo jiné upozorňuje na chyby na straně konzumentů výuky. Nevím, jak to chodí na škole Hynka Hankeho, ale na "mém" gymnáziu (v Moravskoslezském kraji) bych rozhodně k stejnému pohledu nedošel. Nedá se dívat na učitelský sbor jako na celek. Jako všude jinde, i mezi učiteli jsou různí lidé. Někteří ve studentovi zapálí touhu po vědění v daném oboru, jiní ho donutí se učivo nabiflovat, další si jen "odříkají svoje" a po 45 minutách odejdou. Já sám obdivuju ty kantory, kteří svou látku "opravdu" zvládají, a ještě ji zároveň dokážou studentovi srozumitelně vysvětlit, a když se dál ptá, tak jejich znalosti nekončí u hranic vymezených osnovami. Ale zároveň je nemůžu nechápat - proč tito nepochybně velmi nadaní lidé ničí své nervy s bandou lidí, kteří je dohání k nepříčetnosti jak pasivně (nepochopením, neučením se - kromě zlomových momentů jako jsou Hankem zmíněné písemky), tak i aktivně (nekázní). A to vše za peníz, který je v porovnání s uplatněním přímo v oboru pouhým spropitným. A oni by se uplatnili - protože narozdíl od mnoha jiných svých kolegu "umí", nejen učí. Učitelství, stejně jako třeba lékařské profese, není povoláním, nýbrž posláním. Bohužel vlády posledních 13 let chápou slovo poslání jako možnost, kde se dá ušetřit na výdajích. "Povodně"? Nenavýšíme platy učitelům! Nemocnice na pokraji krachu? No, to by je ti lékaři nějak měli podržet! Zkuste za svým imaginárním zaměstnancem zedníkem zajít a říct mu, že firma nemá na benzín, tak mu strhnete nějaký ten peníz z platu... Ach ano, já zapomněl, zedničina není posláním. Kantořina se nemůže a nesmí tabulkově srovnávat s celkovými průměry, ani s průměry po odečtení 3 nejziskovějších odvětví. Takto to prostě nefunguje. Rozdíly v ohodnocení mezi skupinami, které svému profesnímu vyčlenění během života věnovaly různé úsilí je logické. Učitel nemůže mít jen o pár procent více než popelář a o mnoho desítek procent míň než jeho stejně kvalifikovaný protějšek v soukromé sféře. Potom totiž dochází k nynějšímu stavu - většina těch co umí, by nikdy neučili. Mohou být navrhovány rámcové vzdělávací programy, můžou být nařízeny změny v pedagogických postupech, může být nařízena třeba změna v logice myšlení učitelů ;o), ale to všechno přijde vniveč, když většina schopných absolventů středních škol si "pajdáky" při přijímačkách nahází jen jako "padáčky", a ti, kteří na nich přece jen skončí, tak mnohdy nakonec dají přednost placenému povolání před posláním. Je to systém dvojitého negativního síta, který se snaží zamezit přístupu kvalit do učitelské profese. A přesto kolikrát dírou v tomto sítě "proleze" dobrý učitel, který se samozřejmě s roky praxe stává lepším a lepším. Takto se setkávám s učiteli, kteří jsou mi k smíchu (jejich obor jsem si jako svou destinaci prozřetelně nevybral - pro ty, co učinili opačně, jsou tito kantoři k pláči), dále znám případy, které by se hodily spíše na léčbu duševních nemocí (jako "klienti", samozřejmě) a sociálně-komunikačních poruch (nejsem si jistý, jestli něco takového existuje, ale pozoruju to kolem sebe, ale (na rozdíl od Hankeho) také procházím rukama opravdových kapacit, kterých si vážím, které obdivuju a ke kterým vzhlížím. Ministerstvo školství a různé další organizace mající v názvu slova jako "pedagogika", "učitel", atp. atp. (o nichž toho moc nevím) přicházejí s různými nápady a plány jak oživit či snad modernizovat český systém výuky. Ale dokud za tu práci nedostane kantor takový peníz, který by schopné jedince přiměl alespoň uvažovat o studiu a praktikaci pedagogiky, pak to vše příjde vniveč a ona třetí skupina kantorů, kterou mám tu čest potkávat, do doby než budou studovat mé děti zcela vymizí. Už vidím ty zhnusené reakce, že dnešní mládež je jen na prachy a na nic jiného. No a? Já jsem na prachy a všichni mí vrstevníci, co znám (až na jednoho - je autista) jsou taky na prachy. Prostě takhle to je, a teprve když přijemete tento fakt, tak si uvědomíte, že víra v neexistující nástup "kantorů-mučedníků" (ve společenském kontextu) školství nespasí. Problém není samozřejmě jen v platech učitelů - peníze chybí i školám. Cokoliv se na naší škole hne, je díky sponzorům. Na stěně před jednou třídou dokonce visí zlacená děkovná cedulka s poděkováním za vybavení těm a těm pánům podnikatelům. Teď je asi nejakutnější sehnat sponzora na renovaci jedněch záchodků. Proč o tom píšu? Nechápete to? Já taky ne - vždyť normálně fungující WC by dnes měly být v každé škole samozřejmostí! Stejně jako mnoho dalších věcí. Školství funguje úplně stejně jako boty. Buď zaplatíte hodně, a máte značkové (z Číny), nebo málo, a máte "značkové" (od Vietnamce). A podle sumy kterou vynaložíte, máte vůči těmto botám nějaké předpoklady. Samozřejmě peníze nemůžou vyřešit všechno, ale minimálně dobré kantory by přilákat mohly. A nakonec si musím rýpnout do Hankeho nádpisu "České školství se už nemá kam dál rozkládat". Není tomu tak, Hynku - situace může být ještě mnohem horší. A pokud je tvá škola opravdu v absolutním rozkladu, pak je to velmi dobrá zpráva - teď už to s ní může být jen lepší ;o) |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
30. 12. 2003 | Není to vina jen učitelů | Jana Poslová | |
30. 12. 2003 | Dobré učitele je nutno zaplatit | Tomáš Gawron | |
29. 12. 2003 | České školství: problémem nejsou učitelé, na sobě musí pracovat každý sám | Josef Vít | |
29. 12. 2003 | Britský ministr školství: násilí v televizi vede ve školách k šikaně | ||
29. 12. 2003 | Převážně bídné školství | Ondřej Hausenblas | |
22. 12. 2003 | České školství se už nemá kam dál rozkládat | Hynek Hanke | |
22. 12. 2003 | Je české školství skutečně tak mizerné? | Ivo Poláček | |
10. 12. 2003 | Jazyková bariéra | Petr Jánský | |
4. 12. 2003 | Ano, buďte aktivní | Petr Jánský | |
4. 12. 2003 | Británie: Obrovská kontroverze ohledně univerzitního školného | ||
3. 12. 2003 | Asociace školských odborů: Zákon o pedagogických pracovnících je zbytečný | ||
1. 12. 2003 | Vzdelanie na dlh | Michal Feik | |
27. 11. 2003 | Oč nám asi ve škole taky jde (i běží) | Miloš Dokulil | |
27. 11. 2003 | The Enterpreneurial University - Czech Style | Robin Healey | |
26. 11. 2003 | Podnikatelská univerzita - po česku | Robin Healey |