30. 12. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 12. 2003

Dobré učitele je nutno zaplatit

Dobrý den,

články ohledně problémů školství z posledních nekolika dnů jsou dobré, jen zapomínají poukázat na základní fakt - když je práce málo placená, tak i očekávaná výkonnost nemůže být příliš vysoká. Podobně jako Hanke i já budu letos maturovat, jenže já nepocházím ze vzkvétající Prahy, nýbrž z umírající Karviné.

S pozdravem

Tomáš Gawron (18)

PS: Přeju příjemný nový rok 2004

Na Britských listech se rozhořela diskuse týkající se školství. Hynek Hanke správně poukázal na fakt, že současný systém je tak prohnilý, že jeho další tlení se zdá být takřka nemožným. Načež pan Ivo Poláček podotkl, že z nynějšího humusu (jehož stav už delší dobu spíše stagnuje) rostou mnohdy velmi kvalitní plody. A pan Ondřej Hausenblas se na problém dívá komplexněji, když mimo jiné upozorňuje na chyby na straně konzumentů výuky.

Nevím, jak to chodí na škole Hynka Hankeho, ale na "mém" gymnáziu (v Moravskoslezském kraji) bych rozhodně k stejnému pohledu nedošel. Nedá se dívat na učitelský sbor jako na celek. Jako všude jinde, i mezi učiteli jsou různí lidé. Někteří ve studentovi zapálí touhu po vědění v daném oboru, jiní ho donutí se učivo nabiflovat, další si jen "odříkají svoje" a po 45 minutách odejdou.

Já sám obdivuju ty kantory, kteří svou látku "opravdu" zvládají, a ještě ji zároveň dokážou studentovi srozumitelně vysvětlit, a když se dál ptá, tak jejich znalosti nekončí u hranic vymezených osnovami. Ale zároveň je nemůžu nechápat - proč tito nepochybně velmi nadaní lidé ničí své nervy s bandou lidí, kteří je dohání k nepříčetnosti jak pasivně (nepochopením, neučením se - kromě zlomových momentů jako jsou Hankem zmíněné písemky), tak i aktivně (nekázní). A to vše za peníz, který je v porovnání s uplatněním přímo v oboru pouhým spropitným. A oni by se uplatnili - protože narozdíl od mnoha jiných svých kolegu "umí", nejen učí.

Učitelství, stejně jako třeba lékařské profese, není povoláním, nýbrž posláním. Bohužel vlády posledních 13 let chápou slovo poslání jako možnost, kde se dá ušetřit na výdajích. "Povodně"? Nenavýšíme platy učitelům! Nemocnice na pokraji krachu?

No, to by je ti lékaři nějak měli podržet! Zkuste za svým imaginárním zaměstnancem zedníkem zajít a říct mu, že firma nemá na benzín, tak mu strhnete nějaký ten peníz z platu... Ach ano, já zapomněl, zedničina není posláním.

Kantořina se nemůže a nesmí tabulkově srovnávat s celkovými průměry, ani s průměry po odečtení 3 nejziskovějších odvětví. Takto to prostě nefunguje. Rozdíly v ohodnocení mezi skupinami, které svému profesnímu vyčlenění během života věnovaly různé úsilí je logické. Učitel nemůže mít jen o pár procent více než popelář a o mnoho desítek procent míň než jeho stejně kvalifikovaný protějšek v soukromé sféře.

Potom totiž dochází k nynějšímu stavu - většina těch co umí, by nikdy neučili. Mohou být navrhovány rámcové vzdělávací programy, můžou být nařízeny změny v pedagogických postupech, může být nařízena třeba změna v logice myšlení učitelů ;o), ale to všechno přijde vniveč, když většina schopných absolventů středních škol si "pajdáky" při přijímačkách nahází jen jako "padáčky", a ti, kteří na nich přece jen skončí, tak mnohdy nakonec dají přednost placenému povolání před posláním. Je to systém dvojitého negativního síta, který se snaží zamezit přístupu kvalit do učitelské profese.

A přesto kolikrát dírou v tomto sítě "proleze" dobrý učitel, který se samozřejmě s roky praxe stává lepším a lepším.

Takto se setkávám s učiteli, kteří jsou mi k smíchu (jejich obor jsem si jako svou destinaci prozřetelně nevybral - pro ty, co učinili opačně, jsou tito kantoři k pláči), dále znám případy, které by se hodily spíše na léčbu duševních nemocí (jako "klienti", samozřejmě) a sociálně-komunikačních poruch (nejsem si jistý, jestli něco takového existuje, ale pozoruju to kolem sebe, ale (na rozdíl od Hankeho) také procházím rukama opravdových kapacit, kterých si vážím, které obdivuju a ke kterým vzhlížím.

Ministerstvo školství a různé další organizace mající v názvu slova jako "pedagogika", "učitel", atp. atp. (o nichž toho moc nevím) přicházejí s různými nápady a plány jak oživit či snad modernizovat český systém výuky.

Ale dokud za tu práci nedostane kantor takový peníz, který by schopné jedince přiměl alespoň uvažovat o studiu a praktikaci pedagogiky, pak to vše příjde vniveč a ona třetí skupina kantorů, kterou mám tu čest potkávat, do doby než budou studovat mé děti zcela vymizí.

Už vidím ty zhnusené reakce, že dnešní mládež je jen na prachy a na nic jiného. No a? Já jsem na prachy a všichni mí vrstevníci, co znám (až na jednoho - je autista) jsou taky na prachy.

Prostě takhle to je, a teprve když přijemete tento fakt, tak si uvědomíte, že víra v neexistující nástup "kantorů-mučedníků" (ve společenském kontextu) školství nespasí.

Problém není samozřejmě jen v platech učitelů - peníze chybí i školám. Cokoliv se na naší škole hne, je díky sponzorům. Na stěně před jednou třídou dokonce visí zlacená děkovná cedulka s poděkováním za vybavení těm a těm pánům podnikatelům. Teď je asi nejakutnější sehnat sponzora na renovaci jedněch záchodků. Proč o tom píšu?

Nechápete to? Já taky ne - vždyť normálně fungující WC by dnes měly být v každé škole samozřejmostí! Stejně jako mnoho dalších věcí.

Školství funguje úplně stejně jako boty. Buď zaplatíte hodně, a máte značkové (z Číny), nebo málo, a máte "značkové" (od Vietnamce). A podle sumy kterou vynaložíte, máte vůči těmto botám nějaké předpoklady.

Samozřejmě peníze nemůžou vyřešit všechno, ale minimálně dobré kantory by přilákat mohly.

A nakonec si musím rýpnout do Hankeho nádpisu "České školství se už nemá kam dál rozkládat". Není tomu tak, Hynku - situace může být ještě mnohem horší.

A pokud je tvá škola opravdu v absolutním rozkladu, pak je to velmi dobrá zpráva - teď už to s ní může být jen lepší ;o)

                 
Obsah vydání       30. 12. 2003
30. 12. 2003 Smělýmu srdci štěstí spomáhá
23. 12. 2003 Jiná vánoční a novoroční vydání Britských listů
1. 1. 2004 Šťastný nový rok - jezděte autem! Josef  Vít
30. 12. 2003 Globalizace omezuje sobectví národních elit
31. 12. 2003 Spojené státy vnucují zahraničním leteckým společnostem ozbrojené strážce
29. 12. 2003 Rozmetá globální příliv příležitostí monopol domácích elit? Jan  Čulík
30. 12. 2003 Saddám "prozradil, kam ukryl své miliardy"
30. 12. 2003 Není přípustné užívat ve vězeňství udavače Václav  Prochor
1. 1. 2004 Výňatky z knihy Jak Češi bojují v ČRo 6
30. 12. 2003 Krádež náklaďáku Radek  Mokrý
29. 12. 2003 Británie připravuje bezdrátový broadband pro venkov
30. 12. 2003 Dobré učitele je nutno zaplatit Tomáš  Gawron
30. 12. 2003 O penězích to není Petr  Wagner
30. 12. 2003 Není to vina jen učitelů Jana  Poslová
29. 12. 2003 Převážně bídné školství Ondřej  Hausenblas
29. 12. 2003 Post-moderní Olympané v českém školství po 13 letech Ivo V. Fencl
29. 12. 2003 Britský ministr školství: násilí v televizi vede ve školách k šikaně
29. 12. 2003 České školství: problémem nejsou učitelé, na sobě musí pracovat každý sám Josef  Vít
23. 12. 2003 Vánoční příběh: Každý dobrý skutek bývá po zásluze potrestán? Petr  Lébr
30. 12. 2003 Do nového roku mnoho optimismu Štěpán  Kotrba, Oldřich  Průša
30. 12. 2003 Šamanismus, sex a reálpoetika Toma Robbinse Radek  Mokrý
30. 12. 2003 PF 2004 Jan  Paul
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
29. 12. 2003 Jak vidí Čechy sousedé aneb knižní recenze Miroslav Václav Steiner
29. 12. 2003 "Proč tady máme stát a poslouchat vás?"
29. 12. 2003 Média veřejné služby Petr  Jánský
29. 12. 2003 Klikaté cesty vědy v Království českém Jiří  Bakala
29. 12. 2003 Křehký mír v Súdánu Simone  Radačičová
28. 12. 2003 Datle nad Saddámovým příklopem skutečně visí i v prosinci
29. 12. 2003 Itálie: nový nemocný v Evropě
29. 12. 2003 Fér a nefér: Slané jídlo vyvážíme sladkým, nikoliv hnusným Ivan  David
29. 12. 2003 Nad projevem Jana Kavana Miroslav Václav Steiner
29. 12. 2003 Válka v Iráku ukázala limity americké moci
27. 12. 2003 Jak čeští studenti rozčílili vatikánský rozhlas
30. 12. 2003 Šalamoun v ČRo 6
28. 12. 2003 Fundamentální člověčí touhy Zdeněk  Bárta
22. 11. 2003 Adresy redakce
31. 12. 2003 Hospodaření OSBL za prosinec 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Školství RSS 2.0      Historie >
30. 12. 2003 Není to vina jen učitelů Jana  Poslová
30. 12. 2003 Dobré učitele je nutno zaplatit Tomáš  Gawron
29. 12. 2003 České školství: problémem nejsou učitelé, na sobě musí pracovat každý sám Josef  Vít
29. 12. 2003 Britský ministr školství: násilí v televizi vede ve školách k šikaně   
29. 12. 2003 Převážně bídné školství Ondřej  Hausenblas
22. 12. 2003 České školství se už nemá kam dál rozkládat Hynek  Hanke
22. 12. 2003 Je české školství skutečně tak mizerné? Ivo  Poláček
10. 12. 2003 Jazyková bariéra Petr  Jánský
4. 12. 2003 Ano, buďte aktivní Petr  Jánský
4. 12. 2003 Británie: Obrovská kontroverze ohledně univerzitního školného   
3. 12. 2003 Asociace školských odborů: Zákon o pedagogických pracovnících je zbytečný   
1. 12. 2003 Vzdelanie na dlh Michal  Feik
27. 11. 2003 Oč nám asi ve škole taky jde (i běží) Miloš  Dokulil
27. 11. 2003 The Enterpreneurial University - Czech Style Robin  Healey
26. 11. 2003 Podnikatelská univerzita - po česku Robin  Healey