10. 3. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 3. 2004

Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta

"Jakožto student školy v Británii mám své zkušenosti s Gymnáziem Zlín i britským školstvím", napsal Jan Semotam v reakci na článek profesora Miroslava Rafaje z 12. 2. O tragickém českém školství?. "V první řadě mě zarazilo, že autor prohlásil, že Honza Baláč ve svém článku, na který profesor Rafaj reaguje, prosazoval britský systém jakožto "ideální a jediný správný". Podle toho, co jsem se dočetl v jeho příspěvku, se on ale o tomto systému zmiňuje jen jako o lepším a více efektivním z hlediska vzdělávání studentů."

Vážený pane profesore,

byl jsem překvapen, že jste si platil cestu, nebo část ceny, do Jihoafrické republiky ze svého i přesto, že "dle vyhlášky MŠMT č.j. 16741/97-20 z roku 1997 je cesta učitele do zahraničí hrazena ze sponzorských darů nebo příspěvků rodičů zúčastněných studentů". Zaráží mě, že jste si to platil sám. Proč? Přijde mi to tak trochu jako výmluva pro Vámi podaný fakt, že jste mohl jet jako jediný z pedagogů.

Honza se ve svém článku zmiňuje o konferenci, která se odehrála minulý červen na Shetlandech. Vy se však ve své reakci odvoláváte pouze na konferenci ve Zlíně, což mi přijde jako neadekvátní srovnání. Já jsem se zlínské konference nezúčastnil a moc o ní nevím, proto se tyto dvě nesnažím srovnávat. Vy jste se nezúčastnil konference na Shetlandech, ale snažíte se tyto dvě srovnávat. Píšete, že konference ve Zlíně byla úspěšná podle děkování od studentů. Konference na Shetlandech byla úspěšná taktéž.

Pro mě i ostatní účastníky znamenala životní zkušenost a zážitek a nejeden z nás si šel se Stewartem (hlavním organizátorem -- pozn. autora) potřást rukou. To ovšem nijak neomlouvá fakt, že dvě profesorky z gymnázia se svým arogantním chováním zasloužily o ostudu pro celé gymnázium i české školství obecně. O tom, že za ně neplatíme, nám nikdo až do dneška neřekl a na konferenci jsme všichni byli v přesvědčení, že jim hradíme pěknou desetidenní dovolenou. Za toto označení jsem byl nazván drzým spratkem s bohatými rodiči. Upozorňuji na fakt, že moji rodiče bohatí nejsou a potýkají se s finančními problémy a samotná profesorka se před německou kolegyní zmínila, že pobyt bere jako dovolenou. Jsem tedy opravdu já ten drzý?

Zajímalo by mě, proč jste Roberta přemlouval, aby si udělal i českou maturitu. Z mého pohledu je tato po úspěšném absolvování Scottish Highers (ekvivalent maturity) a přijmutí na britskou univerzitu naprosto zbytečná a nikdy v budoucím životě nebude nijak užitečná. Dodělat si maturitu například z češtiny jakožto dodatek k Highers je ale určitě užitečné pro případnou budoucnost v ČR.

Absolutně nesouhlasím s informací o studentech, kteří si "zajistili studium v zahraničí bez vědomí gymnázia!" Podle toho, co vím od zdrojů velmi blízkých dané situaci se uskutečnilo setkaní rodičů obou zúčastněných studentů se zástupci školy, kde se kluci snažili získat podporu gymnázia pro svou iniciativu. Díky kontaktům se zástupci skotské školy si mohli jednoduše koupit letenku a vyrazit na Shetlandy. Oni však nejprve chtěli informovat svoji školu a znát její názor. Za to se jim dostalo citovaného osočení ve vašem článku.

Jako urážku i vůči své osobě beru frázi o "nejtalentovanějších (nejvypočítavějších) studentech." Pokud schopnost zajistit si mezinárodní kontakt a budoucnost prostřednictvím programu k tomu určenému považujete za vypočítavost, k čemu by pak tyto programy měly být? Iniciativa již zmíněných dvou studentů nijak neohrozila případné výběrové řízení pro ostatní zájemce z Česka. Jejich iniciativa šla stranou. Považujete za vypočítavost i moji žádost o prodloužení mého původně půlročního long-term exchange až do konce června na délku jednoho školního roku?

Já osobně souhlasím s mnohým, co Honza ve svém článku napsal, ale nechci na nikoho útočit. Což ani on nechtěl, jak mi říkal při naší vzájemné komunikaci. Zároveň ale ke Gymnáziu Zlín a většině jeho pedagogického sboru chovám úctu k jejich práci se studenty. Dalo mi hodně, i když si myslím, že kdyby se udělaly změny, celá instituce by se stala mnohem efektivnější a nedělala by ze studentů motorové myši na fakta, ale mladé lidi schopné spolupracovat s dnešním světem.

                 
Obsah vydání       10. 3. 2004
10. 3. 2004 Zákon není kadidlo Ondřej  Hausenblas
10. 3. 2004 Třetí odboj Tomáš  Koloc
10. 3. 2004 Proč ČR nepřistupuje k mezinárodnímu trestnímu soudu
10. 3. 2004 Mezinárodní federace přijala Ligu lidských práv za člena
10. 3. 2004 Česká spořitelna: Zase neplní sliby? Radek  Mokrý
10. 3. 2004 Také každý měsíc menstruujete? Já ne, možná jsem divnej chlap a možná, že nejsem vůbec chlap... Jan  Paul
10. 3. 2004 Tretí element: žena ako človek Martina  Nemethová
10. 3. 2004 Tmáři na Filosofické fakultě Ondřej  Slačálek
10. 3. 2004 Deníček sněmovní panny VIII. Alexandra  Virgová
10. 3. 2004 Američané vrátili z Guantánama 5 zadržovaných Britů
10. 3. 2004 Ministr životního prostředí Čestmíra Číhalíka nezná
10. 3. 2004 Nejsem zloděj ani pašerák...
9. 3. 2004 Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta
10. 3. 2004 Vladimír Putin podruhé Oskar  Krejčí
9. 3. 2004 Singapurská úvaha o svobodě, sociálním státu a HDP Petr  Tieftrunk
10. 3. 2004 Advokát Greenpeace Jan Berger prostě nehovoří pravdu Ivan  Brezina
10. 3. 2004 Kdyby Beneš viděl, jak to válčíte vy, asi by mu bylo špatně
9. 3. 2004 Lex Beneš Josef  Klas
9. 3. 2004 Beneš se zasloužil o přežití československého státu Martin D. Brown
8. 3. 2004 "Prezident Edvard Beneš se..." ... nám trochu pos(trašil)! Ladislav  Kahoun
9. 3. 2004 Nese Edvard Beneš vinu za všechno? Martin D. Brown
8. 3. 2004 Můj článek o Benešovi nebyl pro historiky, pane Browne! Ladislav  Kahoun
9. 3. 2004 "Američané jsou senzační a na Kubě to bylo fajn"
9. 3. 2004 Jak se zasloužit o stát Martin  Škabraha
9. 3. 2004 Zeď a mezinárodní postoj
9. 3. 2004 Mlýny melou pomalu, ale jistě - i Mlynářovi Štěpán  Kotrba
8. 3. 2004 Globalizace pro lidi: Vize změny
4. 2. 2004 Hospodaření OSBL za leden 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů

Školství RSS 2.0      Historie >
10. 3. 2004 Zákon není kadidlo Ondřej  Hausenblas
9. 3. 2004 Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta   
12. 2. 2004 O tragické situaci českého školství? Miroslav  Rafaj
11. 2. 2004 Vzdělání a nezaměstnanost Miroslav Václav Steiner
6. 2. 2004 Posílat děti do školy se třetímu světu vyplatí Simone  Radačičová
2. 2. 2004 Obstát, aneb Nihil obstat ve věci moderního vyučování Ondřej  Hausenblas
29. 1. 2004 O tragické situaci českého školství Jan  Baláč
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
24. 1. 2004 O školství - v ČR i jinde Jan  Čulík
20. 1. 2004 Je univerzitní školné ve výši 150 000 Kč ročně jedinou možností, jak hospodářsky přežít?   
19. 1. 2004 Je potřebné umět číst s porozuměním Ondřej  Hausenblas
5. 1. 2004 Školství Jana  Poslová
2. 1. 2004 České školství: Není fér svádět vinu na studenty Jan  Raszyk
30. 12. 2003 Není to vina jen učitelů Jana  Poslová
30. 12. 2003 Dobré učitele je nutno zaplatit Tomáš  Gawron