27. 2. 2004
Virtuální bohoslužba na neděliLásky kdybych neměl, nic nejsem
Text kázání: 1. Korintským 13,4-7 Téma dnešních bohoslužeb je láska. Mnohokrát už jsme slyšeli v Bibli o lásce; víme že řečtina má pro pozitivní vztah k druhým lidem celou řadu výrazů, na příklad verbum filein, qelein, substantiva filia, filadelfia, filanqwrpia, eudokia atd, víme, že řecký výraz, který Nový Zákon pro kladný vztah k bližním používá není eros (eros), to jest taková ta naše nejběžnější láska - to, co si v češtině pod tím slovem představujeme - láska partnerská, erotická, pocitová, emoční. |
Je nám líto, že čeština je kupodivu velmi skoupá a že si musíme téměř pro všechny výše uvedené výrazy pro pozitivní vztahy vystačit se slovem láska, a pak teprve specifikovat: přátelská, k lidem, erotická, "svatá"....... Víme, že první křesťané zvolili pro vztah ke svým bližním zvláštní řecký výraz, málo užívaný v běžné řečtině, a to slovo agapé - agaph. Je to vztah založený spíše na vůli a rozumu, na rozhodnutí než na citech. Člověk při agapé miluje, protože chce, a ne protože si nemůže pomoct jako při erotické, či jiných láskách. Miluje přestože... a ne protože. A já si představuji, že ten slavný text, ta "Chvála svaté lásky" kterou máme dnes před sebou, vznikl asi takhle: Pavel psal do rozhádaného sboru v Korintě, kde se lidé přeli, kdo z nich lépe a víc věří, kde vládla žárlivost a spory o to, co je nejvyšší stupeň křesťanské dokonalosti, hádali se o to, kdo je lepší křesťan a kdo tudíž má právo ty druhé sekýrovat a moralizovat a vytahovat se na ně.. A tak jako vícekrát - na př. v dopise Galatským 5,6 - Pavel řekne: přestaňte se hádat, vždyť to na čem v křesťanství jedině záleží, je láska, agapé. Na ničem jiném: ani na církevní tradici, ani na dogmatech, ani na způsobu života. Zakládání si na všelijakých tabu, či na askesi, na schopnosti upadat do vytržení či na podobných věcech je pro Pavla dokonce projevem velmi světské a dokonce živočišné pýchy (Koloským 2,23 , jsem přesvědčen, že je správný ekumenický překlad nabídnutý pod čarou). A představuji si, že mu na to ti korintští v dopise (který skutečně existoval ale nezachoval se) namítli: no to je sice pěkné, co píšeš, máme se mít rádi, ale ta agapé je slovo, které nikdo pořádně nezná, téměř se neužívá, a když, tak asi ve smyslu: "pozitivní vztah", může to být cokoliv, co tím vlastně myslíš? Co to tedy konkrétně pro tebe ta agapé je, když je ti alfou i omegou všeho? Ta otázka je naprosto legitimní. Slova nemají jednou pro vždy daný obsah, každá generace slovům vtiskává posunutý, někdy docela nový význam oproti generaci předchozí. V průběhu dějin vznikají slova nová a naopak slova třeba velice frekventovaná po čase i zanikají. Vezměme si třeba jen proměny slova "socialismus", klíčového pojmu minulého, dvacátého století od samotného jeho počátku. Masaryk například chtěl mít stát socialistický -- a jak to slovo stačili zneužít, či spíše pokurvit nacionální socialisté v Německu a stalinističtí komunisté všude! Slova dostávají v průběhu času nový význam, proto na př. je také třeba vždy znovu překládat Bibli do moderního jazyka, proto je třeba Bibli vykládat. Bible je už tak starý text, že mnohá jeho slova nám dnes často bez výkladu nic neříkají. Kdo třeba z dnešních lidí zná význam tak centrálního slova NZ, jakým je "vykoupení", které má dnes pro většinu lidí jen religiózně naftalínovou vůni, asi tak jako dávno odložený kabát? Kdo ví, že je to vlastně burcující příměr prvé církve, která chtěla říct: vydat se za Ježíšem je asi takový nářez, taková bomba, jako když jste otrok a někdo vás z toho otroctví vykoupí! Ale vraťme se k Pavlovi a korintským křesťanům. Pavel na otázku korintských, co je to agapé začne popisovat v tom našem textu, co to tedy ta agapé, ten vztah křesťanů k sobě navzájem i k Bohu je, jak se projevuje, v čem je jiný než třeba eros. Pavel zde jako první v církvi definuje tu "svatou lásku", jak se jí někdy říkává, dává tomu novému slovu první obrysy. Po něm to dělali další a další, to slovo nabývalo na životě, na síle, a posléze se stalo téměř jediným slovem křesťanů pro kladný vztah lidí navzájem a co je zejména důležité: agapé ovlivnila svými rysy zpětně i ostatní druhy lásky, i eros, takže mnohé atributy agapé by podle křesťanů měla mít i láska milostná, partnerská. Evangelia, která jsou psána později než Pavlovy listy, už ani jiné slovo pro lásku než agapé neznají. A tak i v Evangeliu Janovu, odkud jsou Ježíšova známá slova: "milujte se navzájem, jako já jsem miloval vás" je v textu použito tohle řecké slovo agapé. Nu, a co to tedy ta "agapé" podle Pavlovy definice z Epištoly korintským je a jak že se to tedy podle Pavla máme k sobě navzájem vztahovat?
Tohle všechno by ovšem agapé nedokázala jen z pozic erotu: to jest, pouze na základě našich sympatií či empatií, obdivu k druhým, jejich přitažlivosti pro nás atd. Agapé vyrůstá z jiných zdrojů. Je odpovědí na Boží lásku k nám. Je rozhazovačnou reakcí na jackpot Boží lásky. Napodobuje svým jednáním jednání Boží. Její zárukou není lidská křehkost, kterou si ostatně nijak neidealizuje a počítá s ní realisticky, ale Boží pevnost, na které staví všechno své jednání i rozhodování, všechno směrování člověčího života. Proto také agapé nikdy nezanikne. Je-li to agapé a ne eros, pak je pevná jako skála a nic ji nezničí. Tak takováto je tedy ta agapé, říká Pavel, to nejdůležitější v našem životě. Když ji nemáte, k ničemu Vám vaše víra není, i kdyby konala zázraky a lámala skály,, k ničemu není vaše upínání se k Bohu, k ničemu vaše vědění, poznání, inteligence, k ničemu askeze i sebeoběť, či pomoc bližním. Pokud to vše není z pozic agapé, je to falešné, děláte to sobecky vlastně jen sami pro své potřeby, pro své mesiášství, je to duchovní sebeukájení a vede to vposledu proti Bohu i proti bližním. Pavlovi se geniálně podařilo vyjádřit maximum toho, co to znamená reagovat na Boží akci, co to je odpovědět na Boží lásku láskou naší. A také jak tato Boží láska vypadá a jak by tudíž měla vypadat i ta naše. První církev rozpoznala, že Pavel má pravdu. A přijala tuto myšlenku Pavlovu o lásce jako o kriteriu své víry už víceméně napořád za svou, na rozdíl od řady jiných Pavlových myšlenek, které církev bohužel opustila - například jeho důraz na absolutní otevřenost a pluralitnost církve. Církev traduje i Ježíšova slova o tom, že láska ( v prizmatu agapé) je vlastně novým přikázáním, novou smlouvou, nahrazující tu smlouvu starou, mojžíšovskou, která stála na dogmatu, na rituálu, na přísných pravidlech života. Škoda jen, že se podle toho nedokázala a nedokáže vždy chovat. Amen |
Virtuální bohoslužby - kázání na víkend | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
27. 2. 2004 | Lásky kdybych neměl, nic nejsem | Zdeněk Bárta | |
6. 2. 2004 | Úžasná lehkost disidentství | Zdeněk Bárta | |
29. 1. 2004 | Blahoslavení chudí duchem | Zdeněk Bárta | |
29. 1. 2004 | Křesťané či pánbíčkáři? | Zdeněk Bárta | |
17. 1. 2004 | Držet hubu a krok | Zdeněk Bárta | |
9. 1. 2004 | Slabomyslní a malověrní - o podlehnutí kdekomu a kdečemu | Zdeněk Bárta | |
2. 1. 2004 | Věta z římského kriminálu | Zdeněk Bárta | |
28. 12. 2003 | Fundamentální člověčí touhy | Zdeněk Bárta | |
19. 12. 2003 | Svědectví | Zdeněk Bárta | |
12. 12. 2003 | Koho má Pán Bůh rád | Zdeněk Bárta | |
7. 12. 2003 | Bruselská modlitba | Zdeněk Bárta |
T. G. Masaryk a odkaz Republiky československé | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
27. 2. 2004 | Lásky kdybych neměl, nic nejsem | Zdeněk Bárta | |
26. 2. 2004 | Hans Adam II. Nechci odškodnění, chci svůj majetek v ČR zpět | Ladislav Kahoun | |
26. 2. 2004 | Jak a hlavně proč vznikl rozhovor s lichtenštejnským knížetem | Ladislav Kahoun | |
26. 2. 2004 | Budou se v Česku měnit hranice? | Jan Čulík | |
26. 2. 2004 | O lidské malosti | Martin Škabraha | |
24. 2. 2004 | Nacionalismus je zločinný | Boris Cvek | |
23. 2. 2004 | Kde to žijem !?! | Tomáš Koloc | |
21. 1. 2004 | Pokora pred budúcnosťou a nemennosť histórie | ||
12. 1. 2004 | Ve své zemi cizincem? | Josef Vít | |
9. 1. 2004 | Smrt ministra | Petr Jánský | |
9. 1. 2004 | Volá odkaz, anebo jenom symbol? | Miloš Dokulil | |
29. 12. 2003 | Jak vidí Čechy sousedé aneb knižní recenze | Miroslav Václav Steiner | |
23. 12. 2003 | Čapek a Beneš - boj za svobodu ducha a srdce | Věra Olivová | |
23. 12. 2003 | Dopis poslancům | Karel Čapek | |
16. 12. 2003 | Na T. G. Masaryka by v dětství nikdo nevsadil ani pěťák | Radek Mokrý |
Dům Agapé | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
27. 2. 2004 | Lásky kdybych neměl, nic nejsem | Zdeněk Bárta |