25. 2. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 2. 2004

Monitor Jana Paula

"Perfekt tense - Malba dnes" jako institucionalizovaná nuda

Od 19.12.2003 až do 14.3.2004 probíhá v prostorách Jízdárny na Pražském hradě výstava Perfekt Tense, aneb Malba dnes, kurátorů Olgy Malé a Karla Srpa. Oba teoretici učinili vskutku úžasný objev, když zjistili, že lze v posledních letech zaznamenat v řadách umělců rostoucí zájem o obraz a to prý jak kvalitativně, tak i kvantitativně (sic !). Co na tom, že se maluje pořád. Dokonce se jim zdálo, že, cituji: "současná malba směřuje k větší divácké čitelnosti a snaží se oslovit co nejširší divácký okruh, probíhající napříč společenskými a generačními spektry". Inu to je jistě výborné, řekli zřejmě sami sobě, dominanci konceptuálního myšlení a novým médiím již odzvonilo a to je důvod udělat výstavu, která současnou českou malbu veřejnosti představí. A tak se stalo.

Dvacet pět vystavujících autorů se věnuje "malování", ale údajně nejde o generační vystoupení ani o generační průřez. Odlišnost přístupů jednotlivých umělců prý do určité míry reflektuje názorovou pluralitu malby sledovaného období 90.let a přelomu desetiletí, avšak jak jinak ve zdejším kraji, kurátoři vystavili hlavně své kámoše, výtvarníky loajální, vždy připravené a ochotné spolupracovat za jakýchkoliv podmínek. Směsice autorů odpovídá i směsici nejrůznějších výtvarných stylů (řečeno velmi ohleduplně), projevů i přístupů. Můžete vidět všechno, tzv. citaci reklamy, banalitu, ironii, kýč, jejímž prostřednictvím prý autoři záměrně manipulujícím způsobem pracují s vědomím i podvědomím diváků. Mně se ale v této souvislosti víc líbí zlidovělé označení řitní alpinismus, je totiž výstižnější.

Ale i teoretici a kurátoři mají onu prvoplánovou schopnost manipulovat a mást diváky v dosazování jiných významů stejně tak jako jejich umělci. Těm chybí především osobní téma, vyjádřené z žitých prožitků svého bezprostředního okolí a tak listují v časopisech, sledují televizi, pozorují reklamu a citují, citují a citují. Avšak podle Olgy Malé a Karla Srpa zprostředkovávají divákovi již nějakým způsobem médii reprodukovanou realitu, tedy již zprostředkovanou skutečnost. U mnohé výtvarné produkce se nabízí otázka proč a z jakého důvodu? Mnozí čeští nekonformní umělci možná chtějí být vidět, chtějí být bráni vážně, touží být respektováni, obdivováni, navštěvováni, odměňováni a tak citují a citují a moc si přejí, aby něco z odlesku té "navoněné zdechliny" zůstalo i pro ně.

Poloha individuálního hledání naléhavého osobního tématu, zprostředkovaného v původní autorově malířské imaginaci, nebyla na výstavě téměř zastoupena. Jakoby duchovní malba, odrážející toliko jen bohatý vnitřní svět autora, vůbec neexistovala a zmizela ze světa. Není to samozřejmě pravda, potíž je, že tato malba stojí mimo trendy a velmi často i mimo schopnost ji kunsthistoricky porozumět a zařadit. Výstava Perfekt Tense - Malba dnes zprostředkovala veskrze bulvární umění a zcela jasně řekla, jaké hodnoty v umění preferuje. Jsou to hodnoty pouhého nápadu, reklamní hříčky, šoku, překvapení, ale hlavně nudy. Smysluplně se nudit, totiž pozorovat cosi na zdi, je stále lepší než nedělat nic. V tom může být umění asi opravdu mainstreamové.

V rámci úcty ke čtenáři musím konstatovat, že se už o této výstavě prožvanilo mnoho slov, která zabrala i v odborných časopisech mnoho místa informacím, které možná mohly být zajímavější. Podle mého názoru dostala výstava Malba dnes například v časopise Atelier č.25-26/2003 velmi exkluzivní prostor. Mohu se dohadovat proč, ale to je parketa šéfredaktora každého média a nechci se ptát, zda ho dostala oprávněně anebo nikoliv, co mohu říci je, že tento prostor byl naplněn pochvalným žvatláním, nezávislá kritika k této výstavě byla otištěna až v Atelieru č.4-2004, avšak byly texty "triumvirátu" Ševčíkovi - David - Rathouský opravdu nezávislé?

Vrhly na koncept výstavy Malba dnes oprávněně zpochybňující pohled, v její snaze znovu oprášit již oprášenou malbu a ratifikovat v ní jen určitý okruh umělců, bez hlediska kontextu, směřujícího podle mne ještě mnohem dál za Tvrdohlavé. Ševčíkovi ale končí s kontextem právě u této skupiny a umělců, kterým kdysi pomáhali na svět. Rathouský je z Rafanů, kteří manželům Ševčíkovým na výstavě Malba dnes také chybí, a David v souvislosti s tím, kdo na výstavě chybí, píše, že na náhody nevěří. Také texty kritiků výstavy jsou zdlouhavé, a tak se nakonec nejpodstatněji vyjádřil Rathouský. Jinými slovy řekl, že idea výstavy Malby dnes se sbližuje s masovou poptávkou po zglajchšaltovaném umění. A to je samozřejmě v případě renomovaných kunsthistoriků průšvih. A tak se jako vždy nabízí zase jen individuální cesta podvracení všeho, co má snahu se pohodlně usadit. Kdo to ale bude zadarmo dělat?

                 
Obsah vydání       25. 2. 2004
25. 2. 2004 Británie: Obžalovaná požaduje vysvětlení, proč byla propuštěna
25. 2. 2004 Hold bigotní zaslepenosti Jan  Čulík
25. 2. 2004 Komise není na příjmu Vít  Novotný
25. 2. 2004 "Perfekt tense - Malba dnes" jako institucionalizovaná nuda Jan  Paul
25. 2. 2004 Štěpán Kotrba byl zvolen do Rady ČRo
26. 2. 2004 Veřejné zakázky: nemáme kromě evropských také české zájmy? Ludmila  Štěrbová
25. 2. 2004 Deníček sněmovní panny III. Alexandra  Virgová
25. 2. 2004 Elsteinova zpráva: Zrušte koncesionářský poplatek pro BBC
25. 2. 2004 Blix: Blair a Bush loni vážně poškodili důvěryhodnost OSN
25. 2. 2004 Putin: "Rozhodl jsem, že vláda odstupuje"
25. 2. 2004 USA postaví první dva vězně z Guantánama před soud
25. 2. 2004 Koho dráždí zákazy? Pavel  Mareš
25. 2. 2004 Pan Mareš má jasno...?
24. 2. 2004 O zneužívání propagandy Martin D. Brown
24. 2. 2004 The misuses of propaganda Martin D. Brown
24. 2. 2004 Jak se podle potlačené zprávy Pentagonu v nadcházejících 20 letech změní svět
23. 2. 2004 Marxova filozofie dějin Milan  Valach
24. 2. 2004 Nacionalismus je zločinný Boris  Cvek
23. 2. 2004 Kde to žijem !?! Tomáš  Koloc
23. 2. 2004 Kde to žijem? K argumentům Tomáše Koloce Jan  Čulík
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
4. 2. 2004 Hospodaření OSBL za leden 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
25. 2. 2004 "Perfekt tense - Malba dnes" jako institucionalizovaná nuda Jan  Paul
17. 2. 2004 Otázka pro náměstka policejního presidenta plk. Jaroslava Macháně: Proč není policie v odhalování padělatelů výtvarného umění aktivní tak, jak by mohla být? Jan  Paul
11. 2. 2004 Artsemestr 2004 - a co dál? Jan  Paul
28. 1. 2004 O Kájínkovi a vizuální manipulaci Jan  Paul
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
20. 1. 2004 Kontroverzní či fundamentalistický Šaron? Jan  Paul
30. 12. 2003 PF 2004 Jan  Paul
14. 12. 2003 "České Vánoce", vizuální absurdita v centru Prahy Jan  Paul
12. 12. 2003 Rádio Beat: pište, ale nekritizujte! Jan  Paul
8. 12. 2003 Pořad ČT Na stopě hovořil otevřeně o padělcích umění Jan  Paul
1. 12. 2003 Chagalle, ozvi se! Jan  Paul
24. 11. 2003 Česká policie zveřejnila na svých stránkách nové padělky Jan  Paul
19. 11. 2003 "Maluj a neser se, do čeho ti nic není!" Jan  Paul
13. 11. 2003 Mezinárodně hledaný George Novotny poskytl exkluzivní rozhovor Britským listům Jan  Paul
7. 11. 2003 Obyčejný ofset jako "umělecký tisk", aneb jak udělat z lidí blbce Jan  Paul