22. 7. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 7. 2002

Hloupé otázky o křesťanství

Je pozoruhodné, jak několik výrazně hloupých otázek kolem křesťanství, uvedených nedávno na stránkách Britských Listů, rozvířilo emoce. Jak se dalo čekat, "diskuse" se skládá ze dvou skupin na sobě nezávislých prohlášení. Důvod je jednoduše v tom, že t. zv. atheismus je náboženstvím - snad by bylo přesnější říci, že má základní znaky náboženství. (Člověk je jasně a jednoznačně tvor religiozní. Když odmítne Boha, naplní si holt příslušný prostor ve své duši něčím jiným.) No a mezináboženský dialog není jednoduchá věc a vyžaduje partnery předem připravené.

Křesťané na podobný dialog připraveni jsou - ale víceméně špatně. Důvody mi napadají dva: Na naprostou většinu otázek, které druhá strana klade, odpověděla církev naprosto uspokojivě nejpozději někdy ve čtvrtém století. Odpovídat šestnáct století na stále stejné otázky a stejná osočování, jen různým způsobem vyjadřovaná, to je jistě únavné.

Další potíž je v tom, že spousta křesťanů podlehla komplexu strýce Františka ze Saturnina a pracně vynalézají, co si mohli pohodlně přečíst v Augustinovi a co bylo od té doby mnohokrát citováno.

Jako třetí důvod by se dalo uvést, že názory, otázky a útoky proti křesťanství jsou často takové, že se na ně nic rozumného ani nedá říci. To už ale souvisí s "atheistickou" stranou.

Atheismus devatenáctého století mohl nabýt podoby přesvědčení sice nesprávného, ale přes to takového, které je hodné úcty a respektu. (Vzpomeňte si třeba na Havlíčka.)

Úpadek, ke kterému od té doby došlo, je krásně vidět na "diskusních" příspěvcích na Internetu. Myslím, že hlavní důvod je v tom, že atheismus devatenáctého století byl často spíš neuvědomělým pantheismem.

Ti lidé respektovali přírodní a společenské zákony, o kterých byli přesvědčeni, že existují nezávisle na tom, jestli je oni, nebo někdo jiný zná a respektuje.

Naproti tomu dnešní atheismus je zpravidla sebezbožněním. No a můžeme právem říci, že různí primitivové uctívali šišaté kameny nebo ořezané klacky, ale nebyli tak příšerně pošetilí, aby uctívali svou ctěnou osobu, nebo dokonce svůj rozum.

Jedním z důsledků je ztráta schopnosti komunikovat, a dokonce i myslet. Kdo je sám pro sebe božstvem, nebude se samozřejmě podřizovat nějakým cizím, tedy z principu nebožským zákonům a pravidlům, například logiky.

"Otázky", o kterých byla řeč, to pěkně demonstrují. Z mnohých například vyplývá, že autor nemůže pochopit jak je možné, že evangelia jsou sice čtyři, ale řada údajů je jen v jednom či dvou. Kdyby byla všechna stejná, byla by jistě na místě otázka, proč jsou čtyři. Ale ptát se, proč nejsou stejná, když jsou čtyři... Co se asi na to dá říct. Je to jako s tou známou otázkou, jestli Bůh může stvořit tak velký kámen, že by ho potom nemohl zvednout. Nesmysl prostě zůstane nesmyslem, i když před něj napíšeme "a může Bůh?...", nebo "a proč je v bibli ... ?".

                 
Obsah vydání       22. 7. 2002
20. 7. 2002 Městská policie zasahovala na Šafránce proti squatterům Štěpán  Kotrba
19. 7. 2002 Jak bude vypadat analýza restitucí a rasismu za 100 let Ondřej  Hausenblas
22. 7. 2002 Restituce: Státy se hádají o válečnou uměleckou kořist. Kongres vyslechl "hrůzné příběhy"
22. 7. 2002 Proč je lepší žít v Praze než v USA: Česká společnost není agresivní Jan  Čulík
19. 7. 2002 "Nestřílejte, jsou tu lidi!" - Prosím, jen ne xenofobii Jan  Čulík
22. 7. 2002 Okurková sezona vrcholí: "Státní úředník chtěl zabít novinářku" Jan  Čulík
22. 7. 2002 Jak dnes žijí ženy v Afghánistánu? Drsně
22. 7. 2002 New York, teror a sex
22. 7. 2002 Navrátilová potvrdila své kritické výroky o USA v americké televizi
19. 7. 2002 Hrůzné poměry v severokorejském gulagu
22. 7. 2002 Opatrně s hlášením o korejském zlepšování vzájemných vztahů Karel  Mašita
22. 7. 2002 Přístup k zákazníkům prodejních řetězců: vedení se snaží, selháváme my zákazníci Daniela  Pilařová
22. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Reflex podporuje trh s uměním v České republice Jan  Paul
22. 7. 2002 S novou sněmovnou nejspíš nuda nebude Karel  Mašita
22. 7. 2002 Volby 2002: Konflikt představ. Tušení stínů. Jiří  Svoboda
22. 7. 2002 Dekrety a EU Bořivoj  Čelovský
22. 7. 2002 Klikárenie v hnilej televízii Lubomír  Sedláčik
22. 7. 2002 Vysílací rada ve víru virtuální reality Petr  Štěpánek
22. 7. 2002 Hloupé otázky o křesťanství Jan  Hruška
18. 7. 2002 Lhal městský strážník "ve jménu veřejného pořádku" nebo ne? Štěpán  Kotrba
17. 7. 2002 Demokratický požadavek...
22. 7. 2002 Volby 2002: Okamžik kouzla zbavený
22. 7. 2002 Valná hromada Občanského sdružení Britské listy
17. 6. 2002 Byl zprovozněn seznam článků podle autorů
9. 7. 2002 Vyhledávání v Britských listech
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje RSS 2.0      Historie >
22. 7. 2002 Hloupé otázky o křesťanství Jan  Hruška
18. 7. 2002 Víra se nikdy nezrodí jako výsledek racionální argumentace Pavel  Mareš
16. 7. 2002 Poznámka na okraj biblických pochybností Jaroslav  Štemberk
16. 7. 2002 Rozpory v Bibli - odpověď bývalého křesťana Zdeněk  Bobek
15. 7. 2002 Každý chce být sám sobě Bohem Pavel  Mareš
15. 7. 2002 Biblické rozpory umím vysvětlit Pavel  Mareš
12. 7. 2002 Nejvyšší pravda   
10. 7. 2002 Křesťanský sionismus - v ČR málo známá ideologie, ovlivňující konflikt v Palestině Pavel  Šejnoha
5. 7. 2002 Páteční čtení na pokračování: Střet civilizací ? - Dominance Západu, nebo dialog světových kultur Vladimír  Nálevka, Miloš Mendel, Oskar Krejčí, Stanislav Komárek, Zdeněk Zbořil, Ivo T. Budil, Martin Hekrdla