7. 1. 2002
Ateisté, křesťané a média na prahu zrcadlového rokuNad veřejemi příbytků někde čteme nové K+M+B. Je ukončen čas vánoční. Letos by tříkrálová písmenka patřila i nad vchody do některých médií, která zareagovala na duchovní potřeby českých občanů zásadně jinak než v letech minulých. To některé ateisty - mocné editory zlobí. Proč i oni tolerují "vánoční vyšinutí"? V rubrice "přímý úder" Lidových novin se to dočteme: " 65% obyvatel, které lze podle statistik považovat za bezvěrce, ani nemrkne, když jim zástupci té nejpravější církve s pámbíčkářsky svatou tváří ve veřejnoprávní televizi tvrdí, jak se to má s lidským hříchem, životním smyslem a posláním".
|
Ještě žijí mezi námi ateisti přisahající po desetiletí na Marxovu fundamentalistickou ideologii charakterizující náboženství jako "opium lidstva". Vidíme, že guru má pohrobky, co nyní "s laskavou blahosklonností... naslouchají bláhové zvěsti o vykoupeném lidstvu." Jsme barbaři větší, než si uvědomujme? Christianizace v roce 2 bude muset začít znovu základní abecedou. Některá veřejnoprávní média už dala letos větší prostor křesťanské menšině. Od toho tu veřejnoprávní média snad jsou. Křesťanské církve ani jejich funkcionáři to nemají v éře kybertechnologií lehké. Z jejich "sítí" neuniknou. Loni měli někteří církevní hodnostáři práci, aby zájem médií zvládli a obhájili svoji věrohodnost. Jejich mladší kolegové se před zvědavými objektivy slunili. Husitská farářka v horkém létě pózovala známému reportérovi velkého deníku sedíc v křesle, nedbale nohu přes opěradlo, v triku, v džínsech a s tlustou knihou v ruce. "Skutečných ateistů je málo", tvrdila mladá teoložka a ředitelka Institutu ekumenických studií v jedné osobě. Páter - zelenáč se dokázal zviditelnit na všech obrazovkách v zemi jako antikomunista. S chutí pózoval s vlčákem v klíně jako živou rekvizitou. Má ambici stát se mediální hvězdou katolické církve? Jedny "nezávislé noviny" v barvách i slovem představily jako "osobnost roku" ženu - biskupku s uhrančivýma očima a korunou dlouhých tmavých vlasů. Zatímco Svatopluk Karásek, legendární pastor disident - zpěvák i písničkář - to nevydržel a opustil čerstvě přistavenou židli v Radě České televize (aby na Nový rok sklidil z obrazovky posměšky jednoho z nejvyšších ústavních činitelů), husitská sestra z církve Československé tvrdí, že to nevzdá, ale "bude v Radě ČT zlobit". V polovině devadesátých let vatikánský expert pro vývojové trendy kultur na kontinentech kardinál Poupard v Českém týdeníku tvrdil, že "mezi náboženskou vírou a západní mediální kulturou je zásadní rozdíl, protože člověk Západu ztratil smysl pro přesažné a kultura efemérního a bezobsažného má v televizi přednost před tím, co je zakotveno v hloubce". Letos zde už jeho definice neplatila. Je tomu tak proto, že ještě na Západě nejsme, nebo že už jsem tam příliš? O Vánocích se s primitivní barbarskou animálností ztrapňoval pouze jeden televizní okruh. Mravně problematické počínání, programový nevkus i bezradnost přímo ve středu vánočních křesťanských svátků je dalším důkazem o nenahraditelnosti veřejnoprávní služby České TV 1 a TV 2. Smekám před prácí redaktorů a šéf-editorů , kteří dokázali překonat vnitřní zábrany, oslovili kompetentní osoby, zařadili do novin i do exponovaného programového vysílacího času příspěvky, které se nebály i filosoficky a teologicky sondovat hlubiny české i světové křesťanské tradice. Jestliže v tištěných médiích a v televizi se jednalo o výjimky, Český rozhlas odvedl koncepčně promyšlené, citlivé, odpovědné a profesionální dílo. V důmyslně komponované programové nabídce stanic Praha a Vltava, ale také na některých regionálních stanicích - např. Rozhlasu Plzeň , dokázali rozhlasoví tvůrci nabídnout v pestré paletě žánrů všechny základní i vrcholné polohy křesťanského duchovního poselství. Nezastupitelný Český rozhlas věrné posluchače nezklamal, v řadě projektů dokonce vynalézavě překvapil. Smyslem pradávného tříkrálového závěrečného vánočního rituálu je každoročně posvěcenou křídou literami K+M+B jako symbolickým štítem obrnit naše domovy, pracoviště i naše já i vnitřního člověka proti viru zla a nízkosti. Dnešní ateisté takové počínání považují za "ritualizované ostavení rozumu". Jsou ale ochotni tolerovat je pouze o Vánocích. Je to snad archaické a naivní, ale možná, že to má hlubší smysl, než všechny ty naše antivirové programy dohromady. Víme, co se stává, když je zapomeneme aktualizovat. I letos bude vedle dobré zvěsti a kvalitních programů toho horšího a špatného v médiích habaděj. Bez nějakého antivirového program se neobejdeme. V tom je svoboda volby. Poznámka JČ: Je jenom otázka, zda jsou organizované církve skutečně schopny člověku sdělit nesdělitelnou zkušenost Boha a jeho nadpřirozenosti (jestli existuje), anebo zda jsou to jen nedokonalé, pro člověka v jeho druhořadosti typické, světské, "mocenské" organizace. Pokud by tomu tak bylo, tak vytváření dojmu ve sdělovacích prostředcích, že organizované církve mají klíč k tajemství existence, by vlastně bylo neseriózní a zavádějící, jen další, nemyslivou poklonou establishmentu. (A která církev na světě je ta "pravá"?) Osobně ke mně promlouvá spíše než náboženská "dobrá zpráva" církví jejich dlouholetý kulturní a civilizační význam. (Proto také hodnotím vánoční náboženské texty barokních autorů, publikovaných v BL o svátcích, především z hlediska jejich umělecké a literární hodnoty.) |
Vánoce, svátky míru a konzumerismu | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
7. 1. 2002 | Ateisté, křesťané a média na prahu zrcadlového roku | Ivo V. Fencl | |
21. 12. 2001 | Místo, kde je domov Vánoc | Jan Čulík | |
21. 12. 2001 | Chtíc, aby spal | Adam Michna z Otradovic | |
21. 12. 2001 | "Konformní" duch vánoc | Karel Řezníček | |
21. 12. 2001 | Komenský a jeho Labyrint: Proměna renesančního člověka v osobnost baroka | Kathryn Murphy | |
21. 12. 2001 | Zdeněk Kalista: Baroko se v nejistotě přibližovalo k Bohu skrze tento svět | ||
21. 12. 2001 | Veselé Vánoce a šťastný nový rok přeje čtenářům redakce Britských listů | ||
21. 12. 2001 | Merry Winterval aneb veselé zimnice | Josef Fronek | |
19. 12. 2001 | Veselé Vánoce z lidové Číny | Jan Paul | |
18. 12. 2001 | Afghánská pohádka o Vánocích |
Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
7. 1. 2002 | Ateisté, křesťané a média na prahu zrcadlového roku | Ivo V. Fencl | |
7. 1. 2002 | Ve Francii poskytuje islám útěchu rostoucímu počtu obyvatel | Miloš Kaláb | |
21. 12. 2001 | Místo, kde je domov Vánoc | Jan Čulík | |
21. 12. 2001 | Kapka rosy tekoucí... | Bedřich Bridel | |
21. 12. 2001 | Komenský a jeho Labyrint: Proměna renesančního člověka v osobnost baroka | Kathryn Murphy | |
20. 12. 2001 | Ohlédnutí za chanukou roku 2001 občanského letopočtu | Jan Kofránek | |
9. 12. 2001 | Chanuka: Temnotu neodeženeš palicí, musíš ji proměnit na světlo | ||
22. 11. 2001 | Dr. Vladimír Sáňka: Proč jsem konvertoval k islámu | ||
7. 11. 2001 | Salman Rushdie: Krize víry - islám proti islámismu | ||
24. 10. 2001 | Střet civilizací - bohužel ano | Dan Drápal | |
19. 10. 2001 | Vyvolávat nenávist není správné, ale musíme mít dál svobodu dělat o náboženství vtipy | ||
17. 10. 2001 | Islám má modernizující tendenci |