Spotřebitelské klany Johna Zogbyho - klíčová změna marketingové komunikace
11. 6. 2010
HAH│ Přednáška Johna Zogbyho, který se zabývá průzkumy veřejného mínění a je mimo jiné autorem knihy The Way Wee'll Be o transformaci amerického snu, představila nové principy marketingové komunikace, kterou do tradičního seskupování lidí podle demografických kategorií vnesl především internet a sociální sítě. Podle Zogbyho vznikají úplně nové komunity, které sbližuje názor na svět, životní styl, vztah k pokroku. Jsou výsledkem reakce lidí na chaotický rychle se měnící svět.
John Zogby svou přednášku, původně nazvanou "Creative Destruction: Moving Beyond Chaos in the World of Advertising" spolu s prezentací pod definitivním názvem The Tribal Matrix: Disintegration and Reintegration in a Fractured World přednesl 19. 5. 2010 na Pražském mezinárodním festivalmu reklamy PIAF 2010 .
Zatímco dříve se taková uskupení vytvářela po staletí, byla snadno rozpoznatelná a lidí jim byli věrní, "neoklany" jsou založeny na věcech, které jsou pomíjivé, lidé mezi nimi rychle migrují, hranice nejsou ostré, v mnohém se překrývají, ale zároveň mají prvky nesmiřitelnosti.
Zogby definoval jedenáct základních skupin identit dnešního "rozbitého" světa:
- flashkaři - nemohou žít bez počítače, dva ze tří by souhlasili s instalací čipu do mozku
- ekologové - při nákupu výrobku je zajímá jeho dopad na životní prostředí
- rozbíječi pravidel - účel světí prostředky bez ohledu na druhé, chtějí se odlišovat
- noví luddité - minimalizují užívání technologií, těší se, že v důchodu nebudou nic dělat (název odvozen od "rozbíječů strojů" na začátku 19. století - pozn. editora)
- mobilní - cestují, necítí pevné kořeny, jsou movití a zdvořilí
- boží komando - jsou pevní ve své míře, křesťanství je jediná správná víra, bible je neomylná
- vedeni posláním - jejich životy určují cíle, nikoli peníze
- sekulární zbožňovatelé - nacionalisté, podle kterých je americká kultura nadřazená ostatním
- zastánci New Age - zaměřeni více na přátele, rodinu, komunitu než na věci a budování života
- nezařaditelní - jejich život je veden kreativitou a obchodem, práce je pro ně naplněním života
- co zůstávají vzadu - vydělávají slušně, ale mají strach, že spadnou do nižších příjmových skupin a nebudou moci zajistit rodinu.
Podle Zogbyho amerických průzkumů jsou nejpočetněji zastoupeným klanem ekologové a ti, kteří zůstávají vzadu, naopak nejmenším jsou rozbíječi pravidel.
powerpoint přednášky Johna Zogbyho The Tribal Matrix: Disintegration and Reintegration in a Fractured World PPTX
VytisknoutObsah vydání | Pátek 11.6. 2010
-
11.6. 2010 / Soros: Finanční krize vstoupila do druhé fáze11.6. 2010 / Pravicový populismus?11.6. 2010 / Rural Realities in the Post-socialist Space11.6. 2010 / Rozhodli se neočkovat, pokutu platit nemusí11.6. 2010 / Jak je to s rušením železničních tratí v ČR?11.6. 2010 / Jiří BaťaProč se odečítají od nákladů podniků často soukromě zneužívané náklady na automobily?11.6. 2010 / Daniel VeselýParalela mezi izraelským útokem na Flotilu svobody a údajným severokorejským útokem na jihokorejskou válečnou loď Cheonan10.6. 2010 / Jan ČulíkZavedení univerzitního školného vedlo k likvidaci akademického charakteru britských vysokých škol10.6. 2010 / Odpovědní chtějí žít bez dluhů? Víc, než si myslíte?9.6. 2010 / Je mi 33 a volím levici2.5. 2010 / Hospodaření OSBL za duben 2010