POZNÁMKA NA OKRAJ:
Omezenost přináší finanční ztráty, neboli O selhávání existujícího vzdělávacího systému
27. 11. 2009 / Uwe Ladwig
V Německu každý pátý patnáctiletý sotva umí číst a počítat -- a pod hlavičkou Bertelsmann-Stiftung byla zveřejněna informace, že to stát může stát až biliony eur. O tom, že podle německého přísloví 'omezenost bolí', něco v téhle poznámce...
Na některé vědecké práce by se opravdu člověk měl dívat s opatrností. Podle mého to platí také pro vědeckou studii, jejímiž autory jsou Ludger Wößmann a Marc Piopiunik a která pod hlavičkou Bertelsmann-Stiftung údajně dokazuje, že německý stát by v případě absence podpory 'rizikových žáků', tak aby získali alespoň základní znalosti, v příštích 80 letech ztratil kolem 2,8 bilionů euro. Jedině s dodatečnou podporou státu se prý mladí úspěšně prosadí v pracovním prostředí nynější a budoucí společnosti.
Ano, mohlo by se zdát, že asi těžko někdo ví, co bude za osmdesát let. A mohli bychom se ptát, jestli oba vědci náhodou nezapomněli na to, že nejen dnes, ale také v budoucnosti ve společnosti budou existovat pracovní místa, na nichž pracovníci nemusejí umět dobře psát a počítat? A ovšem, mohli bychom pochybovat i o těch 2,8 bilionech euro. Zdá se být ale jasné, že jen dobře vzdělané děti mohou být základem dlouhodobého budoucího hospodářského prospěchu, a každé dítě, které nedostalo možnost se rozvinout podle svých schopností a docílit víc než zásadně omezení spoluobčané stejného věku, bude pro společnost znamenat ztrátu. A z tohoto důvodu by ve studii označení 'rizikoví žáci' měli být ve svém rozvoji podporováni mimořádně a také finančně nadprůměrně.
Že omezenost bolí ví asi díky známému přísloví většina Němců; že by její překonání bylo pro společnost prospěšné, na tom ale opravdu není nic nového. Lze jen doufat, že po zveřejnění studie renomované Bertelsmann-Stiftung to pochopí také politikové, kteří jsou za změnu vzdělávacího systému zodpovědní, a kteří by okamžitě měli něco dělat, aby děti již od malička dostávaly náležitou péči. Na to by se ale muselo investovat nejen do jeslí a škol, ale také do vzdělání vychovatelů.Zatím se dá ovšem pochybovat o tom, zda se ale naši politikové opravdu rozhodují pro zásadní změnu zatím selhávajícího německého vzdělávacího systému. A jak je to u Vás? Máte osobně dojem, se dost investuje do výchovy a vzdělání dětí?
VytisknoutObsah vydání | Pátek 27.11. 2009
-
29.11. 2009 / Švýcarsko hlasovalo proti minaretům u mešit29.11. 2009 / Válka v Iráku byla porušením mezinárodního práva29.11. 2009 / V Evropě by mohla nastat doba ledová do pár měsíců29.11. 2009 / Rusko tvrdí, že železniční neštěstí bylo činem teroristů27.11. 2009 / Krize v Dubaji oslabila finanční trhy28.11. 2009 / Většina lidí by kouření v restauracích zakázala27.11. 2009 / Uwe LadwigOmezenost přináší finanční ztráty, neboli O selhávání existujícího vzdělávacího systému27.11. 2009 / Článek Vladimíra Špidly, který MFD odmítla vydat27.11. 2009 / Novináři si už nemohou od reklamního psaní odvyknout?27.11. 2009 / Francie: Nová zatčení v kauze "Tarnacké devítky"27.11. 2009 / ČEZ versus EU27.11. 2009 / Nový světový řád: Demokracie?27.11. 2009 / Ke kovářům a želvám27.11. 2009 / Fair Trade je obchod za slušných pracovních podmínek26.11. 2009 / Proč se Obama se svou politikou nedokáže prosadit?26.11. 2009 / Zánik námezdního systému25.11. 2009 / Smutné, 20 let po Listopadu25.11. 2009 / Uwe LadwigStarší by existovali, mladších už nebude dost, neboli O problému 'stárnoucí' společnosti28.11. 2009 / Hospodaření OSBL za říjen 2009