7. 3. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 3. 2008

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Jesle jako vzdělávací zařízení, aneb už se nedá mluvit o krkavčích matkách

Švýcarské vědci dokázali, že když se mluví o zlých, krkavčích matkách, které dávají své děti do jeslí, spočívá to na politováníhodném omylu. Švýcaři na popud německé Bertelsmannovy nadace zkoumali německý vzdělávací systém a zjistili, že děti, kteří chodili do jeslí, mají lepší naději na úspěšné vzdělání a tím potom také na lépe placené zaměstnání než ty, které vychovávali rodiče v domácím prostředí. (Pozn. JČ: Nevím, zda k tomu bylo skutečně nutno nového švýcarského výzkumu -- tyto skutečnosti jsou už dávno známy a např. v Británii široce přijímány. Proto tam např. britská vláda organizuje vyučování pro děti předškolního věku od tří let.)

Jsou lidé, kteří už dlouho hovoří o tom, že by hlavně děti z chudších rodin s nedostatečným vzděláním měli v životě lepší vzdělávací a pracovní možnosti, kdyby chodily do jeslí a učily se tam spolu s dětmi stejného věku. Jiní lidé také poukázali na to, že hlavně pro jedináčky z jakékoliv společenské skupiny jsou jesle místem lepší socializace. Teď jsem se ve Spiegel Online dokonce dočetl o tom, že alespoň z hlediska statistických dat by i pro děti bohatších a velice vzdělaných rodičů by jesle mohly být kvůli rozvinutí jejich potenciálu později ve škole zajímavým místem.

Pod titulem "Národohospodářský užitek raného dětského vzdělávání v Německu" (Volkswirtschaftlicher Nutzen voň frühkindlicher Bildung in Deutschland) byly zveřejněny výsledky zkoumání vzdělávacího života tisíce dětí, narozených v letech 1990 -- 1995. Zjistila se, že dobrá polovina dětí z jeslí posléze šla na německé gymnázium, kde se dá udělat maturita. Z dětí, které jesle nepoznaly, se na gymnázium dostala jen třetina. Zajímavé na tom je, že se ten kladný účinek dá najít u různých skupin obyvatelstva. U přistěhovaleckých dětí v takzvané druhé generaci vzrostla u dětí, které navštěvovaly jesle, možnost dostat se na gymnázium ze 17 na 27 procent, u rodičů, kteří chodili jen na základní školu, z 11 na 20 procent a u dětí, jejichž alespoň jeden rodič studoval na gymnázium, z 61 na 76 procent.

Když Spiegel Online cituje ty švýcarské vědce s tím, že mluvili také o dědičnosti vzdělání, píše ten časopis vlastně o opaku toho, co vyplynulo z jejich studie. Jasné je, že to,co se Honzíček nenaučil, to už Honza jen těžko dohodí, ale při tom přece nejde o dědičnost vzdělání, ale o přiměřené vzdělávání v útlém věku.

Proto by mělo být úkolem společnost nabízet dost míst v jeslích a dost dobře vzdělaných vychovatelů, aby nebli v práci přetěžováni. A taky by se mělo poukázat na to, že krkavčí matky nejsou ty, který posílají své děti do jeslí, ale možná právě ony, které ani nepomyslí na to, jak kladný vliv by mohl mít pro jejich dítě život mezi dětmi stejného věku.

To ale platí nejen pro děti v Německu, ale taky v ČR. A vlády by měly investovat do takového vzdělávacího systému, který by začal možností bezplatné docházky do jeslí. V Německu vyplynulo letos v únoru z ankety časopisu Spiegel, že si šedesát procet obyvatelstva myslí, že je to pro děti prospěšné, když chodí do jeslí, ale co si o tom myslíte vy?

Pozn. JČ: V Británii existuje systém předškolního vzdělání od 3 do 5 let od roku 2002 ZDE. Po dosažení věku tří let má v Anglii a ve Walesu každé dítě bezplatně nárok na dvě a půl hodiny pobytu týdně ve školce, platí to komunální úřady, v některých krajích je to až patnáct hodin týdně. Je to možná málo, ale je to začátek -- účelem má být socializace malých dětí.

                 
Obsah vydání       7. 3. 2008
9. 3. 2008 Moravec opět (ne)zklamal
9. 3. 2008 Cenzura, či zmatek v modrých hlavách?
9. 3. 2008 Bush: mučení chrání USA před teroristickými útoky
9. 3. 2008 Iniciativa a Liga starostů vrátí vládě radar
7. 3. 2008 V Norsku musí být 40 procent osob ve správních radách podniků ženského pohlaví
7. 3. 2008 Francouzky "asertivně vyhledávají sex"
8. 3. 2008 (Patrně záměrně) odfláknutý pořad s Kateřinou Jacques Vladimír  Tupáček
7. 3. 2008 Jak vypadá "komunistický" režim v Číně
7. 3. 2008 Radar: Odstupující píárista Klvaňa si stěžoval na Britské listy v ČT24 Štěpán  Kotrba
7. 3. 2008 Nevzniklo nic
7. 3. 2008 Ministerstvo obrany: O jurisdikci pro americké vojáky v ČR jsme se ještě nedohodli
7. 3. 2008 Američané na své základně v ČR nebudou podléhat českým soudům
7. 3. 2008 Já ten radar nechci, protože ho nechci František  Řezáč
7. 3. 2008 Španělsko nepostaví před soud osoby z Guantánama
7. 3. 2008 Devět poznámek ke stati Kapitalistická racionalita František  Koukolík, Jana  Drtilová
6. 3. 2008 CVVM: Dvě třetiny občanů stále nesouhlasí s radarem v ČR
7. 3. 2008 Jesle jako vzdělávací zařízení, aneb už se nedá mluvit o krkavčích matkách Uwe  Ladwig
7. 3. 2008 Proč si (ne)posvítit na reklamu? Petr  Hajn
7. 3. 2008 K 7. březnu ale i předvelikonočně : Věřil TGM v Boha? Miloš  Dokulil
7. 3. 2008 Michael  Marčák
7. 3. 2008 Nemám na brýle
7. 3. 2008 Jak nakupovat na volném trhu (nejen brýle) Petr  Frish
7. 3. 2008 Ne všechny brýle jsou drahé
7. 3. 2008 Platím si nechtěné dobro maďarské reklamštiny Jiří  Škuba
7. 3. 2008 Julínek lže ve zprávě ke zdravotní neškodnosti radaru!
7. 3. 2008 Keltská kytara Michala Hromka Libor  Martinek
7. 3. 2008 Oteplování a klimatické změny nám nehrozí Wenzel  Lischka
7. 3. 2008 Posílení koruny neohrozilo hospodářský růst v ČR
7. 3. 2008 Vysokou korunu způsobují nereálně nízké platy v ČR
6. 3. 2008 O problému příliš drahé české koruny
7. 3. 2008 USA: Tahle země nebude pro lidi
6. 3. 2008 Co to je za zvrhlost? Beno  Trávníček
7. 3. 2008 Zelení nabídli komunistům za podporu Švejnara shození církevních restitucí Vlastimil  Balín
7. 3. 2008 Ruský bombardér opět nad Nimitzem
7. 3. 2008 Radarový občasník v hodině dvanácté
6. 3. 2008 San Francisco: nový model v americkém zdravotnictví?
6. 3. 2008 Kapitalistická racionalita Milan  Valach
5. 3. 2008 Zpráva o stavu demokracie v Evropě a okolí Egon T. Lánský
6. 3. 2008 Tvrdost "demokratického" státu (ČR) vůči cizincům Právo a Lidovky nezajímá Milan  Daniel
6. 3. 2008 Vděčný fanoušek pop-totalitního dědictví Bohumil  Kartous
5. 3. 2008 Survival: Kanadská zkušenost Miloš  Kaláb
5. 3. 2008 New York Times: Neregistrujte si doménu v USA, mohli byste o ni přijít
5. 3. 2008 Financování nemocnic a jejich personální situace Jiří  Wicherek
5. 3. 2008 Diktátoři -- a zločinní vládci Ondřej  Slačálek
4. 3. 2008 Dobrý film, ale zaujatá organizace Daniel  Veselý
11. 2. 2008 Britské listy ukazují, že tudy cesta nevede
30. 11. 2007 Jací jsme

Školství RSS 2.0      Historie >
7. 3. 2008 Jesle jako vzdělávací zařízení, aneb už se nedá mluvit o krkavčích matkách Uwe  Ladwig
22. 1. 2008 Neúcta k vědění se nevyplácí Darina  Martykánová
4. 12. 2007 Sítě v síti, aneb jsou ve školství jen problémy s platy? Pavel  Táborský
21. 11. 2007 Sloučení škol nebude škodit   
15. 11. 2007 Nemoc, způsobená Oxfordem? Ema  Čulík
15. 11. 2007 Britské vysoké školy, pro a proti Jan  Čulík
15. 11. 2007 Manifest maturanta   
14. 11. 2007 Náš mlčící maturant Patrick  Ungermann
14. 11. 2007 Nechceme sloučení škol Simona  Szekelyová
11. 10. 2007 Vzdělání je důležité Hynek  Bíla
10. 10. 2007 Včera se tančilo všude, aneb dříve bylo všechno lepší Michael  Volný
8. 10. 2007 Stane se školné spásou českého školství? Jiří  Beránek
4. 10. 2007 Je slušnost a civilizovanost "protikapitalistická"? Bohumil  Kartous
28. 9. 2007 Také učitelé potřebují dobré vzdělání! Michal  Giboda
10. 9. 2007 Studium na Pedagogické fakultě UK jako předpeklí Jiří  Beránek