7. 3. 2008
POZNÁMKA NA OKRAJ:Jesle jako vzdělávací zařízení, aneb už se nedá mluvit o krkavčích matkáchŠvýcarské vědci dokázali, že když se mluví o zlých, krkavčích matkách, které dávají své děti do jeslí, spočívá to na politováníhodném omylu. Švýcaři na popud německé Bertelsmannovy nadace zkoumali německý vzdělávací systém a zjistili, že děti, kteří chodili do jeslí, mají lepší naději na úspěšné vzdělání a tím potom také na lépe placené zaměstnání než ty, které vychovávali rodiče v domácím prostředí. (Pozn. JČ: Nevím, zda k tomu bylo skutečně nutno nového švýcarského výzkumu -- tyto skutečnosti jsou už dávno známy a např. v Británii široce přijímány. Proto tam např. britská vláda organizuje vyučování pro děti předškolního věku od tří let.) |
Jsou lidé, kteří už dlouho hovoří o tom, že by hlavně děti z chudších rodin s nedostatečným vzděláním měli v životě lepší vzdělávací a pracovní možnosti, kdyby chodily do jeslí a učily se tam spolu s dětmi stejného věku. Jiní lidé také poukázali na to, že hlavně pro jedináčky z jakékoliv společenské skupiny jsou jesle místem lepší socializace. Teď jsem se ve Spiegel Online dokonce dočetl o tom, že alespoň z hlediska statistických dat by i pro děti bohatších a velice vzdělaných rodičů by jesle mohly být kvůli rozvinutí jejich potenciálu později ve škole zajímavým místem. Pod titulem "Národohospodářský užitek raného dětského vzdělávání v Německu" (Volkswirtschaftlicher Nutzen voň frühkindlicher Bildung in Deutschland) byly zveřejněny výsledky zkoumání vzdělávacího života tisíce dětí, narozených v letech 1990 -- 1995. Zjistila se, že dobrá polovina dětí z jeslí posléze šla na německé gymnázium, kde se dá udělat maturita. Z dětí, které jesle nepoznaly, se na gymnázium dostala jen třetina. Zajímavé na tom je, že se ten kladný účinek dá najít u různých skupin obyvatelstva. U přistěhovaleckých dětí v takzvané druhé generaci vzrostla u dětí, které navštěvovaly jesle, možnost dostat se na gymnázium ze 17 na 27 procent, u rodičů, kteří chodili jen na základní školu, z 11 na 20 procent a u dětí, jejichž alespoň jeden rodič studoval na gymnázium, z 61 na 76 procent. Když Spiegel Online cituje ty švýcarské vědce s tím, že mluvili také o dědičnosti vzdělání, píše ten časopis vlastně o opaku toho, co vyplynulo z jejich studie. Jasné je, že to,co se Honzíček nenaučil, to už Honza jen těžko dohodí, ale při tom přece nejde o dědičnost vzdělání, ale o přiměřené vzdělávání v útlém věku. Proto by mělo být úkolem společnost nabízet dost míst v jeslích a dost dobře vzdělaných vychovatelů, aby nebli v práci přetěžováni. A taky by se mělo poukázat na to, že krkavčí matky nejsou ty, který posílají své děti do jeslí, ale možná právě ony, které ani nepomyslí na to, jak kladný vliv by mohl mít pro jejich dítě život mezi dětmi stejného věku. To ale platí nejen pro děti v Německu, ale taky v ČR. A vlády by měly investovat do takového vzdělávacího systému, který by začal možností bezplatné docházky do jeslí. V Německu vyplynulo letos v únoru z ankety časopisu Spiegel, že si šedesát procet obyvatelstva myslí, že je to pro děti prospěšné, když chodí do jeslí, ale co si o tom myslíte vy? Pozn. JČ: V Británii existuje systém předškolního vzdělání od 3 do 5 let od roku 2002 ZDE. Po dosažení věku tří let má v Anglii a ve Walesu každé dítě bezplatně nárok na dvě a půl hodiny pobytu týdně ve školce, platí to komunální úřady, v některých krajích je to až patnáct hodin týdně. Je to možná málo, ale je to začátek -- účelem má být socializace malých dětí. |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
7. 3. 2008 | Jesle jako vzdělávací zařízení, aneb už se nedá mluvit o krkavčích matkách | Uwe Ladwig | |
22. 1. 2008 | Neúcta k vědění se nevyplácí | Darina Martykánová | |
4. 12. 2007 | Sítě v síti, aneb jsou ve školství jen problémy s platy? | Pavel Táborský | |
21. 11. 2007 | Sloučení škol nebude škodit | ||
15. 11. 2007 | Nemoc, způsobená Oxfordem? | Ema Čulík | |
15. 11. 2007 | Britské vysoké školy, pro a proti | Jan Čulík | |
15. 11. 2007 | Manifest maturanta | ||
14. 11. 2007 | Náš mlčící maturant | Patrick Ungermann | |
14. 11. 2007 | Nechceme sloučení škol | Simona Szekelyová | |
11. 10. 2007 | Vzdělání je důležité | Hynek Bíla | |
10. 10. 2007 | Včera se tančilo všude, aneb dříve bylo všechno lepší | Michael Volný | |
8. 10. 2007 | Stane se školné spásou českého školství? | Jiří Beránek | |
4. 10. 2007 | Je slušnost a civilizovanost "protikapitalistická"? | Bohumil Kartous | |
28. 9. 2007 | Také učitelé potřebují dobré vzdělání! | Michal Giboda | |
10. 9. 2007 | Studium na Pedagogické fakultě UK jako předpeklí | Jiří Beránek |