27. 6. 2008
Lidsky i intelektuálně nepřijatelná frazeologie vůči mravnímu zrcadlu aneb "Dejte šaškům rolničky!""Svoboda je křehká květinka, která se musí neustále zalévat a bránit," Mirek Topolánek při ceremoniálu u památníku obětem komunismu "Lidská paměť je velice děravá a zlé věci vypouští." Naděžda Kavalírová při ceremoniálu na třídě Milady Horákové Polemika s Jiřím Svobodou nad textem Štěpána Kotrby "Proč byly postoje Václava Havla kýčem" a výborem autentických citátů, toto tvrzení dokazující - pod titulkem "Jak Václav Havel hovořil o socialismu s lidskou tváří i po "plyšáku"". Ty byly reakcí na polemiku Viléma Prečana "Argumentujme věcně" k článku Zdeňka Vyšohlída "Jaro normálního politického myšlení" Adorace a loajalita vůči Václavu Havlovi i obdiv ostatním "hrdinům sametu" je jednou z vlastností, kterými se bývalý předseda KSČM odlišoval od jiných předsedů KSČM. Před ním i po něm. Nikdo ho moc nechápal, a nějakou chvíli tuto jeho libůstku i tolerovali. A ona loajalita k Havlovi a Špalíčku je možná i důvod, proč se s ním zakrátko mateřská strana rozešla. A on pak s ní. Jeho politické angažmá na levici byl fatální omyl. Režisér Svoboda byl nadán v politice vzácnou neschopností odhalovat motivy myšlení i jednání druhých a vzácnou nevědomostí i v otázkách sametově revoluční a těsně porevoluční historie. Nechci mu ji připomínat, i když bych mohl. To heslo "Dejte šaškům rolničky!", zmíněné v titulku, je autentickým heslem roku 1989. Zdá se vám, že je pro dnešní dobu i tuto diskuzi příliš rozverné? |
Nicméně jsem už jednou slovy srozumitelnými vysvětlil, CO JE KÝČ a proč považuji za kýč politické kroky bývalého prezidenta Václava Havla. Pro mne je toto zdůvodnění i jedním z motivů, proč v podstatě evropský socialista zůstal evropskými i českými socialisty opominut a proč se Václava Havla česká levice (a je jedno, jestli liberálně socialistická, konzervativně socialistická, sociálně demokratická, komunistická či ex-komunistická) straní a štítí, i když by bez něj zcela určitě dopadla po roku 1989 daleko, daleko hůř. Havla akceptují a vzývají pouze jeho druhové z disentu a porevolučního Špalíčku, a potom liberálně středoví intelektuálové. Stejně jako levice jej nesnáší i pravice. ta mu vyčítá (a právem), že tolerancí a smířlivostí vůči komunistům, odmítáním a relativizací lustračního zákona, státnickým kompromisem s Čalfou a Adamcem, umožňujícím převzetí moci bez problémů zradil ideály, pro které horovala nejen část pravicového disentu, ale i většina nekomunistické emigrace. Svoboda se neodvážil polemizovat s nastíněnými definicemi kýče, ani s důvody, proč za kýčaře označuji Havla. A to jsem nerozebíral Havlovo soukromí, které nebylo tak ideální, jako Dopisy Olze. To jsem nerozebíral ony kompromisy, které Havel na cestě k moci a během jejího výkonu uzavřel. O těch by měl někdy v budoucnu hovořit Vladimír Hanzel jako jediný z těch, kteří byli vždy u toho. Či ti, kteří byli jako druhá či další strany přímými aktéry politických rozhovorů nejen u kulatých, ale i u daleko diskrétnějších hranatých stolů. Jedině oni mají právo poodhrnout roušku "polojasna". Mne zajímá Havel dnes už pouze jako historická figura, neboť jeho politický potenciál se už dávno vyčerpal. Ani dosud utajené Klíčové hnutí či OF 2009, ani všeliké ty minulé Naděje, Politické kluby, Dřevíčské výzvy či jiná hradní souručenství nikdy nic na politické scéně nedokázaly a pouze zdiskreditovaly své protagonisty. Český politický diskurs se vede ode zdi ke zdi, ideologizujícm způsobem. Doba nepřeje balančním centristickým řešením a proto ani Havlovi. Nikoho už nezajímají jeho moralistické průpovídky. Nikdo jim nerozumí a nikdo je nepodporuje. Čas poměřil Havlovy řeči jeho skutky. A je to hodně smutná bilance. Češi se stále ještě nenaučili politickým kompromisům, ale naučili se politickému pragmatismu. Stále hrají přesilové agresivní hry kdo-z-koho a remíza je obchod, ne cílová idea. Jiří Svoboda se nenaučil poměřovat řeči prostřednictvím skutků. A proto je stále Havlův obdivovatel - jako když ho potkal 17. listopadu 1989 večer v sále Činoherního klubu . "Realitu nelze změnit umlčováním lidí, kteří na ni poukazují," řekla v prosinci 1989 Jana Petrová z Nezávislého sdružení za mír. A měla pravdu. |