11. 1. 2007
POZNÁMKA NA OKRAJ:Vědecké a profesní vzdělávání žen, aneb Německo má jen jednu možnost, kdyby chtělo být dále úspěšnéNejlepší vzdělání je nutné, aby mohla být německá ekonomika úspěšná také v budoucnosti. Vysokou úroveň platů ve srovnání s jinými zeměmi lze udržet pouze za předpokladu, že budou věda, vývoj a výroba ve zemi na špičce ve světovém měřítku. A na to je nutné, aby mladé lidé studovali, studovali a studovali, rychle a úspěšně. To ví každý, dokonce i politikové už zjistili, že se musí dbát už ve školkách na to, aby mělo každé dítě možnost rozvíjet své nadání. A samozřejmě o to víc pak ve škole a na univerzitě. A to nejen kluci, ale také holky. Ve všech možných oborech. |
A dnešní situace je taková, že to bude asi záležet jen na holkách, jak to s Německem bude dál. A to nejen ohledně počtu obyvatel, ale i ohledně ekonomiky. Protože důvěřovat chlapcům by podle směru vývoje znamenalo, že by se Němci mohli rovnou vzdát naděje. Německý časopis Spiegel oznámil, že roku 2005 ukončilo svá studia úspěšně asi 127 500 mužských studentů. Je to o 6,5 procent méně než před deseti lety. Počet mladých inženýrů dokonce klesl o třicet procent. Naproti tomu počet úspěšných studentek byl o 33 procent vyšší než před deseti lety, a tak absolvovalo v roce 2005 úspěšně jen o trochu méně žen než mužů. Dohromady to znamená, že s 252 000 novými absolventy vysokých škol dosáhlo v roce 2005 Německo nového rekordu. Problém společnosti je ale, že studentky byly úspěšné ve většině tradičně ženských oborů. 80 procenta nových zvěrolékařů byly studentky, necelých 65 procenta studentek ukončilo studium vědy o umění a jen 22 procent inženýrství. Je proto zcela oprávněné, že dr. Regina Buhrová, vědecká pracovnice z institutu VDI/VDE-IT žádala v jednom dokumentu, aby byly hledány ženy, které by zakládaly firmy v technických oborech. Ve svém dokumentu také s politováním informovala, že například v oboru informatiky už řadu let klesá počet studentek. Ukázalo se také, že počet dívek, které studují IT, poklesl v letech 2002 -- 2005 téměř o třicet procent. O co jde, a to nejen v Německu? Vzdělávání dětí je nutno podporovat od jejich nejmladších let. Dětem se musí ukázat, že technický svět je zajímavý a že slibuje úspěch. Dodatečně stát, ale především podniky by měly jednat tak, aby se sebevědomým úspěšným ženám dostalo pomoci s dětmi, aby mohly pracovat bez dlouhodobého přerušování své profese a aby využily svého nadání, inteligence a síly k tomu, aby jim i jejim dětem bylo dobře a firmy a země kvetly. |