11. 1. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
11. 1. 2007

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Vědecké a profesní vzdělávání žen, aneb Německo má jen jednu možnost, kdyby chtělo být dále úspěšné

Nejlepší vzdělání je nutné, aby mohla být německá ekonomika úspěšná také v budoucnosti. Vysokou úroveň platů ve srovnání s jinými zeměmi lze udržet pouze za předpokladu, že budou věda, vývoj a výroba ve zemi na špičce ve světovém měřítku. A na to je nutné, aby mladé lidé studovali, studovali a studovali, rychle a úspěšně.

To ví každý, dokonce i politikové už zjistili, že se musí dbát už ve školkách na to, aby mělo každé dítě možnost rozvíjet své nadání. A samozřejmě o to víc pak ve škole a na univerzitě. A to nejen kluci, ale také holky. Ve všech možných oborech.

A dnešní situace je taková, že to bude asi záležet jen na holkách, jak to s Německem bude dál. A to nejen ohledně počtu obyvatel, ale i ohledně ekonomiky. Protože důvěřovat chlapcům by podle směru vývoje znamenalo, že by se Němci mohli rovnou vzdát naděje.

Německý časopis Spiegel oznámil, že roku 2005 ukončilo svá studia úspěšně asi 127 500 mužských studentů. Je to o 6,5 procent méně než před deseti lety. Počet mladých inženýrů dokonce klesl o třicet procent. Naproti tomu počet úspěšných studentek byl o 33 procent vyšší než před deseti lety, a tak absolvovalo v roce 2005 úspěšně jen o trochu méně žen než mužů. Dohromady to znamená, že s 252 000 novými absolventy vysokých škol dosáhlo v roce 2005 Německo nového rekordu.

Problém společnosti je ale, že studentky byly úspěšné ve většině tradičně ženských oborů. 80 procenta nových zvěrolékařů byly studentky, necelých 65 procenta studentek ukončilo studium vědy o umění a jen 22 procent inženýrství.

Je proto zcela oprávněné, že dr. Regina Buhrová, vědecká pracovnice z institutu VDI/VDE-IT žádala v jednom dokumentu, aby byly hledány ženy, které by zakládaly firmy v technických oborech. Ve svém dokumentu také s politováním informovala, že například v oboru informatiky už řadu let klesá počet studentek. Ukázalo se také, že počet dívek, které studují IT, poklesl v letech 2002 -- 2005 téměř o třicet procent.

O co jde, a to nejen v Německu? Vzdělávání dětí je nutno podporovat od jejich nejmladších let. Dětem se musí ukázat, že technický svět je zajímavý a že slibuje úspěch. Dodatečně stát, ale především podniky by měly jednat tak, aby se sebevědomým úspěšným ženám dostalo pomoci s dětmi, aby mohly pracovat bez dlouhodobého přerušování své profese a aby využily svého nadání, inteligence a síly k tomu, aby jim i jejim dětem bylo dobře a firmy a země kvetly.

                 
Obsah vydání       11. 1. 2007
11. 1. 2007 Britští konzervativci budou požadovat snížení emisí uhlíku o 80 procent
11. 1. 2007 Evropská unie plánuje "novou průmyslovou revoluci"
11. 1. 2007 Václav Havel: O kom je vlastně jeho příběh? Pavel  Černý
11. 1. 2007 Nevykonáš dvakrát stejný trest smrti Bohumil  Kartous
11. 1. 2007 Nomádi ve městě Sandra  Wain
11. 1. 2007 Všechny zvony světa Václav  Dušek
11. 1. 2007 Nezadržateľná pohroma? Vladimír  Olej ml.
11. 1. 2007 Vědecké a profesní vzdělávání žen, aneb Německo má jen jednu možnost, kdyby chtělo být dále úspěšné Uwe  Ladwig
11. 1. 2007 Krvavé omalovánky Josef  Mikovec
11. 1. 2007 Globálny etický konsenzus je možný Eduard  Chmelár
11. 1. 2007 Úvod do patafyziky Josef  Kroutvor
11. 1. 2007 Azbuka na ústupe Peter  Stupavský
11. 1. 2007 Kuchtová na půl cesty od jádra
11. 1. 2007 O státě českém Pavel  Kopecký
11. 1. 2007 Nedělejte reklamu ČSSD
11. 1. 2007 Nechutné a tragické
11. 1. 2007 Nejsem tunelář
11. 1. 2007 ČSSD: Nejhorší šmíra
11. 1. 2007 Desatero programových podmínek ČSSD pro toleranci vlády
10. 1. 2007 Rakety a jejich dvojí politická funkce Miroslav  Polreich
10. 1. 2007 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 31. prosince 2006
10. 1. 2007 Jeden příklad za všechny Ladislav  Žák
10. 1. 2007 Rozhovor: Briti veria vlastným mýtom Tomáš  Mrva
10. 1. 2007 Když svádí Bůh Petra  Hudcová
10. 1. 2007 Dvojí reakce na popravu Saddáma Husajna Jiří  Jírovec
9. 1. 2007 Rybičky Václava Moravce Bohumil  Kartous
31. 12. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
11. 1. 2007 Vědecké a profesní vzdělávání žen, aneb Německo má jen jednu možnost, kdyby chtělo být dále úspěšné Uwe  Ladwig
8. 1. 2007 Gymnázium, "profesoři" a studenti Boris  Cvek
8. 1. 2007 Řízené vzdělávání František  Augusta
3. 1. 2007 Do nového roku Jan  Čulík
3. 1. 2007 Jediná cesta, jak "zachránit ČR"?   
2. 1. 2007 Traumatické zaměstnání - učitel v Německu, aneb Co dělat jinak Uwe  Ladwig
7. 12. 2006 Inženýrská didaktika František  Augusta
5. 12. 2006 Konflikt o podstatě pod nánosem pomíjivosti Bohumil  Kartous
30. 11. 2006 Rozhodovací pomoc pro studenty, aneb Konečně konec školních let - ale co potom? Uwe  Ladwig
20. 11. 2006 Nové technologie vzdělávání František  Augusta
20. 11. 2006 Vysoký intelekt a vůdcovství v genech Michal  Giboda
20. 11. 2006 Rozhněvaní angličtí studenti vyžadují za své školné kvalitu   
2. 11. 2006 Školné podle Britů odrazuje mladé lidi od studia   
10. 10. 2006 Pedagogika na rozcestí? František  Augusta
11. 9. 2006 Univerzity usvědčují podvádějící studenty