8. 2. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 2. 2007

Maturity pro barbary

Místoco by učitelé svou výuku brali jako výchovu mladých lidí k moudrosti, jsou tlačeni k výrobě absolventů testů.

Už nejbližší jednání v parlamentu nám ukáže, jakým školstvím se svým dětem a vnukům pomstíme.

Testy a zkoušky a další vlivy zvenčí mohou být pro školu nástrojem bádání a vývoje (dobrovolné a nestátní metodologické kursy, testové sady, inovativní příručky). Ale testy mohou taky být jenom nástrojem kontroly (státem vytvářené a distribuované maturitní katalogy, požadavky a testy), který pomůže politikům "vykázat činnost", správcům pomůže odebírat dotace peníze nebo dosazovat kamarády na ředitelská místa.

Ty zkoušky a testy, které jen kontrolují, mají ten účinek, že upevňují status quo. Kontrolní testy nemohou obsahovat otevřené úlohy, ve kterých student projeví přemýšlení, úvahu, argumentaci, orientaci. To by bylo "subjektivní" a nebylo nebylo "průkazné", kontrola by nemohla mít své následky, obviněný by se odvolal!

V národě, kde se i mezi inteligenty s maturitou obecně myslí, že objektivnost je "správně" a že subjektivnost je "špatně", je neradno si troufat na státní testy ve školství.

Dokud i běžný absolvent střední školy nebude mít jasno, že mezi objektivitou a subjektivitou je ještě intersubjektivita - tedy informovaná shoda mnoha rozumných lidí o sporných otázkách, dotud je riskantní plošně testovat.

V českém školství se dosud práce s cíli vzdělávání považuje za "idealismus", systematické plánování se označuje i projevuje jako "slovíčkaření" a byrokracie. Testování proto bude jen a jen nástroj kontroly, a jako takový bude také zneužit jak úřady, tak tiskem nebo fámami.

Žebříčky škol podle úspěšnosti v testech nejsou to nejhorší. Nejhorší je, že se k nedomyšleným požadavkům a testům už teď učitelé snaží přizpůsobovat výuku. Vzdělávací programy i jejich chápání mezi učiteli je dosud v plenkách, ovládání moderních postupů výuky je na nočníčku, o koncepci vyučovacích předmětů pro nové tisíciletí jsme ještě neslyšeli, ale musíme se připravit na testy. Místoco by učitelé svou výuku brali jako výchovu mladých lidí k moudrosti, jsou tlačeni k výrobě absolventů testů.

Kdo se v něčem chce pohnout dopředu a chce zavést nějaké změny, ten se ovšem o stavu terénu musí informovat. Na to jsou výborné a relativně levné různé sondy, průzkumy, pilotní ověřování. Ale ani výzkum neukáže, co skutečně čeká ve školském terénu na toho, kdo chce něco měnit.

Po padesáti letech marasmu a zmatku leckterá zaostalá představa o školství funguje jako spásný pevný bod ve vesmíru (to jsou "tradiční české znalosti žáků" bez dovednosti jich použít) a není možné ji rodičům, politikům ani učitelům bezbolestně vzít. Testováním se jí však nezbavíme. Testy smějí přijít až jako poslední, pokud je vzdělané učitelstvo bude vůbec kdy považovat za potřebné.

Účinný způsob zlepšování vzdělanosti v národě je pomoct učitelům, aby byli informovanější, aby ovládali víc než jen vykládání "látky" a pouštění střelných otázek do pléna třídy. Pomoct znamená nedávat státní ani evropské peníze do státní továrny testů, ale do zachování menšího počtu žáků, do menšího počtu hodin přímé výuky a více hodin profesního vzdělávání v učitelově úvazku, i do lepšího vybavení knihami a na techniku. (Víc kontroly by se hodilo snad jen proti státnímu tunelování "internetů do škol".)

Je těžké vysvětlit, proč mají být maturity chystané státním ústavem CERMAT zrušeny nebo odloženy co nejdál, když tak velké procento voličů i zvolených by vpodstatě nejradši, aby císař pán dal jasný příkaz, co je správně a z čeho se má student přezkoušet. Už nejbližší jednání v parlamentu nám ukáže, jakým školstvím se svým dětem a vnukům pomstíme.

                 
Obsah vydání       8. 2. 2007
8. 2. 2007 Maturity pro barbary Ondřej  Hausenblas
8. 2. 2007 USA poslaly do Iráku 12 miliard dolarů. Nechaly je zmizet beze stopy
8. 2. 2007 Opona
8. 2. 2007 Popírání jako blasfémie
8. 2. 2007 Prohlášení generálního ředitele ČT
8. 2. 2007 Kdo je Godot: Atomová energie nebo obnovitelné zdroje? Hermann  Scheer
8. 2. 2007 SIEMENS: Černé mraky nad monstrem Igor  Záruba, Petr  Němec, Petr  Korbel
8. 2. 2007 Zákonitý výskyt "melčáků" v ČSSD Stanislav A. Hošek
8. 2. 2007 V lednu bylo v České republice vykázáno 89 násilných osob
8. 2. 2007 ■ ■ ■ Kateřina  Bolechová
8. 2. 2007 Ohmynews: Korejské Britské listy?* Max  Park
8. 2. 2007 Ohmynews: Korean Britské Listy?* Max  Park
7. 2. 2007 Do důchodu v devětapadesáti, aneb kolektivní ztráta smyslu pro realitu Uwe  Ladwig
7. 2. 2007 Peníze jsou relativně podružné Petr  Wagner
8. 2. 2007 Uměle vytvářené potřeby Milan  Dubský
8. 2. 2007 Americká základna v ČR: Jde o obchod
8. 2. 2007 Raketová základna musí mít stoprocentní účinnost, jinak je nanic Zdeněk  Wognar
8. 2. 2007 Palestina pod lupou Daniel  Veselý
8. 2. 2007 Invazi na Kubu Kennedy ve skutečnosti zdědil Michal  Brož
8. 2. 2007 Jen jestli to bude stačit Zdeněk  Musil
7. 2. 2007 Al Gore: Nepříjemná demagogie Michal  Petřík
7. 2. 2007 Británie pod útokem bomb v poštovních balíčcích
7. 2. 2007 Světem se šíří nesmyslný konspirační virus o událostech z 11. září
7. 2. 2007 "Naše práce je poskytovat inspiraci a výbušniny kubánskému lidu," říká Amerikou najatý vrah Štěpán  Kotrba
7. 2. 2007 Meze podbízivosti Darina  Martykánová
6. 2. 2007 Pomoc před vyděrači, nabízející neinformovaným chudým "rychlý úvěr"
7. 2. 2007 Skotsko bude preventivně předepisovat léky proti chorobám srdce půl milionu svých občanů
7. 2. 2007 Zemřel Alfred Worm: Novinářem člověk zůstává až do konce svého života Richard  Seemann
6. 2. 2007 Mezistátní kšefty s nevinnými životy Egon T. Lánský
31. 12. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
8. 2. 2007 Maturity pro barbary Ondřej  Hausenblas
5. 2. 2007 Po stopách Komenského a Cimrmana Alena  Damijo
19. 1. 2007 Rektoři britských univerzit varují: Školné bude muset stoupnout na 10 000 liber ročně   
15. 1. 2007 Dvě nové vysoké školy ekonomické v Českých Budějovicích Michal  Giboda
11. 1. 2007 Vědecké a profesní vzdělávání žen, aneb Německo má jen jednu možnost, kdyby chtělo být dále úspěšné Uwe  Ladwig
8. 1. 2007 Gymnázium, "profesoři" a studenti Boris  Cvek
8. 1. 2007 Řízené vzdělávání František  Augusta
3. 1. 2007 Do nového roku Jan  Čulík
3. 1. 2007 Jediná cesta, jak "zachránit ČR"?   
2. 1. 2007 Traumatické zaměstnání - učitel v Německu, aneb Co dělat jinak Uwe  Ladwig
7. 12. 2006 Inženýrská didaktika František  Augusta
5. 12. 2006 Konflikt o podstatě pod nánosem pomíjivosti Bohumil  Kartous
30. 11. 2006 Rozhodovací pomoc pro studenty, aneb Konečně konec školních let - ale co potom? Uwe  Ladwig
20. 11. 2006 Nové technologie vzdělávání František  Augusta
20. 11. 2006 Vysoký intelekt a vůdcovství v genech Michal  Giboda