15. 1. 2007
Dvě nové vysoké školy ekonomické v Českých BudějovicíchČesko má málo vysokoškoláků. Jenom 12 procent, zatímco ve vyspělých evropských zemích je to kolem jedné třetiny. Zadání je jasné, zvýšit počet vysokoškoláků. Zřizují se nové vysoké školy soukromé, university se rozšiřují o nové fakulty, nebo se vyšší odborné školy (VOŠ) transformují na veřejné vysoké školy. I když absolvent VOŠ získá titul "diplomovaný specialista v oboru" (DiS), jenž je dle zákona 138/95 Sb. rovnocenný s bakalářským studiem na VŠ v České republice a ve světě, praxe je nevnímá rovnocenně s bakaláři. |
Výsledkem takové transformace je prozatím nejmladší Vysoká škola technická a ekonomická (VŠTE) v Českých Budějovicích, která v listopadu 2006 obhájila před akreditační komisí tříletý bakalářský studijní program "Ekonomika a management" se studijním oborem "Ekonomika podniku", v prezenční formě studia. VŠTE vzniká v lůně dosavadní VOŠ, s níž sdílí nejen výukové prostory, ale nanečisto, zkušebně, začne již 23. února 2007 výuku, ponejvíce se studenty VOŠ, kteří po absolvování přijímacího řízení se ze studentů ekonomiky na VOŠ rázem promění v posluchače VŠTE. V akademickém roce 2007/2008 chce škola přijmout až 140 posluchačů. Na posouzení akreditační komise čeká druhá, technická složka školy, jíž je čtyřletý bakalářský studijní program "Stavebnictví", rovněž v prezenční formě. Výhledově se počítá s dalšími obory technického zaměření. Paralelně s VŠTE vzniká od 1. ledna 2007 v Českých Budějovicích jiná ekonomická škola - Ekonomická fakulta Jihočeské university. Je to již druhá nová fakulta JU, po Filozofické fakultě, zřízené 1. ledna 2006 transformací Historického ústavu JU, jenž byl v roce 2003 povýšen z katedry historie Pedagogické fakulty JU. A vzniká dilema, najde se ve městě České Budějovice dost učitelů pro obě ekonomické školy? VŠTE chce výuku zahájit přechodem nejlepších pedagogů z VOŠ. Jenomže, pokud mají ekonomické školy začít plnit své poslání, musí se poprat s realitou a pochopit, že řízení podniků není vědecká disciplína, ale profese. Budoucí manažeři nejsou sběratelé faktů a jejích statistického opracování, jsou to především uživatelé faktů a integrující činitelé. Potřebují tudíž, aby jim učitelé pomohli pochopit, jak interpretovat fakta a aby je vedli při rozhodování ve složitých případech, kde jasná fakta chybí. Ekonomické školy jednoduše musí znovu objevit praxi podnikání. Proč by ekonomické školy neměly provozovat vlastní podniky? Mohl by to být ekvivalent fakultních nemocnic při lékařských školách. Chirurg, který ve škole nikdy neviděl pacienta, přece také není možný. Možná ještě lepším vzorem by mohly být školy právnické. Právo je široce založená aktivita, která čerpá z mnoha stejných disciplín jako podnikání: ekonomie, psychologie, účetnictví, politiky, filozofie atd. Právnické školy směřují k preferování úsilí o vynikající výsledky v profesní přípravě. Ještě jednou se vracím k původní otázce, najde se ve městě České Budějovice dost učitelů pro obě ekonomické školy, nebo to budou řešit tzv. "létající profesoři", kteří dnes učí v Praze, zítra v Liberci a den nato v Českých Budějovicích? Česko potřebuje více vysokoškoláků, ale kvalitních. Zkušenosti potvrzují, že výchova elity musí probíhat v elitním vzdělávacím systému, který průběžně aktualizuje strukturu svého vzdělávacího programu, inovuje jeho náplň a cíle. S použitím: Bennis, W. G., O'Toole, J.: "How Business Schools Lost their Way", in: Harvard Business Review, 5/2005 |