15. 1. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 1. 2007

Dvě nové vysoké školy ekonomické v Českých Budějovicích

Česko má málo vysokoškoláků. Jenom 12 procent, zatímco ve vyspělých evropských zemích je to kolem jedné třetiny. Zadání je jasné, zvýšit počet vysokoškoláků. Zřizují se nové vysoké školy soukromé, university se rozšiřují o nové fakulty, nebo se vyšší odborné školy (VOŠ) transformují na veřejné vysoké školy. I když absolvent VOŠ získá titul "diplomovaný specialista v oboru" (DiS), jenž je dle zákona 138/95 Sb. rovnocenný s bakalářským studiem na VŠ v České republice a ve světě, praxe je nevnímá rovnocenně s bakaláři.

Výsledkem takové transformace je prozatím nejmladší Vysoká škola technická a ekonomická (VŠTE) v Českých Budějovicích, která v listopadu 2006 obhájila před akreditační komisí tříletý bakalářský studijní program "Ekonomika a management" se studijním oborem "Ekonomika podniku", v prezenční formě studia.

VŠTE vzniká v lůně dosavadní VOŠ, s níž sdílí nejen výukové prostory, ale nanečisto, zkušebně, začne již 23. února 2007 výuku, ponejvíce se studenty VOŠ, kteří po absolvování přijímacího řízení se ze studentů ekonomiky na VOŠ rázem promění v posluchače VŠTE.

V akademickém roce 2007/2008 chce škola přijmout až 140 posluchačů. Na posouzení akreditační komise čeká druhá, technická složka školy, jíž je čtyřletý bakalářský studijní program "Stavebnictví", rovněž v prezenční formě. Výhledově se počítá s dalšími obory technického zaměření.

Paralelně s VŠTE vzniká od 1. ledna 2007 v Českých Budějovicích jiná ekonomická škola - Ekonomická fakulta Jihočeské university. Je to již druhá nová fakulta JU, po Filozofické fakultě, zřízené 1. ledna 2006 transformací Historického ústavu JU, jenž byl v roce 2003 povýšen z katedry historie Pedagogické fakulty JU.

A vzniká dilema, najde se ve městě České Budějovice dost učitelů pro obě ekonomické školy? VŠTE chce výuku zahájit přechodem nejlepších pedagogů z VOŠ. Jenomže, pokud mají ekonomické školy začít plnit své poslání, musí se poprat s realitou a pochopit, že řízení podniků není vědecká disciplína, ale profese.

Budoucí manažeři nejsou sběratelé faktů a jejích statistického opracování, jsou to především uživatelé faktů a integrující činitelé.

Potřebují tudíž, aby jim učitelé pomohli pochopit, jak interpretovat fakta a aby je vedli při rozhodování ve složitých případech, kde jasná fakta chybí. Ekonomické školy jednoduše musí znovu objevit praxi podnikání.

Proč by ekonomické školy neměly provozovat vlastní podniky? Mohl by to být ekvivalent fakultních nemocnic při lékařských školách. Chirurg, který ve škole nikdy neviděl pacienta, přece také není možný.

Možná ještě lepším vzorem by mohly být školy právnické. Právo je široce založená aktivita, která čerpá z mnoha stejných disciplín jako podnikání: ekonomie, psychologie, účetnictví, politiky, filozofie atd. Právnické školy směřují k preferování úsilí o vynikající výsledky v profesní přípravě.

Ještě jednou se vracím k původní otázce, najde se ve městě České Budějovice dost učitelů pro obě ekonomické školy, nebo to budou řešit tzv. "létající profesoři", kteří dnes učí v Praze, zítra v Liberci a den nato v Českých Budějovicích?

Česko potřebuje více vysokoškoláků, ale kvalitních. Zkušenosti potvrzují, že výchova elity musí probíhat v elitním vzdělávacím systému, který průběžně aktualizuje strukturu svého vzdělávacího programu, inovuje jeho náplň a cíle.

S použitím: Bennis, W. G., O'Toole, J.: "How Business Schools Lost their Way", in: Harvard Business Review, 5/2005

                 
Obsah vydání       15. 1. 2007
15. 1. 2007 Lyžování končí
15. 1. 2007 Downing Street: Bush prý začne jednat proti globálnímu oteplování
15. 1. 2007 Irák a Vietnam: Zase jsme se stali obětí arogance
15. 1. 2007 Jak se chodí po vodě? Martin  Škabraha
15. 1. 2007 Policie v Evropě bude mít přístup k dababázi DNA evropských občanů
15. 1. 2007 "Reprezentativní anketa", aneb Kdo by si myslel něco špatného Uwe  Ladwig
15. 1. 2007 Je v Čechách právo více než politika? Jiří  David
15. 1. 2007 Miluj Vladimír  Holan
15. 1. 2007 Oriana Fallaci a umění rozhovoru
15. 1. 2007 Když měl Martin Luther King svůj sen
15. 1. 2007 Dvě nové vysoké školy ekonomické v Českých Budějovicích Michal  Giboda
15. 1. 2007 Britské listy i pro chytré telefony a PDA
15. 1. 2007 Politikova sexuální aféra jako "nic proti ničemu" František  Schilla
15. 1. 2007 Voják a voják Václav  Dušek
15. 1. 2007 Chávez: V čem je problém? Já jsem také trockista, protože revoluce musí být permanentní
15. 1. 2007 Sarkozy byl zvolen kandidátem na prezidenta Simone  Radačičová
15. 1. 2007 Wikipedie není encyklopedie Tomáš  Stýblo
12. 1. 2007 Rostoucí vulgarita, bulvarizace, senzacechtivost a naivní PR Britských listů
12. 1. 2007 Palivově nejneefektivnější automobily budou zřejmě v EU cenově nedostupné
12. 1. 2007 Chystá se americká íránsko-irácko-izraelsko-syrská válka?
13. 1. 2007 Bushova taktika je vyhlášením války Íránu
13. 1. 2007 Irák, Bush, pozitivní a negativní svoboda a ta pravá legrace
13. 1. 2007 Chcete lepší přístup do Británie? Zaplaťte
11. 1. 2007 Václav Havel: O kom je vlastně jeho příběh? Pavel  Černý
12. 1. 2007 Den u britského soudu Jan  Čulík
31. 12. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
15. 1. 2007 Dvě nové vysoké školy ekonomické v Českých Budějovicích Michal  Giboda
11. 1. 2007 Vědecké a profesní vzdělávání žen, aneb Německo má jen jednu možnost, kdyby chtělo být dále úspěšné Uwe  Ladwig
8. 1. 2007 Gymnázium, "profesoři" a studenti Boris  Cvek
8. 1. 2007 Řízené vzdělávání František  Augusta
3. 1. 2007 Do nového roku Jan  Čulík
3. 1. 2007 Jediná cesta, jak "zachránit ČR"?   
2. 1. 2007 Traumatické zaměstnání - učitel v Německu, aneb Co dělat jinak Uwe  Ladwig
7. 12. 2006 Inženýrská didaktika František  Augusta
5. 12. 2006 Konflikt o podstatě pod nánosem pomíjivosti Bohumil  Kartous
30. 11. 2006 Rozhodovací pomoc pro studenty, aneb Konečně konec školních let - ale co potom? Uwe  Ladwig
20. 11. 2006 Nové technologie vzdělávání František  Augusta
20. 11. 2006 Vysoký intelekt a vůdcovství v genech Michal  Giboda
20. 11. 2006 Rozhněvaní angličtí studenti vyžadují za své školné kvalitu   
2. 11. 2006 Školné podle Britů odrazuje mladé lidi od studia   
10. 10. 2006 Pedagogika na rozcestí? František  Augusta