22. 9. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 9. 2006

Neukazujme svou hloupost:

Proč dnes existují rozpory mezi křesťanstvím a islámem

Problém současného napětí mezi světem Západu a islámem nespočívá v odlišnosti obou náboženství (obě tato náboženství jsou si blízká abrahámovskými kořeny a obě mají spoustu věroučných a spirituálních variet, které jsou si uvnitř téhož náboženství často cizejší než "islám" a "křesťanství" en bloc), nespočívá už vůbec v mentalitě "křesťanské" jakožto liberální, sekularizované a vlažné versus mentalitě muslimské jako exaltované, niterné, hluboké. Spočívá v civilizační úrovni. Islám jakožto ortopraktické náboženství byl vždy spíše méně niterný, méně fanatický a dogmatický než křesťanství jako náboženství, kladoucí důraz na niternost a ortodoxii. Dnešní islámský radikalismus vyplývá z nedostatečné hospodářské, kulturní a právní rozvinutosti muslimského světa.

Křesťané i muslimové v dobách, kdy v jejich civilizacích převažoval hospodářský, kulturní a právní úpadek, měli stejný sklon k tmářství, fanatismu, k proplétání politické moci s náboženstvím, ke zneužívání nevědomých, tupých mas.

Naopak v dobách, které v obou civilizacích překypují blahobytem, vzděláním a právní vyspělostí (v Evropě poosvícenská doba, v arabském světě doba kolem 10. století, kdy Arabská říše byla patrně nejrozvinutější, nejvzdělanější a nejliberálnější soudobý stát) rostl u křesťanů i u muslimů individualismus, sekularismus, náboženská vlažnost a tolerance.

My v Evropě a v USA bohužel pramálo známe kulturu zlatých dob islámského liberalismu, a proto máme sklon spojovat dnešní situaci v muslimském světě se slovem "islám".

Muslimové dnes ale právě tento přístup musejí snášet velmi zle. Islám totiž opravdu není to, co za islám považuje západní ignorant po teroristických útocích z posledních pěti let.

Jsme islámu a muslimům dlužni uznáním jejich dobrých tradic. Kdybychom chtěli, mohli bychom mít zcela oprávněně důvěru v muslimskou kulturu, mohli bychom v muslimech probouzet sebevědomí a hrdost na svou identitu a zároveň jim ukazovat velké liberální tradice jejich národů.

Příklad: jestliže někdo v médiích otiskne názor na kamenování in flagranti dopadených homosexuálů v Íránu, mohl by hned a stále dodávat, že za dob velkých perských muslimských básníků, Háfize, Sadího apod., byla homosexuální láska zcela veřejně opěvována.

Jestliže někdo bude psát o tom, že v muslimských zemích je vzdělanost a školství v katastrofálním stavu, může hned dodat, že za dob Arabské říše se Evropa své budoucí vzdělanosti učila právě od muslimů (recepce antických filozofů, přijetí arabských číslic atd.).

Jestliže někdo bude psát o muslimském antisemitismu, měl by připomenout antisemitismus křesťanský (s mnohem staršími a brutálnějšími tradicemi) a zároveň dodat, že židé v době arabské přítomností na Pyrenejském poloostrově utíkali před křesťany do náruče vyspělé tolerance muslimské společnosti.

Jsme sami proti sobě a ukazujeme tak jen svou ignoranci a hloupost, jestliže klademe civilizace islámu a křesťanství do protikladu a do konfliktu. Živíme tím napětí, nenávist a odcizení. Hrajeme si s ohněm a škádlíme hada slepé náboženské konfrontace bosou nohou salónní žvanivosti. Všem, kdo chtějí aspoň základní, z pozice velkého Evropana viděný obraz toho "dobrého" v islámské kultuře, doporučuji Goethův Západovýchodní díván (vyšel i v češtině).

Zde je ukázka Goethovy recepce staré perské muslimské poezie (citováno dle Západovýchodní díván, SNKLHU Praha 1955 (přeložili K. Bednář a O. Fischer).

Číšník:

Křičí: "Básník! Velký básník!",
jak se zjevíš na ulici;
slyším rád, když píseň zpíváš,
slyším, nic-li nechceš říci.

Ještě mocněj mám tě v lásce,
líbáš-li mne v zanícení;
neboť slova plynou, plynou -
v nitru trvá políbení.

K rýmu rým, toť taj a symbol.
Ticho dum - lék lepší je mi.
Písně pěj si jiným lidem -
se mnou hovor buď tvůj němý.

Básník:

Šenku, pojď! A ještě číši!

Číšník:

Promiň, pane, pils už dosti;
říkají, žes pustý pijan!

Básník:

Klesl jsem kdy v opilosti?

Číšník:

Muhammadův zákaz -

Básník:

Hochu!
Do ucha ti něco povím.

Číšník:

Chce-li se ti jednou mluvit,
bez ptaní se všeho dovím.

Básník:

Slyš, on dí: Kdož jste mi věrni,
střízlivě se krčit máte---
On se, prorok, sám chce zpíjet
ve své ztřeštěnosti svaté.

.....

Básník:

Právě proto, ty můj hochu,
zůstaň mlád a moudrý buď;
básnění - to dar sic nebes,
ale na zemi zde - blud.

Zprvu v tajemství se halit -
všem pak všechno v pospas dát!
Marno, mlčenliv-li básník.
Básnit značí - zrazovat.
                 
Obsah vydání       22. 9. 2006
23. 9. 2006 Globální oteplování -- pravdy a mýty Ladislav  Metelka
23. 9. 2006 Chirac vyšetřuje údajnou bin Ladinovu "smrt"
23. 9. 2006 Atta je opět v Praze? Štěpán  Kotrba
23. 9. 2006 Teroristický útok musí mít novinářskou hodnotu Jan  Čulík
24. 9. 2006 Langerova bouře ve sklenici vody Petr  Nachtmann
23. 9. 2006 Váženi politici, když už chcete lidem říci "pravdu" říkejte ji stejnou Lukáš  Lhoťan
22. 9. 2006 Kardinál Vlk obvinil české katolické radikály ze spojení s americkými extremisty Štěpán  Kotrba
23. 9. 2006 Gorův film Nepohodlná pravda Jan  Čulík
22. 9. 2006 Mučení v Iráku je "horší než za Saddáma"
22. 9. 2006 Americká základna představuje hrozbu pro Českou republiku Jakub  Rolčík
22. 9. 2006 Proč dnes existují rozpory mezi křesťanstvím a islámem Boris  Cvek
23. 9. 2006 Roš hašana 5767: Den stvoření člověka je dnem soudu i počátkem naděje Štěpán  Kotrba
22. 9. 2006 Problémy případného dialogu o náboženské víře Miloš  Dokulil
22. 9. 2006 Stav médií je iba prejavom fungovania spoločnosti Igor  Daniš
22. 9. 2006 Z nebezpečí vynalézaví Uwe  Ladwig
22. 9. 2006 Richard Branson poskytne 3 miliardy dolarů na boj proti globálnímu oteplování
22. 9. 2006 Má Klaus pravdu, protože rozumí klimatologii, anebo proto, že je president? Jiří  Jírovec
22. 9. 2006 Rozpad "Osy zla" : svět chce mír, média a Vondra chtějí krev Miroslav  Polreich
22. 9. 2006 Dvojí občanství může přijít draho jak občana, tak i stát Miloš  Kaláb
22. 9. 2006 Předvolební kampaň za státní peníze Josef  Baxa
22. 9. 2006 Náboženství, nebo moc? Jan  Motal
22. 9. 2006 Fakta a sny Václav  Dušek
22. 9. 2006 Zastupitelstvo: Zavři hubu, Kráso Václav  Krása
22. 9. 2006 Přiblížení Štěpán  Kotrba
22. 9. 2006 60 let Fultonu: poučení ze "studené války" a současnost Sergej Viktorovič Lavrov
22. 9. 2006 Porušení zákona v Kladně potvrdil ÚOHS
22. 9. 2006 O předvídatelnosti - o lžích, pravdách a odpovědnosti Ladislav  Žák
22. 9. 2006 Torrent na Nepohodlnou pravdu
22. 9. 2006 Papež a danajský dar
22. 9. 2006 Sculpture Grande - velké ambice s minimální pozorností Jan  Paul
22. 9. 2006 Oprava Rusnokovy ING a chybějící slůvko trend Vladislav  Černík
22. 9. 2006 Ekologické pohádky Václav  Dušek
22. 9. 2006 Kosovo: Varianta Štěpána Kotrby? Pavel  Urban
22. 9. 2006 Transparency International: pod povrchem špína Milan  Berka
22. 9. 2006 Pravice se v Evropě radikalizuje Josef  Vít
22. 9. 2006 Snížení kriminality Wenzel  Lischka
22. 9. 2006 Český rozhlas: služba za cizí peníze
22. 9. 2006 Mediální válka Štěpán  Kotrba
22. 9. 2006 Agenti včera dnes a zítra... Štěpán  Kotrba
22. 9. 2006 České televizi: Svoboda není anarchie Štěpán  Kotrba
22. 9. 2006 Vládní internet Štěpán  Kotrba
22. 9. 2006 Chrání Česká pojišťovna naše sny? František  Hájek
21. 9. 2006 Koruna Česká vyškrtla svého kandidáta - strážníka Tobiáše
21. 9. 2006 ČSSD: Tři otázky pro Topolánka
21. 9. 2006 Mučení v Guantánamo
21. 9. 2006 Stát Kalifornie žaluje automobilky, že přispívají ke globálnímu oteplování
21. 9. 2006 Když se pravda dávkuje po malých dávkách, někdy se lépe stravuje Jaroslav  Ungerman
21. 9. 2006 Africký žadatel o azyl spáchal sebevraždu, aby jeho syn nemusel zpět do Angoly
21. 9. 2006 Oběť mučení byla deportována na základě chybných výzvědných informací
21. 9. 2006 První britský voják stanul před soudem za týrání Iráčanů
21. 9. 2006 Jak bude využita ostravská Karolina? Vít  Hinčica
4. 9. 2006 Hospodaření OSBL za srpen 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje RSS 2.0      Historie >
23. 9. 2006 Roš hašana 5767: Den stvoření člověka je dnem soudu i počátkem naděje Štěpán  Kotrba
22. 9. 2006 Proč dnes existují rozpory mezi křesťanstvím a islámem Boris  Cvek
18. 9. 2006 Náboženské, nebo ideologické střety? Tomáš  Jurčík
16. 9. 2006 Co dokáže novinářská tupost Štěpán  Kotrba
18. 8. 2006 Proč jsou někteří muslimští mrtví "zcela nevýznamní"?   
18. 4. 2006 Islam a Biblia: Vznešený Boh povedal Štefan  Šrobár
21. 2. 2006 Nesnáze jsou s každým náboženstvím Miloš  Kaláb
21. 2. 2006 Moudrost výroku od rabiho Hilela Karel  Sýkora
13. 2. 2006 Odpovědi na otázky týkající se Bible Jiří  Drašnar
8. 1. 2006 Zemře Šaron na kabalistické prokletí? Štěpán  Kotrba
6. 1. 2006 K+M+B 2006 Irena  Ryšánková
25. 12. 2005 Skrytý smysl svátku Chanuka   
14. 9. 2005 Křesťanství a jiná náboženství Karel  Sýkora
11. 4. 2005 380 - 2005: Historie plná zločinů proti lidskosti   
5. 2. 2005 Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? Karel  Sýkora