Neukazujme svou hloupost:
Proč dnes existují rozpory mezi křesťanstvím a islámem
22. 9. 2006 / Boris Cvek
Problém současného napětí mezi světem Západu a islámem nespočívá v odlišnosti obou náboženství (obě tato náboženství jsou si blízká abrahámovskými kořeny a obě mají spoustu věroučných a spirituálních variet, které jsou si uvnitř téhož náboženství často cizejší než "islám" a "křesťanství" en bloc), nespočívá už vůbec v mentalitě "křesťanské" jakožto liberální, sekularizované a vlažné versus mentalitě muslimské jako exaltované, niterné, hluboké. Spočívá v civilizační úrovni. Islám jakožto ortopraktické náboženství byl vždy spíše méně niterný, méně fanatický a dogmatický než křesťanství jako náboženství, kladoucí důraz na niternost a ortodoxii. Dnešní islámský radikalismus vyplývá z nedostatečné hospodářské, kulturní a právní rozvinutosti muslimského světa.
Křesťané i muslimové v dobách, kdy v jejich civilizacích převažoval hospodářský, kulturní a právní úpadek, měli stejný sklon k tmářství, fanatismu, k proplétání politické moci s náboženstvím, ke zneužívání nevědomých, tupých mas.
Naopak v dobách, které v obou civilizacích překypují blahobytem, vzděláním a právní vyspělostí (v Evropě poosvícenská doba, v arabském světě doba kolem 10. století, kdy Arabská říše byla patrně nejrozvinutější, nejvzdělanější a nejliberálnější soudobý stát) rostl u křesťanů i u muslimů individualismus, sekularismus, náboženská vlažnost a tolerance.
My v Evropě a v USA bohužel pramálo známe kulturu zlatých dob islámského liberalismu, a proto máme sklon spojovat dnešní situaci v muslimském světě se slovem "islám".
Muslimové dnes ale právě tento přístup musejí snášet velmi zle. Islám totiž opravdu není to, co za islám považuje západní ignorant po teroristických útocích z posledních pěti let.
Jsme islámu a muslimům dlužni uznáním jejich dobrých tradic. Kdybychom chtěli, mohli bychom mít zcela oprávněně důvěru v muslimskou kulturu, mohli bychom v muslimech probouzet sebevědomí a hrdost na svou identitu a zároveň jim ukazovat velké liberální tradice jejich národů.
Příklad: jestliže někdo v médiích otiskne názor na kamenování in flagranti dopadených homosexuálů v Íránu, mohl by hned a stále dodávat, že za dob velkých perských muslimských básníků, Háfize, Sadího apod., byla homosexuální láska zcela veřejně opěvována.
Jestliže někdo bude psát o tom, že v muslimských zemích je vzdělanost a školství v katastrofálním stavu, může hned dodat, že za dob Arabské říše se Evropa své budoucí vzdělanosti učila právě od muslimů (recepce antických filozofů, přijetí arabských číslic atd.).
Jestliže někdo bude psát o muslimském antisemitismu, měl by připomenout antisemitismus křesťanský (s mnohem staršími a brutálnějšími tradicemi) a zároveň dodat, že židé v době arabské přítomností na Pyrenejském poloostrově utíkali před křesťany do náruče vyspělé tolerance muslimské společnosti.
Jsme sami proti sobě a ukazujeme tak jen svou ignoranci a hloupost, jestliže klademe civilizace islámu a křesťanství do protikladu a do konfliktu. Živíme tím napětí, nenávist a odcizení. Hrajeme si s ohněm a škádlíme hada slepé náboženské konfrontace bosou nohou salónní žvanivosti. Všem, kdo chtějí aspoň základní, z pozice velkého Evropana viděný obraz toho "dobrého" v islámské kultuře, doporučuji Goethův Západovýchodní díván (vyšel i v češtině).
Zde je ukázka Goethovy recepce staré perské muslimské poezie (citováno dle Západovýchodní díván, SNKLHU Praha 1955 (přeložili K. Bednář a O. Fischer).
Křičí: "Básník! Velký básník!",
jak se zjevíš na ulici;
slyším rád, když píseň zpíváš,
slyším, nic-li nechceš říci.
Ještě mocněj mám tě v lásce,
líbáš-li mne v zanícení;
neboť slova plynou, plynou -
v nitru trvá políbení.
K rýmu rým, toť taj a symbol.
Ticho dum - lék lepší je mi.
Písně pěj si jiným lidem -
se mnou hovor buď tvůj němý.
Básník:
Šenku, pojď! A ještě číši!
Číšník:
Promiň, pane, pils už dosti;
říkají, žes pustý pijan!
Básník:
Klesl jsem kdy v opilosti?
Číšník:
Muhammadův zákaz -
Básník:
Hochu!
Do ucha ti něco povím.
Číšník:
Chce-li se ti jednou mluvit,
bez ptaní se všeho dovím.
Básník:
Slyš, on dí: Kdož jste mi věrni,
střízlivě se krčit máte---
On se, prorok, sám chce zpíjet
ve své ztřeštěnosti svaté.
.....
Básník:
Právě proto, ty můj hochu,
zůstaň mlád a moudrý buď;
básnění - to dar sic nebes,
ale na zemi zde - blud.
Zprvu v tajemství se halit -
všem pak všechno v pospas dát!
Marno, mlčenliv-li básník.
Básnit značí - zrazovat.
Obsah vydání | Pátek 22.9. 2006
-
23.9. 2006 / Chirac vyšetřuje údajnou bin Ladinovu "smrt"22.9. 2006 / Štěpán KotrbaKardinál Vlk obvinil české katolické radikály ze spojení s americkými extremisty22.9. 2006 / Mučení v Iráku je "horší než za Saddáma"22.9. 2006 / Jiří JírovecMá Klaus pravdu, protože rozumí klimatologii, anebo proto, že je president?22.9. 2006 / Porušení zákona v Kladně potvrdil ÚOHS22.9. 2006 / Torrent na Nepohodlnou pravdu22.9. 2006 / Papež a danajský dar22.9. 2006 / Český rozhlas: služba za cizí peníze21.9. 2006 / ČSSD: Tři otázky pro Topolánka21.9. 2006 / Mučení v Guantánamo4.9. 2006 / Hospodaření OSBL za srpen 200622.11. 2003 / Adresy redakce