Mediální válka

22. 9. 2006 / Štěpán Kotrba

Novináři vytrhli z kontextu přednášky Svatého otce jednu větu, citovali ji jako papežovu a rozeslali ji do celého světa. Rozpoutalo se mediální peklo, hořely chrámy.

Papažův projev ti, kteří zabíjeli proto, že Svatý otec urazil muslimy, neznali. Znali jednu větu, citovanou médii. Taková je dnes moc informací. Taková je moc médií.

Hedvika Malinová byla v Nitře zbita. Podle ní ji přepadli skini a namalovali jí na tričko nápis Maďaři za Dunaj!. Jejího zastoupení se ujal poslanec slovenské Strany maďarské koalice, advokát Gál. To je jedna verze příběhu studentky maďarského původu. Vymyslela si přepadení s xenofobním podtextem a tuto dezinformaci rozšířila. Policie vyšetřování uzavřela s tím, že skutek se nestal. Advokát dal od klientky ruce pryč. Ve čtvrtek se vzdal jejího zastupování. To je druhá verze příběhu. Slovensko se s Maďarskem na několik dní ocitlo kvůli 23 leté studentce téměř ve válečném stavu. Roli v eskalaci napětí měla média. Rozšířila první verzi, aniž si ověřila fakta. Usmiřování Slovenska a Maďarska trvalo 14 dní.

Druhý příběh se stal v  Řezně. Papež na univerzitě promluvil na téma "Víra, rozum a univerzita". Citoval i akademický spor byzantského císaře Manuela II., který probíhal s perským mudrcem o křesťanství a islámu v roce 1391:

V sedmém rozhovoru, který vydal profesor Khoury, se císař dotýká tématu jihād. Císař určitě věděl, že súra 2,256 praví: "Ve věcech víry žádný nátlak". Je to jedna z počátečních súr z doby, kdy Mohamed ještě neměl moc a sám byl ohrožován. Císař však, samozřejmě, znal také směrnice, které byly o svaté válce řečeny později a začleněny do Koránu. Aniž by se zastavoval u podrobností, jakou je rozdíl v zacházení s těmi, kteří mají "Knihu" a s "nevěřícími", obrací se s překvapivou ostrostí na svého partnera s ústřední otázkou po vztahu mezi náboženstvím a násilím vůbec, a říká: "Ukaž mi, co nového přinesl Mohamed a nalezneš tam pouze věci špatné a nelidské, jakou je jeho direktiva šířit mečem víru, kterou hlásal". Císař pak dopodrobna vypočítává důvody, proč je šíření víry za pomoci násilí nerozumné. Násilí je v rozporu s přirozeností Boha a s přirozeností duše..."

Násilí JE v rozporu s přirozeností Boha a s přirozeností duše. Člověka.

Článek vyšel ve čtvrtek v týdeníku Ekonom

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 22.9. 2006