12. 6. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 6. 2006

Manipulace analýzou manipulací

aneb interpretace dezinterpretace

Když sdružení InnoVatio zveřejnila prostřednictvím Britských listů plné znění analýzy Media Tenor, kterou zpracovávala pro Lidové noviny, domníval jsem se, že je to analýza celá. Komentoval jsem ji, což vzbudilo polemiku s pracovníky firmy Media Tenor a nutilo mne ke zjištění, že sovy nejsou tím, čím se zdají být. Jak je vidět, PR kreativitě se v Česku meze nekladou. Neúplná informace není informace. Druhý díl analýzy toho, jak média ovlivnila rozhodování voličů, nyní Media Tenor zveřejnil pro změnu na serveru Aktuálně.cz. Kde zveřejní mediální "průzkumníci" díly další?

Aktuálně.cz: Média škodí malým stranám, tvrdí analýza ZDE

Media Tenor 2006 pro Aktuálně.cz ZDE

Media Tenor 2002 pro Respekt ZDE

Zřejmě chce Media Tenor posloužit. Zřejmě Media Tenor potřebuje, aby jeho služby vyhledala i strana Zelených. Podívejme se na obě různé analýzy roku 2006 z dílny InnoVatio blíže.

Dáme-li totiž dohromady oba díly, zveřejněné ovšem každý jinde a jako samostatná díla, dostaneme plastičtější obrázek. Hlavně o serióznosti sdružení InnoVatio. Media Tenor totiž tentokráte zkoumal prezentaci politických stran v celostátních denících, zpravodajství celoplošných televizí a ČRo1 od 1. dubna do 2. června na celkovém počtu 43 077 výpovědí. V prvém díle anaýzy se totiž srovnával vzorek 170 000 výpovědí od 1. ledna 2005 do 15. května 2006. Proč nepoužila agentura opět jako počátek 1. ledna 2005 nebo proč nepoužila 1. března 2006? Proč nepřišla se stejnými výstupy (grafy) jako posledně ? V prvém díle se média neslučovala dohromady, ale posuzovala odděleně. V prvém díle se nevyskytovala absolutní čísla, ale pouze procenta. Jeden si mohl myslet, že jsou seriózní. Do chvíle, než mohl srovnat ona procenta s fakty. O tom všem se kupodivu v článcích na serveru Aktuálně.cz nic neříká...

Takže se nedozívme stejně nic, protože nám chybí důležitý článek řetězu čísel. Stejný vzorek ke zkoumání - tak, aby šlo výsledky shrnout. Ale to nejspíše právě nemá jít... Čísla musí dokázat tvrzení z titulku. Jenže...

Lidové noviny: "Paroubek pomohl ČSSD v médiích" ZDE

plné znění 1. dílu analýzy Media Tenor ZDE
Š. Kotrba: Sovy nejsou tím, čím se zdají být ZDE

Druhý díl díky jednomu grafu, na kterém je počet příspěvků kladných a počet příspěvků záporných pro každou ze stran, dává možnost vrátit se do absolutních čísel a srovnat údaje jiným úhlem pohledu. Když totiž převedeme ona procenta dle počtu příspěvků, které se věnovaly jednotlivým stranám, dostaneme ještě jiné výsledky, kterých nás chlapci z InnoVatia chtěli ušetřit...

Ani jeden úhel pohledu nám však nedá srovnání, běžné v reklamní praxi - počet a intenzitu oslovených na časové ose. Den po dni. Podle reálného prodaného nákladu jednotlivých médií, u elektronických médií podle poslechovosti a s koeficientem zapamatovatelnosti audiovizuální informace vůči pouhému zvuku. Se započítáním médií internetových, protože ty se - zvláště u voličů pravice (vyšší společenský status, vlastnictví či užívání výpočetní techniky a připojení k internetu) a zelených (zejména prvovoliči a mladší - studenti škol a jejich absolventi) podílejí na příjmu informací nemalou měrou a s daleko větší věrohodnotí, než by se na internet slušelo...

Opravdu je oněch 8 procent pozitivních výpovědí o ČSSD a 8 procent pozitivních výpovědí o ODS stejných 8 procent? A opravdu ta negativní procenta výpovědí pro ČSSD jsou menší, než pro ODS? To si díky jednomu grafu, který agentuře "utekl", už může myslet jen hlupák. Kdyby oněch 27 procent negativních výpovědí pro KSČM mělo stejnou vypovídací sílu, jako 15 procent pro KDU-ČSL, tak už by křesťané ve Sněmovně nebyli a Mejstřík se Štětinou by měli problém... A opravdu je množství negativních výpovědí o Zelených či pozitivních výpovědí o ODS v médiích skoro stejné, jako negativních o KSČM?

Pokud deník bližší cílové skupině voličů dané politické strany zveřejní pozitivní / negativní informaci o této politické straně, má zveřejněná informace daleko větší účinek, než když se tak stane v "nezajímavém" médiu. Pokud vyjde negativní informace v malonákladovém deníku pro specifickou cílovou skupinu (LN), je to jiné, než když vyjde ve vyskonákladovém Blesku. Jablka s hruškami sčítat nelze. Kdy už z nás přestane ta partička "analytiků" z Ostravy dělat blázny?

                 
Obsah vydání       12. 6. 2006
12. 6. 2006 Podivná reakce prezidenta Klause Jiří  Jírovec
12. 6. 2006 Dvacáté století jako Věk nenávisti
12. 6. 2006 Bilderberg zasedal o víkendu v Kanadě Štěpán  Kotrba
11. 6. 2006 Je obava z násilí v ČR dnes oprávněná?
12. 6. 2006 Výhrůžky násilí přicházejí i ze strany levice
12. 6. 2006 Jsem druhořadý občan?
12. 6. 2006 Vyřadil jste se z demokratické společnosti
12. 6. 2006 Zemřel nám pan Fischl Tomáš  Koloc
12. 6. 2006 Proč vznikla v ČR sedmnáct let po pádu komunismu antikomunistická hysterie? Jan  Čulík
12. 6. 2006 Michael  Marčák
12. 6. 2006 Dopis Evropským demokratům Jiřina  Salaquardová
12. 6. 2006 V ČR žádná antikomunistická hysterie není Miroslav  Šuta
12. 6. 2006 Antikomunistická hysterie je v ČR pečlivě udržována
12. 6. 2006 Jak sestavit novou vládu
12. 6. 2006 Rusko snižuje závislost na dolaru Karel  Dolejší
12. 6. 2006 Z buše chomutovského zooparku do parlamentní džungle Štěpán  Kotrba
12. 6. 2006 Kdo koho živí ?!? Ladislav  Žák
12. 6. 2006 Feministky jako fašisté Darina  Martykánová
12. 6. 2006 Nová Fallúdža: Obyvatelé iráckého Ramádí žijí v obavách z nadcházející velké bitvy Karel  Dolejší
12. 6. 2006 MTV vyrobila reklamu proti "obchodu s bílým masem"
12. 6. 2006 Britské listy by měly Gramsciho hýčkat Josef  Brož
12. 6. 2006 Komu chceme věřit Michal  Rusek
12. 6. 2006 Podarí sa KDH to, čo sa nepodarilo ani T. G. Masarykovi? Jan  Dancer
12. 6. 2006 České volby -- Mnoho pokřiku pro nic -- Chtělo by to podívat se jinam Vladimír  Rott
12. 6. 2006 O co jde ve volbách a po nich? František  Augusta
12. 6. 2006 Manipulace analýzou manipulací Štěpán  Kotrba
12. 6. 2006 Jsem ráda, že nejsem divná
12. 6. 2006 Komoušosocani v nás budí velké znepokojení
12. 6. 2006 Jsou média objektivní? Jiří  Faimon
12. 6. 2006 ČTK: "Klitoris prý vypadá úplně jinak, než si lidé dosud mysleli"
12. 6. 2006 Nové volby Jiří  Šmikmátor
12. 6. 2006 Nakonec je to stejně cesta, na čem záleží Hynek  Hanke
10. 6. 2006 Sebevraždy v Guantánámo jsou "válečným aktem"
12. 6. 2006 "Politika je špinavost"
12. 6. 2006 Nenávisť predsa zvítězila Gustáv  Murín
10. 6. 2006 Co Italové věděli už dávno Jan  Čulík
10. 6. 2006 Česká televize v letošních volbách opravdu dostála svého slibu...
11. 6. 2006 České noviny: "Nedostatek kněžích" ?
10. 6. 2006 Jak mohou být Zelení součástí pravicové koalice?
10. 6. 2006 "Zelení nemohou mít nic společného s pravicí"
12. 6. 2006 V České republice začínají oslavy Světového dne uprchlíků
12. 6. 2006 NYT: Tajné vězení v Čečensku
9. 6. 2006 Jak voliči rozdali politické karty, a co dál? Vladimír  Vokál
9. 6. 2006 Kdyby... Jakub  Rolčík
10. 6. 2006 Česká televize o koze Štěpán  Kotrba
9. 6. 2006 Fellini? Všechno je Fellini! Jan  Paul
22. 11. 2003 Adresy redakce

Media Tenor - obsahové analýzy médií RSS 2.0      Historie >
12. 6. 2006 Manipulace analýzou manipulací Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Sovy nejsou tím, čím se zdají být Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Media Tenor: Mezi "negativním popisem" a "poškozováním" je zásadní rozdíl Marek  Síbrt
28. 5. 2006 Štěpán Kotrba dezinterpretoval analýzu Media Tenoru o politických stranách Marek  Síbrt
26. 5. 2006 Mladá fronta Dnes a Lidové noviny poškozovaly ČSSD a KSČM Štěpán  Kotrba
3. 1. 2006 Žánrový hybrid na obrazovce Jan  Čulík
23. 12. 2005 "ODS se opět uchýlila k účelovému lhaní" Jiří  Paroubek
24. 8. 2005 CzechTek 2005: Analýza vyváženosti televizního zpravodajství   
12. 8. 2005 Všichni jsme jen lidé, ale jsme nestranní Martin  Krafl
11. 11. 2003 Lze měřit počet andělů na špičce nože? Štěpán  Kotrba
17. 6. 2003 Media Tenor analyzuje televizní politickou diskusi Iveta  Havlíčková
29. 4. 2003 Česká média si umějí vybrat (co se jim hodí)   
28. 11. 2002 Dopis předsedovi Rady ČT Mrzenovi Jiří  Balvín
21. 11. 2002 InnoVatio: O bezpečnost summitu NATO se média zajímají více než o jeho program   
11. 11. 2002 Média veřejné služby: "intelektuálové" hledali smysl své další existence Štěpán  Kotrba