12. 6. 2006
Dvacáté století jako Věk nenávistiNiall Ferguson: The War of the World (Válka světa),
imprint Allen Lane, Penguin Books Ltd., £25; 816 str., ISBN 0713997087,
ISBN 13 9780713997088
Ferguson dospívá k závěru, že považovat dvacáté století za "triumf Západu" nebo za "americké století" a představovat si, že svět nyní navždycky přijal principy liberálního demokratického kapitalismu (viz Fukuyamovu teorii o "konci historie") znamená "zásadním způsobem dezinterpretovat trajektorii posledních sta let". Ferguson vidí reorientaci světa směrem na Východ, což obnovuje rovnováhu mezi Západem a Východem, která existovala do roku 1500, ale pak byla ztracena. "Žádný historik dvacátého století si nemůže dovolit ignorovat tuto obrovskou -- a právě probíhající -- sekulární změnu," varuje Ferguson. Pokud jeho interpretace tohoto, jak praví podtitul knihy Věku nenávisti je správná, jeho dílo si nemůže dovolit ignorovat nikdo. Britský konzervativní historik Niall Ferguson, který nyní vyučuje na Harvardské univerzitě, vydal k svému šestidílnému televiznímu seriálu The War of the World, který se bude vysílat na Channel Four od 19. června, vždy ve 20 hodin, obsáhlou knižní studii. V ní zkoumá otázku, proč bylo dvacáté století obdobím obrovské míry násilí a proč k nejintenzivnějšími násilí docházelo začátkem čtyřicátých let ve středovýchodní Evropě, v Mandžusku a v Koreji. Odpovídá, že násilí vyvolávají etnické konflikty, ekonomika a upadající impéria. To se nezdá být nic nového, míní recenzent listu Times, avšak "Ferguson podrobně zkoumá podstatu konvenčních úsudků o těchto věcech a dochází k novým závěrům". |
Například německý antisemitismus byl extremním případem obecného (nikoliv však univerzálního) jevu. "Hlavním charakteristickým rysem holocaustu nebyl jeho cíl usmrcovat, ale to, že o tento cíl usiloval režim, který měl k dispozici všechny zdroje průmyslové ekonomiky a vzdělané společnosti." Potenciál konfliktu zvýšilo uplatnění modelu národního státu v oblasti středovýchodní Evropy, kde existovala "složitá směsice nejrůznějších diaspor". Tyto oblasti se tak staly místem nejintenzivnějšího vraždění ve východní Evropě. Fergusonova analýza rasy, z hlediska vědeckých skutečností i z hlediska nacionálních mýtů, je fascinující multidisciplinární analýzou. Pokud je ale etnický antagonismus trvalou součástí lidského myšlení, proč dochází k extremnímu násilí jen někdy? Ferguson odpovídá, že k tomu dochází tehdy, kdy vznikne korelace mezi etnickým konfliktem a hospodářskými faktory. Nestačí ale hledat jen období hospodářských krizí: rychlý hospodářský růst i růst příjmů může být stejnou měrou destabilizující jako rychlý hospodářský úpadek. Ferguson argumentuje, že nejnebezpečnější jsou krátká intenzivní období "hospodářské nestability" -- ta mají výraznější vliv než dlouhé strukturní hospodářské trendy. Avšak, argumentuje dále Ferguson, násilí z dvacátého století je nesrozumitelné, pokud ho nestudujeme v jeho imperiálním kontextu: v roce 1900 dominoval světu úpadek velkých mnohoetnických impérií. Téměř všechny válčící strany v obou světových válkách byla impéria anebo státy, které na impérium aspirovaly. Jedním z důvodů pro toto je opět ekonomika: impérium, na rozdíl od národního státu, bylo schopno získat prostředky na válku relativně levně. Pro impérium bylo jednodušší než pro národní stát vytvořit velkou armádu a financovat ji. Ferguson poukazuje na to, že ve dvou největších bitvách století -- u Stalingradu a u El Alameinu -- proti sobě bojovaly "multietnické armády pod imperiálními praporci". Dalším důvodem pro vznik násilí je geografická poloha: násilí vzniká tam kde se dotýkají impéria, v hraničních a nárazníkových oblastech. To, čemu Ferguson říká "osudový trojúhelník", totiž oblast mezi Baltským mořem, Balkánem a Černým mořem, se stala děsivým "polem zabíjení" nikoliv jen proto, že byla etnicky smíšená, ale protože se tu setkávaly hranice impérií Hohenzolernů, Habsburků, Romanovů a Otomanů, Mandžusko a Korea byly na Dálném východě v obdobné situaci a se vzrůstem významu ropy se do téže situace dostávají Perský záliv a Blízký východ. "Vzrůst a pokles mezinárodní hospodářské integrace" je těsně spojen se vzestupem a pádem impérií. K válkám dochází daleko častěji na začátku a zejména na konci existence impéria. Impéria z dvacátého století byla výjimečná "v tom, jak obrovskou schopnost měla ničit a zabíjet" v důsledku bezprecedentní míry centralizované moci, hospodářské síly a sociální homogenity, o niž usilovala." Impéria z dvacátého století zdědila od "budovatelů národních společností v 19. století" nepotlačitelnou touhu po uniformitě. Ferguson dospívá k závěru, že považovat dvacáté století za "triumf Západu" nebo za "americké století" a představovat si, že svět nyní navždycky přijal principy liberálního demokratického kapitalismu (viz Fukuyamovu teorii o "konci historie") znamená "zásadním způsobem dezinterpretovat trajektorii posledních sta let". Fukuyama vidí reorientaci světa směrem na Východ, což obnovuje rovnováhu mezi Západem a Východem, která existovala do roku 1500, ale pak byla ztracena. "Žádný historik dvacátého století si nemůže dovolit ignorovat tuto obrovskou -- a právě probíhající -- sekulární změnu," varuje Ferguson. Pokud jeho interpretace tohoto, jak praví podtitul knihy Věku nenávisti je správná, jeho dílo si nemůže dovolit ignorovat nikdo, argumentuje recenzent deníku Times. Podrobnsti v angličtině ZDE |