V Praze 7. října
2002
Vážený pane předsedo,
dne 3. října
2002 jsem od Vás obdržel k vyjádření dokument Plnění úkolů projektu,
který předložil Jiří Balvín do "výběrového řízení na generálního ředitele České
televize v 2001" (záhlaví cituji doslova). Musím předeslat, že po
obsahové i formální stránce jde o materiál krajně nekvalitní, který bych jako
seriózní podklad pro jakékoli jednání či rozhodování od svých podřízených odmítl
přijmout a vrátil bych jej k přepracování. Pokud však soudíte, že by tento
dokument Rada České televize měla projednávat, pak mi dovolte, abych se
k němu vyjádřil podrobněji.
Za základ
číslování beru tištěnou verzi dokumentu, kterou jsem od sekretariátu Rady České
televize obdržel, upozorňuji, že začíná bodem 5. Body 5 - 11 jsou věnovány
rozboru mé úvahy o veřejnoprávním
poslání České televize. Její zpracování bylo obligatorní součástí podmínek Vámi
vypsaného výběrového řízení. Ze zcela evidentních důvodů je nesmírně obtížné
hodnotit v tabulkové struktuře dodržování "úvahy o veřejnoprávním
poslání" jakékoli instituce. Přesto autoři dokumentu věnovali této části
sedm samostatných bodů.
- K bodu
5: termín "veřejnoprávní" byl součástí zadání, a proto jsem jej v úvodním
eseji ke svému projektu použil; z věcných důvodů dávám přednost pojmu
instituce "veřejné služby". Definice této služby a jejího naplňování je
obsahem § 2 a § 3 zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi, v platném
znění. Nelze tedy hovořit o "nejasné definici veřejnoprávního charakteru
ČT", jak to činí autoři hodnocení v poznámce k tomuto bodu. Své
zákonem stanovené poslání Česká televize nepochybně plní.
- K bodu
6: nezávislost České televize je opět definována a chráněna zákonem. Ve všech
výzkumech veřejného mínění byla až dosud Česká televize vždy hodnocena jako
nejdůvěryhodnější elektronické médium masové komunikace a to dokonce i
navzdory vývoji z přelomu let 2000/2001. Hodnocení se v tomto bodě
neopírá o žádný věcný podklad (snad kromě osobních dojmů zpracovatelů).
Předložení schodkového rozpočtu na rok 2002 a 2003 je v reálné
hospodářské situaci České televize při výši televizního poplatku nezměněné od
roku 1997 jedinou reálnou možností, kterou generální ředitel České televize
má. Z hlediska obsahu hodnoceného bodu je však toto konstatování zcela
irelevantní.
- K bodu
7: kritizovaný "klesající trend sumy vybraných poplatků" je dlouhodobý,
pokračuje od roku 1999 a souvisí s klesajícím počtem evidovaných
televizních přijímačů. Dosažená účinnost inkasování činila v roce 2001
97,7%.[1] Ke změně tohoto
trendu je nezbytná nová legislativní úprava televizního poplatku.
Z hlediska předmětu hodnocení jde však opět o zjištění, které nemá
s citovaným textem mé úvahy nic společného.
- K bodu
8: Česká televize neustále poskytuje "pluralitní, inovativní a rozmanitou
programovou nabídku" a v tomto smyslu zadání mého projektu plní.
Dlouhodobou programovou koncepci jsem Radě České televize předložil dne 30.
září 2002 v souladu s usnesením Rady České televize č. 306/18/02 ze
dne 26. června 2002.
- K bodu
9: Česká televize své poslání definované § 2, odst. 2, písm. a) zákona č.
483/1991 Sb., o České televizi, v platném znění, plní.
- K bodu
10: programová nabídka ČT 1 a ČT 2 je neustále koncipována, a to nejen ve
vysílacím schématu, ale i v konkrétních týdenních a denních vysílacích
plánech jako komplementární. Sportovní vysílání je součástí programové nabídky
ČT 2 od systémového koncipování tohoto kanálu v roce 1995 a nepřesahuje
rozsah obvyklý v letech konání olympijských her. Zadání projektu
v tomto ohledu tedy Česká televize plní.
- K bodu
11: došlo k zásadním změnám v organizační struktuře České televize,
je zřetelněji stanoven sled pravomocí a odpovědností, jsou nastavena přesnější
pravidla hospodaření a ve spolupráci s firmou KPMG Consulting
Česká televize v tomto trendu dále pokračuje.
Navzdory
tomu, že argumenty hodnotitelů v této části hodnocení lze snadno vyvrátit,
pokládám za nutné důrazně se ohradit proti tomu, aby Rada České televize
podnikala pokusy tímto způsobem hodnotit naplňování úvahy (!).
K samotnému obsahu projektu
(body 17 - 76):
- K bodu
17: Česká televize se při hodnocení svého vysílání opírá o řadu kritérií
(vedle sledovanosti např. o zásah cílových skupin, spokojenost diváků,
hodnocení pestrosti agendy zpravodajských a publicistických relací firmou
InnoVatio atd.) a činí to zcela rutinně. Zadání projektu plní; výstupy
hodnocení má ostatně Rada České televize k dispozici. Stanovisko autorů
hodnocení je v tomto případě jen stěží pochopitelné.
- K bodu
18: viz bod č. 17. Úsporná opatření jdou vzhledem k stále klesajícím
reálným příjmům České televize napříč celou její produkcí. Zpravodajství České
televize bylo v roce 2001 vysoce hodnoceno i v mezinárodním
kontextu. O této skutečnosti byla Rada České televize informována.
- K bodu
19: jde o subjektivní názor autorů hodnocení, nepodložený žádnou studií či
expertízou. Konstatování "neplněno" tedy vypovídá pouze o názoru autorů
hodnocení, nikoli o činnosti České televize.
- K bodu
20: přes tíživou finanční situaci Česká televize podnikla zásadní kroky
k posílení svého regionálního vysílání. Budování nových studií je
podmíněno finančními možnostmi a v neposlední řadě též potřebnou
legislativou. Jde o úkol, který zůstává v platnosti po celé funkční
období generálního ředitele a jehož splnění za daných okolností nelze žádat po
jednom roce.
- K bodu
21: Pravidla pro spolupráci s nezávislými producenty Česká televize
zveřejnila a na jejich dodržování dbá. To se týká i podpory kinematografie.
Z dlouhodobého hlediska jde o mimořádně efektivní investici do rozvoje
programových fondů, která každoročně přináší České televizi úspory v řádu
desítek miliónů Kč při nákupu a uplatňování vysílacích práv. Názor hodnotitelů
nemá žádné odborné opodstatnění a je věcně nepodložený.
- K bodům
22 - 41: Jde o neustálé opakování jedné a téže problematiky, respektive různé
aspekty mapování a změny funkčních procesů v České televizi. Otázku
externích a interních nákladů nelze vyřešit v průběhu jediného roku. Celý
soubor témat, navržených v této části hodnocení, řeší projekt
restrukturalizace České televize, který pod metodickým vedením KPMG Consulting
Česká televize po zevrubné analýze všech citovaných otázek (a mnoha dalších,
hodnotiteli nezmiňovaných) hodlá uvádět do praxe bezprostředně po projednání
Radou České televize.
- K bodům
44 a 45: systémové řešení, upravující organizační strukturu České televize
tak, aby odpovídala potřebám televizního vysílání veřejné služby, přineslo
Rozhodnutí generálního ředitele České televize č. 18 ze dne 30. dubna 2002,
jímž byl zásadně změněn, zjednodušen a zprůhledněn producentský systém.
Výsledkem je transparentní a dobře kontrolovatelný sled pravomocí a
odpovědností, který umožňuje Českou televizi efektivně řídit do ukončení
restrukturalizace podle závěrů KPMG Consulting a managementu České
televize.
- K bodu
46: jasná a transparentní pravidla pro spolupráci s externími producenty
byla naposledy novelizována Rozhodnutím generálního ředitele České televize č.
38 ze dne 22. července 2002, jímž byla zrušena předchozí pravidla, platná od
9. října 2001. Obě verze, jimiž byla tato pravidla kodifikována poprvé za dobu
existence České televize, byly zveřejněny způsobem umožňujícím dálkový
přístup.
- K bodu
47: viz body 44 a 45, splněno.
- K bodu
50: (body 48 a 49 v hodnocení chybějí): text Kodexu České televize byl
předložen Radě České televize v průběhu roku 2002 opakovaně. Požadavek
autorů hodnocení směřuje k vnitropodnikovým normám jiného typu, než je
kodex.
- K bodu
51: kariérní řád může být stanoven až po dokončení restrukturalizace České
televize.
- K bodu
52: viz body 22 - 41.
- K bodu
55 (body 53 a 54 v hodnocení chybějí): redundantní k bodu 8.
Dlouhodobou programovou koncepci jsem Radě České televize předložil dne 30.
září 2002 v souladu s usnesením Rady České televize č. 306/18/02 ze
dne 26. června 2002.
- K bodu
56: úzce souvisí s provedenou organizační změnou producentského systému.
Definice "veřejnoprávnosti" (tj. veřejné služby televizním vysíláním) vyplývá
ze zákona a Česká televize ji svou programovou nabídkou naplňuje.
- K bodu
57: vysílací schéma na podzim 2002 a na rok 2003 je významným krokem
k odstranění duplicit v programové nabídce České televize. Plněno
průběžně.
- K bodu
58: výroba a vysílání pro děti a mládež jsou tradiční prioritou České
televize. Jejich úloha byla posílena zřízením samostatného producentského
centra s účinností od 1. května 2002 Rozhodnutím generálního ředitele
České televize č. 18 ze dne 30. dubna 2002. Plněno průběžně.
- K bodu
61 (body 59 a 60 v hodnocení chybějí): Koncepce zpravodajství byla Radou
České televize akceptována na jejím 25. zasedání dne 2. října 2002 usnesením
č. 400/25/02. Plněno průběžně.
- K bodu
62: plněno průběžně.
- K bodu
63: viz bod 62, plněno průběžně.
- K
bodu 64: plněno průběžně.
- K
bodu 65: probíhá výběrové řízení na externí dodavatele, rozsah regionálních
zpravodajských relací se rozšiřuje, zadání projektu plněno průběžně.
- K bodu
66: plněno průběžně v závislosti na finančních možnostech České
televize.
- K bodu
67: plněno v rámci specializovaných pořadů pro motoristy, které zároveň
zaručují dobrý zásah cílové skupiny.
- K bodům
70 - 72 (body 68 a 69 chybějí): technická koncepce přechodu na pozemní
digitální televizní vysílání průběžně inovována od roku 1997. Klíčoví
zaměstnanci České televize se podílejí jako experti na přípravě nezbytné
legislativy. Podrobná programová koncepce nových digitálních kanálů ČT 3 a ČT
4, a to včetně kvantifikace rozsahu nezbytné výroby a nákupu programu, tvoří
přílohu Výroční zprávy o činnosti České televize za rok 2001, kterou
"projednala a schválila Rada České televize dne 27. března 2002". Jde o
přílohu 5.2. Přechod na digitální pozemní televizní vysílání v České
republice a úloha televize veřejné služby v tomto procesu, kapitola
4. Základní charakteristika programové nabídky dvou nových kanálů pro
pozemní digitální vysílání.
- K bodu
73: plněno průběžně, jde o každodenní rutinní práci zaměstnanců Archivu České
televize.
- K bodu
76 (body 74 a 75 chybějí): nepřísluší mi hodnotit naplňování tohoto bodu
projektu.
Vážený pane
předsedo, materiál, který mi Rada České televize předložila ke komentování,
nepokládám za seriózně zpracovaný podklad pro další jednání. Pokud jeho autoři
hodnotí slovem "neplněno" i ty výsledky práce České televize, které oni
sami jako členové Rady České televize předložili v březnu tohoto roku
ve výroční zprávě Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky (viz např. body 71 - 72), pak k úrovni
takového pokusu o hodnocení nemám co dodat.
Podrobnou a
odlišně strukturovanou zprávu o plnění svého projektu dodám v souladu
s mou žádostí ze dne 2. 10. t.r. do 31. 10. 2002.
S úctou
Jiří Balvín generální ředitel ČT
Poznámky:
[1] Výroční zpráva o
hospodaření České televize za rok 2001, kterou projednala a schválila Rada České
televize dne 28. srpna 2002, s. 65 a 66.
|