2. 11. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 11. 2005

Z vlastní zkušenosti neukázněného řidiče

Reakce na článek Stanislava Humla "Sazebník pokut policejního prezidenta a zákonodárná činnost"

Pan Huml podléhá obecně oblíbenému omylu, že vyšší sazba pokud odradí řidiče od porušování pravidel. Jsem pevně přesvědčen o tom, že jde o zbožné přání a o "pojďte, uděláme to nejjednodušší - ať to vypadá, že něco děláme" ze strany zákonodárců a pravděpodobně i policie, alespoň jejich některých složek, píše Petr Novotný:

Říkám to i z vlastní zkušenosti tak-trochu-neukázněného řidiče:

Problém není, že pokuty jsou nízké. Už samotný fakt, že mě policie občas zastaví (a to, i když jsem žádný přestupek zrovna nepáchal, prostě jen obyčejná silniční kontrola), je natolik stresující, že si pak nadlouho dávám pozor. Pokud jsem zrovna přestupek spáchal a platím pokutu (v posledních pěti letech se mi to stalo třikrát), tak stejně víc "bolí" to chycení než ta pokuta. A naopak, pokud jedu na dálnici stopadesátkou, tak si neříkám "pokuta je jen 500, to si můžu dovolit", ale "žádný radar tady není, dneska nechytají".

Touto oklikou se dostávám k jádru argumentu; způsob jak umravnit řidiče, nevede přes drakonické pokuty, ale přes nevyhnutelnou detekci. Pokud bude řidič vědět, že (téměř) pokaždé, když spáchá přestupek (a to nejen porušení konkrétně měřitelného pravidla jako omezení rychlosti, ale i porušení pravidel slušnosti objížděním kolony odbočovacím pruhem atd.), bude chycen, tak to prostě neudělá. Představte si, že mezi Prahou a Brnem vás kvůli riskantní jízdě na dálnici zastaví desetkrát. I kdyby každá jedna pokuta byla dvě stovky, stejně to nakonec vás jako piráta tne do živého (a navíc to nemá likvidační efekt na řidiče, kteří pravidla porušují jen zřídka a mají tu smůlu, že "zrovna tam se měřilo").

Představte si myšlenkový experiment, že zákon ještě dále bude zvyšovat sankce, ale policie bude ještě méně sankce detekovat. Myslíte, že řidiči celkově budou pravidla dodržovat více nebo méně? Představte si, že třeba sankce za porušení pravidel bezpečné jízdy bude trest smrti a že policie chytne asi tak jednoho řidiče denně. Myslíte, že řidiči i za těcho super-drakonických podmínek budou jezdit bezpečněji?

Pokud říkáte, že ano, tak prosím vysvětlete těch více než deset mrtvých týdně na našich silnicích, z nichž aspoň část takto dopadla kvůli porušení některého pravidla (i tak obecného pravidla jako "řidič je povinnen přizpůsobit rychlost a způsob jízdy svým schopnostem a vnějším podmínkám"). Já to interpretuji tak, že řidičům ani hrozba trestu smrti nevadí - proč by jim tedy mělo vadit samotné zvýšení pokut z pěti set korun na dva a půl tisíce korun?

                 
Obsah vydání       2. 11. 2005
2. 11. 2005 Britská vláda: Evropa nás už nezajímá
2. 11. 2005 Quo vadis, Evropo Oskar  Krejčí
2. 11. 2005 Dějiny se opakují dvakrát: poprvé jako tragédie, podruhé jako fraška Petr  Gočev
4. 11. 2005
1. 11. 2005 Dobrá zpráva -- můžeme číst Václav  Dušek
2. 11. 2005 Velký bratr se dívá Pavel  Kopecký
2. 11. 2005 Naše historická paměť Pavel  Kopecký
2. 11. 2005 Zemětřesení v SPD Tomáš  Krček
2. 11. 2005 Německý politbarometr předvídá špatné počasí Richard  Seemann
2. 11. 2005 Předpis na pokuty Josef  Vít
2. 11. 2005 Z vlastní zkušenosti neukázněného řidiče
2. 11. 2005 Zaplať nám, nebo zemřeš! Ivan  Brezina
1. 11. 2005 Ivan Brezina: Opět evidentně nepravdivé informace
1. 11. 2005 České univerzity již dávají svým studentům peníze Zdeněk  Moravčík
1. 11. 2005 Martin Komárek: I nejostřejší názor lze vyjádřit důstojně
2. 11. 2005 Zahraniční politika SRN Miroslav  Polreich
1. 11. 2005 Milý strýčku Jiří  Dolejší
1. 11. 2005 Charta 77 a dnešek, aneb lidská práva tehdy a nyní Jaroslav  Jirušek
1. 11. 2005 Kyberprostor/Cyberspace 2005 Jan  Sýkora
1. 11. 2005 Mitrochin: Castro byl pro Sověty "příliš aktivní", KGB financovala Allendeho
1. 11. 2005 CIA: Chcete-li být dobrým špionem, čtěte noviny
1. 11. 2005 Česko, Evropa, svět Egon T. Lánský
1. 11. 2005 O rozporuplném Klausovi a o věčných českých tématech Miroslav Václav Steiner
1. 11. 2005 Volby 2006: nejasná zahraniční politika ČR -- příkladem je Írán Michal  Rusek
31. 10. 2005 Přichází vláda šedin
31. 10. 2005 Cesta do města neboli staré dobré klišé Alex  Koenigsmark
8. 10. 2005 Hospodaření OSBL za září 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
2. 11. 2005 Z vlastní zkušenosti neukázněného řidiče   
1. 11. 2005 Sazebník pokut policejního prezidenta a zákonodárná činnost Stanislav  Huml
17. 10. 2005 Nesmyslným preferováním silniční dopravy se zvýšení cen benzínu promítá do cen zboží František  Hájek
3. 10. 2005 Soumrak individuální automobilové dopravy Jiří  Jírovec
29. 9. 2005 Současný stav nezměníme František  Hájek
29. 9. 2005 Minimální cena benzinu -- utopie, nebo schůdné řešení? Jan  Hošek
27. 9. 2005 Pokud hrozí rostlince či broučkovi zmizení z planety, má větší cenu, než každý z nás   
27. 9. 2005 Automobilismus, ekologie a pokrok Michal  Brož
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
23. 9. 2005 Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy Michal  Brož
23. 9. 2005 Pojedeme automobilem i na onen svět?   
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke