2. 11. 2005
Z vlastní zkušenosti neukázněného řidičeReakce na článek Stanislava Humla "Sazebník pokut policejního prezidenta a zákonodárná činnost" Pan Huml podléhá obecně oblíbenému omylu, že vyšší sazba pokud odradí řidiče od porušování pravidel. Jsem pevně přesvědčen o tom, že jde o zbožné přání a o "pojďte, uděláme to nejjednodušší - ať to vypadá, že něco děláme" ze strany zákonodárců a pravděpodobně i policie, alespoň jejich některých složek, píše Petr Novotný: Říkám to i z vlastní zkušenosti tak-trochu-neukázněného řidiče: |
Problém není, že pokuty jsou nízké. Už samotný fakt, že mě policie občas zastaví (a to, i když jsem žádný přestupek zrovna nepáchal, prostě jen obyčejná silniční kontrola), je natolik stresující, že si pak nadlouho dávám pozor. Pokud jsem zrovna přestupek spáchal a platím pokutu (v posledních pěti letech se mi to stalo třikrát), tak stejně víc "bolí" to chycení než ta pokuta. A naopak, pokud jedu na dálnici stopadesátkou, tak si neříkám "pokuta je jen 500, to si můžu dovolit", ale "žádný radar tady není, dneska nechytají". Touto oklikou se dostávám k jádru argumentu; způsob jak umravnit řidiče, nevede přes drakonické pokuty, ale přes nevyhnutelnou detekci. Pokud bude řidič vědět, že (téměř) pokaždé, když spáchá přestupek (a to nejen porušení konkrétně měřitelného pravidla jako omezení rychlosti, ale i porušení pravidel slušnosti objížděním kolony odbočovacím pruhem atd.), bude chycen, tak to prostě neudělá. Představte si, že mezi Prahou a Brnem vás kvůli riskantní jízdě na dálnici zastaví desetkrát. I kdyby každá jedna pokuta byla dvě stovky, stejně to nakonec vás jako piráta tne do živého (a navíc to nemá likvidační efekt na řidiče, kteří pravidla porušují jen zřídka a mají tu smůlu, že "zrovna tam se měřilo"). Představte si myšlenkový experiment, že zákon ještě dále bude zvyšovat sankce, ale policie bude ještě méně sankce detekovat. Myslíte, že řidiči celkově budou pravidla dodržovat více nebo méně? Představte si, že třeba sankce za porušení pravidel bezpečné jízdy bude trest smrti a že policie chytne asi tak jednoho řidiče denně. Myslíte, že řidiči i za těcho super-drakonických podmínek budou jezdit bezpečněji? Pokud říkáte, že ano, tak prosím vysvětlete těch více než deset mrtvých týdně na našich silnicích, z nichž aspoň část takto dopadla kvůli porušení některého pravidla (i tak obecného pravidla jako "řidič je povinnen přizpůsobit rychlost a způsob jízdy svým schopnostem a vnějším podmínkám"). Já to interpretuji tak, že řidičům ani hrozba trestu smrti nevadí - proč by jim tedy mělo vadit samotné zvýšení pokut z pěti set korun na dva a půl tisíce korun? |