25. 8. 2005
Nejen piloti jsou pod tlakemPovídá v Praze autobusák řidiči kamionu, že bude v Barceloně zítra kolem desáté. Řidič kamionu na to, že prý on tam musí skládat o půl hodiny dřív. Autobusák se zarazí a ptá se: ,,Ty máš parťáka?'' Ale odpověď je přesně ta, kterou čeká: ,,Nemám, vole.'' Sám řidič toho kamionu mi tu historku vyprávěl, když mě vezl z Německa. Už jsme tou dobou byli v Čechách. Na Rozvadově měl spát... Nedávno Britské listy psaly o tom, jak se ukazuje, že letecké společnosti vyvíjejí na piloty tlak letět, i pokud letadlo trpí nějakou menší technickou závadou. Chtěl bych poukázat na to, že podobná situace existuje v nákladní dopravě. Zde se však jedná o naprosto zoufalý chronický stav, který se nikdo vůbec nepokouší nijak seriózně řešit. |
Poznal jsem za tu dobu, co jezdím stopem, spoustu dálkových řidičů kamionů a pochopil jsem takové ty věci, které ostatní řidiči moc nechápou, jako proč se občas na dálnici předjíždějí kamiony o dva kilometry v hodině a že to vlastně má velmi dobrý důvod. Měl jsem šanci trošku proniknout do jejich profese. Tak třeba kotoučky, to je takový familiární název pro záznamy z tachografu, na kterých je vidět celý rychlostní profil jízdy, včetně dodržování povinných přestávek. V pořádku je nemá nikdo. Že řidiči kamionů jezdí své poněkud drsné ,,přesčasy'' se obecně ví. Policie to ví. Nic se s tím nedělá. Co chvilku noviny píšou o dopravní nehodě zaviněné řidičem kamionu. Pokud je kamion naložený, následky bývají tragické. Důvod je pokaždé stejný: mikrospánek. Mohlo by se zdát, že řidiči kamionů jsou šílenci, piráti silnic. Jenže oni tenhle stav také neschvalují, také se bojí o svůj život a rozhodně nechtějí nikomu ublížit. Jejich výpovědi se podobají jako vejce vejci. Přepravní společnosti, v žargonu řidičů ,,špeditéři',' řeknou, kam se jede a kdy je potřeba tam být. Společnosti samozřejmě vědí, že se to často nedá podle předpisů stihnout, ale je nikdo kontrolovat nebude, veškerá zodpovědnost leží na řidiči. Když se řidič odváží říci, že to nestihne, nevadí, pošlou jiného a ten to stihne. Jelikož řidiči kamionů téměř nikdy nedostávají fixní mzdu, ale jsou placeni od kilometrů nebo určitým procentem z částky, za kterou se doprava účtuje, znamená takové odmítnutí neplacené volno... A kolečka? Ta se někde vhodně přehodí. Nebo se to v noci vezme po méně hlídaných silnicích a tachograf se vypne. Nebo se druhé napíše na kolegu, který ,,při minulé přestávce vystoupil''. Nebo se tachograf upraví, aby se kolečko točilo pomaleji. Když se na to při nějaké policejní kontrole jednou za čas přijde, řidič uplatí (na Východě) nebo zaplatí (na Západě). Špeditéři mu to pak strhnou ze mzdy, protože to je přeci jeho odpovědnost, aby neriskoval a dodržoval předpisy. Když mu ,,seberou papíry''? Toho se všichni velmi obávají, ale nedá se s tím nic dělat. Nejet nejde. Většinou se na to nepřijde... ,,Nejlíp to vyřešili ve Švýcarsku,'' povídá mi jeden řidič, ,,tam mají předpis, že od deseti večer do pěti do rána nesmí kamiony jezdit. Jet i přes zákaz nemá smysl, policie by mě hned odstavila a špeditéři tohle vědí. Před desátou už všichni koukaj po nějakým vhodným parkovišti, tam se to odstaví a do rána se spí. Ve dne se pracuje a v noci se spí. Jako normální lidi.'' ,,No tady by to nešlo. Kde by všechny ty kamiony tady zaparkovaly, žejo. To je vůbec problém. Já přijedu třeba na Rozvadov a podle tachografu můžu ještě půl hodiny ject. Jenže kde bych to tu pak postavil? Takže buď zastavím ještě na Rozvadově a ztratím půl hodiny čistýho času, nebo se zeptám na vysílačce, jestli tam náhodou nejsou medvídci, a pojedu dál.'' Zažil jsem to už tolikrát. Vyčerpaný Francouz jede někam do Le Mans, možná dál. Jsou dvě hodiny v noci. Jede po okresce. Sotva se rozjede na povolenou osmdesátku, už musí zase brzdit, protože každých deset kilometrů je tu vesnice a maličký kruhový objezd, na kterém takový kolos nemůže jet rychleji než krokem. Vede tu i tříproudová dálnice, ale na tu nemůže, protože je svátek, nemá se jezdit, a tak nesmí potkat policii. Samozřejmě, že to nešlo stihnout. Když nepojede, ztvrdne tu někde na parkovišti pár set kilometrů od domova na dva dny. Přepravní společnost tohle dobře ví. Čtyři české kamiony se vrací z Ruska, brzy bude půlnoc. Řidiči už se dohodli, kde to tady v Polsku za hodinu zapíchnou a přespí. Najednou znovu zašumí vysílačka: ,,Tak mi píše šéf, že zejtra bude dopoledne školení a že by bylo dobrý, kdybychom tam byli, že to jinak budem muset dělat nějak dodatečně.'' ,,Ty vole, jak, dopoledne? To budem někde na hranicích...'' ,,Jasný, prostě mu napiš, že to nestíháme, já se sebou nenechám takhle tahat.'' ,,Podívej, mě se to taky nelíbí, ale on dobře ví, že když budem chtít, tak tam na to školení zejtra budem. Co já vim, co to znamená dělat školení dodatečně?!'' Velcí kamarádi, co spolu jezdí hluboko do Ruska a nazpátek, střídají se ve vedení a každých pár minut si na vysílačce hlásí ,,hoši, brzdíme, červená'', ,,neosvětlený auto u krajnice'', ,,takže blíží se ten sjezd...'' se teď pohádali o to, jestli budou spát. Nebudou. Co jsem se naposledy v létě řidičů ptal, nic podstatného se pro zlepšení tohoto stavu neděje. Pokud nějaká snaha je, jsou to přísnější kontroly řidičů, což se přirozeně naprosto míjí s účinkem a vystavuje to řidiče zbytečně ještě většímu stresu. Vypadá to, že tenhle problém nikoho nezajímá. Člověk by se tedy mohl ptát, potřebuje vůbec svět kamionovou dopravu a všechny tyhle řidiče (kteří jsou jinak úplně normální lidé a své náročné řemeslo mají povětšinou rádi)? Absurdní otázka. (Uvedené citace nejsou doslovné. ) |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
25. 8. 2005 | Nejen piloti jsou pod tlakem | Hynek Hanke | |
22. 8. 2005 | Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den | ||
24. 6. 2005 | Bič na řidiče | Tomáš Vandas | |
15. 6. 2005 | Máme právo na zdravé životní prostředí? | Pavel Juránek | |
15. 6. 2005 | Čím ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
13. 6. 2005 | Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru | ||
13. 6. 2005 | Mýtné - jízda automobilem není právo | Štěpán Kotrba | |
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
19. 4. 2004 | Je automobilismus zhouba společnosti? | Petr Baubín | |
8. 4. 2004 | Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze | Jan Bláha | |
27. 8. 2003 | Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje | ||
26. 8. 2003 | Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých | Jan Čulík | |
26. 8. 2003 | O nehodovosti na českých silnicích | Vojtěch Polák, Jan Čulík |