25. 8. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 8. 2005

Nejen piloti jsou pod tlakem

Povídá v Praze autobusák řidiči kamionu, že bude v Barceloně zítra kolem desáté. Řidič kamionu na to, že prý on tam musí skládat o půl hodiny dřív. Autobusák se zarazí a ptá se: ,,Ty máš parťáka?'' Ale odpověď je přesně ta, kterou čeká: ,,Nemám, vole.'' Sám řidič toho kamionu mi tu historku vyprávěl, když mě vezl z Německa. Už jsme tou dobou byli v Čechách. Na Rozvadově měl spát...

Nedávno Britské listy psaly o tom, jak se ukazuje, že letecké společnosti vyvíjejí na piloty tlak letět, i pokud letadlo trpí nějakou menší technickou závadou. Chtěl bych poukázat na to, že podobná situace existuje v nákladní dopravě. Zde se však jedná o naprosto zoufalý chronický stav, který se nikdo vůbec nepokouší nijak seriózně řešit.

Poznal jsem za tu dobu, co jezdím stopem, spoustu dálkových řidičů kamionů a pochopil jsem takové ty věci, které ostatní řidiči moc nechápou, jako proč se občas na dálnici předjíždějí kamiony o dva kilometry v hodině a že to vlastně má velmi dobrý důvod. Měl jsem šanci trošku proniknout do jejich profese. Tak třeba kotoučky, to je takový familiární název pro záznamy z tachografu, na kterých je vidět celý rychlostní profil jízdy, včetně dodržování povinných přestávek. V pořádku je nemá nikdo.

Že řidiči kamionů jezdí své poněkud drsné ,,přesčasy'' se obecně ví. Policie to ví. Nic se s tím nedělá. Co chvilku noviny píšou o dopravní nehodě zaviněné řidičem kamionu. Pokud je kamion naložený, následky bývají tragické. Důvod je pokaždé stejný: mikrospánek.

Mohlo by se zdát, že řidiči kamionů jsou šílenci, piráti silnic. Jenže oni tenhle stav také neschvalují, také se bojí o svůj život a rozhodně nechtějí nikomu ublížit. Jejich výpovědi se podobají jako vejce vejci.

Přepravní společnosti, v žargonu řidičů ,,špeditéři',' řeknou, kam se jede a kdy je potřeba tam být. Společnosti samozřejmě vědí, že se to často nedá podle předpisů stihnout, ale je nikdo kontrolovat nebude, veškerá zodpovědnost leží na řidiči. Když se řidič odváží říci, že to nestihne, nevadí, pošlou jiného a ten to stihne. Jelikož řidiči kamionů téměř nikdy nedostávají fixní mzdu, ale jsou placeni od kilometrů nebo určitým procentem z částky, za kterou se doprava účtuje, znamená takové odmítnutí neplacené volno...

A kolečka? Ta se někde vhodně přehodí. Nebo se to v noci vezme po méně hlídaných silnicích a tachograf se vypne. Nebo se druhé napíše na kolegu, který ,,při minulé přestávce vystoupil''. Nebo se tachograf upraví, aby se kolečko točilo pomaleji.

Když se na to při nějaké policejní kontrole jednou za čas přijde, řidič uplatí (na Východě) nebo zaplatí (na Západě). Špeditéři mu to pak strhnou ze mzdy, protože to je přeci jeho odpovědnost, aby neriskoval a dodržoval předpisy. Když mu ,,seberou papíry''? Toho se všichni velmi obávají, ale nedá se s tím nic dělat. Nejet nejde. Většinou se na to nepřijde...

,,Nejlíp to vyřešili ve Švýcarsku,'' povídá mi jeden řidič, ,,tam mají předpis, že od deseti večer do pěti do rána nesmí kamiony jezdit. Jet i přes zákaz nemá smysl, policie by mě hned odstavila a špeditéři tohle vědí. Před desátou už všichni koukaj po nějakým vhodným parkovišti, tam se to odstaví a do rána se spí. Ve dne se pracuje a v noci se spí. Jako normální lidi.''

,,No tady by to nešlo. Kde by všechny ty kamiony tady zaparkovaly, žejo. To je vůbec problém. Já přijedu třeba na Rozvadov a podle tachografu můžu ještě půl hodiny ject. Jenže kde bych to tu pak postavil? Takže buď zastavím ještě na Rozvadově a ztratím půl hodiny čistýho času, nebo se zeptám na vysílačce, jestli tam náhodou nejsou medvídci, a pojedu dál.''

Zažil jsem to už tolikrát.

Vyčerpaný Francouz jede někam do Le Mans, možná dál. Jsou dvě hodiny v noci. Jede po okresce. Sotva se rozjede na povolenou osmdesátku, už musí zase brzdit, protože každých deset kilometrů je tu vesnice a maličký kruhový objezd, na kterém takový kolos nemůže jet rychleji než krokem. Vede tu i tříproudová dálnice, ale na tu nemůže, protože je svátek, nemá se jezdit, a tak nesmí potkat policii. Samozřejmě, že to nešlo stihnout. Když nepojede, ztvrdne tu někde na parkovišti pár set kilometrů od domova na dva dny. Přepravní společnost tohle dobře ví.

Čtyři české kamiony se vrací z Ruska, brzy bude půlnoc. Řidiči už se dohodli, kde to tady v Polsku za hodinu zapíchnou a přespí. Najednou znovu zašumí vysílačka: ,,Tak mi píše šéf, že zejtra bude dopoledne školení a že by bylo dobrý, kdybychom tam byli, že to jinak budem muset dělat nějak dodatečně.'' ,,Ty vole, jak, dopoledne? To budem někde na hranicích...'' ,,Jasný, prostě mu napiš, že to nestíháme, já se sebou nenechám takhle tahat.'' ,,Podívej, mě se to taky nelíbí, ale on dobře ví, že když budem chtít, tak tam na to školení zejtra budem. Co já vim, co to znamená dělat školení dodatečně?!'' Velcí kamarádi, co spolu jezdí hluboko do Ruska a nazpátek, střídají se ve vedení a každých pár minut si na vysílačce hlásí ,,hoši, brzdíme, červená'', ,,neosvětlený auto u krajnice'', ,,takže blíží se ten sjezd...'' se teď pohádali o to, jestli budou spát. Nebudou.

Co jsem se naposledy v létě řidičů ptal, nic podstatného se pro zlepšení tohoto stavu neděje. Pokud nějaká snaha je, jsou to přísnější kontroly řidičů, což se přirozeně naprosto míjí s účinkem a vystavuje to řidiče zbytečně ještě většímu stresu. Vypadá to, že tenhle problém nikoho nezajímá. Člověk by se tedy mohl ptát, potřebuje vůbec svět kamionovou dopravu a všechny tyhle řidiče (kteří jsou jinak úplně normální lidé a své náročné řemeslo mají povětšinou rádi)?

Absurdní otázka.

(Uvedené citace nejsou doslovné. )

                 
Obsah vydání       25. 8. 2005
25. 8. 2005 George W. Bush se tak unavil na dovolené, že musel jet na druhou dovolenou
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
25. 8. 2005 Musíme se připůsobit terorismu
25. 8. 2005 Ticho Natálie  Kocábová
25. 8. 2005 Vulgárně přízemní politická spekulace ODS Bohumil  Kartous
24. 8. 2005 Vedena zájmem o symbolické ocenění aktivních odpůrců nacismu a prohloubení historické paměti ...
25. 8. 2005 OSN: Britské rozhodnutí vyhostit "extremisty" je protizákonné
25. 8. 2005 Koho hodlá britská vláda vyhostit za vyjadřování extremistických názorů
24. 8. 2005 Policisté zabili Brazilce, protože neměli v metru signál
25. 8. 2005 Jak si lidé kupují obrazy Alex  Koenigsmark
25. 8. 2005 Nakrmíme buď auta, nebo sebe
23. 8. 2005 Spor o CzechTek - ohledávání hranic demokracie Jan  Čulík
24. 8. 2005 CzechTek 2005: závažné svědectví pracovníků Drop In Štěpán  Kotrba
24. 8. 2005 CzechTek 2005: Analýza vyváženosti televizního zpravodajství
23. 8. 2005 Americký kazatel požadoval zavraždění venezuelského prezidenta
24. 8. 2005 Humanistický prorok Milan Machovec Pavel  Žďárský
24. 8. 2005 Konzervatismus se stal lidovou ideologií, a tak přestal intelektuálně stimulovat
24. 8. 2005 Hysterie a zaujatost by při seriózním řešení problémů neměly mít místo Josef  Provazník
19. 8. 2005 Hospodaření OSBL za červenec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
25. 8. 2005 George W. Bush se tak unavil na dovolené, že musel jet na druhou dovolenou   
25. 8. 2005 Musíme se připůsobit terorismu   
24. 8. 2005 Konzervatismus se stal lidovou ideologií, a tak přestal intelektuálně stimulovat   
24. 8. 2005 Humanistický prorok Milan Machovec Pavel  Žďárský
23. 8. 2005 Zachvátí Evropu ptačí chřipka?   
23. 8. 2005 Spor o CzechTek - ohledávání hranic demokracie Jan  Čulík
22. 8. 2005 O konečníku Alex  Koenigsmark
22. 8. 2005 Normobčan 1.0 beta Tomáš  Gawron
22. 8. 2005 Tak co máme proti tomu dělat? Jindřich  Kalous
22. 8. 2005 O odvážných Polácích, flegmatických Češích a neutrálních Brazilcích Fabiano  Golgo
19. 8. 2005 O dodržování pravidel podruhé -- a naposledy Milan  Černý
19. 8. 2005 Nepočítejte s tím, že vás Policie ČR ochrání před násilníky... Štefan  Švec
18. 8. 2005 Překvapivé paměti Čestmíra Císaře Jan  Čulík
18. 8. 2005 Constantin Plesky: "Strašně mě to mrzí..." Martin "Juki" Jyrkinen

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
22. 8. 2005 Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den   
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
19. 4. 2004 Je automobilismus zhouba společnosti? Petr  Baubín
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
27. 8. 2003 Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje   
26. 8. 2003 Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých Jan  Čulík
26. 8. 2003 O nehodovosti na českých silnicích Vojtěch  Polák, Jan Čulík