22. 9. 2005
Budeme jezdit zadarmoTento titulek v novinách způsobil, že jsem se začetl do následujícího článku. I když jsem ani na okamžik nevěřil, že bude benzin zadarmo, přesto jsem doufal v nějaké řešení závažného problému. Bohužel, jako obvykle jsem se zklamal. Jednalo se totiž o propagační akci, kterou se snaží naivní snílkové dostat lidi z jejich aut a nacpat je do tramvají a autobusů MHD. |
V rámci Evropského dne bez aut se městská rada v Plzni rozhodla přiblížit lidem městskou hromadnou dopravu tím, že v ten den -- 22. září -- se bude jezdit zadarmo. Jako obvykle - bez výsledku. Obávám se, že většina řidičů má stejnou náturu jako já. I kdyby mne pan primátor chtěl do tramvaje nosit, tak do ní nevlezu. A se mnou 99% řidičů jezdících denně do práce. Moje zkušenosti s veřejnou dopravou nejsou dobré. Přesedláním z MHD do vlastního auta jsem se mimo jiné zbavil každoročních chřipek. Ano, to neustálé kýchání nemocných v tramvaji způsobovalo moje pravidelné chřipky. Teď, když nejezdím veřejnou dopravou, nevím, co to chřipka je, už více než dvacet let. Jenom to stojí za to, abych se nevrátil. Ani kdyby to bylo zadarmo celý rok. Četl jsem, že radní v Praze uvažovali o tom, že by veřejná doprava byla zadarmo celý rok. Ale dneska, když je hromadná doprava dražší než vlastní auto, nemá cenu ani o tom uvažovat. Přesto to není špatný nápad a pomohl by mnoha lidem, kteří auto nemají. Jenže asi to nejde. Už v sedmdesátých letech jsem četl o tom, že v USA se ve dvou městech na středozápadě rozhodli pro městskou dopravu zdarma. Tehdy jsem ještě jezdil tramvají a říkal jsem si -- a komunisté něco takového pro nás neudělají. Tehdy bych to bral (neměl jsem auto). Později jsem se dozvěděl, že ten pokus v Americe brzy skončil. Nevím už přesně proč, ale z finančních důvodů to nebylo. Podle mne lidi, kteří poznali pohodlí jízdy vlastním autem, nedonutíte, aby se vrátili do tramvají a autobusů. Proto jsou všechny podobné pokusy odsouzeny k neúspěchu. Proč vlastně by měli lidé přestat jezdit auty? Jsou to v podstatě dva důvody. Přecpaná vnitřní města parkujícími auty a zamořování ovzduší zplodinami. Kdyby někdo chtěl řešit tyto problémy, tak by měl jít úplně jinou cestou. Problémy jsou známé a řešení je nasnadě. Nahradit spalovací motory alternativními zdroji energie. Mně by stačil elektromobil. Jezdil jsem 10 km do práce a 10 km zpět. Někdy pár kilometrů nakoupit nebo do kina. Na to by elektromobil stačil. Kdybych chtěl jet na dovolenou, mohl bych si auto se spalovacím motorem na ty dva týdny vypůjčit. Přecpaná centra měst také jdou vyřešit. Továrny i úřady umístit na okraje měst a vybavit velkými parkovišti. Potom se centra měst mohou stát oázou klidu, kam budou lidé chodit na procházku a na nákupy. Prostě všechno jde zařídit. Nejde jenom jedno - přesvědčit lidi, aby se vzdali svého pohodlí a vyměnili svoje auta za přecpané tramvaje. Až všichni ti ekologové a radní dostanou rozum a začnou pracovat pro lidi a ne proti nim -- potom bude lépe na světě. |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
22. 9. 2005 | Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce | František Schilla | |
22. 9. 2005 | Budeme jezdit zadarmo | Josef Vít | |
30. 8. 2005 | Úvaha o automobilovém světě | Martin Böhm | |
25. 8. 2005 | Nejen piloti jsou pod tlakem | Hynek Hanke | |
22. 8. 2005 | Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den | ||
24. 6. 2005 | Bič na řidiče | Tomáš Vandas | |
15. 6. 2005 | Máme právo na zdravé životní prostředí? | Pavel Juránek | |
15. 6. 2005 | Čím ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
13. 6. 2005 | Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru | ||
13. 6. 2005 | Mýtné - jízda automobilem není právo | Štěpán Kotrba | |
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
19. 4. 2004 | Je automobilismus zhouba společnosti? | Petr Baubín | |
8. 4. 2004 | Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze | Jan Bláha | |
27. 8. 2003 | Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje |