22. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 9. 2005

Budeme jezdit zadarmo

Tento titulek v novinách způsobil, že jsem se začetl do následujícího článku. I když jsem ani na okamžik nevěřil, že bude benzin zadarmo, přesto jsem doufal v nějaké řešení závažného problému. Bohužel, jako obvykle jsem se zklamal. Jednalo se totiž o propagační akci, kterou se snaží naivní snílkové dostat lidi z jejich aut a nacpat je do tramvají a autobusů MHD.

V rámci Evropského dne bez aut se městská rada v Plzni rozhodla přiblížit lidem městskou hromadnou dopravu tím, že v ten den -- 22. září -- se bude jezdit zadarmo. Jako obvykle - bez výsledku. Obávám se, že většina řidičů má stejnou náturu jako já. I kdyby mne pan primátor chtěl do tramvaje nosit, tak do ní nevlezu. A se mnou 99% řidičů jezdících denně do práce.

Moje zkušenosti s veřejnou dopravou nejsou dobré. Přesedláním z MHD do vlastního auta jsem se mimo jiné zbavil každoročních chřipek. Ano, to neustálé kýchání nemocných v tramvaji způsobovalo moje pravidelné chřipky.

Teď, když nejezdím veřejnou dopravou, nevím, co to chřipka je, už více než dvacet let. Jenom to stojí za to, abych se nevrátil. Ani kdyby to bylo zadarmo celý rok.

Četl jsem, že radní v Praze uvažovali o tom, že by veřejná doprava byla zadarmo celý rok. Ale dneska, když je hromadná doprava dražší než vlastní auto, nemá cenu ani o tom uvažovat. Přesto to není špatný nápad a pomohl by mnoha lidem, kteří auto nemají.

Jenže asi to nejde. Už v sedmdesátých letech jsem četl o tom, že v USA se ve dvou městech na středozápadě rozhodli pro městskou dopravu zdarma.

Tehdy jsem ještě jezdil tramvají a říkal jsem si -- a komunisté něco takového pro nás neudělají. Tehdy bych to bral (neměl jsem auto). Později jsem se dozvěděl, že ten pokus v Americe brzy skončil. Nevím už přesně proč, ale z finančních důvodů to nebylo.

Podle mne lidi, kteří poznali pohodlí jízdy vlastním autem, nedonutíte, aby se vrátili do tramvají a autobusů. Proto jsou všechny podobné pokusy odsouzeny k neúspěchu. Proč vlastně by měli lidé přestat jezdit auty?

Jsou to v podstatě dva důvody. Přecpaná vnitřní města parkujícími auty a zamořování ovzduší zplodinami. Kdyby někdo chtěl řešit tyto problémy, tak by měl jít úplně jinou cestou.

Problémy jsou známé a řešení je nasnadě. Nahradit spalovací motory alternativními zdroji energie. Mně by stačil elektromobil. Jezdil jsem 10 km do práce a 10 km zpět. Někdy pár kilometrů nakoupit nebo do kina. Na to by elektromobil stačil.

Kdybych chtěl jet na dovolenou, mohl bych si auto se spalovacím motorem na ty dva týdny vypůjčit. Přecpaná centra měst také jdou vyřešit. Továrny i úřady umístit na okraje měst a vybavit velkými parkovišti. Potom se centra měst mohou stát oázou klidu, kam budou lidé chodit na procházku a na nákupy.

Prostě všechno jde zařídit. Nejde jenom jedno - přesvědčit lidi, aby se vzdali svého pohodlí a vyměnili svoje auta za přecpané tramvaje. Až všichni ti ekologové a radní dostanou rozum a začnou pracovat pro lidi a ne proti nim -- potom bude lépe na světě.

                 
Obsah vydání       22. 9. 2005
22. 9. 2005 Cenzura kultury v dnešních Čechách Alex  Koenigsmark
22. 9. 2005 Je načase stáhnout západní vojáky z Iráku?
22. 9. 2005 Desetitisíce lidí odcházejí z Texasu
22. 9. 2005 Václavu Klausovi (dokument doby)
31. 10. 2005
22. 9. 2005 Šéf BSKyB požaduje zrušení evropské televizní regulace
22. 9. 2005 Holandská televize plánuje pořad o drogách a sexu
22. 9. 2005 Německé volby jako slepá ulička Miroslav Václav Steiner
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
22. 9. 2005 Já toho Kulhánka stejně miluju! Filip  Sklenář
27. 9. 2005
22. 9. 2005 Nesuďte, abyste nebyli souzeni
22. 9. 2005 Celebrity v politice Josef  Provazník
22. 9. 2005 Wiesenthal a komunismus Boris  Cvek
22. 9. 2005 Politické zadání? Jan  Polívka
21. 9. 2005 Turecko mělo být v EU dávno před Bulharskem a Rumunskem Milan  Kulhánek
21. 9. 2005 Po vlastní ose Blízkým východem - v Palestině Jozef Bohumil Ftorek
21. 9. 2005 Třetina Britů nevyjde s platem
21. 9. 2005 Hrrr na ně! Jan  Polívka
21. 9. 2005 Mezi mužským a ženským pohlavím "skoro není genetických rozdílů"
21. 9. 2005 Copyrightová organizace OSN chce uvalit autorská práva na volný materiál na internetu
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
22. 8. 2005 Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den   
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
19. 4. 2004 Je automobilismus zhouba společnosti? Petr  Baubín
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
27. 8. 2003 Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje