3. 10. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 10. 2005

Soumrak individuální automobilové dopravy

Několik článků, které se v BL zabývaly problémem individuální a hromadné dopravy, spojuje zajímavá věc -- totiž nepochopení základního problému: současný systém, protěžující individuální dopravu, je u konce svých možností a současně neexistuje politická vůle k jeho změně.

Individuální a hromadná doprava v Britských listechZDEZDEZDEZDEZDE

Osobní automobil -- původně symbol volnosti a nezávislosti -- ztrácí tento atribut. Postupně začíná převládat omezenost stáda, které se kamsi žene v ohradníku vymezeném patníky. Na tom, zda se jednotlivé kusy ze stáda liší, vůbec nezáleží.

To, co se odehrávalo na dálnicích při evakuaci před hurikánem Rita, bylo výstižným předobrazem stavu, k nemuž se blížíme.

Řešení je dvojí: buď rozšířit mantinely stavbou nových silnic, anebo snížit počet automobilů používajících současnou síť rozšířením veřejné hromadné dopravy (VHD).

Protože rozšiřování komunikací je nesmírně nákladné a problém "za co" se mnohde násobí otázkou, kde vzít potřebný prostor, je i neozbrojenému oku patrné, že VHD je jedinou logickou alternativou.

Brzdou VHD není technologie, ale roztříštěnost zájmů a nedostatek politické vůle tyto zájmy sjednotit. Jde o problém, s nímž se potýká každá společnost, i když ne ve stejné míře. Zbytek článku vychází z kanadské zkušenosti, která se ale zdá být přenosná i do českých poměrů.

VHD je zde presentována jako určitý luxus, který společnost nemůže v daném okamžiku příliš podporovat. Jde o výsledek populistického přístupu politiků k otázce daní a jejich využití, kde místo diskuse co a za kolik nastupuje nefouknuté heslo o "neúnosném" zdanění.

Trik tohoto přístupu -- jehož základním cílem je dát víc do kapes korporací -- spočívá ve vytržení daného problému z širších souvislostí. Například od nákladů na VHD se nemluví o úsporách, k nimž by došlo, kdyby nebylo nutné stavět a udržovat nové komunikace.

Situaci VHD navíc ztěžuje sociální podtext -- každý slušný člověk má přece auto. To vše nakonec vede k začarovanému kruhu, kdy zvyšující se jízdné snižuje počty uživatelů.

Zde je malý příklad: cena jízdenky na 200 kilometrovou vzdálenost (z autorova bydliště do Ottawy) byla před nějakými deseti lety nižší než náklady na stejnou cestu osobním autem (jednotlivci se tedy mírně vyplatilo jet autobusem). V současné době je osobní auto zhruba dvakrát levnější, i když je obsazeno jen řidičem. Pro rodinu se dvěma dětmi je cesta autobusem 5x dražší.

Problémy přináší i ukvapená privatizace, protože soukromé firmy mají zájem jen o lukrativní trasy.

Jakkoli je přechod z individuální dopravy na hromadnou v budoucnu nevyhnutelný, jeho uskutečnění není jednoduché, protože současný automobilový průmysl je posvátnou (a pro některé skupiny i dojnou) krávou. Vlády tedy podstrojují výrobcům jak mohou, aby nerušili výrobu nebo dokonce zavedli novou. Kanadská pobočka firmy Ford například dostala od provinční i federální vlády několik set milionů dolarů za pouhý příslib, že zůstane v Ontariu.

Politická vůle k akci je ochromena lobbistickou a marketingovou mašinerií výrobců osobních automobilů, jimž by nejen úbytek kupujících ale i změna sortimentu způsobily snížení zisků.

Nabídku hybridních automobilů - například Toyoty Prius -- je nutné považovat za pouhou součást propagandy, jíž se výrobci snaží vzbudit dojem, že dbají o životní prostředí a šetření pohonnými hmotami. Dopad na absolutní spotřebu pohonných hmot bude minimální a na průchodnost komunikací nulový.

Jde o zástěrku, za níž výrobci prodávají to, na čem nejvíc vydělají -- monstrózní dodávky a SUV, jejichž průměrná spotřeba je mezi 14-16l/100 km.

Toyota Prius je nepochybně technicky zajímavý výrobek, ale z hlediska spotřebitele finančně nepřitažlivý. Prius je v Kanadě o víc než 100% dražší než nejlevněší malé vozy z produkce GM, Hyundai nebo KIA.

Zajímavé je srovnání s výkonově i rozměrově srovnatelným vozem Elantra, která je o 30% (=9000 dolarů) levnější než Prius. Protože průměrná dlouhodobá spotřeba Priusu je asi 6 a Elantry 8l/100 km, jsou náklady na pohonné hmoty při ceně 1 dolar/L a 20 000 ujetých kilometrech 1200, respektive 1600 dolarů za rok.

Protože na jednu z klíčových součástek Priusu - speciální baterii v hodnotě několika tisíc dolarů -- je v současné době záruka 8 let nebo 160 000 km, lze období prvních 8 let života obou automobilů považovat za srovnatelná. S trochou aritmetiky dospějeme k závěru, že po osmi letech bude majitel Priusu stále ještě doplácet 5800 dolarů za luxus úsporného auta.

Koupě Priusu nebo jiného hybridu možná dá jejich majitelům pocit, že dělají cosi užitečného pro společnost. Ve skutečnosti se ale nestane vůbec nic, protože vlády (v tomto případě kanadská) jsou bezzubé, pokud jde o regulaci automobilového průmyslu. Výrobci automobilů si těžko dají sáhnout na investice, které vložili do výroby SUV a velkých dodávek. Mají dost prostředků, aby umlčeli nejen politiky, ale i média.

                 
Obsah vydání       3. 10. 2005
2. 10. 2005 Vladko dělá pro gaye v ČR víc než Jiří Hromada Fabiano  Golgo
3. 10. 2005 Bolest Antonín  Sova
3. 10. 2005 Na slepé víře program spravedlivé společnosti budovat nelze Michael  Kroh
3. 10. 2005 Smutný konec samce Alfa Ladislav  Žák
3. 10. 2005 Zvyšování platů ve zdravotnictví - problém nesystému Ivan  David
3. 10. 2005 Účelem zdravotnictví nikdy nebylo vydělávat peníze Petr  Wagner
3. 10. 2005 Czech judiciary seen as corrupt from abroad Jan  Čulík
3. 10. 2005 Sir David Frost bude pracovat v televizi Al Džazíra
3. 10. 2005 Internetové stránky BBC Action Network dostaly cenu za demokracii
3. 10. 2005 Michael  Marčák
3. 10. 2005 Soumrak individuální automobilové dopravy Jiří  Jírovec
31. 10. 2005
3. 10. 2005 Pár slov o obsahu a formě Evropské unie Egon T. Lánský
30. 9. 2005 Ptačí chřipka "usmrtí až 150 milionů lidí"
3. 10. 2005 Den troubení, den soudu Štěpán  Kotrba
3. 10. 2005 Sin City je nadsázka
3. 10. 2005 Sin City je nadsázka ničeho Jan  Paul
3. 10. 2005 Proč o nás nikdo neví - a nestojí Jan  Čulík
3. 10. 2005 Proč "o nás nikdo nic neví"? Jiřina  Fuchsová
3. 10. 2005 Eurohodina sem, česká hodina tam Michal  Vimmer
3. 10. 2005 Je lepší výstavbu mešit podpořit, než jí bránit. Ale co odluka státu od církví? Lucie  Doleželová
3. 10. 2005 "Šátkový zákon": rok poté Simone  Radačičová
3. 10. 2005 Chvála braku II aneb Definice braku Milan  Černý
2. 10. 2005 Václav Klaus a jeho boj proti intelektuálům Jiří  Staněk
30. 9. 2005 Zelení zvolení a VyVolení Milan  Daniel
30. 9. 2005 O nesmrtelné duši? Alex  Koenigsmark
29. 9. 2005 Sin City: alibistická oslava zvrácenosti Ján  Simkanič
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
3. 10. 2005 Soumrak individuální automobilové dopravy Jiří  Jírovec
29. 9. 2005 Současný stav nezměníme František  Hájek
29. 9. 2005 Minimální cena benzinu -- utopie, nebo schůdné řešení? Jan  Hošek
27. 9. 2005 Pokud hrozí rostlince či broučkovi zmizení z planety, má větší cenu, než každý z nás   
27. 9. 2005 Automobilismus, ekologie a pokrok Michal  Brož
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
23. 9. 2005 Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy Michal  Brož
23. 9. 2005 Pojedeme automobilem i na onen svět?   
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
22. 8. 2005 Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den   
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek