1. 11. 2005
Sazebník pokut policejního prezidenta a zákonodárná činnostPolicejní prezident vyhlásil, že začíná pracovat na sazebníku pokut, aby zabránil korupci v řadách policie. Dlouhodobě tvrdím, že korupci u policie lze zastavit jedině "kontrolním nákupem", tedy agenty inspekce MV, kteří s doklady řadového občana prostě páchají přestupky a monitorují činnost policie. Nevnímám to jako provokaci. |
Když si pozorně přečtete nový zákon o provozu, respektive vyhlášený zákon dne 17. 10. 2005 ve Sbírce zákonů v částce 142 pod číslem 411/2005 Sb. pochopíte, že jde o velmi silné prohlášení ze strany policejního prezidenta. Nezůstalo toho mnoho, co lze upravit vnitřní direktivou. Žádné administrativní opatření korupci nesníží. Zákonodárný sbor sám omezil možnost ukládání blokových pokut s úvahou o jejich výši na jediný odstavec § 22 zákona o přestupcích a sice písmeno k) odstavce 1 -- kdo jiným jednáním, než které je uvedeno v podrobně popsaných variacích přestupkového jednání na silnicích, poruší pravidla silničního provozu. Tak se asi dnes na Policejním prezidiu zaobírají úvahami, zda za parkování vlevo uložit řidiči 1 000 nebo až 2 000 korun blokové pokuty a vpravo na zákazu od 500 do 700,- Kč. A pro policisty budou muset spíš vytvořit přehlednou tabulku, aby se v složitých ustanovení zákona vyznali a zřejmě ji hrdě nazvou Sazebník pokut. U rychlosti jízdy a mnoha dalších deliktech totiž zákon jakoukoliv úvahu o výši blokové pokuty nepřipouští. Buď zaplatíte blokově 1 000 Kč nebo 2 500,- Kč a záležet bude, zda jste limit překročili jen o 20 km/hod v obci nebo o 30 km/hod. mimo ni -- pak je to za tisíc nebo přes 20 respektive 30 , ale nesmí to být více jak o 40 respektive 50 km/hod a bude to přesně za 2 500,- Kč. A pěkně všem stejně. Když se policistovi znelíbíte, tak vás oznámí do správního řízení a tady za stejný skutek hrozí 1 500,- Kč až 2 500,- Kč nebo 2 500 až 5 000,- u vyššího překročení rychlosti. Ať máte plat na úrovni minimální mzdy nebo vyděláváte 100 000,- Kč tak v blokovém řízení policista nemá možnost úvahy. Ty pevné částky je třeba chápat jako minimální výši pokut, kterou dostane každý, kdo bude přistižen. Tak to schválil Parlament, Senát i Prezident ČR. Pokud překročíte rychlost ještě více, tedy v obci o 40 mimo ni o 50 km/hod. a více, pak již policie nesmí řešit případ blokově, ale ve správním řízení vám hrozí 5 -- 10 000,- Kč a zákaz činnosti od 6 měsíců do 1 roku. A na známé na úřadě zapomeňte. Kdyby se pokusili vám pomoct, sami se dopustí trestného činu zneužití pravomoci veřejného činitele. I policista bude trestně stíhatelný, když vám změří rychlost a místo zákonem pevně stanovené pokuty se nad vámi slituje a bude chtít případ řešit mírněji. To se budou na silnicích dít věci. S výjimkou pár drobností se mi zákon líbí. Situace na silnicích je tristní a jinak než tvrdým postupem se situace nezmění. S pevně stanovenými výšemi blokových pokut však zcela nesouhlasím. Popírají spravedlivou zásadu trestního práva, který v přestupkovém zákoně vyjadřuje § 12 : "Při určení druhu sankce a její výměry se přihlédne k závažnosti přestupku, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům, k okolnostem, za nichž byl spáchán, k míře zavinění, k pohnutkám a k osobě pachatele, zda a jakým způsobem byl pro týž skutek postižen v disciplinárním řízení." Pevně stanovené sazby kýmkoliv, tuto zásadu popírají. Zákonodárci však bezesporu mají právo i tuto zásadu omezit. Nikoliv však policejní prezident, protože jen zákon stanoví výši trestu. Pokud je komukoliv dána možnost úvahy, je to jen a jen na něm a nikoliv na jeho nadřízeném. Škoda, že i zákonodárci si nepoměr v postihu méně a hodně majetných neuvědomili a nevydali se cestou procentních sazeb z ročního daňového přiznání. Znám stát, kde se používá. Možná jsem špatně četl, nebo jde o chybu tisku, který mám z internetu na stránkách Poslanecké sněmovny, ale marně jsem hledal postih za přestupek podle § 22 odst. 1 písm.j). Jde o případ dopravní nehody s menší škodou a řidič z místa ujede a neprokáže totožnost druhému účastníku. Přes vznesenou kritiku věřím, že zpřísnění je na silnici nezbytné. Statistiky dopravních nehod s kterými denně pracuji, mne v tomto názoru utvrzují. |