22. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 9. 2005

Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce

Volby byly v Německu v pořadí až druhou nejdůležitější událostí minulého víkendu. Tou první bylo samozřejmě (sobotní) otevření letošní mezinárodní výstavy osobních automobilů ve Frankfurtu nad Mohanem pro širokou veřejnost! V prostorách frankfurtského výstaviště jsem s několika přáteli strávil v neděli přibližně sedm hodin, zde je přehršle ryze subjektivních dojmů.

1) Vedle přehlídky světového automobilového průmyslu je frankfurtská výstava (známá pod zkratkou IAA) také jakousi neoficiální přehlídkou krásy německých dívek, jež zde kmitají v rolích hostesek. Vesměs lahodí oku (dejte mi pokoj s Angie!), pracují úslužně a efektivně. Snad nejčastější vtip, který je možno v různých obměnách mezi návštěvníky stále dokola slyšet, zní: "A s autem obdržíte také tuto dívku!" (Nic nepropagujeme ani neschvalujeme, pouze věrně referujeme. Víc již o tom ani slovo!)

2) Nelze si nepovšimnout, že japonské automobilky mají před evropskými a severoamerickými firmami z branže -- viděno laicky - ve vývoji i v marketingu náskok zhruba dvou let. Hitem doby je "hybridní pohon", kdy se vedle paliva využívá i průběžně dobíjených elektrických baterií. Japonské společnosti Toyota a Honda i německé společnosti BMW, Mercedes a Audi předvádějí dosažený pokrok v tomto bodě, a rozdíl je velice markantní: Japonci už prodávají (dokonce severoamerické administrativě!), Němci doposud pouze vyvíjejí. Japonci už z vývoje ukazují veřejnosti kdeco, Němci poodhalují několik jednotlivostí.

3) Významný podíl v prezentaci dosažených výsledků zaujímá historická část. (Zde je vystavována mimo jiné škodovka z roku 1937.) Hlavní pozornost je věnována historii aerodynamických, úsporných vozů, vyrobených nezřídka pouze v jediném zkušebním exempláři. Kamsi na příslovečné smetiště dějin se, jak je zcela zjevné, propadla ekologicky neúnosná kuriozita z bývalé Německé demokratické republiky -- tzv. "trabant". Plným právem! (Kdo by jej zde také koneckonců vystavoval?) Obdiv a pozornost veřejnosti patří (a má patřit) naopak různým historickým elektromobilům či vozidlům se spotřebou jednoho litru benzínu na sto kilometrů, nikoli smradlavým "čoudítkům".

4) Také vystavovaná vozidla lahodí oku návštěvníka. Vyzkoušet na místě lze modely pro špičkové manažery, ale především vozidla pro obyčejný "people". Tu i onde lze spatřit japonské turisty s neustále cvakajícími fotoaparáty a vrčícími kamerami, ale i české turisty s odrůstajícími potomky. Vždyť z Prahy je to sem autem jenom pár hodin jízdy. Můžete si být jisti, že všude tam, kde se v rámci frankfurtské výstavy koná "světová premiéra" nebo alespoň "německá premiéra" nového vozu, narazíte na zvídavého českého turistu s neméně zvídavým potomkem! (Těžce boduje zejména francouzský peugeot.)

5) Jednodenní vstupenka pro dospělého návštěvníka stojí 15,- eur. Vloženou částku lze během dne "získat zpět" v hodnotě smysluplnějších pozorností, které distribuují někteří vystavovatelé. U stánku jakéhosi počítačového časopisu (údajně nejstaršího v Německu) hází například v rámci firemní propagace do davu bavič desítky a desítky CD ROMů s počítačovými hrami (každý v hodnotě 10 až 20 eur). Odnesl jsem si CD ROM s názvem "Plážový volejbal", kamarád objemnější krabici se slibným heslem "Jazyková laboratoř" a kamarádka hru "Na motorce po Německu" (údajně s věrnou simulací německých zeměpisných reálií).

6) Během jednoho dne není ani zdaleka možno obejít a zhlédnout všechno, co areál frankfurtského výstaviště v těchto dnech veřejnosti skýtá. V této souvislosti se člověku maně vybaví půvabný název jakési plánované konference z loňského podzimu: "Co jsme nestihli." (Organizátoři nakonec, pokud se nemýlím, nestihli ani uskutečnit dotyčnou konferenci.) Ve Frankfurtu jsem v neděli přes skvělé podmínky, jež organizátoři pro veřejnost zajistili (plné absolutorium zaslouží i jedna každá z výše zmíněných kmitajících hostesek), nestihl Nissan, Citroen ani švédské Volvo. Zcela mi také unikla anoncovaná "čínská lavina", jež má v dohledné době údajně smést evropské výrobce levnějších vozů.

A celkový výsledný dojem, který jsem si z letošní frankfurtské IAA odnesl? V tom, jak se špičkové automobilové firmy ve světě -- jistě pod tlakem legislativy ve vyspělých zemích, jež zůstávají hlavním odbytištěm této průmyslové branže - navzájem usilovně a za vynaložení nemalých finančních prostředků předhánějí ve vývoji úsporných, ekologicky šetrných pohonů, spatřuji v období globalizace potvrzení českého pořekadla: "Laciný -- dvakrát placený!" (Nekonečné přívaly dalších a dalších levných pohyblivých "čoudítek" po vzoru dederonského trabanta by bez ohledu na jejich provenienci mohly být vposledu draze zaplaceny globálními ekologickými škodami.)

                 
Obsah vydání       22. 9. 2005
22. 9. 2005 Cenzura kultury v dnešních Čechách Alex  Koenigsmark
22. 9. 2005 Je načase stáhnout západní vojáky z Iráku?
22. 9. 2005 Desetitisíce lidí odcházejí z Texasu
22. 9. 2005 Václavu Klausovi (dokument doby)
31. 10. 2005
22. 9. 2005 Šéf BSKyB požaduje zrušení evropské televizní regulace
22. 9. 2005 Holandská televize plánuje pořad o drogách a sexu
22. 9. 2005 Německé volby jako slepá ulička Miroslav Václav Steiner
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
22. 9. 2005 Já toho Kulhánka stejně miluju! Filip  Sklenář
27. 9. 2005
22. 9. 2005 Nesuďte, abyste nebyli souzeni
22. 9. 2005 Celebrity v politice Josef  Provazník
22. 9. 2005 Wiesenthal a komunismus Boris  Cvek
22. 9. 2005 Politické zadání? Jan  Polívka
21. 9. 2005 Turecko mělo být v EU dávno před Bulharskem a Rumunskem Milan  Kulhánek
21. 9. 2005 Po vlastní ose Blízkým východem - v Palestině Jozef Bohumil Ftorek
21. 9. 2005 Třetina Britů nevyjde s platem
21. 9. 2005 Hrrr na ně! Jan  Polívka
21. 9. 2005 Mezi mužským a ženským pohlavím "skoro není genetických rozdílů"
21. 9. 2005 Copyrightová organizace OSN chce uvalit autorská práva na volný materiál na internetu
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
22. 8. 2005 Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den   
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
19. 4. 2004 Je automobilismus zhouba společnosti? Petr  Baubín
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
27. 8. 2003 Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje