26. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 9. 2005

Ekologie, nebo pokrok?

Když jsem psal svůj fejeton o Evropském dni bez aut, tak mne ani ve snu nenapadlo, že sklidí takovou odezvu. Svůj fejeton jsem bral jako úsměvnou historku pohodlných automobilistů, kteří své miláčky neopustí, ani kdyby měli vypustit duši a udusit se na křižovatkách zplodinami svých vlastních motorů. Je to smutné, ale bohužel, je to fakt. Vím o čem mluvím -- jsem jedním z nich. A jsou nás miliony. Ať se to komu líbí nebo ne.

Já vím, že to není správné, ale já většinou nejdu dál než 50 metrů od zaparkovaného auta. Pokud by to mělo být dál, tak tam nejdu. Na návštěvu k sousedovi, který bydlí od nás asi 300 metrů, jedu autem. Já vím, že je to špatné. Utěšuje mne, že když soused nás chce navštívit přijede taky autem. Co proti tomu chcete dělat?

Proto mě tak překvapila reakce pánů Brože a Zaňka. Nejzajímavější je, že oba pánové napadli moji poznámku o zdravém účinku automobilové dopravy. Ale je to fakt. Dokud jsem jezdil tramvají a autobusem do práce, měl jsem každý rok v únoru nebo březnu chřipku. Bez výjimky. Od té doby, co jsem začal jezdit autem do práce, nevím co je chřipka nebo angína. Už skoro 30 let jsem neměl chřipku. Ani jednou. Nakonec o kapénkové nákaze od chrchlajících spolucestujících snad slyšel každý. Můžete se zeptat svého ošetřujícího lékaře.

Plně souhlasím s pisatelem odpovědi, že "individuální doprava v podobě automobilu většinou jen s jedním pasažérem na palubě je ten nejméně efektivní způsob dopravy". Ale co s tím - proti tomu opravdu stojí pohodlí lidí.

Pan Brož se mnou souhlasí v otázce elektromobilů. Chtěl bych mu poděkovat, že pochválil škodovácké elektromobily z Ejpovic. Závod měl dva vozy k plné spokojenosti. Ale elektromobily mají jednoho velkého soupeře. Největším nepřítelem jakéhokoli alternativního pohonu je olejová lobby, která nepřipustí změnu, dokud bude na světě poslední kapka ropy, ze které mají zisky. Psal jsem o tom ve svém článku o benzinu z hnědého uhlí. O kolik se vsadíte, že neobnovíme výrobu benzinu z hnědého uhlí, ani kdyby stál polovinu než z ropy?

Proto je i přísnější legislativa v jejich režii. Tu povolí, jedině pokud z ní budou mít vyšší zisky. Pan Brož by nám všem přál co nejdříve benzín nad 40Kč za litr a už se těší, až bude benzin stát 80 Kč za litr. Určitě se taky těší, až bude kvůli tomu rohlík stát 5 Kč a kilo vepřového 400. Ano, ekologie něco stojí.

Pan Zaňka je ještě radikálnější. Ten je proti všemu a proti všem. Je proti průmyslovým zónám na okrajích měst, proti dopravě (zamořující ovzduší) dokonce i proti elektromobilům. Bohužel, po přečtení obou článků jsem nabyl dojmu, že nás tito pánové chtějí donutit, abychom chodili pěšky. Nakonec to tady už bylo. Moje matka mi říkala, že když byla malá, tak kolem jejich chalupy ráno utíkal chlap a celou cestu si říkal "potvora, zase zaspala". Myslel tím, že jeho žena ho nevzbudila včas do práce. A každé ráno běžel do práce -- deset kilometrů tam a deset zpátky. Jestli tohle ti pánové chtějí, tak nevím. Že to bude těžké, si asi uvědomují i oni.

Ale to všechno neomezí osobní dopravu. A inspirací nám bude opět doba za druhé světové války. Tehdy benzin, vyráběný z hnědého uhlí v Záluží, byl pouze pro potřeby armády. Lidé přišli na něco jiného. Předělali si svoje miláčky na dřevoplyn. Pro ty, kdo neví, tak to tehdy bylo každé auto vybavené kotlem na dřevo umístěným většinou v zadním kufru. Pamatuji si, jak pan doktor ráno šel a zatopil pod kotlem svého automobilu. Potom to trochu přidusil a čekal. V kotli se začal vyvíjet dřevoplyn, se kterým se dalo jezdit stejně jako dnes se zemním plynem nebo propan--butanem. Nejlepší byla buková polínka. A bylo to laciné. S ohledem na naše vyhlídky je nejvyšší čas, aby domácí kutilové oprášili zkušenosti svých dědů a připravili se na nejhorší.

Z článků obou autorů je poznat, že pánové jsou ekologové. Já ekologii považuji za velmi důležitou složku našeho života. Bohužel, se to nedá říci o ekolozích. To jsou ješitní hnidopichové, kteří kvůli malé rostlince a jednomu broučkovi jsou ochotni nechat umřít všechny lidi na E55 a budou bránit výstavbě dálnice do posledního člověka. Pan Brož se nás pokoušel zastrašit svým astmatem v dětství. Ale to ať vysvětluje matkám malých dětí na staré E55, když ekologové brání výstavbě dálnice. Kdy už si ekologové uvědomí, že pokrok se zastavit nedá?

                 
Obsah vydání       26. 9. 2005
26. 9. 2005 Organizovaný zločin v Karlových Varech je silnější než spravedlnost Robert  Kvacskai
26. 9. 2005 V Londýně je k dispozici 24 megabitový broadband za 1000 Kč měsíčně
19. 9. 2005 Moje osoba, tvoje osoba, naše osoby Alex  Koenigsmark
26. 9. 2005 VyVolení k autodafé aneb Voajéři všech zemí spojte se Lubomír  Brožek
31. 10. 2005
26. 9. 2005 BBC terčem kritiky za zpravodajství o útocích ze 7. července
26. 9. 2005 Štěstí Bohdana Slámy dostalo cenu v San Sebastian
26. 9. 2005 Tips aren't included II. Ladislav  Žák
26. 9. 2005 Michael  Marčák
26. 9. 2005 Chvála braku Milan  Černý
26. 9. 2005 Stránky věnované spisovateli Ludvíku Vaculíkovi
27. 9. 2005
26. 9. 2005 Patrone, nedej nám zahynouti, dej starostovi facku Václav  Dušek
17. 10. 2005 Nesmyslným preferováním silniční dopravy se zvýšení cen benzínu promítá do cen zboží František  Hájek
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
26. 9. 2005 Co odhalil výbuch AZF v Toulouse? Lucie  Doleželová
26. 9. 2005 Sin City: Město ctnosti? Ondřej  Slačálek
23. 9. 2005 Čin hodný Josepha Goebbelse
26. 9. 2005 Třetí A-kontra roku 2005: Tématem jsou subkultury
26. 9. 2005 Sedmdesátá léta v Čechách Jiří  Černega
26. 9. 2005 Přepólovaná alternativa Ondřej  Slačálek
23. 9. 2005 Rifkinova zpráva o zániku jednoho amerického snu Josef  Brož
26. 9. 2005 Český sen mediálního břídila Štěpán  Kotrba
26. 9. 2005 Hysterická a vulgární mlátička Britských listů Petr  Šafařík
22. 11. 2003 Adresy redakce
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
23. 9. 2005 Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy Michal  Brož
23. 9. 2005 Pojedeme automobilem i na onen svět?   
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
22. 8. 2005 Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den   
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek