26. 9. 2005
Ekologie, nebo pokrok?Když jsem psal svůj fejeton o Evropském dni bez aut, tak mne ani ve snu nenapadlo, že sklidí takovou odezvu. Svůj fejeton jsem bral jako úsměvnou historku pohodlných automobilistů, kteří své miláčky neopustí, ani kdyby měli vypustit duši a udusit se na křižovatkách zplodinami svých vlastních motorů. Je to smutné, ale bohužel, je to fakt. Vím o čem mluvím -- jsem jedním z nich. A jsou nás miliony. Ať se to komu líbí nebo ne. Já vím, že to není správné, ale já většinou nejdu dál než 50 metrů od zaparkovaného auta. Pokud by to mělo být dál, tak tam nejdu. Na návštěvu k sousedovi, který bydlí od nás asi 300 metrů, jedu autem. Já vím, že je to špatné. Utěšuje mne, že když soused nás chce navštívit přijede taky autem. Co proti tomu chcete dělat? |
Proto mě tak překvapila reakce pánů Brože a Zaňka. Nejzajímavější je, že oba pánové napadli moji poznámku o zdravém účinku automobilové dopravy. Ale je to fakt. Dokud jsem jezdil tramvají a autobusem do práce, měl jsem každý rok v únoru nebo březnu chřipku. Bez výjimky. Od té doby, co jsem začal jezdit autem do práce, nevím co je chřipka nebo angína. Už skoro 30 let jsem neměl chřipku. Ani jednou. Nakonec o kapénkové nákaze od chrchlajících spolucestujících snad slyšel každý. Můžete se zeptat svého ošetřujícího lékaře. Plně souhlasím s pisatelem odpovědi, že "individuální doprava v podobě automobilu většinou jen s jedním pasažérem na palubě je ten nejméně efektivní způsob dopravy". Ale co s tím - proti tomu opravdu stojí pohodlí lidí. Pan Brož se mnou souhlasí v otázce elektromobilů. Chtěl bych mu poděkovat, že pochválil škodovácké elektromobily z Ejpovic. Závod měl dva vozy k plné spokojenosti. Ale elektromobily mají jednoho velkého soupeře. Největším nepřítelem jakéhokoli alternativního pohonu je olejová lobby, která nepřipustí změnu, dokud bude na světě poslední kapka ropy, ze které mají zisky. Psal jsem o tom ve svém článku o benzinu z hnědého uhlí. O kolik se vsadíte, že neobnovíme výrobu benzinu z hnědého uhlí, ani kdyby stál polovinu než z ropy? Proto je i přísnější legislativa v jejich režii. Tu povolí, jedině pokud z ní budou mít vyšší zisky. Pan Brož by nám všem přál co nejdříve benzín nad 40Kč za litr a už se těší, až bude benzin stát 80 Kč za litr. Určitě se taky těší, až bude kvůli tomu rohlík stát 5 Kč a kilo vepřového 400. Ano, ekologie něco stojí. Pan Zaňka je ještě radikálnější. Ten je proti všemu a proti všem. Je proti průmyslovým zónám na okrajích měst, proti dopravě (zamořující ovzduší) dokonce i proti elektromobilům. Bohužel, po přečtení obou článků jsem nabyl dojmu, že nás tito pánové chtějí donutit, abychom chodili pěšky. Nakonec to tady už bylo. Moje matka mi říkala, že když byla malá, tak kolem jejich chalupy ráno utíkal chlap a celou cestu si říkal "potvora, zase zaspala". Myslel tím, že jeho žena ho nevzbudila včas do práce. A každé ráno běžel do práce -- deset kilometrů tam a deset zpátky. Jestli tohle ti pánové chtějí, tak nevím. Že to bude těžké, si asi uvědomují i oni. Ale to všechno neomezí osobní dopravu. A inspirací nám bude opět doba za druhé světové války. Tehdy benzin, vyráběný z hnědého uhlí v Záluží, byl pouze pro potřeby armády. Lidé přišli na něco jiného. Předělali si svoje miláčky na dřevoplyn. Pro ty, kdo neví, tak to tehdy bylo každé auto vybavené kotlem na dřevo umístěným většinou v zadním kufru. Pamatuji si, jak pan doktor ráno šel a zatopil pod kotlem svého automobilu. Potom to trochu přidusil a čekal. V kotli se začal vyvíjet dřevoplyn, se kterým se dalo jezdit stejně jako dnes se zemním plynem nebo propan--butanem. Nejlepší byla buková polínka. A bylo to laciné. S ohledem na naše vyhlídky je nejvyšší čas, aby domácí kutilové oprášili zkušenosti svých dědů a připravili se na nejhorší. Z článků obou autorů je poznat, že pánové jsou ekologové. Já ekologii považuji za velmi důležitou složku našeho života. Bohužel, se to nedá říci o ekolozích. To jsou ješitní hnidopichové, kteří kvůli malé rostlince a jednomu broučkovi jsou ochotni nechat umřít všechny lidi na E55 a budou bránit výstavbě dálnice do posledního člověka. Pan Brož se nás pokoušel zastrašit svým astmatem v dětství. Ale to ať vysvětluje matkám malých dětí na staré E55, když ekologové brání výstavbě dálnice. Kdy už si ekologové uvědomí, že pokrok se zastavit nedá? |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 9. 2005 | Ekologie, nebo pokrok? | Josef Vít | |
23. 9. 2005 | Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy | Michal Brož | |
23. 9. 2005 | Pojedeme automobilem i na onen svět? | ||
22. 9. 2005 | Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce | František Schilla | |
22. 9. 2005 | Budeme jezdit zadarmo | Josef Vít | |
30. 8. 2005 | Úvaha o automobilovém světě | Martin Böhm | |
25. 8. 2005 | Nejen piloti jsou pod tlakem | Hynek Hanke | |
22. 8. 2005 | Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den | ||
24. 6. 2005 | Bič na řidiče | Tomáš Vandas | |
15. 6. 2005 | Máme právo na zdravé životní prostředí? | Pavel Juránek | |
15. 6. 2005 | Čím ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
13. 6. 2005 | Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru | ||
13. 6. 2005 | Mýtné - jízda automobilem není právo | Štěpán Kotrba | |
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek |