23. 9. 2005
Pojedeme automobilem i na onen svět?Elektromobily nemají budoucnostRád bych zareagoval několika krátkými poznámkami na článek Josefa Víta z 22.9.2005 pod názvem Budeme jezdit zadarmo", neboť mne jako autor řady dobrých článků v tomto případě zarazil několika nepromyšlenými tvrzeními. Nechce se mi věřit, že je autor myslel plně vážně. Cituji a doplňuji vlastním komentářem, píše Radim Zaňka: |
a) "Moje zkušenosti s veřejnou dopravou nejsou dobré. Přesedláním z MHD do vlastního auta jsem se mimo jiné zbavil každoročních chřipek. Ano, to neustálé kýchání nemocných v tramvaji způsobovalo moje pravidelné chřipky.
Teď, když nejezdím veřejnou dopravou, nevím, co to chřipka je, už více než dvacet let. Jenom to stojí za to, abych se nevrátil. Ani kdyby to bylo zadarmo celý rok."
--- K tomu snad jen lze dodat, že sám jezdím pouze hromadnou dopravou, chřipky nemám, a když jsem hromadnou dopravou v podtatě nejezdil, chřipky jsem měl. Patrně se autor článku vůbec nesetkává s lidmi, ani v práci, ani po ulici nechodí. Prostě tyto dvě věci spolu souvisí minimálně. Mimo jiné, odolnost organismus se zvyšuje právě při opakovaných setkáních s infekčním agens.
b) "Problémy jsou známé a řešení je nasnadě. Nahradit spalovací motory alternativními zdroji energie. Mně by stačil elektromobil. Jezdil jsem 10 km do práce a 10 km zpět. Někdy pár kilometrů nakoupit nebo do kina. Na to by elektromobil stačil." --- Nechť si autor uvědomí, že zplodiny v dnešní době nejsou pro člověka ve městě tak zásadním nebezpečím jako spíše vdechovaný smog z obroušeného asfaltu z cest, prachu a částeček pneumatik. Spočítal někdo, kolik gumy a asfaltu (v podstatě dehtu, ten je v cigaretách) člověk za rok vdechne? Elektromobil není řešení, pouze odsouvá produkci zplodin do elektrárny, alternativní zdroje energie jsou mnohem dražší nebo jich je málo a ropu si za málo také nekoupíme, stejně tak je stále nákladnější získávání uranu z čím dál nedostupnějších míst. Musíme se smířit s tím, že jednou možná budeme jezdit čistěji, ale také méně. Přicházející energetická a surovinová krize nám v budoucnu těžko dovolí takový komfort, jako je stále "popojíždějí" automobilem, kromě toho pak povedek ke stagnaci a následně recesi ekonomiky v celosvětovém měřítku, zejména Západu (tím myslím i nás), k nižší životní úrovni, než na jakou jsme zvyklí nyní. Během několika desítek let i ke změně společensko-ekonomického systému v nějaký jiný, což je dnes v podstatě jisté.
c) "Přecpaná centra měst také jdou vyřešit. Továrny i úřady umístit na okraje měst a vybavit velkými parkovišti. Potom se centra měst mohou stát oázou klidu, kam budou lidé chodit na procházku a na nákupy."
--- Tak to nepůjde, toto řešení je přímo geniálně neopatrné. Autor článku navrhuje něco, co ve většině měst právě způsobuje problémy se zamořeným ovzduším, hlukem a dopravou, tedy to, že průmyslové zóny a podobná pracoviště jsou často mimo místa, kde lidé bydlí, většinou centra měst. Tedy mimo dosah chůzí, na kole, ale i MHD. Z toho vyplývá, že lidé, aby se vůbec dostali do práce, ucpou jednou místo parkovacích míst v centru totálně ulice při své cestě autem, nehledě na to, že několikanásobně déle trvající cesta a vlečení se dopravní zácpou nepatří zrovna mezi pohodlné způsoby dopravy. A co se týče chození na nákup do centra --- a proč tam tím autem nejet, když s ním musíme jet do práce? Prosím ještě jedno parkoviště místo klidného náměstí!
d) "Až všichni ti ekologové a radní dostanou rozum a začnou pracovat pro lidi a ne proti nim -- potom bude lépe na světě." --- Ano, až se z ekologů stanou politici nebo ekonomové, potom budeme za dvacet let doufat, že se z ekonomů a politiků stanou ekologové. Ekologie a ekologický aktivismus mají obvykle jednu výbornou vlastnost: dokážou se na svět dívat pohledem, který jej chápe jako jeden funkční celek, nikoli jako lidi a nadstandardní příslušenství. |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
23. 9. 2005 | Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy | Michal Brož | |
23. 9. 2005 | Pojedeme automobilem i na onen svět? | ||
22. 9. 2005 | Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce | František Schilla | |
22. 9. 2005 | Budeme jezdit zadarmo | Josef Vít | |
30. 8. 2005 | Úvaha o automobilovém světě | Martin Böhm | |
25. 8. 2005 | Nejen piloti jsou pod tlakem | Hynek Hanke | |
22. 8. 2005 | Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den | ||
24. 6. 2005 | Bič na řidiče | Tomáš Vandas | |
15. 6. 2005 | Máme právo na zdravé životní prostředí? | Pavel Juránek | |
15. 6. 2005 | Čím ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
13. 6. 2005 | Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru | ||
13. 6. 2005 | Mýtné - jízda automobilem není právo | Štěpán Kotrba | |
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
19. 4. 2004 | Je automobilismus zhouba společnosti? | Petr Baubín |