27. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 9. 2005

Pokud hrozí rostlince či broučkovi zmizení z planety, má větší cenu, než každý z nás

Reakce na článek Josefa Víta "Ekologie, nebo pokrok?"

Nerad bych autora jakkoliv napadal, ale argumenty, které uvádí, jsou pohodlné, sobecké a navíc přitažené za vlasy, píše Michal Zeman.

Nálepkuje lidi, kteří s ním nesouhlasí - ekology. Kdo je ekolog? Člen nějakého radikálního sdružení, požadujícího návrat na stromy? Nebo je to i člověk nikde neorganizovaný, který má rád přírodu a bolí ho, když se marnotratně likviduje? Nebo někdo, komu vadí, že jeho děti budou umírat na rakovinu ve dvaceti letech, protože ve městech vdechují každý den větší a větší svinstva? V tom případě jsem i já ekolog.

Ekologii považuje Josef Vít za potřebnou, ekology (resp. lidi, kterým není vše lhostejné) už nikoliv. Kdo tedy podle něj má usilovat o snesitelné životní prostředí? Sama ekologie? Skutečně myslí, že se při plánování rozšířit těžbu černého uhlí otevřou dveře a před komisi předstoupí "ekologie"? Nebo bude "ekologie" psát do novin o havárii v chemičce?

Sám auto vlastním, ale do práce (Brno) jezdím každý den 15 minut tramvají. Je to rychlejší a výrazně levnější. Pohodlí se samozřejmě s automobilem nedá srovnávat, na druhou stranu nemusím napjatě sledovat provoz od volantu a v MHD si mohu klidně číst.

Argument s chřipkou a podobnými chorobami je humorný. Rád bych podotkl, že chřipkové epidemie se zpravidla vyskytují v předvídatelných ročních obdobích a nechám-li si rezervu třeba celé 4 měsíce, zbývá dalších 8 měsíců v roce, kdy místo automobilu můžete docela bezpečně použít MHD. Chřipku předpokládám nemůže Josef Vít chytit ani od rodinných příslušníků, nakupovat nechodí a v zaměstnání pracuje asi v izolovaném, kyslíkovém stanu. A není třeba snad pochybovat, že při zásadním omezení dopravy ve větších městech a razantním zlepšení kvality ovzduší budou zdravější všichni.

Josef Vít se ptá, co proti tomu chceme dělat? Nikdo jej samozřejmě nemůže násilím nutit změnit své návyky. Jediné co zbývá, je apelovat na všechny podobně smýšlející, kteří dosud používají mozek a není jim lhostejná kvalita prostředí v němž žijí, aby aslepoň zvážili, zda tam a tam opravdu musejí nutně jet autem, nebo existují i jiná řešení. Jiná cesta není. To, že není Josef Vít schopen ujít sto metrů pěšky, z něj ještě nedělá hrdinu, nýbrž politováníhodného jedince.

Použiji také jedno přirovnání. Kdysi lidé používali olověné příbory, nádobí, vodovodní řady a způsobovali si chronickou otravu olovem, umírali. Dnes se jim smějeme a říkáme si, jak byli hloupí. Přitom sami děláme totéž ještě v daleko horší míře. Bohužel slovo pokrok, které Josef Vít použil, bych s dovolením nahradil slovem sebedestrukce.

Pokud bychom se řídili jeho pohodlným přístupem, byl by pokrok i to, kdyby každý obyvatel této planety vlastnil automobil a bez omezení si s ním jezdil, což je představa trochu hrůzná. Proto doufám, že se "pokrok" jak ho vidí pan Vít, zastavit dá. Jinak ho místo lidí zastaví mnohem důrazněji samo zdevastované životní prostředí.

Na závěr se zmiňuje o bránění stavbě dálnic. Tady bych snad podotkl, že stavbou dalších komunikací se problém neřeší, ale pouze přesouvá jinam. Víte, navíc ona ta rostlinka nebo brouček, pokud je třeba posledním svého druhu na zemi, má patrně několikanásobně větší hodnotu než kdokoliv z nás. Ale jak správně podotýká Josef Vít, zatím je neviditelná ruka trhu spolehlivě vytrhne a rozdrtí. Bohužel!

                 
Obsah vydání       27. 9. 2005
27. 9. 2005 Jürgen Habermas, náboženství a postsekulární společnost
26. 9. 2005 V Londýně je k dispozici 24 megabitový broadband za 1000 Kč měsíčně
26. 9. 2005 BBC terčem kritiky za zpravodajství o útocích ze 7. července
31. 10. 2005
27. 9. 2005 Chtějí Češi Turecku vyklovat evropské oči? Josef  Brož
27. 9. 2005 Polsko: volby vyhrála "sociálně orientovaná" pravice
27. 9. 2005 Smradlavá policejní ryba Štěpán  Kotrba
27. 9. 2005
27. 9. 2005 Radio Haló Futura - bandiera rossa Štěpán  Kotrba
27. 9. 2005 Psychiatrie - další oběť deviantů Ivan  David
27. 9. 2005 Zákaz pěstování GMO v Novém Jižním Walesu a likvidace milionů sazenic řepky Linda  Nová
27. 9. 2005 Pokud hrozí rostlince či broučkovi zmizení z planety, má větší cenu, než každý z nás
27. 9. 2005 Automobilismus, ekologie a pokrok Michal  Brož
26. 9. 2005 Štěstí Bohdana Slámy dostalo cenu v San Sebastian
27. 9. 2005 Šedesátá Revolver revue
27. 9. 2005 Opilí a agresivní bezdomovci na zastávce autobusu Štěpán  Kotrba
26. 9. 2005 Organizovaný zločin v Karlových Varech je silnější než spravedlnost Robert  Kvacskai
26. 9. 2005 Tips aren't included II. Ladislav  Žák
26. 9. 2005 Sin City: Město ctnosti? Ondřej  Slačálek
26. 9. 2005 Stránky věnované spisovateli Ludvíku Vaculíkovi
26. 9. 2005 Chvála braku Milan  Černý
26. 9. 2005 Sedmdesátá léta v Čechách Jiří  Černega
27. 9. 2005 Bratr Žižka dobře věděl, proč si hlídal pikharty a adamity Jiří  Dolejš
26. 9. 2005 Český sen mediálního břídila Štěpán  Kotrba
26. 9. 2005 Hysterická a vulgární mlátička Britských listů Petr  Šafařík
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
27. 9. 2005 Pokud hrozí rostlince či broučkovi zmizení z planety, má větší cenu, než každý z nás   
27. 9. 2005 Automobilismus, ekologie a pokrok Michal  Brož
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
23. 9. 2005 Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy Michal  Brož
23. 9. 2005 Pojedeme automobilem i na onen svět?   
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
22. 8. 2005 Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den   
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba