26. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 10. 2005

Ještě jednou o automobilismu

Nesmyslným preferováním silniční dopravy se zvýšení cen benzínu promítá do cen zboží

Po přečtení tohoto článku jsem byl, mírně řečeno zmaten. Zatímco pan Vít v článku "Budeme jezdit zadarmo" v podstatě konstatoval dnešní situaci, kdy nesmyslným zdražováním a rušením spojů hromadné dopravy byli lidé doslova nahnáni do svých aut, a problémy z toho vyplývající, které jsou v podstatě již jen působením "neviditelné ruky trhu". Pan Brož odpovídá studií o budoucnosti, aniž by uvedl, kde a za kolik zakoupit elektromobil nebo toyotu s hybridním pohonem, kolik budou náklady na provoz a údržbu případně kolik nás tedy vyjde ujetí jednoho kilometru. Domnívám se, že při dnešních cenách středního vozu kolem 800 000 Kč by cena toyoty s hybridním pohonem mohla být mezi 1,5 a 2 miliony - pro kolik lidí tedy bude dostupná? Vyřeší zplodiny všech automobilů, které jsou v naší republice v provozu, několik desítek "hybridních" toyot?

Ve své studii se pan Brož také zapomněl o zmínit o efektu "nechtěného motorismu". Likvidací místních obchodů, kde lidé mohli nakupovat v blízkosti svého bydliště (v minulém režimu dokonce za jednotné ceny), aniž by potřebovali automobil, a přesunutím nakupování do supermarketů na okrajích měst se automobil stal téměř nutností. I když do některých supermarketů jezdí zdarma autobusy, zkuste si nákup na 14 dní nebo na měsíc odnést ve dvou taškách. Mnozí argumentují výhodností takového nakupování nízkými cenami. Na příklad jeden můj známý jezdí nakupovat z Kralovic až do nějakého supermarketu na okraji Prahy, kde prý ušetří, ceny jsou tam tak nízké, že se mu cesta zaplatí. Nepodařilo se mi vysvětlit mu, že neušetří nic, protože to, co ušetří na nákupu dá za cestu, navíc jej to stojí čas na obě cesty.

Pokud pan Brož píše, že: "Naštěstí mnohem úsměvnější je podobný nadnesený argument o příslibu menší nemocnosti díky přechodu na individuální dopravu...." (nešlo o příslib, tím méně nadnesený, ale o prokázanou skutečnost, osobní zkušenost) zřejmě nečte noviny a neví, co je to "kapénková infekce". Pan Brož pravděpodobně ani neví, že v případě nárůstu chřipkových onemocnění se u nás zavírají nemocnice (tedy pro návštěvy), děti ve školách mají "chřipkové prázdniny" a v případě ptačí chřipky v Číně bylo lidem dokonce doporučováno nevycházet vůbec. Zkušenosti pana Víta mohu potvrdit; za posledních 6 let, co nepoužívám předraženou hromadnou dopravu, nevím, co je to chřipka.

Z článku pana Brože mám dojem, že mu vadí "tržní chování" a zřejmě působení "neviditelné ruky trhu" vůbec; jestliže kohokoliv z nás (včetně pana Víta) vyjde cesta do středu města hromadnou dopravou o 20 Kč dráž než cesta vlastním autem, tedy volí cestu nižších nákladů, o osobním pohodlí ani nemluvě. Pokud se pan Brož těší na cenu benzínu kolem 80 Kč za litr, jeví se mi jeho pohled jako silně krátkozraký. Je více než pravděpodobné, že bude sám nemile překvapen, kolik potom zaplatí za potraviny a zboží denní potřeby. Je třeba si uvědomit, že nesmyslným upřednostňováním dopravy po silnicích proti ekologičtější dopravě po železnici se každé zvýšení cen pohonných hmot okamžitě promítá do cen přepravovaného zboží.

Když si odmyslíme spojitost tohoto článku s článkem pana Víta a neznalost kapénkové infekce, je tento článek dobrou studií, ze které se čtenář může poučit, i když v nejbližších 10 letech nehrozí praktické využití zde uvedených poznatků.

Vítám také poučení z článku pana Zaňka "Pojedeme automobilem i na onen svět" (ani ten zřejmě nezná pojem kapénkové infekce), kde jsem se dověděl, o problému dopravy ve městě (vlastně po silnicích) "...že zplodiny v dnešní době nejsou pro člověka ve městě tak zásadním nebezpečím jako spíše vdechovaný smog z obroušeného asfaltu z cest, prachu a částeček pneumatik. Spočítal někdo, kolik gumy a asfaltu (v podstatě dehtu, ten je v cigaretách) člověk za rok vdechne?"

Tedy jásot ekologů při zavádění trolejbusů, autobusů na zemní plyn případně elektromobilů v městské hromadné dopravě byl zřejmě předčasný. Nebezpečná jsou tedy podle pana Zaňka všechna vozidla na gumových pneumatikách pohybující se po asfaltu, od kočárků, ručních vozíků, koloběžek a jízdních kol až po kamiony.

                 
Obsah vydání       26. 9. 2005
26. 9. 2005 Organizovaný zločin v Karlových Varech je silnější než spravedlnost Robert  Kvacskai
26. 9. 2005 V Londýně je k dispozici 24 megabitový broadband za 1000 Kč měsíčně
19. 9. 2005 Moje osoba, tvoje osoba, naše osoby Alex  Koenigsmark
26. 9. 2005 VyVolení k autodafé aneb Voajéři všech zemí spojte se Lubomír  Brožek
31. 10. 2005
26. 9. 2005 BBC terčem kritiky za zpravodajství o útocích ze 7. července
26. 9. 2005 Štěstí Bohdana Slámy dostalo cenu v San Sebastian
26. 9. 2005 Tips aren't included II. Ladislav  Žák
26. 9. 2005 Michael  Marčák
26. 9. 2005 Chvála braku Milan  Černý
26. 9. 2005 Stránky věnované spisovateli Ludvíku Vaculíkovi
27. 9. 2005
26. 9. 2005 Patrone, nedej nám zahynouti, dej starostovi facku Václav  Dušek
17. 10. 2005 Nesmyslným preferováním silniční dopravy se zvýšení cen benzínu promítá do cen zboží František  Hájek
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
26. 9. 2005 Co odhalil výbuch AZF v Toulouse? Lucie  Doleželová
26. 9. 2005 Sin City: Město ctnosti? Ondřej  Slačálek
23. 9. 2005 Čin hodný Josepha Goebbelse
26. 9. 2005 Třetí A-kontra roku 2005: Tématem jsou subkultury
26. 9. 2005 Sedmdesátá léta v Čechách Jiří  Černega
26. 9. 2005 Přepólovaná alternativa Ondřej  Slačálek
23. 9. 2005 Rifkinova zpráva o zániku jednoho amerického snu Josef  Brož
26. 9. 2005 Český sen mediálního břídila Štěpán  Kotrba
26. 9. 2005 Hysterická a vulgární mlátička Britských listů Petr  Šafařík
22. 11. 2003 Adresy redakce
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
23. 9. 2005 Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy Michal  Brož
23. 9. 2005 Pojedeme automobilem i na onen svět?   
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
22. 8. 2005 Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den   
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek