17. 10. 2005
Ještě jednou o automobilismuNesmyslným preferováním silniční dopravy se zvýšení cen benzínu promítá do cen zboží
Reakce na článek Michala Brože "Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy" Po přečtení tohoto článku jsem byl, mírně řečeno zmaten. Zatímco pan Vít v článku "Budeme jezdit zadarmo" v podstatě konstatoval dnešní situaci, kdy nesmyslným zdražováním a rušením spojů hromadné dopravy byli lidé doslova nahnáni do svých aut, a problémy z toho vyplývající, které jsou v podstatě již jen působením "neviditelné ruky trhu". Pan Brož odpovídá studií o budoucnosti, aniž by uvedl, kde a za kolik zakoupit elektromobil nebo toyotu s hybridním pohonem, kolik budou náklady na provoz a údržbu případně kolik nás tedy vyjde ujetí jednoho kilometru. Domnívám se, že při dnešních cenách středního vozu kolem 800 000 Kč by cena toyoty s hybridním pohonem mohla být mezi 1,5 a 2 miliony - pro kolik lidí tedy bude dostupná? Vyřeší zplodiny všech automobilů, které jsou v naší republice v provozu, několik desítek "hybridních" toyot? |
Ve své studii se pan Brož také zapomněl o zmínit o efektu "nechtěného motorismu". Likvidací místních obchodů, kde lidé mohli nakupovat v blízkosti svého bydliště (v minulém režimu dokonce za jednotné ceny), aniž by potřebovali automobil, a přesunutím nakupování do supermarketů na okrajích měst se automobil stal téměř nutností. I když do některých supermarketů jezdí zdarma autobusy, zkuste si nákup na 14 dní nebo na měsíc odnést ve dvou taškách. Mnozí argumentují výhodností takového nakupování nízkými cenami. Na příklad jeden můj známý jezdí nakupovat z Kralovic až do nějakého supermarketu na okraji Prahy, kde prý ušetří, ceny jsou tam tak nízké, že se mu cesta zaplatí. Nepodařilo se mi vysvětlit mu, že neušetří nic, protože to, co ušetří na nákupu dá za cestu, navíc jej to stojí čas na obě cesty. Pokud pan Brož píše, že: "Naštěstí mnohem úsměvnější je podobný nadnesený argument o příslibu menší nemocnosti díky přechodu na individuální dopravu...." (nešlo o příslib, tím méně nadnesený, ale o prokázanou skutečnost, osobní zkušenost) zřejmě nečte noviny a neví, co je to "kapénková infekce". Pan Brož pravděpodobně ani neví, že v případě nárůstu chřipkových onemocnění se u nás zavírají nemocnice (tedy pro návštěvy), děti ve školách mají "chřipkové prázdniny" a v případě ptačí chřipky v Číně bylo lidem dokonce doporučováno nevycházet vůbec. Zkušenosti pana Víta mohu potvrdit; za posledních 6 let, co nepoužívám předraženou hromadnou dopravu, nevím, co je to chřipka. Z článku pana Brože mám dojem, že mu vadí "tržní chování" a zřejmě působení "neviditelné ruky trhu" vůbec; jestliže kohokoliv z nás (včetně pana Víta) vyjde cesta do středu města hromadnou dopravou o 20 Kč dráž než cesta vlastním autem, tedy volí cestu nižších nákladů, o osobním pohodlí ani nemluvě. Pokud se pan Brož těší na cenu benzínu kolem 80 Kč za litr, jeví se mi jeho pohled jako silně krátkozraký. Je více než pravděpodobné, že bude sám nemile překvapen, kolik potom zaplatí za potraviny a zboží denní potřeby. Je třeba si uvědomit, že nesmyslným upřednostňováním dopravy po silnicích proti ekologičtější dopravě po železnici se každé zvýšení cen pohonných hmot okamžitě promítá do cen přepravovaného zboží. Když si odmyslíme spojitost tohoto článku s článkem pana Víta a neznalost kapénkové infekce, je tento článek dobrou studií, ze které se čtenář může poučit, i když v nejbližších 10 letech nehrozí praktické využití zde uvedených poznatků. Vítám také poučení z článku pana Zaňka "Pojedeme automobilem i na onen svět" (ani ten zřejmě nezná pojem kapénkové infekce), kde jsem se dověděl, o problému dopravy ve městě (vlastně po silnicích) "...že zplodiny v dnešní době nejsou pro člověka ve městě tak zásadním nebezpečím jako spíše vdechovaný smog z obroušeného asfaltu z cest, prachu a částeček pneumatik. Spočítal někdo, kolik gumy a asfaltu (v podstatě dehtu, ten je v cigaretách) člověk za rok vdechne?" Tedy jásot ekologů při zavádění trolejbusů, autobusů na zemní plyn případně elektromobilů v městské hromadné dopravě byl zřejmě předčasný. Nebezpečná jsou tedy podle pana Zaňka všechna vozidla na gumových pneumatikách pohybující se po asfaltu, od kočárků, ručních vozíků, koloběžek a jízdních kol až po kamiony. |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 9. 2005 | Ekologie, nebo pokrok? | Josef Vít | |
23. 9. 2005 | Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy | Michal Brož | |
23. 9. 2005 | Pojedeme automobilem i na onen svět? | ||
22. 9. 2005 | Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce | František Schilla | |
22. 9. 2005 | Budeme jezdit zadarmo | Josef Vít | |
30. 8. 2005 | Úvaha o automobilovém světě | Martin Böhm | |
25. 8. 2005 | Nejen piloti jsou pod tlakem | Hynek Hanke | |
22. 8. 2005 | Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den | ||
24. 6. 2005 | Bič na řidiče | Tomáš Vandas | |
15. 6. 2005 | Máme právo na zdravé životní prostředí? | Pavel Juránek | |
15. 6. 2005 | Čím ochočit kamiony | Jiří Kofránek | |
13. 6. 2005 | Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru | ||
13. 6. 2005 | Mýtné - jízda automobilem není právo | Štěpán Kotrba | |
6. 6. 2005 | Jezdit automobilem přestane být právem | Jan Čulík | |
3. 6. 2005 | Jak ochočit kamiony | Jiří Kofránek |