25. 3. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 3. 2004

Jak přimět studenty k (inter)aktivitě

Jako učitel jsem si už dlouhá léta vědom palčivé nedostatečnosti mluveného jazyka jako nástroje komunikace. Vím, že hodinu (nebo dokonce déle) hovořit k studentům na přednášce jako jediný nepřetržitý hlas je nesmírně neefektivní, vlastně možná zbytečné - málokdo dokáže udržet pozornost vůči monologu přednášejícího déle než takových patnáct minut. Málokdy sám na tradičně koncipovaných přednáškách hostujících profesorů dokážu udržet pozornost o mnoho déle než po oněch patnáct minut - všechno zajímavé se vždycky pak dovím až z diskuse, která následuje po přednášce. Nevěřím nikomu, kdo předstírá, že dokáže zaujatě poslouchat monolog jediného hlasu po celou hodinu. Není náhodou, že např. v rozhlase BBC je sdělována většina informací formou dialogu, rozhovorů mezi dvěma nebo více osobami.

Myslím, že je nutné při vyučování užívat nejrůznějších interaktivních metod, je třeba zatahovat studenty do diskuse, provokovat je otázkami, poznámkami, ptát se jich, co si o věci myslí. Používat diapozitivy, videoukázky a tzv. handouty - jednostránková shrnutí přednášky v bodech, aby se studenti mohli v tom, co říkáte, orientovat. Ve snaze přimět studenty k aktivní participaci je také užitečné od nich požadovat, aby sami připravili ke každému tématu přednášky vlastní stručný referát.

Jiným problémem je, že čeští studenti nejsou zvyklí psát. Většina jejich práce je verbální. Žáci a studenti na britských školách píší pravidelně na nejrůznější témata od útlého dětství - mnozí z nich si tak vypracují během let dobrý vyjadřovací styl. Pro učitele je samozřejmě časově náročné tyto texty opravovat, ale je to nesmírně důležité.

Začátkem března jsem byl přítomen na semináři Miloše Čermáka na pražské FSV UK, zabývajícím se internetovými médii. Miloš Čermák si vypracoval pozoruhodnou novou techniku, jak přimět studenty k interaktivitě. Vytvořil pro ně pro daný kurs internetový blog, chatovací stránku. Podmínkou udělení zápočtu za daný kurs učinil to, aby studenti na blog pravidelně přispívali.

Je to nesmírně zajímavý nápad. "Chatovací" reakce na blogu nemusejí být natolik formální jako prezentace či referáty v seminářích, volný prostor k diskusi však může být pro studenty pobídkou, aby se písemně vyjadřovali svobodně a bez nervozity. Myslím si, že by bylo podnětné, aby se k jejich příspěvkům na blogu vyjadřoval i sám učitel, korigoval je, publikoval kritické připomínky a obecněji s nimi vstupoval do interakce. Blog se může stát pozoruhodným záznamem myšlenkových procesů studentů během kursu. Může podporovat studentskou kreativitu.

Myšlenka mě nadchla, budu ji používat ve svých kursech. Doufám, že ji od Miloše Čermáka "okopíruje" větší množství českých univerzitních učitelů.

Samotný blog Čermákových studentů není příliš hlubokomyslný ZDE, ale to vůbec nevadí - docela jasně je na něm přesto vidět, jak nutnost psát podporuje studentskou zvídavost i nezávislé myšlení.

Přidají se i ostatní? Anebo si myslíte, že je to špatný nápad?

                 
Obsah vydání       25. 3. 2004
25. 3. 2004 "Zapomenutá" privatizace? Ondřej  Čapek
25. 3. 2004 Fukuyama: "Teze o konci historie stále platí"
25. 3. 2004 Smlouva z Nice odchází na smetiště evropských dějin Josef  Brož
25. 3. 2004 Jak přimět studenty k (inter)aktivitě Jan  Čulík
25. 3. 2004 Projev nesouhlasu je v západní kultuře projevem loajality Martin  Škabraha
25. 3. 2004 Géniové ve Sněmovně schválili další klenot Štefan  Švec
25. 3. 2004 Byl Bohumil Hrabal tvůrcem "laskavého humoru"? Jan  Čulík
25. 3. 2004 "Laskavý humor" Bohumila Hrabala Jan  Čulík
25. 3. 2004 Svaz spolkové branné moci varoval kancléře před krizí důvěry vojáků
25. 3. 2004 Pokrok ve volbách a diplomatické odpovědi Anna  Čurdová
25. 3. 2004 Americká vláda jako oběť ideologické zaslepenosti
24. 3. 2004 11. září: šokující důkazy o tajných ujednáních, promrhaných příležitostech a tragických chybách
24. 3. 2004 Microsoft dostal pokutu 497.2 milionů euro
25. 3. 2004 Žít za 39,- Bohumil  Kartous
25. 3. 2004 Deníček sněmovní panny X. Alexandra  Virgová
24. 3. 2004 Deníček sněmovní panny IX. Alexandra  Virgová
25. 3. 2004 V ČR nemusíte být "v pozici ponižující subordinace"
24. 3. 2004 Budoucí diktatura NBÚ Štěpán  Kotrba
24. 3. 2004 Utajeno může být téměř cokoliv Helena  Svatošová
24. 3. 2004 Ubohá oběť Šaronovy ubohé taktiky
23. 3. 2004 Zabít Jassina nebylo zrovna bystré
24. 3. 2004 Privatizace povrchových dolů pod vedením levo-pravé koalice Petr  Švec
24. 3. 2004 Učení by mělo být zábavou Hynek  Hanke
24. 3. 2004 Einstein -- nejen geniální fyzik Tomáš  Horyna
24. 3. 2004 Šikanují vás obce, protože jste nezaměstnaní nebo málo vyděláváte? Jsme tu, abychom pomohli
24. 3. 2004 O nás bez nás, aneb lidé s mentálním postižením nemají právo na změnu Jan  Paul
22. 3. 2004 Ad Anděl 2003 aneb Utopte Žbirku Štefan  Švec
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
14. 3. 2004 Hospodaření OSBL za únor 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
25. 3. 2004 Jak přimět studenty k (inter)aktivitě Jan  Čulík
25. 3. 2004 "Zapomenutá" privatizace? Ondřej  Čapek
25. 3. 2004 Byl Bohumil Hrabal tvůrcem "laskavého humoru"? Jan  Čulík
25. 3. 2004 "Laskavý humor" Bohumila Hrabala Jan  Čulík
24. 3. 2004 O nás bez nás, aneb lidé s mentálním postižením nemají právo na změnu Jan  Paul
24. 3. 2004 Šikanují vás obce, protože jste nezaměstnaní nebo málo vyděláváte? Jsme tu, abychom pomohli   
24. 3. 2004 Budoucí diktatura NBÚ Štěpán  Kotrba
24. 3. 2004 Utajeno může být téměř cokoliv Helena  Svatošová
24. 3. 2004 Učení by mělo být zábavou Hynek  Hanke
24. 3. 2004 Privatizace povrchových dolů pod vedením levo-pravé koalice Petr  Švec
23. 3. 2004 Zamyšlení nad ženevskou iniciativou   
23. 3. 2004 Psychologie obyčejného člověka Ivo  Šaněk
23. 3. 2004 Pokud má rozhlas obstát v nastupující éře digitalizace... Jan  Punčochář
23. 3. 2004 George Novotný: Je nepřípustné tiskovou reklamou ovlivňovat průběh neuzavřeného soudního řízení   
23. 3. 2004 Svoboda nechat si zvětšovat penis Tomáš  Stýblo

Školství RSS 2.0      Historie >
25. 3. 2004 Jak přimět studenty k (inter)aktivitě Jan  Čulík
24. 3. 2004 Učení by mělo být zábavou Hynek  Hanke
22. 3. 2004 Týden neklidu 29.3. - 2.4. 2004   
19. 3. 2004 Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? Lukáš  Rychlík
10. 3. 2004 Zákon není kadidlo Ondřej  Hausenblas
9. 3. 2004 Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta   
12. 2. 2004 O tragické situaci českého školství? Miroslav  Rafaj
11. 2. 2004 Vzdělání a nezaměstnanost Miroslav Václav Steiner
6. 2. 2004 Posílat děti do školy se třetímu světu vyplatí Simone  Radačičová
2. 2. 2004 Obstát, aneb Nihil obstat ve věci moderního vyučování Ondřej  Hausenblas
29. 1. 2004 O tragické situaci českého školství Jan  Baláč
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
24. 1. 2004 O školství - v ČR i jinde Jan  Čulík
20. 1. 2004 Je univerzitní školné ve výši 150 000 Kč ročně jedinou možností, jak hospodářsky přežít?   
19. 1. 2004 Je potřebné umět číst s porozuměním Ondřej  Hausenblas